Geld & Recht alle pijlers

Weer een uitkering?

10-02-2011 12:06 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gelukkig alweer aan mijn 2e halfjaar contract bezig. Daarvoor ben ik een periode werkeloos geweest. Ik had toen recht op een aantal maanden ww uitkering. Gelukkgi vond ik weer een baan. Ik had toen nog 2 maanden recht op ww 'over'.

Straks loopt mijn 2e halfjaarcontract af. Ik twijfel of deze wordt verlengd. Ik ben inmiddels zwanger. Dat helpt niet mee. Op 2 fronten niet; bij mijn huidige werkgever niet en bij het zoeken naar een nieuwe baan niet.

Nu vraag ik me af, dat mocht ik weer werkeloos raken of ik dan alleen nog die 2 maanden zou kunnen krijgen; of toch wat meer?

Bedankt alvast.
Je hebt nu weer gewerkt, dus volgens mij weer langer recht op ww. Elk jaar dat je hebt gewerkt staat voor 1 maand WW.

Weet niet hoelang je hier nu werkt?
Nog maar een jaar straks. Maar dat zou prima zijn. 3 maanden moeten meer dan genoeg zijn. Dank!
Ik weet dit niet zeker hoor, ik zou niet blindelings afgaan op mijn antwoord
Je hebt weer nieuw recht opgebouwd. Daarnaast heb je volgens mij altijd recht op minimaal 3 maanden WW, mits je voldoet aan de weken- en jareneis. En in jouw geval is dat volgens mij wel aan de orde.
weken en jareneis. Dar ga ik eens op googlen. Bedankt in ieder geval. Dan is mijn paniek er weer een beetje af:-).
Als je nu bijna een jaar hebt gewerkt, voldoe je aan de wekeneis. En volgens mij heb je nu 1 maand ww-recht opgebouwd, want 1 jaar gewerkt.
Aan de jareneis voldoe je sowieso, anders had je vorig jaar geen uitkering gekregen. En aan de wekeneis voldoe je ook wel. Want van de laatste 39 weken moet je 26 gewerkt hebben.
quote:Julus schreef op 10 februari 2011 @ 12:08:

Je hebt nu weer gewerkt, dus volgens mij weer langer recht op ww. Elk jaar dat je hebt gewerkt staat voor 1 maand WW.

Weet niet hoelang je hier nu werkt?

Het lijkt me beter om dit na te vragen bij het UWV. De regels zijn t.o.v. een aantal jaren geleden wel ingewikkelder geworden qua berekening van rechten.

Mensen met weinig werkervaring hebben soms helemaal geen recht op WW en ik weet niet of ze bij het UWV weer opnieuw beginnen te tellen.
Houd er wel rekening mee dat als je aan de jareneis voldoet er één maand van de basis WW (3 maand) wordt afgetrokken. Maar je hebt dus sowieso recht op 3 maand WW omdat het een nieuw opgebouwd recht is, waarvan de eerste twee maand 75%.
Aan de jareneis voldoe je overigens alleen als je de afgelopen 4 uit 5 jaar tenminste 52 dagen hebt gewerkt (sv dagen= sociale verzekeringsdagen)
Even los van de WW, als je data gunstig vallen (ik weet niet precies meer hoe dat zit, maar het kan zoiets zijn als vanaf 3 maanden vóór je uitgerekende datum) kan je ook nog recht hebben op zwangerschapsverlof, zorg dat je dat ook even goed uitzoekt!
Je hebt sowieso recht op 3 maanden.

Echter volgens mij is het zo, dat wanneer je vanuit je WWuitkering weer aan het werk bent gegaan, je gehele arbeidsverleden weer meetelt voor het bepalen van de duur waarop je recht hebt op een uitkering. De periode dat je ww ontving telt hierbij gewoon mee als arbeidsverleden. Zo was het in ieder geval vorig jaar nog (toen heb ik hier eens contact over gehad met het UWV).

Maar wil je het zeker weten, dan zou ik gewoon het UWV bellen. Daarnaast heb je natuurlijk recht op zwangerschapsverlof. Ook als je in de WW zit volgens mij hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven