Geld & Recht alle pijlers

vanaf welke leeftijd zakgeld geven?

08-02-2011 21:20 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon van net 6 vroeg om zakgeld.

Volgens hem krijgen meer kindjes uit zijn klas dit al op 6 jarige leeftijd.

Is dit normaal? en hoeveel geef je dan,en wat moet hij/zij daar van doen/zelf betalen?
6 jaar vind ik een prima leeftijd. Beginnen met 50 cent of een euro.

En dat is om zelf uit te geven aan iets leuks en om te leren sparen. Niet voor andermans verjaardag oid,
Ja, dat vind ik echt.
Ik kreeg ook vanaf mijn zesde zakgeld, ik denk iets van een gulden per week. Voor snoepjes bij Jamin

Hier een stukje van het Nibud over zakgeld.
op de site van het NIBUD staat inderdaad vanaf 6 jr, ook met adviesbedragen. Laat je daar eens informeren
op de site van het NIBUD staat inderdaad vanaf 6 jr, ook met adviesbedragen. Laat je daar eens informeren
http://www.nibud.nl/omgaa ... eren-en-geld/zakgeld.html

Hartstikke normaal dus.
Ja, dat vind ik echt.
Lijkt me een prima leeftijd om mee te beginnen... in het begin lijkt me dat hij er nog weinig van moet. Je zou hem inderdaad bijvoorbeeld 1¤ per week kunnen geven... dit mag hij dan zelf uitgeven aan wat hij wil of hij kan het sparen (om dit te stimuleren kun je bijvoorbeeld bij 4¤ 1¤ extra geven of iets dergelijks).
Ja hoor, heel normaal.

Mijn 6-jarige krijgt 1 euro per week. Mijn 8-jarige twee euro.

Zo nu en dan vertrekken ze naar de speelgoedwinkel en kopen iets wat ik nooit zou kopen
Ze hoeven er natuurlijk niets voor te kopen. Het kan ook heel lang in de spaarpot zitten, sparen voor iets groots.
Ik zou gewoon een vast bedrag per week geven wat hij helemaal zelf mag besteden. Hij komt er vanzelf achter dat als hij iets duurs wil hebben, hij moet sparen.
Dochter krijgt ook vanaf haar 6e 1 euro per week. Dit stopt ze in haar spaarpot en eens in de zoveel tijd wil ze tellen hoeveel ze heeft. Verder doet ze er niets mee. Komt vanzelf wel.
Moppekind krijgt geen zakgeld, en loopt ook niet met centjes op straat.

Af en toe verdient hij zakgeld als hij opa ergens mee helpt, of als hij spulletjes verkoopt. Dat mag hij vrij besteden.

Het komt er dan op neer dat hij het aan mij geeft, en dat ik een briefje in mijn portemonnee heb, met het "openstaande saldo".

Met dit systeem zijn we begonnen toen hij een dvd dubbel kreeg, en hem terugbracht naar de winkel (15 euro). Werkt erg goed.

Af en toe vraagt hij of hij iets mag kopen, dat mag dan gewoon, en hij rekent zelf uit hoeveel geld er nog over is.

En op=op.
Hier kregen ze ook vanaf 6 zakgeld. Begon toen met 0,50 in imiddels heeft die van 9 2,- per week en de oudste van 12 5,- per weerk.
Ik kreeg 50 cent per week vanaf dat ik 6 was (of misschien bijna 6). Voor een dubbeltje mocht ik snoep kopen (pfff... 28 jaar geleden kon dat nog ja!! ) de rest spaarde ik. Als ik in een winkel iets leuks zag, zei mijn moeder dan 'dat is ... weken sparen', werkte heel goed!

Wat later kreeg ik twee gulden en daarvan was één gulden om te sparen voor kadootjes voor familie.

Ik heb nooit zakgeld gehad alleen maar 'helemaal voor de leuk'. Zo kreeg ik meer toen ik naar de middelbare school ging, maar moest ik daar in de pauze wel weer mijn eigen melk van betalen, enzovoort.
Mijn dochter heeft vanaf haar zesde zakgeld. Eén euro in de week, naar eigen inzicht te besteden.

Ik had verwacht dat ze het over de balk zou smijten, maar dat doet ze niet. Ze spaart voor 'bijzondere' dingen, en koopt dus heel trots een kleinigheidje in een dierentuin, als we daar heen gaan. Dan vraagt ze ook of ik haar zakgeld mee wil nemen.

Ze heeft één keer een stuk speelgoed gekocht. Ik had niet verwacht d dat haar zou lukken, maar er kwam een mooie aanbieding langs en toen had ze dus en een kapkop en nog geld over.

Vanaf haar zevende zal ze ook iets nuttigs ermee moeten doen. Ik denk medesparen voor verjaardagscadeautjes ofzo. Dat weet ik nog niet
Ik kreeg vanaf 7jr een rijksdaalder per week. Ik mocht helemaal zelf weten wat ik daarvan kocht, hoefde niks 'verplicht' te sparen, maar ik moest wel cadeautjes voor kinderfeestjes en familieverjaardagen zelf betalen.
Mijn zoon is 7 en krijgt een euro per week. Hij heeft twee spaarpotten, er gaat 50 cent in elke spaarpot. De ene is bedoeld om op de spaarrekening te zetten, de andere mag hij uitgeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven