Finland

12-01-2011 14:34 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren op Finland voor deze zomer.

Wij willen met het vliegtuig erheen en dan een auto huren en rondtrekken. Onze voorkeur gaat nu uit naar Fins Lapland.

Heeft iemand ervaringen of tips?? Het ziet er namelijk allemaal zo gaaf uit!
Muggen, heel veel muggen maar wel héél mooi.
verba volant, scripta manent.
- naar een echte finse sauna gaan natuurlijk!

- Helsinki, bezoek ook Suomenlinna (eiland met een fort voor de kust)

- Genieten van de middernachtszon

- Genieten van de prachtige natuur

- kanoën

- genieten van de rust
Ik ben niet in de zomer geweest maar in het najaar.

Ik ben met de trein (geen rijbewijs...) van Helsinki naar Jyväskylä - Kuoppio - Oulu - Rovaniemi - Helsinki gegaan.

Vanuit Rovaniemi hebben we een wandeling gemaakt in het Arctic Circle National Park. Erg mooi!

In de buurt van Helsinki heb je het Nuuksio park. daar hebben we twee dagen gewandeld. We hebben toen overnacht in een hut. Zelfs die hele simpele houten blokhut had een sauna!

Oh ja, santa claus village moet je overslaan. Tenzij je iittalaspullen wil kopen, want er zit daar een outlet-shop. verder is het echt te toeristisch voor woorden!

Oh, ijshockey is in Finland wat voetbal hier is. Wij zijn dus ook naar een ijshockeywedstrijd geweest in helsinki. Kaartjes kun je kopen in een groot warenhuis *kan even niet op de naam komen*
wat twijfelmeid ook zegt: trektocht door het bos maken en overnachten in een trekkershut (inderdaad, water uit de put, maar wèl een sauna aanwezig )
quote:twijfelmeid schreef op 12 januari 2011 @ 15:06:

Oh ja, santa claus village moet je overslaan. Tenzij je iittalaspullen wil kopen, want er zit daar een outlet-shop. verder is het echt te toeristisch voor woorden!Oh, ik vond dat juist wel geinig. Heb zelfs Mr. Claus nog een handje gegeven! Maar wel über-toeristisch inderdaad, dus trek er geen dag voor uit.
quote:viennas schreef op 12 januari 2011 @ 15:08:

[...]

Oh, ik vond dat juist wel geinig. Heb zelfs Mr. Claus nog een handje gegeven! Maar wel über-toeristisch inderdaad, dus trek er geen dag voor uit.Ja, ik heb de kerstman ook een handje gegeven...maar er staat dan zo'n dwerg/elf bij die in het nederlands (!) zegt: "lachen lachen"...en dan wordt er een foto gemaakt van jou met de kerstman die je voor minimaal ¤25 kan kopen. Pfff.
Ik word al helemaal enthousiast als ik dit lees!!

We zaten inderdaad te denken om af te sluiten met een paar dagen Helsinki.

Zo'n trektocht door een bos en dan overnachten in een simpel berghutje lijkt mij heel gaaf.

Is zoiets gewoon te boeken bij Buro Scandinavia?? Of kun je het beter zelf regelen?
Wij hebben het gewoon zelf geregeld. Ik zal even moeten nakijken waar en hoe en wat. Wij konden via internet boeken, en dan de sleutel van de hut ophalen ergens bij een benzinepomp
Via deze site kun je een hut reserveren!
jyvaskyla is ook heel erg mooi,maar zowieso helsinki zou je eigenlijk gewoon lekker moeten bekijken.echt de moeite waard,en dan met de boot over naar een eiland tegenover helsinki.

echt mooi!!

een aanrader,

voor de natuur zou ik echt richting lapland gaan,een aantal dagen.
Bedenk je wel dat als je een auto huurt om van Helsinki naar Rovaniemi (lapland) te rijden dat dat bijna 2000 kilometer is!

Beter inderdaad dan als je echt perse in het Noorden wilt zijn daar dan ook direct naartoe te vliegen.

Wij hebben het wel gedaan. Vanaf Helsinki aan de rechterzijde van Finland helemaal naar het Noorden gereden en onderweg op de bonnefooi op alerlei interessante plekjes verbleven, echt geweldig avontuurlijk, zoals wanneer je een kudde rendieren tegenkomt.

Uiteindelijk zijn we via Oulu aan de linkerkant weer terug naar Helsinki gegaan, alles bij elkaar ongeveer 10 geweldige dagen gehad. Veel plezier!
Wij zijn gewoon met de nachttrein van Rovaniemi naar helsinki gegaan. Was prima!
Hey

Ik ben zelf een half jaar in Finland geweest en kan zeggen dat ik toch bijna alles heb gezien. Het mooiste in Finland wat ik heb gezien was Koli, een natuurpark in de buurt van Joensuu en Kuopio. Het is een ontzettend groot gebied met veel meren.

Daarnaast vond ik de natuur in de buurt van Inari (lapland) ook zeker een aanrader! Je hebt daar ook een groot muziekfestival en de nightless night in de zomer.
Hallo!

Ik heb een aantal jaren geleden een tijdje in Finland gewoond, het is daar geweldig!!!

Rondrijden met een auto kan prima, maar reizen met de trein is daar ook echt top! Nadeel is wel dat je dan niet makkelijk op plaatsen buiten de centra komt.

Helsinki is mooi, ga ook zeker met een boot naar de omliggende eilandjes. Niet alleen suomenlinna. Er zijn veel eilandjes met schattige guesthouses en prive sauna's, echt top!

Het merengebied is geweldig mooi, wel veel muggen inderdaad! Deet meenemen is geen overbodige luxe.

Ook daar heb je schattige kleine huisjes aan het meer die je kunt huren, Allemaal met sauna en vaak ook een eigen bootje.

Uiteraard moet je naar Lapland. Santadorp is grappig, niet bijzonder.

Ik wilde het wel gezien hebben.

Ga lekker rondwandelen in de prachtige natuur en geniet vooral!

Neem er ook lekker de tijd voor!

Veel plezier!
quote:partywoman schreef op 03 februari 2011 @ 13:31:

Het merengebied is geweldig mooi, wel veel muggen inderdaad! Deet meenemen is geen overbodige luxe.

Mijn tip: niet meenemen vanuit Nederland, maar gewoon in Finland kopen. Dat spul daar werkt veel beter dan datgene wat je in Nederland kunt kopen.

Van Finland vond ik het noorden van Lapland het mooist, dat is het gebied waar veel minder bomen groeien. Ik vond dat veel indrukwekkender dan al die bomen met meertjes daartussen. Neemt niet weg dat je ook aan die meertjes heerlijk in eenzaamheid kunt zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven