peuterzwemmen

08-02-2011 12:19 19 berichten
Mijn kinderen gaan vanaf 3 maanden al zwemmen met papa. Iedere week spartelen ze een drie kwartier onder leiding van een juf in het water. Ze zijn nu 2 en 3, en nog steeds vinden ze het niet echt leuk. Ze gaan er graag naartoe, maar eenmaal in het water is het na 5 minuten niet leuk meer. De oudste kan nog steeds niet zelfstandig van de kant springen, de jongste is alleen maar de hele les bezig dat hij in het (lekker warme) bubbelbad wil.

Wat is wijsheid? Deze zwemclub stromen ze met 4 jaar direct door naar zwemles. Dat zie ik echt nog niet gebeuren met de oudste. Mijn gevoel zegt: het wordt toch niets, jaartje of 2 stoppen en dan zwemles. Maar ja, is het niet zo dat ze na die tijd helemaal niet meer durven?

Graag tips van beide kanten!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou stoppen en zwemmen nu bewaren voor vakanties en incidenteel in het weekend. Als dat prima gaat komt het met zwemles ook wel goed.
Al mijn kind het na zo lang proberen het nog steeds niet leuk zou vinden, zou ik er mee stoppen. Het is dan voor niemand leuk toch?

Tegen de tijd dat ze aan zwemles gaan beginnen, kun je altijd kijken hoe het gaat, en of ze extra aandacht nodig hebben, maar ze iets laten doen wat ze niet leuk vinden, werkt denk ik alleen maar averechts.

Of straks in de zomer met z'n allen naar een waterplas?
Als ze het niet leuk vinden waarom dan in hemelsnaam doen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Waarom houdt je het al jaren vol terwijl ze het niet leuk vinden? Het lijkt mij dat zo op deze manier eerder een aversie tegen zwemmen ontwikkelen.

Mijn dochter van 3 zit op peuterdansen en als zij het echt niet meer leuk zou vinden zou ik er ook mee stoppen.
Ach, weet je wat het is, ze vinden het leuk om er heen te gaan. Maar eenmaal daar kunnen ze gewoon te weinig. We houden het dus vol omdat ze het wel leuk vinden om te gaan. Maar er is totaal geen vooruitgang en watervrij zijn ze ook nog lang niet.

De zwemjuf zegt zelf, dat zij door zou gaan. Zij vreest dat ze helemaal niet meer durven, terwijl ze het nu in ieder geval wel leuk vinden om te gaan. Dus ja, dat is een deskundige..............

Eens kijken of ik peuter/kleuter dansen in mijn omgeving kan vinden?
[quote]origineel schreef op 08 februari 2011 @ 12:46:

Ach, weet je wat het is, ze vinden het leuk om er heen te gaan. Maar eenmaal daar kunnen ze gewoon te weinig. We houden het dus vol omdat ze het wel leuk vinden om te gaan. Maar er is totaal geen vooruitgang en watervrij zijn ze ook nog lang niet.

De zwemjuf zegt zelf, dat zij door zou gaan. Zij vreest dat ze helemaal niet meer durven, terwijl ze het nu in ieder geval wel leuk vinden om te gaan. Dus ja, dat is een deskundige..............

Eens kijken of ik peuter/kleuter dansen in mijn omgeving kan vinden? :)[/quote]

Goed plan
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou er gewoon een tijdje mee stoppen. Sowieso schijnt het beter te zijn om kinderen pas vanaf 5 jaar op zwemles te doen omdat ze dan sterker zijn.

Dat de zwemjuf zegt dat je door moet gaan, dat snap ik wel.....
De mening van de zwemjuf zal vast deskundig zijn, maar ik denk niet helemaal objectief.

Je hebt straks nog tijd genoeg om ze watervrij te krijgen, daar zou ik me niet nu al heel druk om gaan maken.
Mijn dochter ging altijd met veel plezier naar peuterzwemmen, maar was met 4 jaar echt nog niet watervrij. Zwemles voor 4 jaar ging niet omdat dat op onze werkdagen is, dus straks met 5 jaar gaat ze pas op zwemles. Ik zou stoppen als het echt niet leuk is en gewoon af en toe voor de leuk naar het zwembad gaan.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Dank jullie wel voor jullie mening. De kogel is door de kerk, ik heb ze afgemeld. We gaan 1 keer in de maand of zo zelf met ze poedelen
Ik ben zelf ook zwemjuf. Ik zou adviseren een keer te gaan zwemmen met elkaar. Vinden ze het dan na 5 minuten ook al niet meer leuk of zijn het de lessen van de juf die ze niet leuk vinden? Hoe leuk wij ze als volwassenen ook vinden, dat zegt niet altijd iets over de ervaring van bepaalde kinderen. En wat vind je man ervan? Vind je man het zelf wel leuk? Het is bij kinderen ook altijd nog dat ze aanvoelen als de volwassenen er zelf na 5 minuten al weer genoeg van hebt.

Als je zelf hebt ervaren dat je kinderen zwemmen helemaal niet leuk vinden en als je zeker weet dat je man het helemaal leuk vindt om te doen, dan zou ik je adviseren lekker te stoppen en te gaan zwemmen als je op vakantie bent of in de gelegenheid bent.

Overigens is 4 best jong voor echte zwemles. Met mijn eigen dochter heb ik het ook gedaan. Heel snel, al binnen 1,5 jaar had ze alle diploma's, maar ze vond het niet leuk. In mijn lessen merk ik dat kinderen die 5,5 of zelfs 6 jaar oud zijn beter begrip hebben van wat je van ze verwacht en wat je ze wilt leren. Meestal vliegen die door de lessen heen. Veel leuker voor ouder en kind.

Met mijn dochter is het goedgekomen, hoor! Ze zit ondertussen al 2 jaar op synchroonzwemmen en dat vindt ze helemaal geweldig. Kan niet vaak en lang genoeg zijn...
Volg je hart. Dat klopt.
Hoi, Pink !

Heb je nog tips voor een jongetje dat zaterdag erg verdrietig was omdat hij komende week niet af mag zwemmen ?

Hij heeft na ruim 2 jaar zijn A-diploma elders gehaald (waren we allang flauw van) en nu blijkt hier bij het B-diploma dat hij gewoon geen schoolslag kan.

Volgende week gaat hij even naar "groepje 2" om de schoolslag opnieuw te leren. Zijn ene been zwabbert als hij er niet om denkt, en met zijn armen maakt hij de beweging te groot, hij kan er lekker mee op zijn rug kriebelen.

Van de juf die hem tijdens het vrijzwemmen heeft leren duiken heeft hij nou een "wiebeloefening" voor de houding van zijn voeten gekregen.

Zo sneu, hij kan álles, zelfs bijna door het C-gat (al 2x gelukt), maar de schoolslag doet hem de nek om.

Oh ja, hij is nu 8 jaar.
@ Moppetoet, mijn broertje had ook een zwabberbeen (hij heeft calcium tekort gehad toen hij baby was... had hij in principe helemaal geen klachten van... tot hij dus ging zwemmen en bleek dat hij bij de schoolslag een been had dat niet echt deed wat hij bedacht had ).

Hij heeft toen van de docent extra oefeningen gehad (zoals langs de kant zwemmen en steeds met zijn zwabberbeen de kant aanraken) schijnbaar heeft het geholpen want zijn been doet ondertussen bijna wat hij wil...
Geen idee of Moppekind een calciumtekort heeft gehad. Hij heeft achteneenhalve maand borstvoeding gehad, pas na 6 maanden bijvoeding.

Hoe merk je calciumtekort ? Hij is in elk geval nooit ziek geweest.
Pink, mijn kinderen vinden het vrijzwemmen niet veel leuker of niet leuker dan de les. Manlief vindt het heel leuk om te doen, dus daar ligt het niet aan. Ook is de les erg afwisselend, dus verveling is het ook niet. Het is ook niet anders als ik mee ga zwemmen.

Ach, wie weet hoe ze over 3 jaar zijn. Dan maar weer een poging hoor.
Ik zou een tijdje stoppen en het later, indien mogelijk bij een andere zwemclub, nog eens proberen. Wie weet vinden ze zwemmen op vakantie ineens wel leuk!

Mijn zoontje van nu 4 heeft er tot hij bijna 3 was heel weinig aan gevonden, ondanks babyzwemmen. En ineens na een vakantie met 3 weken zwembad voor de deur (waarin hij ook geen held was) vond hij het prachtig.

Hij is nu 4,5, zit bij het kleuterzwemmen meer onder dan boven water, maar ik vind hem nog te jong voor de echte zwemlessen.
quote:moppetoet schreef op 08 februari 2011 @ 16:16:

Geen idee of Moppekind een calciumtekort heeft gehad. Hij heeft achteneenhalve maand borstvoeding gehad, pas na 6 maanden bijvoeding.

Hoe merk je calciumtekort ? Hij is in elk geval nooit ziek geweest.

Bij hem hebben ze het wel gemerkt... hij had leren staan en zakte steeds door zijn beentjes... opgenomen in het ziekenhuis, daar wisten ze niet wat hem mankeerde en wilde daarom beide beentjes van boven naar beneden open snijden ''de moesten toch iets''. Hij at namelijk ook niet en kreeg dus sowieso geen voedingsstoffen binnen (zelfs sonde voeding kwam er weer uit). Uiteindelijk heeft mijn moeder dat tegen gehouden en hem voeding gegeven die hij eigenlijk van het ziekenhuis niet mocht hebben (hij moest pap eten, wij hebben thuis allemaal geen pap gegeten en mijn moeder was er van overtuigd dat hij dat dus ook niet ging doen...). Hij is toen gelukkig weer gaan eten en uiteindelijk geen blijvende klachten gehad... wel als kleintje dus 6 weken in de ziekenhuis gelegen.

Dus lijkt me niet dat jouw zoon die specifieke probleem heeft... maar ik weet dat onze zwemleraar (tevens docent op de sportleraren opleiding, wij hebben altijd les gehad bij deze opleiding van studenten die moesten afstuderen maar hij in dit geval dus van de ''grote baas'') dus wel specifiek aan de slag is geweest met hem en zijn zwabberbeen.
Nee, dan denk ik niet dat Moppekind calciumtekort heeft gehad, gelukkig.

Bij een "open dag" van het consultatiebureau was een fysiotherapeute aanwezig die een heel "circuit" had opgezet, voor de peuters en volgens haar was hij wel klein, maar fysiek prima in orde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven