Gedicht voor mijn schoonvader.
maandag 21 februari 2011 om 09:14
Hoi allemaal,
Ik weet niet of dit in de goede groep zit nu...dus gekozen voor Overige.
Zaterdagavond is mijn schoonvader overleden, hij was zo broos, oud, en moe. Ik heb een gedicht gemaakt:
Vermoeide, oude ogen, gesloten
In een gezicht met prachtig zilverwit haar
Vredig lag hij daar
Overgegaan in zijn 80e levensjaar
Een leven waarin zoveel gebeurde
Nu is het werk gedaan
Hij gaat de grens over
Hij kreeg een opdracht voor zichzelf:
Uit te vinden wat het leven inhoudt achter de horizon
Het was tijd om naar het oneindige te gaan
In een land, groener dan een lentewei
Waar het geluk regeert
Daar zal zijn ziel voor altijd leven
Eens gaat ieder van ons op weg
Naar het eeuwige
Naar de regenboog der hoop
Dan ontdekken we wat zijn opdracht was
En kunnen we zelf ontdekken
Dat we slechts een klein momentje
In de tijd hebben geleefd.
Ik ben gewoon een beetje benieuwd of het wat is
Cateye.
Ik weet niet of dit in de goede groep zit nu...dus gekozen voor Overige.
Zaterdagavond is mijn schoonvader overleden, hij was zo broos, oud, en moe. Ik heb een gedicht gemaakt:
Vermoeide, oude ogen, gesloten
In een gezicht met prachtig zilverwit haar
Vredig lag hij daar
Overgegaan in zijn 80e levensjaar
Een leven waarin zoveel gebeurde
Nu is het werk gedaan
Hij gaat de grens over
Hij kreeg een opdracht voor zichzelf:
Uit te vinden wat het leven inhoudt achter de horizon
Het was tijd om naar het oneindige te gaan
In een land, groener dan een lentewei
Waar het geluk regeert
Daar zal zijn ziel voor altijd leven
Eens gaat ieder van ons op weg
Naar het eeuwige
Naar de regenboog der hoop
Dan ontdekken we wat zijn opdracht was
En kunnen we zelf ontdekken
Dat we slechts een klein momentje
In de tijd hebben geleefd.
Ik ben gewoon een beetje benieuwd of het wat is
Cateye.
maandag 21 februari 2011 om 09:23
quote:mjdh schreef op 21 februari 2011 @ 09:20:
Ik vind het een prachtig gedicht, al is het voor mij, als niet gelovige, wel wat gericht op wat er nog komen gaat, na de dood. Is er niet iets meer te vertellen over zijn leven hier, op aarde?
Veel sterkte overigens...
M.Het gaat toch niet om hoe zijn leven hier op aarde was? Het gaat om het gevoel bij het overlijden wat TO heeft. Er hoeft niet aan gesleuteld te worden!!!!
Ik vind het een prachtig gedicht, al is het voor mij, als niet gelovige, wel wat gericht op wat er nog komen gaat, na de dood. Is er niet iets meer te vertellen over zijn leven hier, op aarde?
Veel sterkte overigens...
M.Het gaat toch niet om hoe zijn leven hier op aarde was? Het gaat om het gevoel bij het overlijden wat TO heeft. Er hoeft niet aan gesleuteld te worden!!!!
maandag 21 februari 2011 om 09:39
quote:carenza schreef op 21 februari 2011 @ 09:23:
[...]
Het gaat toch niet om hoe zijn leven hier op aarde was? Het gaat om het gevoel bij het overlijden wat TO heeft. Er hoeft niet aan gesleuteld te worden!!!!
Tuurlijk moet er wel aan gesleuteld worden als TO dat vindt. Je kunt niet verwachten als je iets online plempt dat je dan alleen maar instemmende reacties krijgt. Als je het goed vindt zoals het is, is een topic openen niet nodig.
Tenzij je alleen loftuitingen verlangt, maar dat lijkt me wel een naar trekje...
Gecondoleerd met je schoonvader TO
[...]
Het gaat toch niet om hoe zijn leven hier op aarde was? Het gaat om het gevoel bij het overlijden wat TO heeft. Er hoeft niet aan gesleuteld te worden!!!!
Tuurlijk moet er wel aan gesleuteld worden als TO dat vindt. Je kunt niet verwachten als je iets online plempt dat je dan alleen maar instemmende reacties krijgt. Als je het goed vindt zoals het is, is een topic openen niet nodig.
Tenzij je alleen loftuitingen verlangt, maar dat lijkt me wel een naar trekje...
Gecondoleerd met je schoonvader TO
Occam's razor
maandag 21 februari 2011 om 11:45
Ik vind de essentie van je gedicht heel mooi. Ben het eens met mjdh dat als je het voor zou lezen op de begrafenis/crematie en de familie van je schoonvader zijn verstokte atheisten, dat dat wat wrijving kan geven.
Aan de andere kant: als jij dit er bij voelt, dan zullen ze dat vast wel kunnen waarderen.
Qua inhoud van het gedicht maak je gebruik van een aantal cliches (vredig lag hij daar/land groener dan een lentewei/ regenboog der hoop: waarom niet van de hoop?), die goedkoop over kunnen komen als je het hardop leest. Het zijn natuurlijk ook beelden die 'wij' hebben van het leven na de dood: er komt een tunnel, dan is er een grote groene weide waar iedereen gelukkig is en waar je je opa en oma weer tegenkomt, etc...
Moet wel zeggen dat ik de kwaliteit van het gedicht wel beter vind dan wat ik gemiddeld zo af en toe langs zie komen. Het heeft een mooie boodschap!
Aan de andere kant: als jij dit er bij voelt, dan zullen ze dat vast wel kunnen waarderen.
Qua inhoud van het gedicht maak je gebruik van een aantal cliches (vredig lag hij daar/land groener dan een lentewei/ regenboog der hoop: waarom niet van de hoop?), die goedkoop over kunnen komen als je het hardop leest. Het zijn natuurlijk ook beelden die 'wij' hebben van het leven na de dood: er komt een tunnel, dan is er een grote groene weide waar iedereen gelukkig is en waar je je opa en oma weer tegenkomt, etc...
Moet wel zeggen dat ik de kwaliteit van het gedicht wel beter vind dan wat ik gemiddeld zo af en toe langs zie komen. Het heeft een mooie boodschap!
debora wijzigde dit bericht op 21-02-2011 15:03
Reden: Ik vind met 'dt'. Schande!
Reden: Ik vind met 'dt'. Schande!
% gewijzigd
Occam's razor