Moeilijke puber van 14!!!!

25-01-2011 18:54 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

lees hier allemaal zaken over baby's, peuters, zwanger worden enz....

Maar niks over pubers.

Momenteel zit ik met een vreselijk lastig pubertje in huis.

een jongen, 14 jaar...

Voorlopig alleen geinteresseerd in zijn laptop en in eten.

Maakt een hoop drama wanneer ik paal en perk stel aan zijn pc tijden, doet niets uit zichzelf en heeft een slechte zelfzorg...

Gewoon de puberteit, herkenbaar???

Of moet ik me zorgen maken, misschien wat tips, trucs en meer???
Je zegt het zelf al. Het is een puber.
Bedoel je met zelfzorg persoonlijke hygiëne?

Het is nou eenmaal een puber. Hij komt er vanzelf achter dat meisjes hem leuker vinden als hij lekker ruikt en dat er meer is dan alleen zijn computer. En wat betreft het dingen uit jezelf doen...dat is toch typisch puber? Groeit hij vanzelf wel weer overheen....
Moeilijke puber lijkt me een pleonasme..
Een troost: dit gaat vanzelf over. Ik ben toevallig net een boek aan het lezen over pubers en daar staat:

'Jongeren hebben vaak een periode van bezinning nodig waarin ze nog niet aan de verwachtingen van de maatschappij voldoen: een moratorium. Het is de periode waar ouders de meeste zorg over hebben, omdat hun kind vaak nauwelijks aanspreekbaar is.' Het boek is van Martine Delfos en heet "Ik heb ook wat te vertellen!-communiceren met pubers en adolescenten." Echt een aanrader.
Ik snap hoe het zit in die puberteit, was zelf ook geen makkelijke maar in hoeverre moet ik hem nu gewoon laten doen dan?

Gewoon maar door laten stinken, die broek maar een week aan laten houden? Toestaan dat hij het liefst na school kebab gaat eten en zijn lunch weg gooit?

Waar moet ik hem leiden en waar moet ik het hem zelf laten ervaren??

Wat vinden jullie nou bijvoorbeeld een redelijke duur om achter een laptop te zitten?

Ik weet dat het een puber is, duh....
Ik beklaag je...ik ga dagelijks om met een heleboel van die pubers! Alleen zijn het niet mijn eigen kinderen én moeten ze zich aan de regels op school houden...
Pleonasme... leuk woord...

Er zijn ook pubers die redelijk aan te sturen zijn, die hun eigen dingetjes regelen en de zaken die ze voor elkaar moeten hebben ook voor elkaar hebben..
hier ook zo'n puberjongen, zelfde kwesties bij de hand, maar vind dat absoluut niet zorgelijk. Lastig, ja een beetje, soms. Verder vooral een heerlijk joch, lijkt net of hij me niet hoort als ik weer eens een (rustig en vriendelijk maar beetje streng) preekje afsteek, maar blijkt dan toch wel veel ervan in zich op te nemen.

Wat vind jij verder van jouw lastpak? Is hij op momenten ineens ook weer heel leuk en vertederend? Doet hij je aan jezelf op die leeftijd denken? Lijkt hij ineens sprekend op zijn vader?

Is er ook een vader beschikbaar? Merk dat die nu soms veel meer bereikt, ook qua gezellige/vertrouwelijke momentjes.
Wekr zelf ook met pupers, werk op een woongroep met kids tussen 11 en 15, zou je denken dat je het toch wel zou moeten weten...

Maar met mijn eigen manneke heb ik toch heel wat meer moeite, in die zin, op mijn werk is er afstand...
Vind je dat een moeilijke puber?? Wees blij met zo'n jongen die lekker thuis zit achter zijn computertje.

Of heb je liever dat hij elk weekend fris gedouched aan de drugs en alcohol pubermeisjes aan het bezwangeren is?
Hee sociaaltypje.... hier is een moeder van 2 pubers waarvan eentje puber-af! Ik heb in het verleden diverse topics geopend omdat ik het zooo vaak niet meer zag zitten.

Alles wat jij schrijft herken ik EN ik herken het in alle pubers in mijn omgeving.

Een troost... het gaat over! sterkte
Die broek kan je zelf ook even in de was doen als het je echt zo stoort. En als hij die kebab zelf betaalt, waarom niet? Kan je dat boterhammen smeren ook laten..
@ nana

Tuurlijk zijn er momenten dat ik van hem geniet en is hij soms ook ineens weer zo klein... B.v als hij heel groots een woord toch een beetje verkeerd zegt, zo schattig!

en het is verder een goed ventje, met een goede basis dus heb wel het vertrouwen dat hij op zijn pootjes terecht komt... Maar tot die tijd... vandaar mijn vraag om tips en trucs uit jullie praktijk.

Maak me zorgen over zijn verslavingsgevoeligheid w.b zijn pc gebruik en zijn reactie hierop wanneer ik hem aanspreek...

Hij wil W.O.W gaan spelen maar dat mag hij nog niet van mij.
Goh Troeta, fijn dat medeleven...
Zelf lunch klaar laten maken en als hij liever kebab koopt moet hij maar een baantje gaan zoeken. Puberzoon hier was precies zo. Nu 16, nog steeds erg verslaafd aan de laptop, maar ook aan zijn werk en vriendin. De pers. hygiene is goed gekomen, nu wast hij zelfs zijn eigen kleding, smeert hele broden weg voor de lunch, is sportief, en die zwijnestal die zijn kamer is, ach, dat is niet mijn kamer.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Over dat stinken en die vieze kleren, als ik het te gortig vind geef ik vriendelijk maar duidelijk aan dat hij het onmiddellijk moet oplossen. Niet voor altijd, maar op dat moment.

Favo shirts niet beschikbaar want allemaal op een drol in zijn kamer, dan een "stom" item aan. Leert ie meteen dat het handiger is om dingen in de was te gooien.

Douchen, als het er tijd voor is dan meld ik dat het moet, op een moment dat het kan, maar hij natuurlijk liever iets anders ging doen.

PC/TV/Laptop/DS/spelletjes op telefoon staat op een max van 2 uur (totaal) per dag. Niet voor 17.00 uur en niet voordat het huiswerk/de klusjes zijn gedaan. Kan nog wel wat ruimer soms, maar als het te gortig wordt dan trek ik de teugels aan.
De 13-jarige puberdochter van mijn vriendin zit ook de hele avond te internetten tot ze rond 'n uur of 22 naar bed gaat. Zowel haar moeder als ik vinden haar juist zo makkelijk. Ze doucht overigens wel elke dag uit zichzelf en ze rijdt dagelijks paard, maar haar vrije uren vult ze met internetten en tv kijken. Lijkt me 'n normale vrijetijdsbesteding, zowel voor 'n puber als voor 'n volwassene.
Ik ben het er niet mee eens dat moeilijke pubers een pleonasme is. Dat ze zich niet meer alles laten welgevallen, ja, dat klopt wel maar hé logisch, ze zijn op weg naar volwassenheid. Je moet als ouder dus wat harder werken om ze in het gareel te houden, te overtuigen e.d. Dat ervaar ik persoonlijk niet als moeilijk.

Dat lijkt mij een normale situatie.

Het wordt pas anders als je een kind hebt dat uit de bocht vliegt, overal lak aan heeft, wat je ook zegt of doet of eentje met een serieuze problematiek.

Ik heb wel een tip maar reken er maar op dat het op weerstand gaat stuiten en dan moet je sterk in je schoenen staan wil je kans maken verandering aan te brengen. Dat is echt een kwestie van een lange adem want dit ga je niet zo in een paar weekjes rechtbreien.

Die computer is blijkbaar heel belangrijk voor hem. Die kun je dus inzetten om hem op andere fronten aan te pakken, hem dingen in te laten zien. Ik hanteer thuis de regel dat er niet gecomputerd wordt als je weigert je taak te doen of iets anders wat ik van ze wil. Meestal werkt dat maar soms liggen ze dwars, even weer de grens opzoeken. En dan moet ik echt op mijn strepen staan en doorzetten, wil ik het voor elkaar krijgen dat ze er ook achter weggaan en niet toch weer erachter gaan als ik ff niet kijk.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Waarom moet ik met je meeleven? Ik vind gewoon dat het reuze mee valt met je puber en dat je onnodige problemen opzoekt.

Wees nou eens eerlijk, boterhammen weggooien dezen ze in jouw tijd toch ook al op school?

En als hij zich nou fijn voelt achter zijn pc, waarom laat je hem dan niet lekker? Het internet is zo belangrijk voor het sociale leven tegenwoordig.
quote:Troeta schreef op 25 januari 2011 @ 19:17:

Die broek kan je zelf ook even in de was doen als het je echt zo stoort. En als hij die kebab zelf betaalt, waarom niet? Kan je dat boterhammen smeren ook laten..

Wat heeft ze hier nou aan?

Hoe moet hij dan zelfstandigheid leren als je alles maar uit handen neemt omdat het makkelijker is het maar zelf te doen.

Die vlieger gaat hier thuis absoluut niet op.

Ik wil best voor ze wassen, soms moeten ze het zelf doen, maar als hun kleding niet in de wasmand ligt, heb je pech, ik ga niet je kamer afstruinen op zoek naar kleding. Zelf bij de was doen en als ik net te weinig heb voor een was, vraag ik of ze nog wat hebben. Heb je geen zin het te halen, dan heb je pech, was ik niet voor je.
Kinderen hier zijn 11 en 13, de oudste is een draak bij tijden (puber+asperger, leuke combi wel :S), de jongste is een heel ander type maar begint ook wel al trekjes te vertonen. Denk niet dat ik met hem veel strijd krijg omdat ik heel veel van wat hij doet herken en dus goed op kan reageren, oudste is wat dat betreft heel anders. Wel zie ik in hem dat zijn reacties hem zelf ook storen,dat is fijn om te merken en geeft mij de rust om dingen te laten gaan. Ik vind het wel soms heel erg moeilijk dat hij in zijn drift dingen stuk/kwijt/onbruikbaar maakt, daar heb ik echt last van. Ik ben een nogal strenge moeder geloof ik, als ik zeg dat kleding in de was moet dan gebeurt dat en als ik zeg dat de pc uit gaat dan gaat ie dat ook. Twee uur schermen per dag is hier de max, en dat is dan pc, tv en psp bij elkaar. Daarbuiten doen ze maar andere dingen, buiten spelen, huiswerk maken, lezen, knutselen of gewoon op de bank hangen, maakt me niet uit.

En het gáát over! Houd moed!
En hoe oud zijn jouw kinderen troeta
Dat vind ik ook shahla, ik zou hem er gewoon in laten lopen, maar zij stoort zich er zo aan.

Als alles vies in een hoek ligt kan hij idd dat tshirt wat hij aanwil niet aan,jammer dan.
quote:sociaaltiepje33 schreef op 25 januari 2011 @ 19:18:

Maak me zorgen over zijn verslavingsgevoeligheid w.b zijn pc gebruik en zijn reactie hierop wanneer ik hem aanspreek...

Hij wil W.O.W gaan spelen maar dat mag hij nog niet van mij.

Ik zie het zo. Zolang ze hun taken doen, qua school en huishouden en ook nog wat sociale contacten hebben, maakt het mij niet uit dat de rest van de tijd gecomputerd wordt. Zodra ik echter merk dat het alleen nog maar dat is en daardoor andere dingen geweigerd worden, dan sta ik op mijn strepen en ga je echt achter die pc weg tot je hebt gedaan wat je moest doen.

En als jij niet wilt dat hij WOW speelt, gaat dat feest gewoon niet door. Jammer dan voor hem. Hij kan andere dingen op die pc doen en als dat niet goed genoeg is, computert hij maar helemaal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven