Gezondheid alle pijlers

Pijn in onderrug (hernia?)

02-02-2011 16:20 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een aantal maanden regelmatig last van zenuwpijn, wat vanuit mijn onderrug via de zijkant van mijn linkerbeen naar mijn voet trekt. Dit komt zomaar opzetten, het kan zijn dat ik loop, zit, opsta, het maakt niet uit, het schiet er zomaar van het een op het andere moment "in".

Ik ben hiermee naar de huisarts geweest, en deze vermoedde een beginnende hernia, vanwege de manier waarop de pijn uitstraalt, en vanwege de plek waar het vandaan komt en de onregelmatigheid waar het nu nog komt. Ze zei echter ook dat ik er nu niets mee kon, en dat ik terug moest komen als het erger werd. Wel moest ik naar de fysiotherapeut/manueel therapeut, misschien dat deze mij kon helpen met mijn houding etc.

Ik heb zes afspraken gehad bij de fysio, maar ben hier mee gestopt. Hij was er van overtuigd dat het geen hernia was, maar wat het wel was kon hij niet ontdekken. Ik heb zes afspraken lang de pijn moeten opwekken, of hij deed dat wel voor mij door met zijn volle gewicht op de plek te gaan drukken zodat hij kon "zien" wat het probleem dan wel was. Na elke afspraak had ik drie dagen nodig om bij te komen, en waar ik normaal gesproken ook dagen had waar het geen zeer deed, heb ik nu elke dag last, en wordt het steeds erger.

Ik wil het het liefst nog even een week of twee aankijken voordat ik weer naar de huisarts ga, maar zoek naar manieren om mijn rug zoveel mogelijk te ontlasten. Ik loop niet meer op hakken, lig plat op mijn rug, probeer niet te lang te zitten, en als ik zit zit ik helemaal recht op. Hebben jullie misschien nog wat tips?
Bij mij geen hernia, maar chronische instabiliteit door beschadiging aan de ruggewervels door een motorongeluk.

Mijn spieren ook altijd pijnlijk, gebuik ook Diclofenac (maar zo weinig mogelijk) en werk 40 uur.

Met deze hulpmiddelen en een goede fysio kom ik een heel eind.

@ Elimia: het lendekussen is van McKenzie, kun je via de fysio of online bestellen. Je knoopt het vast aan je autostoel, trek het in je rug zodat deze een beetje hol komt te staan en voila...pijnloze kilometers!
Huts!
Hier ook een herniaklant. Al sinds mijn 12e terugkerende rugklachten en nu sinds 3 jaar continue. Ik ben afgelopen zomer geopereerd en dat leek even te helpen, maar na een paar langere autoritjes ben ik weer terug bij af. Waarschijnlijk zit er nu nog eentje maar dan een niveau hoger dan waaraan ik geopereerd ben.

Probeer een operatie zo lang mogelijk uit te stellen. Een hernia kan vanzelf oplossen en operaties zijn geen garantie dat je pijn opgelost wordt. Heb je na een half jaar nog steeds klachten, dan wordt de kans klein dat het zichzelf oplost en dan wordt het een overweging waard.

In mijn geval was de hernia niet zichtbaar op rontgen/MRI/discografie. Die uitslagen zeggen dus niet altijd iets. Pas bij de operatie werd de - nota bene forse - hernia geconstateerd.

Toch kun je voor jezelf wel wat dingen uitzoeken. De uitstraling naar je benen kan bijv. veel duidelijk maken. De zenuwen lopen vanuit je rug via banen over je been. Als je googelt, dan kun je daar ook tekeningen van vinden. Door te kijken waar in je benen je precies last hebt, kun je achterhalen of en zo ja op welk niveau in je ruggenwervels de problemen ontstaan. Een andere test is op je hielen lopen met je tenen omhoog. Als je een hernia hebt, dan is dit meestal niet te doen. (Deze tests en wat andere tests die andere oorzaken uitsloten, waren voor mijn chirurg uiteindelijk de reden om toch te gaan opereren).

Pijnstillers ben ik helemaal mee gestopt. Het ging van licht naar zwaar en tot morfine aan toe. Toen ook dat niet meer hielp en ik het advies kreeg de dosis morfine te verdubbelen, was ik er klaar mee. Dan maar pijn! En ook al is pijn vreselijk, op een rare manier wen je er wel aan (na 3 jaar ).

Blijven bewegen en je houding afwisselen is echt het beste, ook al voelt het ellendig. Zitten en staan zijn erg belastend, dus probeer tijdens het staan ook te blijven bewegen door te 'wiebelen'. Andere dingen die je leven iets comfortabeler kunnen maken, zijn:

- gebruik van een infrarood sauna (dat is hetzelfde als 'de rode lamp' die men vroeger gebruikte);

- stoelverwarming in de autostoel (tegenwoordig zijn er een soort van inlegmatjes op de markt die je kunt gebruiken als je stoelen niet verwarmd zijn);

- bij een langere autorit regelmatig stoppen en even rondlopen (liefst elke 20 minuten);

- goede houding, niet alleen bij het zitten, maar bijv ook bij het in- en uit bed stappen (op de rand van het bed gaan liggen, benen ernaast laten zakken en gelijktijd je torso met behulp van je arm omhoog duwen terwijl je je rug recht houdt. Op die manier werken je benen als een hefboom en komt het liften niet vanuit je onderrug), niet bukken maar door je knieen zakken, zwaardere dingen op borsthoogte vasthouden, enz
Jouw klachten lijken op ischias. Dat betekent dat er vanuit een of meerdere ruggewervels druk wordt uitgeoefend op de grote beenzenuw. Hierdoor heb je pijn die in je been uitstraalt. De druk op de beenzenuw ontstaat bij mij door te lang zitten (ik heb een kantoorbaan). Meer in beweging zijn helpt.

Vlgs mij is een hernia een stuk ernstiger dan ischias mede door krachtsverlies en tintelingen in de voet.

Ik zou eens naar een manueel therapeut gaan, dat heeft mij iig goed geholpen. Een fysiotherapeut mag niet aan je wervels komen, een manueel therapeut kan en mag wat dat betreft meer.

Verder zijn spierversterkende oefeningen voor de rug en de buikspieren goed. Door je buikspieren te trainen wordt je rug stabieler. Ik doe oefeningen op een grote bal van 75 cm doorsnee. Gewoon te koop bij Perry Sport.

Pijnstillers heb ik ook gebruikt, het sterkste wat ik kreeg was Tramadol, dat is troep maar het hielp wel. Het nadeel is dat de oorzaak van de pijn niet wordt weggenomen.

Ik ben ook eens met deze klachten naar een osteopaat geweest, dat is een alternatieve genezer, maar ik kon door die behandelingen geen verbetering merken.

Sterkte!
@wereldmeid

Een hernia hoeft niet altijd gepaard te gaan met krachtsverlies of tintelingen. Het komt in allerlei variaties. Het kan echter wel. Sterker nog, als je echt pech hebt dan kun je er zelfs incontinent door raken.

En een fysiotherapeut kan wel degelijk helpen. In eerste instantie kreeg ik therapie van fysio, in de hoop dat dit zou helpen om de hernia vanzelf te laten verdwijnen. Bij mij deed het niets (de fysio is ook gestopt op eigen initiatief), maar voor anderen helpt het wel.
@nummerzoveel, ik wil niet beweren dat een fysio niet kan helpen. Ik las alleen dat TO niet zo'n goede ervaring had met een fysio en wilde een alternatief voorstellen.
@wereldmeid

Ah, zo. Sorry, die link had ik even niet gelegd.
Ik had al langere tijd last van mijn rug. Niet heel ernstig maar zo af en toe 'kwam het weer op'. Totdat ik vorig jaar een keer mijn sporttas (tsja zo zie je maar dat sporten niet goed voor je is ;) ) oppakte en het in mijn rug schoot. Ik kon met moeite omhoog/weer staan en lopen, liggen, zitten alles deed een vreselijke (misselijkmakende) pijn. Toen het echt niet meer te houden was (ik kon niet eens meer zitten om naar het toilet te gaan) ben ik naar de HA gegaan. Die zag meteen dat het een blokkade van mijn SI-gewricht was en stuurde me naar de fysio. Die wrikte met mijn rug en opeens knakte er iets in mijn rug en was de pijn grotendeels weg. Was dus inderdaad een blokkade van dat gewricht waardoor ern twee zenuwen beklemd zaten.

Ik heb nog een paar sessies gehad en daarbij ook spierversterkende oefeningen voor mijn (onder)rugspieren en heb er nu echt veel minder last van. Nu na bijna een jaar heb ik nog weleens een dag last van mijn rug, maar niet zo erg als met die blokkade. (Toen was de pijn niet te dragen, had ik spierzwakte en een sterke pijn/prikkeling in mijn bil met uitstraling naar mijn hele been.)

Het was dus iets vrij onschuldigs, maar wel erg heftig, vond ik. De HA zag/voelde meteen dat ik dit had, want dan heb je last van een pijnlijk band aan de achterkant van je onderrug en op twee bepaalde plaatsen in je onderrug (geloof ik de aanhechting ofzo van dat gewricht) erg gevoelige punten (pijn en gewoon gevoelig). Dit schijnt bij veel mensen voor te komen en kan uiteindelijk blijkbaar leiden tot een hernia, maar hoeft niet per se erin te resulteren, als ik het goed begrijp.

Ik werk ook op kantoor en heb meteen door een Arboadviseur mijn werkplek laten aanpassen (stoel lager, buro ook, beeldscherm op de juiste plaats en hoogte etc) en dat scheelt ook al een hoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven