Moeilijke puber van 14!!!!

25-01-2011 18:54 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

lees hier allemaal zaken over baby's, peuters, zwanger worden enz....

Maar niks over pubers.

Momenteel zit ik met een vreselijk lastig pubertje in huis.

een jongen, 14 jaar...

Voorlopig alleen geinteresseerd in zijn laptop en in eten.

Maakt een hoop drama wanneer ik paal en perk stel aan zijn pc tijden, doet niets uit zichzelf en heeft een slechte zelfzorg...

Gewoon de puberteit, herkenbaar???

Of moet ik me zorgen maken, misschien wat tips, trucs en meer???
Zit me nu zelfs een beetje kwaad te maken, onnodig problemen opzoekt?

Ik vraag om tips en trucs, vraag naar ervaringen van anderen.

Een puber is lastig, is hard werken.

Ik doe het alleen en dus zijn tips om de boel hier wat soepeler te laten verlopen erg welkom!

Ik zit hier niet te zeiken over dat ik de ergste puber in de wereld heb, ik ben niet achterlijk hoor!
quote:Troeta schreef op 25 januari 2011 @ 19:27:

Dat vind ik ook shahla, ik zou hem er gewoon in laten lopen, maar zij stoort zich er zo aan.

Als alles vies in een hoek ligt kan hij idd dat tshirt wat hij aanwil niet aan,jammer dan.

Daar zou het op uit kunnen draaien en daar lijkt het hier wel op. Dat als TO dit inzet hij in den beginne, om weerstand te bieden, straks niks schoons meer heeft om aan te trekken. Dan krijgt hij wel een probleem op school. Opmerkingen dat hij niet lekker ruikt of zo.

Maar op zich accepteer ik dus niet dat ze in vieze kleren rondlopen en niet op tijd in de douche gaan.

Dat móet hier gewoon: op tijd schone kleren aan en geregeld in de douche. Doe ik zelf tenslotte ook.

Daarin zou ik ze wel dwingen. Wil je niet, prima, doe je het niet maar dan ga je ook niet computeren of tv kijken. Net zo lang niet tot je het gedaan hebt.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Mijn kind is 3 maanden, maar ik weet nog goed hoe het was om zelf jong te zijn. Ik heb een periode gehad dat ik alleen maar in mijn kamertje aan het computeren was en een periode dat ik aan het rondsletten was en vaak drugs gebruikte.

De periode achter de computer was stukken beter,geloof me

Ook heb ik jongerenwerk gedaan en daar zitten pas echt moeilijke pubers bij.

Ik vind je strijd tegen het computeren gewoon jammer van je relatie. Hij zal zich er alleen maar aan gaan irriteren waardoor ruzie ontstaat terwijl hij ook gewoon fijn achter de computer kan zitten zonder zo'n moeder die daarover zeurt.
quote:Troeta schreef op 25 januari 2011 @ 19:27:

Dat vind ik ook shahla, ik zou hem er gewoon in laten lopen, maar zij stoort zich er zo aan.

Als alles vies in een hoek ligt kan hij idd dat tshirt wat hij aanwil niet aan,jammer dan.Zij stoort zich er zo aan.... Hou even op zeg!
quote:sociaaltiepje33 schreef op 25 januari 2011 @ 19:29:

Zit me nu zelfs een beetje kwaad te maken, onnodig problemen opzoekt?

Ik vraag om tips en trucs, vraag naar ervaringen van anderen.

Een puber is lastig, is hard werken.

Ik doe het alleen en dus zijn tips om de boel hier wat soepeler te laten verlopen erg welkom!

Ik zit hier niet te zeiken over dat ik de ergste puber in de wereld heb, ik ben niet achterlijk hoor!Dan heb ik nog een tip. Kijk naar de berichten waar je wat aan denkt te hebben en niet naar degenen die je niet aanstaan. Laat die dan voor wat ze zijn.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Waarom wil je niet een kant vanuit je zoon zien dan?

Huishoudelijke taken moeten idd gebeuren, maar verder is het toch niet nodig om een tijd op het computeren te zetten?
Ik hoor hier veel terug dat als ze zaken voor elkaar hebben ze meer kunnen, zo werkt het bij mij ook.

Als zijn taakjes doet, afwasmachine inruimen, af en toe de vuiliniszak weg zet is het ok.

Maar ook als hij ´s ochtends op tijd opstaat, zijn tanden poetst, want ook daar moet hij nu ineens in gestuurd worden, en raampie openzet ben ik blij.

Maar dat is het, die basale dingen laat hij liggen, gaat daar onnodig strijd over aan en verliest zich ondertussen in allerlei online games...

Juist omdat hij zich daar in verliest maak ik me zorgen.
Waarom mag hij geen WoW spelen? Je hebt een mogelijkheid om een 'speeltijd' in te stellen. Is dat geen oplossing? Kan hij leuk spelen, maar jij houdt de controle over hoelang.
Ik heb een puberdochter van 14, bijna 15, maar misschien ligt het bij meisjes anders, want zij doet juist sinds 2 jaar meer aan haar uiterlijk, heel lang in de badkamer etc.

Veel interesse voor kleding, eigen smaak, maar geen rare of aparte smaak, vind het ook heel belangrijk hoe haar zusjes eruit zien.

Want juist mijn jongste dochter van net 11 heeft vaak zoiets van, ach wat maakt het allemaal uit, en zij zit eigenlijk qua leeftijd nog niet in de pubertijd.

Met mijn oudste valt het tot nu nog mee, af en toe natuurlijk wel wat boze buien, en een grote mond, maar het kan denk ik erger. Ze gaat ook goed op school.

Mijn vriendin heeft ook een zoon van 14 en die heeft niks met school, het liefst gamed hij de hele dag en inderdaad eten.

Misschien verschilt dat dus tussen jongens en meisjes?
Ik denk dat ik daar wat moeilijk over doe omdat ik daar zoveel verontrustende verhalen over heb gehoord...

Het stukje b.v dat je daar iemand bent waardoor hij zich misschien in het werkelijke leven minder zal voelen..

Hij is verslavingsgevoelig als het gaat om pc want de strijd die daar dan om geleverd wordt is niet te zuinig.

Dan liever later, wanneer hij die ´normale zaken´ onder de knie heeft...
Baseer je zijn verslavingsgevoeligheid nou alleen maar op het feit dat je er strijd om moet leveren met hem? Dat is toch iets wat bij uitstek bij de puberteit hoort, of ben ik nou gek?
Nee, niet alleen vanwege de strijd, ik ken mijn ventje... En ken ook achtergronden van ouders en grootouders...

Sommige mensen hebben dat nou eenmaal en weet dat hij dat ook heeft
Ik vind dat computerverslaafd altijd zo overdreven overkomen. Is dat erger dan alle tijd die je over hebt te besteden aan een postzegelverzameling of een stoommachientje of een modelspoorbaan?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Verslavingsgevoelig wat betreft de pc?

Ik werk met pubers (MBO-onderwijs) en zij zijn bijna allemaal (er zijn gelukkig nog uitzonderingen) getrouwd met hun mobiel, worden chagarijnig en paniekerig als ze even niet kunnnen pingen/msn'en/internetten of wat dan ook.........

We hanteren strakke regels maar die lappen ze allemaal aan hun laars. Als we ook maar even dreigen een telefoon in te nemen gaan ze zwaar over de zeik! Niet normaal.

Tijdens lessen in lokalen waar computers staan wordt het alleen maar erger, hyves, facebook etc staan standaard online.

Ik denk dus dat het ellenlange dagelijkse gebruik van de pc etc. eigenijk gewoon bij de leeftijd hoort?

Overigens zijn we hard bezig dit ge/misbruik nog strenger aan te pakken...........
ik begrijp je zorgen om de PC/Game etc verslaving eigenlijk heel goed, mij baart die heftige reactie op "ontzegging" ook wel eens zorgen. We hebben ook weleens andere consequenties aan ander gedrag verbonden en daar blijft hij dan redelijk ontspannen onder, maar als het over dat gamen/pc etc gaat dan zie ik meer emotie dan met wat dan ook.

Ik heb hem uitgelegd dat juist die reactie nogal veelzeggend is en voor mij een reden om eerder strenger dan makkelijker te doen. Ik merk ook dat als ik gewoon mijn maatregel (paar dagen laptop inleveren) doorzet hij ook wel weer bijdraait.

Wel belangrijk: ik kreeg ook wel wat tekst terug over het voorbeeld dat ik zelf geef, daar heb ik wel wat mee gedaan.

Verder probeer ik ook wel om dan zijn andere plannen (taart bakken, voor mijn part) van harte te ondersteunen. Keuken vol zooi gaan we dan samen maar even gezellig opruimen, kletsen we nog wat bij, hij vreet een halve taart op, nou ja, hij is bijna mager, dus geniet ervan! Of samen eens de deur uit, iets "stoms" doen wat hij dan toch best leuk blijkt te vinden. Mee lunchen, of eens langs bij mijn vrienden..
quote:peggysue2 schreef op 25 januari 2011 @ 19:57:

Verslavingsgevoelig wat betreft de pc?

Ik werk met pubers (MBO-onderwijs) en zij zijn bijna allemaal (er zijn gelukkig nog uitzonderingen) getrouwd met hun mobiel, worden chagarijnig en paniekerig als ze even niet kunnnen pingen/msn'en/internetten of wat dan ook.........

We hanteren strakke regels maar die lappen ze allemaal aan hun laars. Als we ook maar even dreigen een telefoon in te nemen gaan ze zwaar over de zeik! Niet normaal.

Tijdens lessen in lokalen waar computers staan wordt het alleen maar erger, hyves, facebook etc staan standaard online.

Ik denk dus dat het ellenlange dagelijkse gebruik van de pc etc. eigenijk gewoon bij de leeftijd hoort?

Overigens zijn we hard bezig dit ge/misbruik nog strenger aan te pakken...........

Ik heb ook op het mbo gezeten, en ben nog jong, maar zelfs ik vindt dat irritant, van dat geblieb, ben je bezig met een opdracht te maken met een klasgenoot, zitten ze op hyves 'ff' tussendoor.

Ik bel mn vriend een keer, stuur een smsje hier en daar, als ik thuis ben gaat de radio op de pc aan, check ik mn mail en hang hier wat rond tussen de zaken door.. Ik begrijp niet wat je nog meer moet doen.
Hoe doet je zoon het naast z'n computergebeuren ?

Haalt hij redelijke cijfers op school, spreekt hij wel eens af met andere knullen ?

Mijn zoon is bijna 13 en is ook vaak achter PS3/computer te vinden. Raffelt z'n huiswerk snel af om achter dat ding te kruipen.

Sinds een paar weken overhoor ik hem steekproefsgewijs om te zien of hij wel geleerd heeft, of kijk ik of hij zijn "maak" werk wel goed heeft gedaan. Merk dat wel aan z'n cijfers die de laatst tijd omhoog schieten. Als hij netjes z'n huiswerk heeft gedaan mag hij van mij achter de PS3, heb er dan ook geen max.tijd aan verbonden.

Hij spreekt ook regelmatig met vrienden af. Weliswaar zitten ze dan met 2 of 3 te gamen boven, maar gaan ook wel met een bal naar het voetbalveld.

Zo lang hij ook z'n sociale contacten heeft en schoolprestaties zijn goed, mag hij zelf bepalen hoe lang hij aan het gamen is.
Hij heeft wel een groepje maatjes, daar spreekt hij ook regelmatig mee af.

Vaak gaan ze dan naar de bieb om daar achter de pc te kruipen of bij een maatje thuis.

Met beter weer gaan ze wel voetballen of skaten maar in de winter is het toch vaker binnen dan buiten.

Zijn school gaat naar mijn zin niet zo goed, bij de cito was het havo maar inderdaad, door afraffelen en niet goed leren zit hij nu op de mavo. Gisteren toevallig eens gekeken naar zijn cijfers, en daar zitten toch flink wat onvoldoendes tussen.

Maak huiswerk is slordig gemaakt maar wel gemaakt. Die overhoor tip is wel een goede, ook maar eens doen dan...

Ach... mischien maak ik me ook wel zorgen om een heel normale ontwikkeling en het is ook zo dat die computer toch een grotere plek inneemt in deze tijd.
Ik snap je helemaal hoor. Heb me ook een tijd druk gemaakt over mijn zoon z'n PS3 en computergebruik. Maar ja...aan de andere kant....het is gewoon de tijd van nu. Vroeger zat ik uren in een boek terwijl ik huiswerk moest doen. Nu zijn het spelcomputers. Ik ben gestopt me druk te maken erover. Hij mag zelf z'n vrije tijd invulling bepalen. Hij sport ruim 8 uur per week, dus ik heb niet zo'n "Help...ons kind is te dik"-kind.

Schoolprestaties vind ik dus wel belangrijk en dat is echt een stuk beter geworden sinds dat ik erop toezie dat huiswerk ook daadwerkelijk gedaan wordt. Het af en toe overhoren helpt echt !

Met wat ik over jouw zoon lees: vrienden, skaten, voetballen , zou ik me proberen niet meer zo druk te maken als ik jou was.

Tis idd gewoon een puber
breezerananas: jouw aanpak klinkt wat mij betreft goed, dat zou voor mij als puber ook goed hebben gewerkt. Ook lekker dat je hem daarna met rust laat; dat is een belangrijke beloning!

Sociaaltypje: vwb persoonlijke hygiene zou ik niet bang zijn om eens een "luchtig" gesprek over te houden waarin je aangeeft wat de "norm" is voor hoelang kleding kan worden gedragen en waarom persoonlijke hygiene belangrijk is (voor pubers is het "hoe denken anderen over mij" heel belangrijk dus dat komt wel aan!)

Hij zal ongetwijfeld weinig sjoege geven bij deze informatie, maar wat je zelf al zegt, vaak komt er meer aan dan het lijkt.

Ik was als puber ook niet zo schoon, maar ook totaal niet bewust van dat ik weleens kon gaan stinken, of hoe anderen mij zouden zien als ik niet regelmatig douchte. Een simpele bewustwording kan wonderen doen denk ik.

nouja mijn twee centjes
Hoe gaat het Sociaaltiepje? Heb je al wat afspraken met je kind kunnen maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven