Jenaplan

12-08-2008 21:53 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben aan het rondneuzen voor een school voor mijn zoon.

Wie heeft er ervaring met het jenaplan onderwijs?
Mijn kinderen hebben een jaar op een Jenaplanschool gezeten, ze zijn nu 5. Helaas gaan ze met ingang van volgende week naar een 'gewone' school vanwege een verhuizing, ik vond het een erg prettige school.
Ik heb ook Jenaplan onderwijs gevolgd en vond het helemaal niets. Ik kwam van een klassikale school en ging naar een groep met destijds klas 4/5/6 door elkaar. Vond het rommelig, weinig structuur en kan mij weinig herinneren van mijn klassen. Ik ben daarom op zoek gegaan juist naar een school met klassikaal onderwijs voor mijn kinderen. Maar het is natuurlijk erg afhankelijk van de school en er zal wel het een en ander zjn gewijzigd in de laatste 25 jaar:-).
Even dit topic omhooghalen.

Iemand anders nog ervaring met Jenaplanonderwijs?
Ik heb op een Jenaplan school gezeten.

Was echt leuk!
Mijn zusje heeft op een Jenaplan school gezeten en die vond het helemaal niks. Zoals Dana71 zegt was er weinig structuur (met uitzondering van de eeuwige weekopeneingen en afsluitingen) en rommelig. Mijn zusje werd er ook gek van dat iedere scheet in de groep besproken moest worden. Ruzie? Huilen? Huppa, daar moest de hele bups weer in de kring van de (geitenwollensokken) meester zodat ieder kind aan het woord kon komen ook al ging het maar om 2 kinderen. Toch moest de hele klas erbij betrokken worden. Het is wel zo dat creativiteit enzo centraal staat dus dat is wel een positief iets. Maar ik denk dat je echt naar je kind moet kijken. Wat heeft het voor karakter en hoe is het in de groep. Mijn zusje heeft het iig niet veel goeds gedaan, omdat ze nogal eigenzinnig is en dat groeps"geknuffel" dus helemaal niets voor haar was. (inmiddels is ze er wel over heen hoor haha)
Grappig.

Bij ons was er helemaal geen groepsgeknuffel.

Wel heel veel creatieve dingen.

Ik ben zelf ook heel creatief dus die school was helemaal goed!
Het kan per school verschillen natuurlijk dus het beste advies voor TO is gewoon om de betreffende school eens te gaan bezoeken en te kijken naar haar kind. Bij mij zou het ook absoluut niet passen, maar als het wel bij je kind pas dan zeg ik: doen!
Ook op gezeten, vond het hartstikke leuk! De verschillende leeftijden in een klas waren leuk, en veel zelfstandig werken paste heel goed bij mij. Daardoor kon je op je eigen niveau en in je eigen tempo werken (wat er bij mij toe leidde dat ik in dezelfde groep kon blijven maar wel een leerjaar kon overslaan, omdat ik gewoon halverwege het jaar door m'n taakjes heen was). Absoluut niet als geitenwollensokkerig ervaren, zo ben ik ook he-le-maal niet. Zo'n school is geloof ik wel wat vrijer en creatiever dan een reguliere basisschool, maar vind het moeilijk vergelijken omdat dit voor mij gewoon 'de basisschool' was. Enige wat me in de brugklas opviel was dat ik niet gewend was om huiswerk te hebben en de rest wel.

Ik zou het met een gerust hart aanraden en voor mijn eigen kinderen kiezen!

Mirjam, overweeg jij dit voor je kind(eren)? Succes met je keuze!
O ja, en groepsknuffel?! Blegh, opzouten met die hug, daar deden wij niet aan hoor!
Ik bedoel geen letterlijke groepsknuffel, maar dat de groep overal bij betrokken moest worden en iedere scheet in de kring besproken moest worden..
Oh gelukkig Waldorf Kan me niet herinneren dat dat bij ons zo ging, of misschien heb ik me er gewoon niet aan gestoord, geen idee. Denk idd dat je naar je kind moet kijken, wat jij ook zegt. Misschien verschilt het geitenwollensokkengehalte ook wel per school trouwens.
Ik heb het topic eerder geupt maar het speelt nu weer. We dachten een keus te hebben gemaakt voor klassikaal onderwijs maar nu gaan we toch weer een beetje twijfelen. De jenaplan-school zit ontzettend dicht bij ons nieuwe huis en ik hoorde er van de week goede verhalen over van iemand. We gaan er komende week praten dus dan krijgen we op zich wel informatie. Maar als iemand hier op het forum er nog iets over wil zeggen en ervaringen wil delen, graag.. En als er tips zijn wat we na moeten vragen, hoor ik het ook graag.

Onze dochter is zelfstandig en creatief en ook erg makkelijk in de omgang. Ik denk dat zij het er wel goed zou doen.
He zag ineens dat mijn topic is ge-upt! Mijn zoon zit ondertussen sinds augustus op een jenaplan school en ik ben heel blij dat we die keuze gemaakt hebben.

Het is een ontzettend leuke school, ze werken veel met thema's, het is ook heel erg oudsten helpen de jongsten. Er komen regelmatig 'middenbouwers' in de klas om ergens mee te helpen (voorlezen, kleuters ondersteunen tijdens de kerstviering etc) echt heel erg leuk en ik denk ook heel leerzaam voor de kinderen.

Ik zou navragen met hoeveel groepen ze in 1 klas zitten, dat is officieel 3 groepen namelijk maar deze school heeft ervoor gekozen 2 groepen in 1 klas, omdat het onderwijs anders toch wel achteruit ging. Ze kregen toen niet genoeg lesstof erdoorheen. (lijkt me ook heel moeilijk op 3 verschillende niveaus les te geven!) ik zou vragen hoe ze dat aanpakken
Hoi Roze Wolk, leuk om je positieve ervaring te lezen! Op de jenaplan-school die wij in gedachten hebben, hebben ze combinatiegroepen van 2 leerjaren (dus 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8). Drie leerjaren in een groep lijkt mij ook wel wat teveel.

Verder is de school een "early-bird"-school; de kinderen leren er kennelijk spelenderwijs Engels (ik zal zo nog eens googlen op dat concept).

Onze dochter zit nu een half jaar op een Montessori-school (sinds half januari). Maar na de verhuizing (grote vakantie) zal ze naar een andere school gaan, en daarvoor dus mijn interesse in ervaringen. Ze doet het nu prima (voor zover we dat kunnen beoordelen, ze zit er nog maar net op natuurlijk) op school en de zelfstandigheid (die nu ook al wel gevraagd wordt) levert geen problemen op.

Ik laat het hier nog wel weten wat we doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven