kat heeft roos

11-02-2011 12:36 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat van bijna 3 heeft volgens mij een soort van roos. Op zijn ruggengraat zitten allemaal schilfertjes. Wil niet als een hysterica naar de dierenarts rennen, omdat hij er volgens mij geen last van heeft. Hij zit zich niet meer te krabben of te wassen dan normaal. Ik kam hem trouwens regelmatig. Weet iemand wat dit is en hoe ik (hij ) ervanaf komt?
Mijn kat heeft het van stress, dan schieten (blijkbaar) de huidschilfers los. Is jouw kat een beetje stressig?
Zou toch maar even naar de dierenarts gaan, kan namelijk schurft zijn en als dat het geval is, dan wordt je kat langzaamaan kaal en erger.
Kan ook een allergische reactie op vlooienbeten zijn, had mijn kat ook.
Nee geen stress voor zover ik weet. Geen grote veranderingen in leefomgeving of voer ofzo.

En schurft? Iew!! Ik weet niet hoe een dier aan schurft komt, maar hij komt niet buiten, dus parasieten oid kan hij eigenlijk niet oplopen. Zijn zusje heeft nergens last van trouwens. Geen idee of schurt besmettelijk is? Ik houd ze zowieso beide goed in de gaten en als het erger wordt ga ik inderdaad toch maar even langs de dierenarts.
@ Pimpelmeesje: hij komt niet buiten en zo vies is het bij mij thuis ook niet dat ik vlooien in huis heb
Heeft één van mijn katten ook. Ik zie het vooral als ik haar gekamd hebt. Ik doe er niks aan. Is volgens mij ook niks. Ja, roos dus. En poes heeft geen stress, vlooien, schurft of wat dan ook. Ze is alleen oud en verzorgd zichzelf niet meer zo heel goed.
Het is meestal totaal onschuldig net als onze eigen roos en het gaat ook vanzelf weer weg. Het is vaak extra zichtbaar in de winter als we de kachel aan hebben waar de kat vaak graag bij in de buurt gaat liggen en de ramen dicht zijn, want dan wordt de huid droger en het gaat dan schilferen.

Door het kammen activeer je nu echter zijn huid die wat droog of geirriteerd kan zijn en daarom zie je nu ook opeens deze roos echt zichtbaar. Even stoppen met kammen dus en een kat hoeft trouwens niet gekamd te worden, tenzij het een langhaar is die snel in de klitten zit.Je kunt ook Royal Canin Hair & Skin brokjes kopen als het echt heel zichtbaar is, wie weet helpt dan ook wat.

Verder is schurft een mijt die veel jeuk veroorzaakt en dan zie je je kat steeds krabben en hij krijgt daar dan ook rode plekken van, net als bij veel vlooien.
Mijn kat (die graag boven op de vensterbank ligt, waar de verwarming vol aan staat) heeft daar ook last van. Mijn andere 2 katten niet. En ze krabt er niet aan en het is geen schurft o.i.d. Het is denk ik gewoon een droge huid, net als bij mensen.
mijn kat heeft het ook, volgens de dierenarts was het gewoon een droge huid. Bij dierenarts een olie gehaald (Cat's Oil volgens mij) en dat doe ik een paar keer per week door het eten. Haar vacht is al een stuk mooier geworden daardoor.
Kun je bij katten dan niet net zoals bij paarden en mensen wat lijnzaadolie over het voer gooien? Dan werkt het hydraterend van binnenuit.
quote:iones schreef op 11 februari 2011 @ 14:03:

Kun je bij katten dan niet net zoals bij paarden en mensen wat lijnzaadolie over het voer gooien? Dan werkt het hydraterend van binnenuit.

Ik zou dan maar een heééééééééél klein beetje doen. 2 drupjes of zo. Ander zit je met een kat die ernstig aan de schijt is van zoveel vet.

Ik zelf zou het niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven