Beschermen inductiekookplaat
woensdag 30 juli 2025 om 21:29
Binnenkort wordt onze nieuwe keuken geplaatst met inductiekookplaat. Ik kook nu op gas dus ben zo'n plaat niet gewend. Nu zie ik her en der van die inductie matjes/beschermers voor tijdens het koken tussen je pan en plaat ter bescherming. Wie gebruikt dat? Wordt je plaat echt lelijk als je het niet gebruik? Is het een yeej of nee?
woensdag 30 juli 2025 om 21:39
Getwijfeld toen wij over naar inductie gingen, maar ik wil de kookplaat zien en niet een (bedrukte) mat. En waar laat je die mat als je kookt. Ik zie de kookplaat als gebruiksvoorwerp. Krasje zal er vast op komen. Voor mij geen probleem. Net als allerlei schoonmaakmiddelen die je worden geadviseerd. Vaatdoek met dreft en droge theedoek. Helemaal prima.
woensdag 30 juli 2025 om 21:41
woensdag 30 juli 2025 om 21:41
woensdag 30 juli 2025 om 21:45
Nee hoor gebruik ik niet. En ik leg er gewoon vanalles op als ik hem niet gebruik en hij uiteraard niet warm meer is. Je kan er gerust een bord op zetten en daar dan een boterham op smeren. Of een snijplank opleggen en daar wat op snijden. Of voor het koken je ingredienten even neerleggen. Allemaal geen punt. Of wellicht zie ik wat over het hoofd maar dat gaat hier al 5 jaar goed.
woensdag 30 juli 2025 om 21:48
Ons werd afgeraden om bovenkasten te plaatsen bij de plaat. Zelf heb ik een keer een zwaar mes laten vallen op de plaat toen ik het mes op wilde ruimen. Scheur in de plaat. Gelukkig werd dit gedekt door de verzekering (had ik niet verwacht). Sindsdien de mat op de plaat (na afkoelen). Ga je koken dan rol je de mat op, neemt bijna geen ruimte in.
cav wijzigde dit bericht op 30-07-2025 21:54
9.81% gewijzigd
woensdag 30 juli 2025 om 21:52
woensdag 30 juli 2025 om 21:58
Hier de matjes gekocht op aanraden van de keuken installateur. Ik twijfelde omdat we het in onze vorige keuken nooit gebruikt hadden, maar dacht nou ja laat ik het proberen. Was er na 1x al klaar mee. Vocht loopt er alsnog doorheen dus veel nut heeft het niet. Het ligt hier nu te verstoffen. Gewoon iedere dag even een doek erover en beetje hg polijst 1x in de week en de plaat blijft daarmee heel netjes.
woensdag 30 juli 2025 om 22:34
Ik heb geen mat, ook geen kastjes boven de plaat.
Maar er zitten wel krassen op.
Kleine krasjes maar ook grote. Het meeste is, denk ik, van schuiven met pannen.
Ik zou bij een volgende plaat een mat zeker overwegen.
Ik lees hier nu over kwaliteitsplaten.
Geen idee of ik dat heb, een AEG.
Maar er zitten wel krassen op.
Kleine krasjes maar ook grote. Het meeste is, denk ik, van schuiven met pannen.
Ik zou bij een volgende plaat een mat zeker overwegen.
Ik lees hier nu over kwaliteitsplaten.
Geen idee of ik dat heb, een AEG.
bartjes wijzigde dit bericht op 31-07-2025 08:47
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
14.57% gewijzigd
woensdag 30 juli 2025 om 23:16
Ik heb zo’n mat en ben er heel blij mee. Ik irriteerde me dood aan het stof dat binnen een uur na poetsen alweer op de kookplaat lag en met bijvoorbeeld bakken, of tijdens een verjaardag vind ik het fijn dat het je werkblad vergroot.
Edit: ik ging zoeken naar matjes voor tijdens het koken maar kwam toen dit tegen: https://www.surprisekookgerei.nl/waarom ... taIYWubYcg
Edit: ik ging zoeken naar matjes voor tijdens het koken maar kwam toen dit tegen: https://www.surprisekookgerei.nl/waarom ... taIYWubYcg
badeendje92 wijzigde dit bericht op 30-07-2025 23:23
34.63% gewijzigd
woensdag 30 juli 2025 om 23:21
Ben jij mijn buurvrouw?LichtEnDonker schreef: ↑30-07-2025 21:41Voor tijdens het koken ken ik niet, maar mijn buren hebben er een speciale mat op liggen, omdat de plaat al twee keer kapot gegaan is door iets wat er vanuit het kastje daarboven op is gevallen. Steeds een nieuwe plaat is nogal kostbaar…
Een keer was het zelfs een limonadeglas dat naast de kookplaat stond. Kind sloeg het per ongeluk om
donderdag 31 juli 2025 om 00:30
Nou ik hoor het al
een nee dus! Geen bovenkasten hier dus sowieso geen vallende spullen en ik dacht ook al waar laat ik dat dan allemaal weer als ik aan het koken ben. En met de matjes voor tijdens het koken was ik ook bang dat ik dat heel irritant zou vinden. Kwalitatief goede plaat gekocht dus dan zal het wel loslopen met het krassen.

donderdag 31 juli 2025 om 06:38
Hier hetzelfde en de plaat blijft gewoon mooi.EefjeEverzwijn schreef: ↑30-07-2025 21:45Nee hoor gebruik ik niet. En ik leg er gewoon vanalles op als ik hem niet gebruik en hij uiteraard niet warm meer is. Je kan er gerust een bord op zetten en daar dan een boterham op smeren. Of een snijplank opleggen en daar wat op snijden. Of voor het koken je ingredienten even neerleggen. Allemaal geen punt. Of wellicht zie ik wat over het hoofd maar dat gaat hier al 5 jaar goed.
Ik vind de plaat zelf ook mooier dan een mat met een plaatje.
donderdag 31 juli 2025 om 06:54
Hier eeen jeeeej voor matjes voor tijdens het koken. Wij hebben een Bora en de 1e 3 jaar geen matjes gebruikt.
Onze tefalpannen hebben aan de onderkant van die mini uitsparing waar vaak wat vocht zit. De meest gebruikte pit had echt zo'n doffe waas ook al maakten we het goed schoon.
En ook wel wat gebruikskrasjes
Met een speciaal mesje kreeg ik de plek weg. En sindsdien gebruik ik tijdens het koken matjes van more core. Groot voordeel is dat de plaat na het koken bijna niet schoongemaakt hoeft de worden.
Onze tefalpannen hebben aan de onderkant van die mini uitsparing waar vaak wat vocht zit. De meest gebruikte pit had echt zo'n doffe waas ook al maakten we het goed schoon.
Met een speciaal mesje kreeg ik de plek weg. En sindsdien gebruik ik tijdens het koken matjes van more core. Groot voordeel is dat de plaat na het koken bijna niet schoongemaakt hoeft de worden.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
donderdag 31 juli 2025 om 07:04
Ik heb net de more core matjes opgezocht en lees dat ze niet geschikt zijn bij gebruik van de booster functie; wel belangrijk om te weten denk ik.Boardbabe82 schreef: ↑31-07-2025 06:54Hier eeen jeeeej voor matjes voor tijdens het koken. Wij hebben een Bora en de 1e 3 jaar geen matjes gebruikt.
Maar mensen gaan voorbij
donderdag 31 juli 2025 om 07:35

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in