Observatieplan maken
vrijdag 11 februari 2011 om 10:55
Hullepie!!
Ik moet voor mijn opleiding (SPW4) een observatieplan maken.
Op mijn werk hoef ik alleen maar de observatie uit te voeren, en niet het hele plan te maken. Wat dus inhoudt dat ik over het algemeen alleen maar ja of nee zet achter de vragen, op basis van het waargenomen gedrag.
I-s het licht aan
-Licht betrokkene op bed
-Staat er radio of tv aan
Dat soort dingen.
Als ik in mijn boek lees waar een observatieplan uit bestaat komt een hele hoop al niet overeen met de situatie bij mij op het werk, en kan dus ook geen voorbeelden uit het werk aanhalen.
Ik heb geen idee hoe een volledig observatieplan er uitziet, dus is mijn vraag, kan iemand mij dat illustreren met een voorbeeld?
Dan heb ik een beetje een leidraad, ik loop nu een beetje vast.
Alvast bedankt!
Ik moet voor mijn opleiding (SPW4) een observatieplan maken.
Op mijn werk hoef ik alleen maar de observatie uit te voeren, en niet het hele plan te maken. Wat dus inhoudt dat ik over het algemeen alleen maar ja of nee zet achter de vragen, op basis van het waargenomen gedrag.
I-s het licht aan
-Licht betrokkene op bed
-Staat er radio of tv aan
Dat soort dingen.
Als ik in mijn boek lees waar een observatieplan uit bestaat komt een hele hoop al niet overeen met de situatie bij mij op het werk, en kan dus ook geen voorbeelden uit het werk aanhalen.
Ik heb geen idee hoe een volledig observatieplan er uitziet, dus is mijn vraag, kan iemand mij dat illustreren met een voorbeeld?
Dan heb ik een beetje een leidraad, ik loop nu een beetje vast.
Alvast bedankt!
vrijdag 11 februari 2011 om 11:00
Observatie Plan :
Doel
Plan
Methode
Techniek
Hulpmiddel
Observeren Manieren om informatie te verzamelen: - gesprekken (de cliënt zelf is diegene die je de meeste en de beste informatie kan geven over zijn wensen en behoeften)
- observatie
Gesprekken gericht op informatie-uitwisseling:
- oriënterend gesprek
- intakegesprek
- kennismakingsgesprek
Oriënterend gesprek:
- de gespreksonderwerpen liggen niet vast
- is afhankelijk van de informatie die de cliënt wil
Jouw rol hierin is:
- informatie verstrekken binnen jouw bevoegdheden
Onderwerpen van het intakegesprek:
- procedure uitleggen
- gegevens verzamelen
- organisatie, werkwijze, mogelijkheden uitleggen
- begeleidingsbehoefte inventariseren
- naar specifieke wensen vragen
- gelegenheid geven om vragen te stellen
- intake evalueren
- vervolgafspraken maken
Je rol in het intakegesprek:
- gesprek leiden
- formele, maar ongedwongen gesprekstijl hanteren
- informatie verzamelen: luisteren, vragen, doorvragen
- samenvatten
Doelen van een kennismakingsgesprek:
- elkaar leren kennen
- informatie geven (over dagindeling, werkwijze enz.)
- informatie verzamelen (nodig om behoefte en begeleiding op elkaar te kunnen afstemmen)
- vragen van de cliënt beantwoorden
Onderwerpen van het kennismakingsgesprek:
- doel van het gesprek uitleggen
- iets over jezelf vertellen: hoe je heet, wat je functie is, hoe lang je al werkt in de instelling enz.
- de cliënt vragen iets over zichzelf te vertellen
- aanvullende of ontbrekende gegevens verzamelen
- de dagindeling en de belangrijkste spelregels uitleggen
- voor zover het al mogelijk is, de cliënt informeren over de begeleiding
- de kennismaking evalueren
Jouw rol hierin is:
- je leidt het gesprek op een ongedwongen manier
- je observeert en verzamelt en verstrekt informatie
Speciale aandachtspunten:
- goed voorbereiden
- een beroepshouding hanteren
- een veilige sfeer creëren
Observatiemethoden:
- continue observatie: voortdurend en cliënt observeren
- intervalobservatie: observeren op wisselende tijdstippen met dezelfde doelen, technieken en hulpmiddelen
- contextuele observatie: de cliënt is in het middelpunt maar ook de omgeving, de context
Een methode zegt iets over wat je doet; een techniek zegt meer over hoe je het doet!
Observatietechnieken:
- tijdgericht: time- sampling
- gericht op gebeurtenissen: event-sampling
- externe en interne observatie
Participerend observeren:
Interne observatie waar diegene die observeert zelf actief is in de groep
Hulpmiddelen bij observeren:
- je zintuigen
- protocollen, formulieren, scorelijsten, testen
- spelmaterialen
- audio en video
de cliënt moet weten dat hij opgenomen wordt
de cliënt heeft het recht het opgenomen materiaal zelf te bekijken
het opgenomen materiaal mag zonder toestemming van de cliënt voor geen enkel ander doel gebruikt worden dan waarvoor het opgenomen is
het opgenomen materiaal mag niet langer bewaard worden dan strikt noodzakelijk is
- speciaal ingerichte ruimtes, deze tref je onder ander aan bij
(ortho)pedagogen
kinderpsychologen
kinderpsychologen
One-way-screen:
Een ruimte is opgedeeld in twee aparte ruimtes, die gescheiden wand. In de wand zit aan de kant van de geobserveerde(n) een raam dat eruitziet als een spiegel. De geobserveerde kan er dus niet door kijken. In de andere ruimte zit de observator. Die kan wel door het raam kijken.
Het voordel hiervan is dat de geobserveerde en de observator niet beïnvloed worden door elkaars fysieke aanwezigheid
Stappen bij observeren:
1. bepaal het doel
2. maak een observatieplan
3. kies een methode
4. kies een techniek
5. kies een hulpmiddel
6. informeer de cliënt
7. observeer
8. evalueer
Observatierapport:
Dit vormt een uitgangspunt om met elkaar en met de ouders te bespreken welke begeleidingsactiviteiten, van wie verbetering, in de situatie kunnen brengen
Interpreteren:
Een betekenis of waardeoordeel aangeven
Doel
Plan
Methode
Techniek
Hulpmiddel
Observeren Manieren om informatie te verzamelen: - gesprekken (de cliënt zelf is diegene die je de meeste en de beste informatie kan geven over zijn wensen en behoeften)
- observatie
Gesprekken gericht op informatie-uitwisseling:
- oriënterend gesprek
- intakegesprek
- kennismakingsgesprek
Oriënterend gesprek:
- de gespreksonderwerpen liggen niet vast
- is afhankelijk van de informatie die de cliënt wil
Jouw rol hierin is:
- informatie verstrekken binnen jouw bevoegdheden
Onderwerpen van het intakegesprek:
- procedure uitleggen
- gegevens verzamelen
- organisatie, werkwijze, mogelijkheden uitleggen
- begeleidingsbehoefte inventariseren
- naar specifieke wensen vragen
- intake evalueren
- vervolgafspraken maken
Je rol in het intakegesprek:
- gesprek leiden
- formele, maar ongedwongen gesprekstijl hanteren
- informatie verzamelen: luisteren, vragen, doorvragen
- samenvatten
Doelen van een kennismakingsgesprek:
- elkaar leren kennen
- informatie geven (over dagindeling, werkwijze enz.)
- informatie verzamelen (nodig om behoefte en begeleiding op elkaar te kunnen afstemmen)
- vragen van de cliënt beantwoorden
Onderwerpen van het kennismakingsgesprek:
- doel van het gesprek uitleggen
- iets over jezelf vertellen: hoe je heet, wat je functie is, hoe lang je al werkt in de instelling enz.
- de cliënt vragen iets over zichzelf te vertellen
- aanvullende of ontbrekende gegevens verzamelen
- de dagindeling en de belangrijkste spelregels uitleggen
- voor zover het al mogelijk is, de cliënt informeren over de begeleiding
- de kennismaking evalueren
Jouw rol hierin is:
- je leidt het gesprek op een ongedwongen manier
- je observeert en verzamelt en verstrekt informatie
Speciale aandachtspunten:
- goed voorbereiden
- een beroepshouding hanteren
- een veilige sfeer creëren
Observatiemethoden:
- continue observatie: voortdurend en cliënt observeren
- intervalobservatie: observeren op wisselende tijdstippen met dezelfde doelen, technieken en hulpmiddelen
- contextuele observatie: de cliënt is in het middelpunt maar ook de omgeving, de context
Een methode zegt iets over wat je doet; een techniek zegt meer over hoe je het doet!
Observatietechnieken:
- tijdgericht: time- sampling
- gericht op gebeurtenissen: event-sampling
- externe en interne observatie
Participerend observeren:
Interne observatie waar diegene die observeert zelf actief is in de groep
Hulpmiddelen bij observeren:
- je zintuigen
- protocollen, formulieren, scorelijsten, testen
- spelmaterialen
- audio en video
de cliënt moet weten dat hij opgenomen wordt
de cliënt heeft het recht het opgenomen materiaal zelf te bekijken
het opgenomen materiaal mag zonder toestemming van de cliënt voor geen enkel ander doel gebruikt worden dan waarvoor het opgenomen is
het opgenomen materiaal mag niet langer bewaard worden dan strikt noodzakelijk is
- speciaal ingerichte ruimtes, deze tref je onder ander aan bij
(ortho)pedagogen
kinderpsychologen
kinderpsychologen
One-way-screen:
Een ruimte is opgedeeld in twee aparte ruimtes, die gescheiden wand. In de wand zit aan de kant van de geobserveerde(n) een raam dat eruitziet als een spiegel. De geobserveerde kan er dus niet door kijken. In de andere ruimte zit de observator. Die kan wel door het raam kijken.
Het voordel hiervan is dat de geobserveerde en de observator niet beïnvloed worden door elkaars fysieke aanwezigheid
Stappen bij observeren:
1. bepaal het doel
2. maak een observatieplan
3. kies een methode
4. kies een techniek
5. kies een hulpmiddel
6. informeer de cliënt
7. observeer
8. evalueer
Observatierapport:
Dit vormt een uitgangspunt om met elkaar en met de ouders te bespreken welke begeleidingsactiviteiten, van wie verbetering, in de situatie kunnen brengen
Interpreteren:
Een betekenis of waardeoordeel aangeven
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 11 februari 2011 om 11:01
www. google . com .
2e hit is precies jouw vraag beantwoord op Marokko forum
3e hit is een uitgekwauwd voorbeeld op Scholieren . com
Tip; laat het allemaal even nalezen door iemand die beter is in Nederlands dan jij en gebruik een spellingscontrole (Is het licht aan, ligt de betrokkene op bed?).
Heb je verder geen studiebegeleider of mentor waar je naartoe kan met vragen?
Tip; laat het allemaal even nalezen door iemand die beter is in Nederlands dan jij en gebruik een spellingscontrole (Is het licht aan, ligt de betrokkene op bed?).
vrijdag 11 februari 2011 om 11:32
quote:Combat schreef op 11 februari 2011 @ 11:01:
www. google . com .
Doe jij dat ook voordat je post?
De hits op het Marokkoforum zijn niet echt observatieplannen, meer de observaties zelf.
quote:popje85 schreef op 11 februari 2011 @ 11:00:
Moet het een algemeen observatieplan zijn? Gedrag of iets anders?
datum
observator
tijdstip
waar bevindt client zich
wie zijn er nog meer aanwezig
wat doet client/wat zie je
wat is de reactie van omgeving
etc
Ik moet kunnen aantonen dat ik de eindterm 'de cursist kan cliënten observeren' beheers.
'Dit betekent dat de cursist een observatieplan kan maken en hiervan een concreet voorbeeld geeft'
Het is dus erg algemeen.
Ik begrijp uit jouw opsomming dat de daadwerkelijke rapportage ook het observatieplan is eigenlijk? Dat kon ik uit het boek niet opmaken. Daar komt het zo over dat je een observatieplan moet maken, en n.a.v daarvan de observatie gaat doen en die rapporteert. (waar dan dus alles in voorkomt wat jij opnoemt.)
Oja erg bedankt voor de reacties allemaal!
www. google . com .
Doe jij dat ook voordat je post?
De hits op het Marokkoforum zijn niet echt observatieplannen, meer de observaties zelf.
quote:popje85 schreef op 11 februari 2011 @ 11:00:
Moet het een algemeen observatieplan zijn? Gedrag of iets anders?
datum
observator
tijdstip
waar bevindt client zich
wie zijn er nog meer aanwezig
wat doet client/wat zie je
wat is de reactie van omgeving
etc
Ik moet kunnen aantonen dat ik de eindterm 'de cursist kan cliënten observeren' beheers.
'Dit betekent dat de cursist een observatieplan kan maken en hiervan een concreet voorbeeld geeft'
Het is dus erg algemeen.
Ik begrijp uit jouw opsomming dat de daadwerkelijke rapportage ook het observatieplan is eigenlijk? Dat kon ik uit het boek niet opmaken. Daar komt het zo over dat je een observatieplan moet maken, en n.a.v daarvan de observatie gaat doen en die rapporteert. (waar dan dus alles in voorkomt wat jij opnoemt.)
Oja erg bedankt voor de reacties allemaal!
vrijdag 11 februari 2011 om 11:39
Het observatieplan:
1. bepaal de beginsituatie: wat je gaat observeren en van welk situatie, welk probleem vanuit moet gaan.
2. verzamel achtergrondgegevens: leeftijd, gezinsomstandigheden, omstandigheden binnen het groep.
3. bepaal de het doel en het doelgroep: schrijft wie je gaat observeren en met welke doel bijvoorbeeld welke, wat
4. maak observatievragen: bijvoorbeeld op welk moment gebeurt dit?
5. kies een manier van registeren: kies hoe je wil registreren door te kiezen beschrijvende observatie of observatieschema.
6. bepaal de observatiesituaties: het noteren van verschillende tijdenstippen
7. bepaal de observatiedata en tijdstippen: de duur, wat in een half uur voorkomt enz..
8. kies een manier van rapporteren: welke manier je wil conclusies, aanbevelingen, of voorstelen wil rapporteren.
Hier moet ik me dus aan houden, maar ik weet gewoon niet hoe ik dit in een goedlopend (en taalkundig verantwoord, daar schort het er bij mij aan heb ik me laten vertellen) stuk verwerk. Gewoon omdat er bij ons op het werk een lijstje komt te liggen met vragen, en niet het hele plan dat de psychologen etc opgesteld hebben.
1. bepaal de beginsituatie: wat je gaat observeren en van welk situatie, welk probleem vanuit moet gaan.
2. verzamel achtergrondgegevens: leeftijd, gezinsomstandigheden, omstandigheden binnen het groep.
3. bepaal de het doel en het doelgroep: schrijft wie je gaat observeren en met welke doel bijvoorbeeld welke, wat
5. kies een manier van registeren: kies hoe je wil registreren door te kiezen beschrijvende observatie of observatieschema.
7. bepaal de observatiedata en tijdstippen: de duur, wat in een half uur voorkomt enz..
8. kies een manier van rapporteren: welke manier je wil conclusies, aanbevelingen, of voorstelen wil rapporteren.
Hier moet ik me dus aan houden, maar ik weet gewoon niet hoe ik dit in een goedlopend (en taalkundig verantwoord, daar schort het er bij mij aan heb ik me laten vertellen) stuk verwerk. Gewoon omdat er bij ons op het werk een lijstje komt te liggen met vragen, en niet het hele plan dat de psychologen etc opgesteld hebben.
vrijdag 11 februari 2011 om 11:43
Heb nog nooit een observatieplan gezien maar moet je dat met een beetje algemene ontwikkeling (en je studieboeken) niet aankunnen?
Wat is de doelstelling van de organisatie waar je werkt? Wat zou een persoonlijke doelstelling van jou zijn ten aanzien van je clienten waarop je een observatieplan kunt vaststellen? Bijvoorbeeld: ik wil het welzijn van de clienten kunnen meten en daartoe observatie gebruiken. Welke criteria gebruik ik?
Of: kun je het doel achter de observaties die je nu feitelijk doet vaststellen? Dan kun je daarop je fictieve plan schrijven.
Nou ja, kort gezegd: pak je studieboeken er nog eens bij en kijk hoe je die theorie toepast op jouw praktijk. Die creativiteit mag toch wel van je verwacht worden, zo niet, vraag hulp aan je werkbegeleider of studiebegeleider.
Wat is de doelstelling van de organisatie waar je werkt? Wat zou een persoonlijke doelstelling van jou zijn ten aanzien van je clienten waarop je een observatieplan kunt vaststellen? Bijvoorbeeld: ik wil het welzijn van de clienten kunnen meten en daartoe observatie gebruiken. Welke criteria gebruik ik?
Of: kun je het doel achter de observaties die je nu feitelijk doet vaststellen? Dan kun je daarop je fictieve plan schrijven.
Nou ja, kort gezegd: pak je studieboeken er nog eens bij en kijk hoe je die theorie toepast op jouw praktijk. Die creativiteit mag toch wel van je verwacht worden, zo niet, vraag hulp aan je werkbegeleider of studiebegeleider.
vrijdag 11 februari 2011 om 12:06
quote:ViFo schreef op 11 februari 2011 @ 11:39:
Het observatieplan:
5. kies een manier van registeren: kies hoe je wil registreren door
te kiezen beschrijvende observatie of observatieschema.
7. bepaal de observatiedata en tijdstippen: de duur, wat in een half
uur voorkomt enz..
Hier moet ik me dus aan houden, maar ik weet gewoon niet hoe ik dit in een goedlopend (en taalkundig verantwoord, daar schort het er bij mij aan heb ik me laten vertellen) stuk verwerk. Gewoon
omdat er bij ons op het werk een lijstje komt te liggen met vragen, en niet het hele plan dat de psychologen etc opgesteld hebben.
Ik begrijp het geloof ik niet. Wat heeft het plan van de psycholoog ermee te maken? Of de lijstjes op jouw werk? Jij bent toch degene die gaat observeren? En wat je gaat observeren moet je helemaal zelf weten. Zolang je je maar aan bovenstaande criteria houdt.
Met elke doelgroep werk je? Werk je met een groep? Zie je daar personen in die je opvallen? Heb je probleem situaties meegemaakt? Of wellicht is een structureel sprake van problemen in de groep/met een individu. Kies eerst eens een situatie uit, kijk wie er bij betrokken zijn en besluit dan wie je gaat observeren. Observeer wat diegene doet en hoe de anderen daar op reageren. Ga desnoods met diegene in gesprek en observeer hoe de houding is in da gesprek. Zo werk je je lijstje af. Je hebt dus niets te maken met hoe je instelling met observaties omgaat (tenzij het je ten goede kan komen natuurlijk)
Rapporteer alleen wat je werkelijk waarneemt. Wat ook de anderen zouden waarnemen als z een observatie zouden uitvoeren. Geen interpretaties.
Het observatieplan:
5. kies een manier van registeren: kies hoe je wil registreren door
te kiezen beschrijvende observatie of observatieschema.
7. bepaal de observatiedata en tijdstippen: de duur, wat in een half
uur voorkomt enz..
Hier moet ik me dus aan houden, maar ik weet gewoon niet hoe ik dit in een goedlopend (en taalkundig verantwoord, daar schort het er bij mij aan heb ik me laten vertellen) stuk verwerk. Gewoon
omdat er bij ons op het werk een lijstje komt te liggen met vragen, en niet het hele plan dat de psychologen etc opgesteld hebben.
Ik begrijp het geloof ik niet. Wat heeft het plan van de psycholoog ermee te maken? Of de lijstjes op jouw werk? Jij bent toch degene die gaat observeren? En wat je gaat observeren moet je helemaal zelf weten. Zolang je je maar aan bovenstaande criteria houdt.
Met elke doelgroep werk je? Werk je met een groep? Zie je daar personen in die je opvallen? Heb je probleem situaties meegemaakt? Of wellicht is een structureel sprake van problemen in de groep/met een individu. Kies eerst eens een situatie uit, kijk wie er bij betrokken zijn en besluit dan wie je gaat observeren. Observeer wat diegene doet en hoe de anderen daar op reageren. Ga desnoods met diegene in gesprek en observeer hoe de houding is in da gesprek. Zo werk je je lijstje af. Je hebt dus niets te maken met hoe je instelling met observaties omgaat (tenzij het je ten goede kan komen natuurlijk)
Rapporteer alleen wat je werkelijk waarneemt. Wat ook de anderen zouden waarnemen als z een observatie zouden uitvoeren. Geen interpretaties.
vrijdag 11 februari 2011 om 12:46
[quote]ViFo schreef op 11 februari 2011 @ 11:39:
Het observatieplan:
1. bepaal de beginsituatie: wat je gaat observeren en van welk situatie, welk probleem vanuit moet gaan. Ik ga Jan observeren. Specifiek ga ik letten op de situaties waarin hij in zijn handen bijt.
2. verzamel achtergrondgegevens: leeftijd, gezinsomstandigheden, omstandigheden binnen het groep. Man, 36jaar, uit een gezin van vader, moeder, één oudere broer, één jongere zus, hobbys... , woont/werkt hier sinds..., kan goed opschieten met..., minder goed met... enz enz alles wat belangrijk is om te weten bij het gedrag dat je gaat observeren.
3. bepaal de het doel en het doelgroep: schrijft wie je gaat observeren en met welke doel bijvoorbeeld welke, wat doelgroep dus... doel: onderzoeken wat de aanleiding is dat Jan in zijn hand gaat bijten en onderzoeken of dit te voorkomen of verhelpen is.
Heb wat dingetjes ingevuld en zo ga je verder. Als je de vragen rustig doorleest is het zo moeilijk niet. Pas het aan aan jouw werkveld.
Het observatieplan:
1. bepaal de beginsituatie: wat je gaat observeren en van welk situatie, welk probleem vanuit moet gaan. Ik ga Jan observeren. Specifiek ga ik letten op de situaties waarin hij in zijn handen bijt.
2. verzamel achtergrondgegevens: leeftijd, gezinsomstandigheden, omstandigheden binnen het groep. Man, 36jaar, uit een gezin van vader, moeder, één oudere broer, één jongere zus, hobbys... , woont/werkt hier sinds..., kan goed opschieten met..., minder goed met... enz enz alles wat belangrijk is om te weten bij het gedrag dat je gaat observeren.
3. bepaal de het doel en het doelgroep: schrijft wie je gaat observeren en met welke doel bijvoorbeeld welke, wat doelgroep dus... doel: onderzoeken wat de aanleiding is dat Jan in zijn hand gaat bijten en onderzoeken of dit te voorkomen of verhelpen is.
Heb wat dingetjes ingevuld en zo ga je verder. Als je de vragen rustig doorleest is het zo moeilijk niet. Pas het aan aan jouw werkveld.
vrijdag 11 februari 2011 om 16:55
quote:Waldorf114 schreef op 11 februari 2011 @ 12:06:
[...]
Ja het is een beetje een lastige situatie om uit te leggen zonder herkenbaarheid waar ik werk
Ik doe de opleiding, maar ben zelf niet als SPWer aan het werk. Ik moet de opleiding doen vanwege de doelgroep waar mee gewerkt wordt (maar waar ik dus eigenlijk weinig tot niks mee te maken heb)
De onderzoekers bepalen wat er geobserveerd moet worden, en wij doen dat dus in bv de nachtdienst. Vandaar dat wij alleen een lijstje krijgen, maar niet het hoe wat waarom etc...quote:mamzelle schreef op 11 februari 2011 @ 11:43:
vraag hulp aan je werkbegeleider of studiebegeleider.
Ik ga maar één keer in de 3 weken naar school, en heb geen werkbegeleider...
Het hele observatiegebeuren zit er wel in, alleen ik heb ook nog nooit zo'n observatieplan gezien, dus vandaar dat ik naar voorbeelden/leidraad vroeg...
Ook de doelgroepen/situaties die in het boek geschetst worden komen weinig tot niet overeen met de doelgroep en situaties die zich op het werk voordoen, dus lastig te vertalen naar de werksituatie omdat ik er A: weinig mee te maken heb en B: veel bij ons anders gaat.
Bedankt voor alle tips, ik ga er proberen wat van te maken Ik hoor vanzelf wel of het is wat bedoeld wordt.
quote:Combat schreef op 11 februari 2011 @ 11:46:
[...]
Ha, dank. Gelukkig zit ik voor mn lol op het forum en hoef ik deze tekst niet in te leveren Gelukkig lever ik dit topic ook niet in
[...]
Ja het is een beetje een lastige situatie om uit te leggen zonder herkenbaarheid waar ik werk
Ik doe de opleiding, maar ben zelf niet als SPWer aan het werk. Ik moet de opleiding doen vanwege de doelgroep waar mee gewerkt wordt (maar waar ik dus eigenlijk weinig tot niks mee te maken heb)
De onderzoekers bepalen wat er geobserveerd moet worden, en wij doen dat dus in bv de nachtdienst. Vandaar dat wij alleen een lijstje krijgen, maar niet het hoe wat waarom etc...quote:mamzelle schreef op 11 februari 2011 @ 11:43:
vraag hulp aan je werkbegeleider of studiebegeleider.
Ik ga maar één keer in de 3 weken naar school, en heb geen werkbegeleider...
Het hele observatiegebeuren zit er wel in, alleen ik heb ook nog nooit zo'n observatieplan gezien, dus vandaar dat ik naar voorbeelden/leidraad vroeg...
Ook de doelgroepen/situaties die in het boek geschetst worden komen weinig tot niet overeen met de doelgroep en situaties die zich op het werk voordoen, dus lastig te vertalen naar de werksituatie omdat ik er A: weinig mee te maken heb en B: veel bij ons anders gaat.
Bedankt voor alle tips, ik ga er proberen wat van te maken Ik hoor vanzelf wel of het is wat bedoeld wordt.
quote:Combat schreef op 11 februari 2011 @ 11:46:
[...]
Ha, dank. Gelukkig zit ik voor mn lol op het forum en hoef ik deze tekst niet in te leveren Gelukkig lever ik dit topic ook niet in
zondag 13 februari 2011 om 16:01
Het lijkt me echt wel lastig als je zo weinig bespreekmomenten hebt vanwege school of op je werk. Heb alleen aan de zijlijn meegekregen hoe zo'n stage zou kunnen verlopen, met begeleiding erbij, en ik vraag me af of je dan geen mogelijkheden hebt om dit probleem via mail met school te bespreken. Na het lezen van de boeken en de tips op dit topic zou je toch wat meer idee moeten hebben over hoe de opdracht vorm te geven.
Kun je iets meer vertellen over de overige werkzaamheden die je doet, naast de in de openingspost al genoemde observaties? Hoe kan het dat je een geaccordeerde stageplek hebt op dat bedrijf als je zelfs een heel simpele studieopdracht daar niet rond krijgt? Zijn er momenten in zo'n nacht waarop je groepsprocessen kunt bestuderen of tenminste interacties tussen twee personen? Ben je aanwezig bij ontwaken of te bed gaan en de daarbij behorende processen? Is er gelegenheid om je opdracht door te spreken met op je werk wél aanwezige spw-ers of sph-ers?
Kun je iets meer vertellen over de overige werkzaamheden die je doet, naast de in de openingspost al genoemde observaties? Hoe kan het dat je een geaccordeerde stageplek hebt op dat bedrijf als je zelfs een heel simpele studieopdracht daar niet rond krijgt? Zijn er momenten in zo'n nacht waarop je groepsprocessen kunt bestuderen of tenminste interacties tussen twee personen? Ben je aanwezig bij ontwaken of te bed gaan en de daarbij behorende processen? Is er gelegenheid om je opdracht door te spreken met op je werk wél aanwezige spw-ers of sph-ers?