"Ga eens met een professional praten"

30-01-2011 10:19 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat lees ik hier de laatste tijd te pas en te onpas.

Bij iemand die zich afvraagt of haar neus scheef staat. Bij een meisje van 18 die aangeeft regelmatig te piekeren. Het lijkt wel of iedereen die hier een topic opent over iets psychisch (of iets dat zo uitgelegd zou kunnen worden) het advies krijgt om hulp te zoeken en in therapie te gaan.

En ik snap het niet. Waarom moet iedereen tegenwoordig in therapie? Waarom mag je niet gewoon eens balen van je te grote neus, waarom mag je je niet gewoon eens wat druk maken over de zin of onzin van het leven zonder dat je gelijk richting psycholoog gebonjourd wordt?

En ook; waarop denken die mensen die die adviezen geven te baseren dat de TO in kwestie toch echt wel psychische hulp nodig heeft?

Het meisje met het topic over de neus vraagt alleen óf wij vinden dat haar neus scheef staat. En toch krijgt ze, terwijl ze niet eens aangegeven heeft of het wel of niet een probleem is voor haar, het advies hulp te zoeken.

Mogen we niet meer gewoon eens balen van bepaalde dingen? Mogen we ons niet gewoon bepaalde dingen afvragen zonder dat we gelijk voor gek verklaard worden?

Nou ja, zomaar een overweging op de vroege zondagmorgen. Ben benieuwd wat jullie mening is. Misschien ben ik wel gek en kan ik beter eens met een psycholoog gaan praten
668, the neighbour of the Beast
Ik vind dat het soms ook wel wat makkelijk wordt gezegd, maar in het geval van de scheve neus (icm loepje) vind ik het vrij logisch. Het is net als met de dokter toch? Als het allemaal te overzien is (verkoudheidje, griep ofzo), dan kom je er zelf wel uit. Als het wat grootser wordt, is een bezoekje aan de dokter op z'n plaats.
Aanvulling: Het ging niet alleen om haar neus. Elke week opent ze een topic over onzekerheden over haar uiterlijk.
Heb je al eens bij loupje van TO gekeken? Het is niet alleen haar neus die haar dwars zit....

Haar hele leven zit haar dwars en dan lijkt het advies van professionele hulp zo gek nog niet...
Ik heb de topic over de Neus niet gelezen, maar verder zijn er nogal wat topics van vrouwen/mannen met behoorlijk heftige problemen die je echt niet via een topic kan verwerken.
Als je de TO van de neus loept, zou je ook zeggen dat ze eens met een prof moet gaan praten.
dank je marels, dat vind ik nu ook. Het lijkt wel of je niet mag balen in Nederland en als je dan een keer baalt, nou dat moet je echt professionele hulp zoeken hoor!!
Ik geef dat 'advies' ook regelmatig. Maar wel selectief. Op het moment dat je problemen ondervindt die een psychische achtergrond hebben, en die problemen je hinderen in een gelukkig bestaan, dan vind ik het een goed idee.
Balen van iets vind ik wel iets anders. Ik baal ook wel eens van bijv. mijn buikje, maar open daar geen topic over. Want ik weet dan dat ik harder moet sporten en minder moet eten...

Maar als alles in je leven je tegen staat en je opent daar elke keer een topic over, Ja, dan mag je best eens hulp zoeken, want blijkbaar heb je die aandacht nodig.
ow en kan iemand mij uitleggen hoe je iemand loept?? ik kom er niet uit.. Ik heb jullie professionele hulp nodig!
Marels ben jij nou al in behandeling voor dat stoplicht wat op rood stond, vorige week?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Nee, ik heb niet geloept. Maar de topics zijn ook slechts voorbeelden, het gaat me eerder om de algemene tendens. Dat we overal maar hulp voor moeten gaan zoeken.

En Vlinder; hoe kunnen wij bepalen of het gaat over erg heftige problemen?

Ik denk dat wij gemakkelijk áánnemen dat een probleem van iemand behoorlijk heftig is.

Kijk, als ik hier een topic zou openen over dat ik er zo van baal dat ik dik ben, dan krijg ik waarschijnlijk dezelfde reacties. Buiten dat ze me waarschijnlijk vertellen dat ik dan moet gaan afvallen als ik er echt zo van baal

Terwijl niemand kan beoordelen of ik er gewoon even van baal op dat moment en mijn ei kwijt moet, of dat het zo'n invloed heeft op mijn leven dat ik er inderdaad alleen niet uit kom.

Dát bedoel ik misschien wel eerder; wij kunnen die inschatting vanaf onze kant van de computer niet maken. En hoewel ik denk dat het nuttig is om mensen die echt zware problemen hebben op de mogelijkheid van hulpverlening te wijzen, vind ik wel dat we daar voorzichtig mee moeten zijn. Je zou mensen nog een depressie in praten
Ach Meesje, als je uit 2010 komt, is dat ook wel moeilijk voor je he? Onder de avatar staan 3 tekens, de middelste is het loupje...
@Meesje; wordt dat wel vergoed door de verzekering, uitleg over loepen?
quote:meesje2010 schreef op 30 januari 2011 @ 10:25:

ow en kan iemand mij uitleggen hoe je iemand loept?? ik kom er niet uit.. Ik heb jullie professionele hulp nodig!Onder de avatar staan icoontjes, de middelste moet je hebben
Sjer! Lekker geil mokkel van me!
marels vast wel, misschien eerst mijn ogen laten testen.

Maar marels ik mag hopen dat jij inmiddels wel al professionele hulp voor je wasmasjien hebt gezocht..
Marels, als je geen aanleg hebt om depressief te worden, práát niemand jou daar in hoor.

En als je met zulke heftige problemen zit én je opent een topic: Wat verwacht je dan van ons? Dat wij een glazen bol hebben en kunnen zien wat er aan de hand is?

Ik vind dan juist een advies van hulp zoeken op de plek, want als de huisarts het onzin vindt, komt een TO daar ook wel achter.
Ik heb een eerste consult staan meesje, maar ik kon pas over zes weken terecht.

Door al die doorverwezen forummers bleef er geen plek over voor mensen die écht serieuze problemen hebben
Aan de andere kant is sommige problematiek soms zo groot, dat ik het dan ook weer tenenkrommend vind dat het forum zo iemand dan wel even een eindje op weg denkt te helpen. Dan zou zo iemand hier echt niet moeten zijn, vind ik. En dan zou je zo iemand echt niet moeten willen helpen vanachter je computertje, want dat kan simpelweg niet.
Volgens mij is dit geen serieus topic, maar een chat tussen marels en mees...veel plezier dames!
Ik geef het advies ook wel in bepaalde topics. Dit omdat ik zelf professionele hulp heb gezocht i.v.m. het overlijden van mijn vader. Dit heeft mij zo geholpen dat ik mensen er alleen op wijs omdat het ook anders kan. Je hoeft er niet altijd alleen voor te staan. Er zijn mensen die je kunnen helpen met je verdriet.
Maar Nammma, het gáát vaak niet eens over hele heftige problemen. Het gaat om pubers die aangeven te piekeren (pubers en piekeren is als erwten en wortelen toch? Dat hoort bij elkaar), om mensen die door hun vriendje gedumpt zijn, om mensen die twijfelen aan een bepaald uiterlijk kenmerk.

Dat zijn hele normale dingen die alle mensen wel eens ervaren. Ik baal ook wel eens van mijn uiterlijk. Als mijn Vent me zou dumpen zou ik ook wel behoorlijk in de put schieten. En als puber deed ik niet anders als piekeren.

Maar dat zijn toch geen redenen voor dieptesessies psychoanalyse? Dat zijn toch normale dingen die alle normale mensen ervaren en waar je gewoon even doorheen moet?

Pas als je dát echt niet meer kunt, als je met zoiets echt niet meer normaal om kunt gaan, dan pas zou je met een psycholoog kunnen gaan praten.

Ik denk dat de meeste mensen die een dergelijk topic openen ook niet van ons verwachten dat wij ze adviseren hulp te zoeken, maar dat ze gewoon een luisterend oor willen. Gewoon van zich af willen schrijven. Medeleven zoeken.
Sjesus Nammma, moet alles bloedserieus dan? Mag ik ook de kans krijgen om te reageren verder? Niet zo zuur zeg.
Zelf ben ik van mening dat je iemand niet direct van het advies moet dienen psychologische hulp te zoeken.

In het geval van ´de neus´ heb ik dat ook niet gedaan, wel heb ik aangegeven dat het probleem waarschijnlijk meer tussen de oren zit dan bij de neus zelf.

Aan haar de keus of ze daar hulp bij gaat zoeken.

Van de adviezen die over haar neus worden gegeven trekt zij zich ook niet heel veel aan, dus de adviezen over psychische hulp zoeken zal ze denk ik ook niet ter harte nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven