Klein autootje; afdingen?
maandag 7 februari 2011 om 08:51
Morgen ga ik naar een garage om bij een auto te kijken en een proefrit te maken. Het is een tweedehands Suzuki Alto voor 2750 euro.
Nu vraag ik me af of ik ook moet afdingen? En hoeveel? Eigenlijk voelt voor mij 2500 als echt het maximum, maar ik ga hier toch even kijken, omdat deze ook wel heel mooi lijkt. Maar hoeveel afdingen is normaal voor een kleine tweedehands auto?
Ik heb echt zin om morgen te gaan kijken, het wordt dan m'n eerste autootje!
Tips waar ik op moet letten zijn ook welkom, want ik ga met m'n moeder en we hebben beide geen verstand van auto's.
Nu vraag ik me af of ik ook moet afdingen? En hoeveel? Eigenlijk voelt voor mij 2500 als echt het maximum, maar ik ga hier toch even kijken, omdat deze ook wel heel mooi lijkt. Maar hoeveel afdingen is normaal voor een kleine tweedehands auto?
Ik heb echt zin om morgen te gaan kijken, het wordt dan m'n eerste autootje!
Tips waar ik op moet letten zijn ook welkom, want ik ga met m'n moeder en we hebben beide geen verstand van auto's.
maandag 7 februari 2011 om 08:57
Op deze site staan tips waar je op zou kunnen letten, ik vond zelf de checklist voor de proefrit wel handig:
http://www.onna-onna.nl/klantenservice/ ... tokooptips
Het is lastig te zeggen hoeveel je af kan dingen, ligt er ook aan hoe scherp hij geprijsd is.
Ik zou wat proberen te vergelijken wat soortgelijke auto's op marktplaats, autoscout en al dat soort sites kosten en misschien kan je hem op zoeken op de koerslijst van de anwb, zodat je een beetje weet wat een reeele prijs is.
http://www.onna-onna.nl/klantenservice/ ... tokooptips
Het is lastig te zeggen hoeveel je af kan dingen, ligt er ook aan hoe scherp hij geprijsd is.
Ik zou wat proberen te vergelijken wat soortgelijke auto's op marktplaats, autoscout en al dat soort sites kosten en misschien kan je hem op zoeken op de koerslijst van de anwb, zodat je een beetje weet wat een reeele prijs is.
maandag 7 februari 2011 om 09:02
maandag 7 februari 2011 om 09:12
quote:Butterfly1989 schreef op 07 februari 2011 @ 09:06:
De checklist van onna onna heb ik uitgeprint, handig!
En gelijk even op de anwb site gekeken, daar staat ook precies 2750 euro! Wel fijn dat het dus wel klopt, want ik vond het eigenlijk best duur.Nu niet vergeten dat je alsnog kunt afdingen he? Zal misschien niet veel zijn, maar stel dat je er nog een paar honderd euro af weet te krijgen, is toch mooi meegenomen
De checklist van onna onna heb ik uitgeprint, handig!
En gelijk even op de anwb site gekeken, daar staat ook precies 2750 euro! Wel fijn dat het dus wel klopt, want ik vond het eigenlijk best duur.Nu niet vergeten dat je alsnog kunt afdingen he? Zal misschien niet veel zijn, maar stel dat je er nog een paar honderd euro af weet te krijgen, is toch mooi meegenomen
maandag 7 februari 2011 om 09:19
Je kunt altijd proberen af te dingen. Maar hoeveel ''normaal'' is, dat is echt afhankelijk van een heleboel factoren.
- Uit welk jaar komt de auto? Wat is de km-stand?
- Hoe ziet de lak er nog uit? (beschadigingen)
- Hoe ziet het interieur er uit?
- Is het een gewilde auto?
Enz. enz. Op basis van wat jij in je OP zegt, kunnen wij niet bepalen wat een goed bedrag voor die auto is. Echter als jij 2500 wilt betalen, dan moet je dat bieden. Echter; draag dan wel een aantal minpunten aan waarom je minder zou willen betalen. Als je bijvoorbeeld een raar geluidje of wat dan ook uit de moter hoort komen, of krassen in de lak. Oh enne, bij en dealer/garage moet je er rekening mee houden dat daar gehaaide verkopers werken en dat je echt wel even een flink spelletje zult moeten spelen om die korting te realiseren.
- Uit welk jaar komt de auto? Wat is de km-stand?
- Hoe ziet de lak er nog uit? (beschadigingen)
- Hoe ziet het interieur er uit?
- Is het een gewilde auto?
Enz. enz. Op basis van wat jij in je OP zegt, kunnen wij niet bepalen wat een goed bedrag voor die auto is. Echter als jij 2500 wilt betalen, dan moet je dat bieden. Echter; draag dan wel een aantal minpunten aan waarom je minder zou willen betalen. Als je bijvoorbeeld een raar geluidje of wat dan ook uit de moter hoort komen, of krassen in de lak. Oh enne, bij en dealer/garage moet je er rekening mee houden dat daar gehaaide verkopers werken en dat je echt wel even een flink spelletje zult moeten spelen om die korting te realiseren.
maandag 7 februari 2011 om 09:19
ik heb ook pas een andere auto gekocht en ook totaal geen verstand van auto's. De tip die ze mij gaven was: bij twijfel niet doen. Ik was bij een garage gaan kijken naar een peugeot 206 sw ( zag er erg mooi uit) en toen ik zoon met maxi cosi achterin had gezet, kreeg ik het portier niet meer dicht. Oké, daarnaast was ook de km stand 10.000 meer dan vermeld in de advertentie. Nou ja, allemaal dat soort dingen. Die heb ik dus laten staan ( met de tip van bij twijfel niet doen in mijn achterhoofd).
maandag 7 februari 2011 om 09:27
Ik zou, als je geen verstand hebt van auto's, altijd een aankoopkeuring laten doen. Het ligt wel een beetje aan de garage waar je koopt trouwens. Wij hebben dat niet laten doen, maar dat was omdat familie al minstens 20 jaar ervaring bij die garage had en nooit geen problemen had.
Mijn zus heeft bij een andere garage gekocht en die heeft veel te veel betaald voor een auto waar van alles aan mankeert.
Mijn zus heeft bij een andere garage gekocht en die heeft veel te veel betaald voor een auto waar van alles aan mankeert.
maandag 7 februari 2011 om 09:42
Ik vond het zelf belangrijk toen ik mijn tweedehands auto kocht, dat er nog wel een redelijke termijn garantie op zat, omdat ik zelf ook er totaal geen verstand van had.
Daarnaast rond gevraagd in mijn omgeving naar ervaringen met de bewuste garage en rond gekeken op forum van autoweek ed of er specifieke kwaaltjes zijn voor het type auto dat ik wilde kopen, zodat ik daar in ieder geval op kon letten.
En als afdingen niet lukt, inderdaad gewoon zeggen dat je het niet doet en verder gaat kijken. Je niet over laten halen om te veel geld uit te geven.
Daarnaast rond gevraagd in mijn omgeving naar ervaringen met de bewuste garage en rond gekeken op forum van autoweek ed of er specifieke kwaaltjes zijn voor het type auto dat ik wilde kopen, zodat ik daar in ieder geval op kon letten.
En als afdingen niet lukt, inderdaad gewoon zeggen dat je het niet doet en verder gaat kijken. Je niet over laten halen om te veel geld uit te geven.
maandag 7 februari 2011 om 10:08
Neem iemand mee die er verstand van heeft!!
Dan kan diegene ook even onder de motorkap kijken.
Vraag ook naar de nationale autopas dan kun je nakijken of de kilometerstand wel klopt.
Op de site van RWD kun je de historie van de auto nakijken.
Moet je wel het kenteken voor hebben.
En afdingen is heel gewoon. Want de kosten van het rijklaar maken van de auto zijn ook best hoog.
Dan kan diegene ook even onder de motorkap kijken.
Vraag ook naar de nationale autopas dan kun je nakijken of de kilometerstand wel klopt.
Op de site van RWD kun je de historie van de auto nakijken.
Moet je wel het kenteken voor hebben.
En afdingen is heel gewoon. Want de kosten van het rijklaar maken van de auto zijn ook best hoog.