UWV , gedeeltelijk ziek en ww , wie kan me helpen?

woensdag 26 januari 2011 om 07:36
Ik zet ook iets apart maar kan niet alles apart zetten omdat 1 van de 2 (of zw of ww) niet genoeg is, dat is los van elkaar 200eur onder bijstandniveau.
Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe wordt dit berekend? Heb je als je ziek bent en ww hebt recht op het aantal uren aan uitkering wat je zou kunnen werken? En dus niet wat je hebt gewerkt? Ik snap er echt de ballen van en zie de bui al hangen dat ik enorm veel moet gaan terugbetalen .
Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe wordt dit berekend? Heb je als je ziek bent en ww hebt recht op het aantal uren aan uitkering wat je zou kunnen werken? En dus niet wat je hebt gewerkt? Ik snap er echt de ballen van en zie de bui al hangen dat ik enorm veel moet gaan terugbetalen .
woensdag 26 januari 2011 om 07:49
De Ziektewetuitkering wordt betaald inclusief vakantietoeslag, bij je salaris wordt dit gereserveerd. Dit geldt ook (als je uitzendkracht bent) voor bepaalde reserveringen.
Maar, persoonlijk denk ik dat dit niet de reden kan/zal zijn.
Worden de uren dat je nu ziek bent, wel gekort op je WW? Oftewel, is je WW gelijk gebleven sinds je ziek bent, of zit de reden van verhoging voornamelijk in de uitkering van de ZW?
Als de verhoging de WW betreft, is de kans dus heel groot dat je WW zonder de 'gewerkte' uren wordt betaald én dat je tzt een terugvordering zal krijgen.
Maar, persoonlijk denk ik dat dit niet de reden kan/zal zijn.
Worden de uren dat je nu ziek bent, wel gekort op je WW? Oftewel, is je WW gelijk gebleven sinds je ziek bent, of zit de reden van verhoging voornamelijk in de uitkering van de ZW?
Als de verhoging de WW betreft, is de kans dus heel groot dat je WW zonder de 'gewerkte' uren wordt betaald én dat je tzt een terugvordering zal krijgen.
woensdag 26 januari 2011 om 07:53
De WW is hoger geworden. Ik krijg voor 18 uur ww. Alles wat ik werkte werd daarmee verrekend. Nu wordt er niets verrekend. Mij is verteld dat ik recht heb op ww over de uren dat ik niet werk (die 18 uur dus nu) en zw over het restant aantal uren. Dat klinkt logisch maar volgens mij klopt het gewoon niet, omdat het zoveel is.
woensdag 26 januari 2011 om 09:18
Ik heb 'm! Thanks voor de aanvullende info.
In de WW staat idd geregeld dat de 1e 13 weken van ziekte, de WW onverminderd blijft doorbetalen, maar dat is alleen zo in geval van Ziektewet tijdens WW (dus de niet gewerkte uren)
Werkbriefjes blijven invullen als ware je niet ziek én daarbij duidelijk vermelden dat dit niet gewerkte uren tgv ziekte is. De WW moet deze uren korten, als zijnde gewerkte uren, ogv regeling gelijkstelling niet-gewerkte uren, art. 1 lid i.
Vroeger stond er ook op het werkbriefje vermeld dat deze uren vermeld moesten worden....
In de WW staat idd geregeld dat de 1e 13 weken van ziekte, de WW onverminderd blijft doorbetalen, maar dat is alleen zo in geval van Ziektewet tijdens WW (dus de niet gewerkte uren)
Werkbriefjes blijven invullen als ware je niet ziek én daarbij duidelijk vermelden dat dit niet gewerkte uren tgv ziekte is. De WW moet deze uren korten, als zijnde gewerkte uren, ogv regeling gelijkstelling niet-gewerkte uren, art. 1 lid i.
Vroeger stond er ook op het werkbriefje vermeld dat deze uren vermeld moesten worden....
woensdag 26 januari 2011 om 09:40
Thanks voor je meeedenken. Ik heb ze net maar weer gebeld maar volgens de dame die ik nu aan de telefoon had moet er dus niet gekort worden omdat ik niet werk. Ik krijg dus ww over die 18 uur en zw over het aantal uren wat ik zou kunnen werken maar nu niet werk vanwege ziekte. Dit is dus samen 40 uur en daar 70 % van. Omdat de 13 weken bijna voorbij zijn wordt ww nu zw maar blijft het bedrag volgens haar gelijk omdat zw ook 70 % is en ww is dat ook. Het klinkt opzich wel logisch maar gezien de bedragen lijkt het gewoon niet te kloppen.
Ik vind het maar onduidelijk allemaal. Ik ben blij dat ik iets opzij heb gezet en nu maar hopen dat ik niet ineens de helft moet gaan terugbetalen over de afgelopen maanden. Ik zou dan opzich wel recht hebben op een aanvullig omdat ik dan onder bijstandniveau zou uitkomen maar dat moet dan uit een ander potje komen en opnieuw worden aangevraagd, Ik vind het uwv nogal een gedoe eerlijk gezegd (niet zo aardig maar toch...)
Ik vind het maar onduidelijk allemaal. Ik ben blij dat ik iets opzij heb gezet en nu maar hopen dat ik niet ineens de helft moet gaan terugbetalen over de afgelopen maanden. Ik zou dan opzich wel recht hebben op een aanvullig omdat ik dan onder bijstandniveau zou uitkomen maar dat moet dan uit een ander potje komen en opnieuw worden aangevraagd, Ik vind het uwv nogal een gedoe eerlijk gezegd (niet zo aardig maar toch...)
woensdag 26 januari 2011 om 09:57
De wetten zijn een enorm gedoe. En van dat gedoe moet het UWV nog iets proberen te brouwen.
Tip: dien een klacht in omdat je het allemaal niet meer begrijpt. De afdeling die klachten behandeld heeft wat meer mogelijkheden om zaken op te lossen.
Als het bedrag zw 8% hoger is dan je verwacht, dan is dus het vakantiegeld er al in meegenomen.
Tip: dien een klacht in omdat je het allemaal niet meer begrijpt. De afdeling die klachten behandeld heeft wat meer mogelijkheden om zaken op te lossen.
Als het bedrag zw 8% hoger is dan je verwacht, dan is dus het vakantiegeld er al in meegenomen.
...
woensdag 26 januari 2011 om 10:26
Je schrijft dat je WW hebt voor je urenverlies. 18 uur. Is dat urenverlies blijvend? Dan klopt het gewoon. Als je af en toe meer werkt wordt dat per keer gekort. Als je vervolgens ziek bent en je standaard uren werkt hoort het dus de te kloppen; één deel ZW vanuit werk en één deel WW (bij ziekte). Het klopt ook dat wanneer je WW ook overgaat in ZW er 8% vakantiegeld wordt uitbetaald. En je krijgt weekbetalingen.
Kan het ook iets met je loonheffingskorting te maken hebben? Dat je die bijvoorbeeld op WW en op je loon laat toepassen?
Kan het ook iets met je loonheffingskorting te maken hebben? Dat je die bijvoorbeeld op WW en op je loon laat toepassen?