Gezondheid alle pijlers

diabetes type 1, cadeautje....

11-02-2011 10:19 91 berichten
Gekke vraag misschien maar mijn zwager weet sinds kort dat hij diabetes type 1 heeft.

Nu is hij daar vrij nuchter over, hij had het al een beetje verwacht.

maar toch..... heftige diagnose.

Nu gaan wij morgen die kant op voor het weekend. En willen we iets meenemen, een cadeautje van K.. voor je

Hij is 40 en werkt bij de brandweer....iemand suggesties?

(of is het niet kies, een cadeautje kopen bedoel ik dan?)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen.., vind het een beetje mal.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik zou het geloof ik ook niet doen. Dan nog beter een lekkere fles wijn ofzo.
Een vraag: waarom?
Ik vind het wel lief en attent. Ik zou alleen geen bonbons meenemen
Als het nu nog een kind was, zou ik zoiets hebben van 'attent'. Maar voor een volwassen man.. nee, zou ik niet doen.

Neem gewoon iets mee als je dat normaal ook doet als je op visite gaat, maar niet 'omdat hij diabetes type 1 heeft'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ach, ik vind het een soort hart onder riem cadeautje... Ik vind het wel lief...
quote:patchouli_ schreef op 11 februari 2011 @ 10:37:

Ik vind het wel lief en attent. Ik zou alleen geen bonbons meenemen Waarom niet? Die mag je gewoon eten hoor, als je diabetes hebt.
Ik zou een kookboek voor diabetici kopen.
gewoon 'n fles wijn zoals je normaal meeneemt als je op bezoek bij iemand gaat
Moet hij spuiten of pillen nemen? Pillen lijkt minder belastend, maar spuiten maken je veel flexibeler (aldus diabeteszus).

Ik zou geen speciaal cadeautje meenemen, misschien wel een leuke bos bloemen ofzo?
Kookboek zou ik ook niet doen, mijn zus eet in principe alles (en die heeft het echt niet in een heeeel erg milde vorm ofzo, ze moet dan gewoon wat flinkere spuiten zetten ).

Wijn is goed, EN , kleine hoeveelheden alcohol brengen de bloedsuiker omlaag.
Mijn man heeft het in lichte mate, en met wat aanpassingen in levensstijl (eten!) is het mogelijk om zonder medicijnen toe te kunnen.

Dus in dit geval: wel een kookboek
quote:Miss Moneypenny schreef op 11 februari 2011 @ 10:46:

Ik zou een kookboek voor diabetici kopen.Vind ik een leuk idee. En anders gewoon iets wat je normaal ook zou kopen, flesje wijn ofzo.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
posting weggehaald..
zou niet voor 'n kookboek gaan, als de man zelf into koken is dan heeft ie het ongetwijfeld zelf al in huis gehaald en is ie niet into koken dan is de kans groot dat 't ongebruikt in 'n kast verdwijnt

in mijn familie ken ik enkele mensen met diabetes waarvan eentje al dagelijks spuit vanaf dat ze kind was tot gewoon volwassen diabetes waarbij men alleen 'n beetje rekening moet houden met eten, maar daar schuiven de limburgse vlaaien ook nog regelmatig naar binnen, dus zo heftig is dat allemaal niet
quote:kitty elastic schreef op 11 februari 2011 @ 10:56:

[...]

...

Suikerziekte niet heftig? Het is een chronische ziekte die je leven kan bekorten, die alleen maar onder controle gehouden kan worden door invasieve medicatie, en waar je dood aan gaat als je je medicijnen niet neemt.

Nee, da's niet heftig. Nee hoor, kànker, dat is pas heftig. Hoezo? Als je je chemo een dag niet neemt (hee, dinsdag komt niet uit, we doen het woensdag)ben je niet meteen dood. Als je je insuline een dag niet neemt, ben je dat wel. Gefeliciteerd.

Kitty elastic, ls je er 'al zo lang tegen aan hangt' is het wellicht handig om je een beetje in te lezen in wat je te wachten staat.
anoniem_13087 wijzigde dit bericht op 11-02-2011 11:30
Reden: quote enzo veranderd
% gewijzigd
Dat is het probleem denk ik met diabetis dat de meeste mensen het als iets 'normaals' ziet. Tuurlijk valt er mee te leven, maar op een bepaald moment kunnen er flink wat complicaties optreden die je kwaliteit van leven flink verslechteren.

Veel mensen zien het als geen probleem, zeker als ze spuiten. Die spuiten gewoon iets meer, dan kunnen ze wel lekker zoet eten en dat is juist zo slecht. Als je je gewoon aan je dieet houdt kan je veel beter complicaties voorkomen. Veel spuiten is helemaal niet gezond voor je lichaam, zeker als het i.p. niet nodig is door je gewoon aan je dieet te houden.

Tuurlijk is er prima mee te leven en kan je er prima mee oud worden, maar het wordt denk ook onderschat door mensen.

Maar goed dit was even helemaal offtopic. Nog even ontopic, ik zou er denk niet speciaal een kadootje voor kopen. Hoewel dat kookboek vind ik nog wel leuk.
Tilalia, zelfde gedachte...
@Kitty:

Het is wél een vervelende diagnose, zeker wel. En niet omdat je een spuit in jezelf moet zetten (sommigen) of omdat je zielig bent. Maar omdat je ALTIJD in de gaten moet houden of je suikerspiegel in orde is. Dus snoep je een chocolaatje: suikerspiegel checken en evt. bijspuiten. Eten in een restaurant? Met vreemde mensen in je blote buik of naar de plee, en als je bent uitgenodigd moet je vragen wat je te eten krijgt, zodat je hoeveelheid insuline daarop af kunt stemmen. Wadlopen? Halverwege even checken hoe je suikergehalte is betekent de hele groep ophouden. Wel checken dus, of lekker je bloedsuiker hooghouden zodat je niet omvalt (hypo) maar wel op hogere leeftijd blijvende schade aan je haarvaten hebt? Zwetend wakker worden en altijd wat te eten naast je bed hebben liggen, omdat je een hypo kunt hebben en dan omvalt als je probeert op te staan, en je woont alleen en niemand kan wat voor je halen? Na je hypo nog twee uur totaal uitgeput en tot weinig in staat zijn? Daardoor vaak slecht slapen?

Het risico dat je tenen op een gegeven moment afsterven, de haarvaten in je hart verstoppen etc. dat zijn geen grappen, al is het geen kanker. En de verantwoordelijkheid voor het bijhouden van je suikerspiegel heb je ALTIJD, OVERAL. Dát is het zware aan suikerziekte. Om over zwanger willen worden nog even niet te spreken...

Dus, nee, ik wens mensen geen suikerziekte toe nee.
I love viva, ik zou geen 'de wereld vergaat niet' opmerking plaatsen. Want dat weet jij niet, of zijn wereld wel of niet vergaat. Voor hij z'n insuline onder controle heeft, kan ie zomaar een half jaar veder zijn. In dat halve jaar kan ie waarschijnlijk z'n werk niet doen, omdat ie heel erg moe gaat zijn. Ook heeft ie kans op levensbedreigende hypo's of hypers.

Ik zou daar niet mee spotten. Geef de goeie man een bos bloemen of een fles wijn of wat je normaal meeneemt en lees je een beetje in, zodat ie tegen jullie aan kan praten als ie daar behoefte aan heeft.
@ kitty: o ja? type 1? is toch niet echt iets waar je op zit te wachten. er is een heel verschil tussen type 1 en 2. overigens hebben niet heel veel mensen type 1 het merendeel heeft 2.

@ miss money: type 1? zonder pillen? ah interessant

Kom meiden, eerst even nagaan hoe het ook alweer zit/zat met diabetes en type 1 of 2, pillen of injecties etc.

@ iloveviva: rot zeg. zeker bij de brnadweer. hoe moet dat nu? en wat een late diagnose! dat is heel ongebruikelijk. sterkte. ik weet niet of je iets mee moet nemen, zou dan wel iets doen met een kwinkslag. iets dat indirect ernaar verwijst en ánders gewoon wat je normaal mee zou nemen.
Tilalia, mosterd .

Zelfde frustraties aan deze kant van het web .
Tilalia, heb je het zelf, of heb je iemand in je directe omgeving die het heeft? Jij hebt zo te horen je kennis niet (alleen) uit een boekje...
Het lijkt me best een behoorlijke diagnose om te krijgen. De gemiddelde levensverwachting is 10 jaar minder dan bij niet diabetici.

Een cadeautje lijkt me leuk maar ik zal zeker niet zeggen er zijn ergere dingen.

Toen mijn moeder onlangs de diagnose torticollis (dystonie) kreeg na een reeks klachten waren er zelfs mensen die haar feliciteerden

want ze ging toch niet dood? Erg fout vond ik dat want iets waar je niet aan dood gaat is niet

per definitie niet erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven