wintersport met 3 generaties

22-01-2011 11:50 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij willen in de winter 2011-2012 buiten de vakanties op wintersport met onze kinderen (dan 2;3 en 4;6) en mijn ouders (vnl als oppas). Mijn vriend en ik zijn gevorderde skiers.

Wat wij nu zoeken, is:

voor de kinderen: NL skiles/oefenweide voor de oudste

speelvertier buiten en evt binnen

voor onszelf: groot skigebied met leuke pistes

voor mijn ouders: wandelmogelijkheden met/zonder slee

Het land maakt niet heel veel uit (Oostenrijk, Zwitserland of Frankrijk) maar wel sneeuwzekerheid (geen Winterberg o.i.d).

Volgens mij zijn er veel meer families die dit doen. Waar zijn jullie geweest en hoe is dat bevallen voor alle leden van de familie? Ervaringsverhalen zeggen vaak zo veel meer dan de reisgidsen.

Alvast bedankt!
Gezellig, de ouders mogen mee als oppas...
Wij doen dat nu al 5 jar, en het bevalt ons prima. Ouders en schoonoudrs skieen ook, dus wij passen bij toerbeurt op. We zijn in verschillende gebieden geweest met 3 generaties, ik ga even nadenken.

Het allerleukste was Flachau. Een heel groot skigebied, onderaan de piste een groot sneeuwplein met verschillende terrassen en restaurants en kindersneeuwspeeltuin. Je kon er makkelijk van dorp naar piste wandelen. En het was een leuk dorp met winkeltjes en Konditoreien.

De Franse gebieden vonden wij minder. Door de kou is het niet lekker om te wandelen, en door de grote hoogte heb je bijna geen bomen, waardoor een idyllische boswandeling niet zo leuk is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En veel plezier. Het bevalt ons heel goed. Nu kunnen wij goed met elkaar overweg, maar het gaat echt prima. We hebben in grote appartementen gezeten, pensions en in hotels. Uiteindelijk bevallen pensions ons het beste. Geen gedoe met koken en boodschappen, of dat je om een bepaalde tijd moet eten, zoals in hotels. De kinderen hebben wat meer vrijheid en als je de lego laat staan in de eetzaal is dat ook geen probleem.
Buiten de vakantie, 4 en 6? Leerplicht?
verba volant, scripta manent.
Katharina: Bedankt! Ik zal eens bij Flachau kijken.

Spectral: Dit is de constructie waar WIJ allemaal blij van worden, prima toch?
Leuk! Met zo'n groep en opa en oma die hun kleinkinderen lekker mogen verwennen is gezellig! Heb je ook op Zoover gekeken? die hebben vaak recensies over allerlei oorden.

http://www.skiflachau.nl/

deze is van Flachau
Wij doen dit ook al jaren. Vooral omdat het gezellig is. Wij zoeken een gebied en pension uit waarbij we makkelijk bij de lessen van de kinderen kunnen komen. Aangezien wij zelf de kinderen wegbrengen en ophalen en als er iets is we snel ter plekken zijn. Frankrijk is niet gezellig om te wandelen. Oostenrijk is leuker. Kijk eens naar Maria alm, Westendorf, Ladis en het Montafon gebied. Wij gaan ook naar pensions met half pension. Dit omdat dan alles voor je is geregeld. Heerlijk
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Wij gaan nu voor de 5de keer met 4 generaties, mijn oude oma van 80 gaat ook ieder jaar mee. Zij gaat lekker wandelen/strunen door het dorp met mijn moeder, zus/zwager/vriend en ik skiën en om en om zijn we thuis bij de kinderen (die nog niet op les zijn).

Zo leuk deze vakanties!

Wij gaan ieder jaar naar Koningsleiten, Oostenrijk.
Flachau ken ik niet, maar Grindelwald in Zwitserland is heel leuk! Het is een schattig dorpje en er zijn een flink aantal pistes voor elk niveau. Verder is er een trein die van "boven op de berg" naar het dorp rijdt en mijn kinderen vinden die trein geweldig! Ook is er een gigantische sleebaan van de top van Jungfrau Joch (boven op de berg dus) tot aan het dorp. Zelf heb ik nog niet gesleed met mijn kinderen in Zwitserland, maar dat zullen we volgende week vast doen. Morgen vertrekken we!

(sinds we kinderen hebben gaan we naar Grindelwald. Ik heb het nog nooit zo naar mijn zin gehad in een skigebied als daar!)
Spitsmuis, Veel plezier!

Nut: Wat leuk dat jouw oma ook nog meegaat!!

Frankrjik ken ik zelf goed (want was relatief goedkoop als student) en de skigebieden groot, maar leek me inderdaad voor wandelen minder geschikt. En omdat het voor ons allemaal leuk moet zijn, ben ik blij met jullie adviezen t.a.v. wandelen/familievakanties.

Ik zal me eens orienteren op Oostenrijk/Zwitserland. Ik heb al wel begrepen dat de mooie plekjes snel weg zijn, dus vandaar al mijn vraag voor volgend jaar.
hoi Mardejo

Sinds wij kinderen hebben, kiezen we voor wat kleinere skigebeieden. Niet bewust, maar daat is gewoon zo gelopen. Onze ervaring is, dat in die kleine gebieden de mensen veel vriendelijker zijn en echt de tijd nemen.

Toen we nog geen kinderen hadden keken we altijd naar de kilometers in een gebied, en daar baseerden we onze keuze op. We zijn nu al verschillende keren in kleinere gebieden geweest, en het skieen is nog steeds leuk. De 400 km. van die mega-gebieden beski je toch niet, en op 100 km. kun je ook flink uit je dak gaan.

We zitten meestal wel dichtbij een groter gebied, als je het dan zat wordt, kun je nog met de auto weg. In die kleinere gebieden hoef je ook minder lang van te voren te reserveren. Voor deze winter heb ik bijvoorbeeld pas in november 6 kamers in een pension gereserveerd.
zelf nog geen kinderen, maar ik woon in AT dus kan je wel een paar tips geven.

Flachau is inderdaad een leuk gebied, hoort bij de Skiamade.

Dan is Wald-Königsleiten ook een mooi groot skigebied, met ook tal van wandelmogelijkheden en ook voor kindjes erg leuk.

dan nog: Hochkoenig (maria alm, mühlbach), Wilder Kaiser, (ellmau, scheffau) Tiroler Oberland (Serfaus Fiss Ladis, maar ook Nauders of Kaunertal) Montafon, maar ook het Brandnertal. Brand is niet echt groot, maar wel een erg kindvriendelijk mooi skigebied met veel wandelmogelijkheden.
quote:MarianneDavids schreef op 22 januari 2011 @ 12:12:

Buiten de vakantie, 4 en 6? Leerplicht?Zal wel ziek melden worden.
Zie QR
Maedl: Dank je wel voor al je tips! Ik zal er eens rustig naar gaan zoeken.

Voor er meer mensen over vallen: de kinderen zijn 2;3 (2 jaar en 3 maanden) en 4;6 (4 en een half). Leerplicht is dus nog niet van toepassing.
overigens vond ik het skigebied Lofer erg leuk. Niet echt groot maar ik vond het wel erg leuk, en het is niet ver van Zell am See/Kaprun, waar je een dagje heen zou kunnen gaan, voor de afwisseling.
Mar, ik ging als kind altijd skiën in Biberwier ( Oostenrijk, Tiroler Zugspitz Arena) en dat vond ik echt ideaal. Het is een klein dorpje op 1000m hoogte (hoogste punt 1800 m.) waar je vanaf je appartement zo naar de piste kon lopen. Er zijn met name rode en blauwe pistes. Ook is er een kinder-/ oefenweide en er waren destijds ook nederlands sprekende skileraren (hoewel soms in het oostenrijks- nederlands). Ik heb dat nooit als een probleem ervaren in mijn herinnering. Het is alleen niet zo'n heel groot skigebied, wel leuke pistes. Ook kun je er goed wandelen

Voor een goed nachtleven moet je niet in Biberwier zijn. Wij gingen als vertier altijd naar het zwembad in Ehrwald (als we iets anders wilden dan 's avonds in het appartement verblijven). Wij huurden altijd met een aantal familieleden (ooms, tantes en hun kids een aantal appartementen in een complex, was altijd heel gezellig met de familie P.) praktisch aan de piste (vanaf het balkon keek je zo op de piste. Ben de naam van het appartement kwijt, maar dat is op te zoeken mocht je het willen weten.

Google er anders eens op....

Heb even voor je gegoogled en het heet Haus "Schachtkopf"
Wij gaan ook al meerdere jaren naar Königsleiten met de familie. Bevalt super, ook de ouders die skiën en langlaufen afwisselen met wandelen. Je steekt zo het bos in. We zitten dan in een chalet aan de (oefen)piste, skischool voor de kids vlakbij. Alleen met liftje omhoog. Skigebied vind ik groot genoeg om leuke tochten te maken, blijft overzichtelijk en geen wachtrijen bij de liften.
ik zou persoonlijk zelf eerder liever wonen in Wald, en dan skieen in Königsleiten, is iets gemoedelijker en romantischer als Königsleiten, wat inmiddels een nederlanders hotspot geworden is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven