Als volwassene ( vrijwel) niets lusten

23-01-2011 13:51 622 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week komen er vrienden bij ons eten en een van die jongens heeft een nieuwe vriendin. Ik heb haar 1 keer gezien tot nu toe en het leek me een leuke, gezellige en volwassen vrouw. Maar nu kreeg ik net een mailtje dat ze het heel leuk vind om te komen eten, maar dat ze veel dingen niet lust, met als bijlage 2 a4tjes met wat ze NIET eet!!!

Het zal me heus wel lukken om een menuutje in elkaar te krijgen, maar ik vroeg me af of dit vaker voorkomt. Ik ken veel mensen die 1 of 2 dingen niet lusten, en heel veel peuters met zo'n waslijst. Maar zijn er meer volwassenen die bijna niet lusten? En hoe doe je dat dan met etentjes/werk/feestjes etc?

Ik ben gewoon nieuwsgierig hiernaar...
Ik weet dat iederen anders is en blabla. Maar ik heb er echt zo'n hekel aan als ze zo zijn: A4'tje(?s) vol met dingen die zij niet lust

Ik vind het ook ronduit asociaal om zo'n lijst te geven! Ik zou dan ook direct bellen of replyen dat ik geen restaurant run en ze keus heeft tussen vis/vlees/vega , rijst/pasta/aardappels en pittig/niet pittig.

Nog meer wensen? Dan neem je zelf maar wat mee. Been there, done that met mn ex-schoonouders. Geen moeite mee. Donder even op - ben niet je persoonlijke kok ofzo!
Snowy, wat voor dingen staan er op die lijst? Bijna alle soorten groentes, of iets dergelijks?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ook een leuke vraag voor Beatrijs trouwens
Snowy, ik zou gewoon wel je eigen ding doen en lekker uitpakken en inderdaad voor haar dan een apart iets maken met ingredienten die ze wel lust bijv een simpele pasta zoals al voorgesteld of gebakken aardappeltjes met een geroosterd kippetje oid. Succes in ieder geval want kan me wel voorstellen dat dit het er niet leuker opmaakt en vind ook zoals iemand anders al schreef, niet de hele tafel last van haar beperkte smaak hoeft te hebben
Ja mijn vriend lustte ook bijna niets toen we gingen samenwonen. Wat bleek; mijn schoonmoeder had een andere bereidingswijze (lees: kookte alles tot snot).

In de loop van de tijd ben ik hem e.e.a. toch maar eens voor gaan schotelen en nu na een jaar lust hij veel van die groenten wel.
quote:[message=8274432,noline]vlinder72 schreef op 23 januari Zal wel verwend kindje zijn geweest die nooit wat niet zo lekker was hoefte te eten van paps/mams.

Ik hoefde nooit iets te eten wat ik niet wilde. Resultaat ik lust nu bijna alles. Mijn ervaring is juist dat de mensen die als kind hun bordje moesten leegeten nu nog gruwelen van dingen die ze moesten eten.

Als iemand echt zo weinig lust zou ik gewoon maken wat ik graag wilde maken voor de rest en die vriendin poffertjes of patat voorzetten

Misschien wel grof maar anders kun je nooit meer iets echts lekkers eten bij toekomstige etentjes.
Zelf vind ik ook niet zo veel echt lekker, maar ik eet wel steeds meer op (en heee, dan blijkt het eigenlijk nog best lekker te zijn ook....) ,

Alleen als ik weet dat we ergens gaan eten, en dat die mensen echte vleeseters zijn, geef ik van te voren aan dat het soort vlees niet zoveel uit maakt, maar dat ik niet zo heel veel vlees eet. Vind ik ook wel zo netjes, anders kopen mensen misschien een groot stuk vlees en moet er een gedeelte weggegooid worden.
Ik wil ook een motto
Jemig. Laat haar mooi een magnetron maaltijd meenemen.

Ik lust ook niet alles. Maar je gaat toch geen waslijst mailen met wat je allemaal niet lust.
quote:snowy2 schreef op 23 januari 2011 @ 13:58:

Ik vind het ook lastig. Met het sturen van die lijst voel ik me "gedwongen"om daar toch rekening mee te houden. Dat betekent concreet dat het waarschijnlijk een heel simpel etentje zal worden ( ik geloof dat kip, patat en appelmoes wel kunnen.. .), terwijl ik graag uitpak met koken en iets bijzonders op tafel wil zetten.

Tuurlijk hou ik altijd rekening met allergieën of mensen die maar 1 ding echt niet lusten, maar dit vind ik echt wel heel lastigOh, nou, ik zou alsnog echt wel uitpakken met eten hoor. Dat zij niets lust betekent toch niet dat jullie dan ook niets bijzonders mogen eten? Ik zou voor de overige gasten iets geweldigs lekkers maken en zij kan iets simpels krijgen van d'r lijst (misschien staan pre-fab pannekoeken er niet op - ik zou zeggen, klaar). Kom nou zeg, kleine kindertjes mogen misschien nog zeggen lussikni, maar een volwassen vrouw?!
quote:snowy2 schreef op 23 januari 2011 @ 14:02:

Ik heb nu het idee om wat tapas-achtigs of rijsttafel ofzo te maken, dan kan ze nemen wat ze wel lust ( alleen wat rijst en brood ofzo...) en kan de rest wel lekker eten!

Goed idee, dan blijft het voor iedereen leuk, inclusief voor jou met het voorbereiden.

En over het niets lusten... ik vind het onvolwassen en ga echt anders tegen iemand aankijken daardoor...
j
Ik zou net als Banba iets simpels voor haar maken en voor de andere gasten een lekker diner maken. Laat haar maar de uitzondering zijn, je hoeft je toch niet allemaal aan haar aan te passen??
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:Zoomix schreef op 23 januari 2011 @ 13:57:

Volgens mij ook gewoon een gebrekkige opvoeding... Jammer dat paps en mams dan niet even nadenken over hoe ongemakkelijk het voor het kind wordt als ie groot en volwassen is. Gelegenheden in overvloed waar je dus in zo'n ongemakkelijke situatie terecht komt.

Niet mee eens en dat zeg ik als ervaringsdeskundige. Ik was de enige van 5 kinderen waarmee geen land te bezeilen was als het op eten aankwam. En we zijn echt hetzelfde opgevoed. Bij mij was er iets psychologisch dusdanig bedreigends aan eten, dat ik het vaak direct weer uitspuugde. Ik werd er fysiek ziek van.

Ik heb als volwassene pas echt beter leren eten. Weinig lusten is best een sociale handicap. Ik ging nooit mee met klasse-uitjes, niet naar de pizzeria, etc. Omdat ik niets at.

Ik eet nog steeds een heleboel dingen niet, maar mijn smaakpalet is t.o.v. 10 jaar geleden met 3000% groter geworden. En ik kan nu ook dingen proeven zonder en lichamelijk ziek van te worden.
Heel veel groentes, pasta, veel soorten vlees ( volgens mij is alleen gehakt en kipfilet wel ok), vis en zeevruchten, veel soorten kaas, veel soorten fruit,noten,alle soorten brood behalve wit en lichtbruin....

Maak daar maar eens een menu omheen....
Ja, ik vind dat een gebrekkige opvoeding.. Als je amper iets lust en dan ook nog een lijstje gaat sturen met wat je niet eet.

Jij schrijft dat je dingen wel eet, maar niet lekker vindt. Dat vind ik een andere situatie dan wat TO schetst, jij niet?

Natuurlijk mag je dingen niet lekker vinden, of zelfs niet lusten. Dat doe ik ook. Maar ik heb in ieder geval wel van huis uit meegekregen om gewoon te eten wat je voorgeschoteld krijgt. Mensen een lijstje gaan sturen van 2 A4tjes met wat ik niet blief, zou niet in mijn hoofd opkomen.
Nou mijn moeder at nooit vis en daardoor heb ik het ook niet leren eten. Best jammer want volgens HIH en anderen is het heerlijk. Merk dat ik er nu gewoon niet voor open sta.

ik vind mezelf al een lastige eter, geen paddestoelen (dus ook geen champignons), geen vis, geen exotische dieren en geen tuinbonen of spruiten.

Ik probeer wel nieuwe dingen. Onlangs parelhoen gegeten voor het eerst was erg lekker had ik eigenlijk niet verwacht.

Ik zou proberen rekening te houden met haar wensenlijst zover mogelijk. Indien dit eigenlijk niet mogelijk is voor haar apart koken. Kan me voorstellen dat dit je wel de lust ontneemt om lekker te gaan koken.
Als het inderdaad 2 A4-tjes zijn zou ik hier waarschijnlijk geen rekening mee houden. Zou je een kipfiletje klaar maken lust ze deze mogelijk niet door de kruiden die je gebruikt. Noem maar wat!

Ik zou haar zelf wat mee laten brengen of wat halen!
Gewoon lekker en uitgebreid koken wat jij leuk en lekker vindt, en voor haar de 'peuterversie' van het gerecht: dus die paar dingen die ze per ongeluk wel lust serveren.

Overigens vind ik dit niets te maken hebben met opvoeding oid, maar gewoon met instelling.

Hoe stel ik me op naar anderen, hoe ga ik om met dingen die ik niet zelf gekozen heb.

Dat er 3 of 4 dingen zijn waar je echt van gaat kokhalzen, dat kan. Maar 2 a-4tjes vol, dat lijkt me een verwarring van 'niet lusten' en 'ik vind andere dingen lekkerder'.

Persoonlijk vind ik dat je best af en toe eens kan eten wat je minder lekker vindt. Sterker nog, ik vind dat heel normaal.

Je kan ook niet altijd doen wat je het allerleukst vindt...
Ik zou lekker maken wat je wilt, en voor haar een patatje met een frikandel halen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik hoefde vroeger van mijn ouders ook bijna niks te proberen.

Ondertussen ben ik volwassen en lust bijna alles.

Alleen koffie krijg ik echt niet weg, maar dat is nergens een probleem.

Als iemand 1 0f 2 dingen niet lust zou ik daar rekening mee houden. Iemand die zoveel niet lust, daar hou ik geen rekening mee, is geen doen om dan nog wat lekkers op tafel te zetten
Nu ben ik wel benieuwd naar die lijst.

Vind het altijd een beetje sneu voor die mensen. Weet niet waarom eigenlijk.
quote:snowy2 schreef op 23 januari 2011 @ 14:08:

Heel veel groentes, pasta, veel soorten vlees ( volgens mij is alleen gehakt en kipfilet wel ok), vis en zeevruchten, veel soorten kaas, veel soorten fruit,noten,alle soorten brood behalve wit en lichtbruin....

Jeetje.... dat zijn wel echt basis dingen zeg maar. Dat je niet van bepaalde specifieke vlees/vissoorten houdt ofzo is nog te overzien (en misschien heeft ze het een beetje lullig opgeschreven en iedere vis specifiek opgeschreven, in plaats van: ik hou niet van vis, alleen van zalm oid)

Maar dit zijn wel een beetje de basics. Nou, dan geloof ik dat ik mezelf bij deze een makkelijke eter verklaar. Het kan dus nog veel erger!
Ik wil ook een motto
quote:snowy2 schreef op 23 januari 2011 @ 14:08:

Gewoon eten wat de pot schaft en anders maar niet.

Ronduit belachelijk. (Tenzij iemand een allergie heeft).

Leuk ook voor haar vriend, zo eenzijdig te eten.

Ik vraag mij dan altijd af wat zo iemand wel eet. En hoe afwisselend. Wat toch heel belangrijk is voor je gezondheid.
Ja ik moet tot mijn grote schaamte bekennen dat ik ook zo'n volwassene ben. Ik lust ook bijna niets. Ik heb alleen wel het gevoel dat anderen daar meer moeite mee hebben dan ikzelf. Ik ga bijvoorbeeld bijna nooit bij anderen eten omdat ik vantevoren al weet dat de kans groot is dat ik het niet zal lusten. Anderen proberen me daarentegen vaak over te halen om wel bij ze te komen eten, want zij koken echt heel erg lekker. Mjah... zal best, maar de ingredienten blijven vies.
quote:Snormel schreef op 23 januari 2011 @ 14:05:

Ook een leuke vraag voor Beatrijs trouwens die weet hier wel raad mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven