Financien in Excel

31-01-2011 20:56 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer mijn financien bij te gaan houden in Excel (vooral om te kijken waar het blijft , sneeuw voor de zon, dat soort werk)

Nu heb ik verschillende categorieen gemaakt (benzine, boodschappen, cadeautjes, zorgverzekering etc) en 1 blad gemaakt met de kosten per categorie per maand voor heel 2011

Nu wil ik per maand een blad aanmaken waarin ik de kosten bijhou, heb ik afgelopen maand zelfs al netjes bijgehouden

dus bv in de A-strook de datum, in B de kosten, en in C de kostenpost met een pulldownmenu.

Nu komt mijn vraag... Hoe zorg ik er voor dat bv de kosten in B12, als C12 is zorgverzekering, in blad 1 worden opgeteld in januari-zorgverzekering.

*lukt me niet zo goed om het uit te leggen, hoop dat jullie het snappen*

Ben nogal trots op mn ingenieuze systeem, nu het nog werkend krijgen
dat doe je met het som tekentje (dat apart uitziende E tekentje).

Ga naar het tabblad waarin je de uitkomst wil zien. Ga in jou geval in rij 12 staan. Klik nu op dat tekentje. er komt nu een som formule in je invultabblad te staan. ga naar de tabbladen waar je de informatie vandaan wil halen en klik op de desbetreffende cel. Herhaal dat voor elke tabblad met ertussen iedere keer het + teken en alles wordt bij elkaar opgeteld.

De formule moet er zo uit komen te zien :

=SOM(Blad2!B12+Blad3!B12)
Maar dan moet ik nog steeds handmatig aangeven welke kosten bijvoorbeeld onder boodschappen vallen toch?
je zou iets kunnen doen met voorwaarden.

Weet niet precies hoe het werkt, maar dan voer je iets in als

IF (Blad2! D12 = benzine) + Blad2! C12

Maar ik denk dat je dan alsnog alles handmatig af moet voor elke maand.
bijna goed, het is me gelukt

=SOM.ALS('cellenbereik waarin benzine moet staan; "benzine"; cellenbereik met kosten)

stiekem kick ik op excell
hahaha.. stiekem vind ik het soms ook dik te gek als dingen lukken. Ik zou wel eens een goede cursus excel willen doen, maar absoluut niet nodig voor mijn werk, en om nou zelf te betalen :D
Ik heb laatst een microsoft 2010 cursus gehad op het werk, heel relaxed, vooral met Outlook kan zoveel meer dan ik wist.

Hij is nu prachtig mijn excellsheet: volgende stap: cellen groen en rood maken in het overzicht als ik me aan mijn budget hou
wat zou dotjeman het fijn vinden als ik dit zou doen.

no way dat ik dat doe

en wat leuk dat jullie dit echt te gek vinden
Ik heb me erg in Excel verdiept. Ik probeer ook een goed overzicht in financiën te krijgen.

Wat ik ook doe is de verwachte kosten aan het einde van de maan uitrekenen aan de hand van een periode die een deel van de huidige maand vormt. Dat is nu een beetje lastig omdat het nu 1 februari is en we begonnen zijn met een nieuwe maand.

Stel ik heb in cel B1 de som van de uitgave gedaan sinds het begin van de maand. Dan vul ik in de volgende cellen:

D2: <datum voorafgaand aan de meten periode>

D3: =nu() ;geeft de systeemdatum en -tijd. Typ niet over wat ik na ";" schrijf

D4: =D3-D2 ;bereken het verschil. Kan zijn dat je het formaat moet aanpassen. Je krijgt een gebroken getal. Het gehele deel geeft het aantal dagen aan; het gebroken deel (achter de komma) geeft de tijd aan (0,5 = 12:00, 0,75 = 18:00)

D5: =B1/D4 ;bereken de gemiddelde uitgaven per dag

D6: =D5 * <aantal dagen van de maand> ;bereken de verwachte uitgaven

Als je in D2 invult "31-1-2011" en je gaat vanaf nu de uitgaven van februari uitrekenen krijg je in het begin een raar beeld. Alsof je dat bedrag elke dag gaat uitgeven. Het resultaat kan een raar bedrag geven. Naarmate er meer dagen verstreken zijn komt het eindbedrag meer overeen met de werkelijkheid.

Dat is vooral zinvol bij betalingen aan de supermarkt, want daar kom je het vaakst om eten en andere spullen te kopen.
World of Warcraft: Legion
Dat kan, dat heb ik laatst ook gedaan... ga even nadenken hoe ook alweer!
Je moet op zoek naar "conditional formattting" daarna spreekt het wel redelijk voor zich!
quote:Bibi73 schreef op 31 januari 2011 @ 21:03:

dat doe je met het som tekentje (dat apart uitziende E tekentje).

Ga naar het tabblad waarin je de uitkomst wil zien. Ga in jou geval in rij 12 staan. Klik nu op dat tekentje. er komt nu een som formule in je invultabblad te staan. ga naar de tabbladen waar je de informatie vandaan wil halen en klik op de desbetreffende cel. Herhaal dat voor elke tabblad met ertussen iedere keer het + teken en alles wordt bij elkaar opgeteld.

De formule moet er zo uit komen te zien :

=SOM(Blad2!B12+Blad3!B12)

De SOM()-functie is niet zinvol hier omdat je losse cellen bij elkaar gaat optellen.

=Blad2!B12 + Blad3!B12

geeft hetzelfde resultaat. Je kunt ook "=" intypen en dan de tabbladen aanklikken en op de cellen klikken, zoals je dat verder hierboven uitgelegd hebt.

De SOM()-functie wordt gebruikt om groepen cellen bij elkaar op te tellen, bijvoorbeeld:

=SOM(A1:A5)
Ik bedenk me dat het nog eenvoudiger kan als je van verschillende tabbladen dezelfde cel wil nemen en die dan bij elkaar wilt optellen. Dat gaat dan als volgt:

1. Ga naar de cel waar het resultaat in moet komen te staan;

2. Klik op het som-teken (sigma) of typ "=SOM(";

3. Klik op het eerste tabblad met daarin de cel die je wilt optellen;

4. Houd Shift ingedrukt en klik op het laatste tabblad met daarin de cel die je wilt optellen. Alle tussenliggende tabbladen worden meegenomen;

5. Klik op de op te tellen cel en daarna ENTER;

6. Als je bij [2] hebt ingetypt "=SOM(", typ dan ")". Anders deze stap overslaan.

In plaats van het bovenstaande kun je ook intypen:

=SOM(Blad2:Blad6!A1)

waarbij Blad2 het eerste blad is waarvan je de cel, zeg maar A1, wilt optellen en Blad6 het laatste blad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven