Werk & Studie alle pijlers

Nachtdiensten..

23-02-2011 14:35 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk is me gevraagd of ik nachtdiensten wil lopen. Dit zouden diensten zijn van 23.00 uur tot 8 uur 's ochtends. Die diensten zouden maximaal 4 nachten achter elkaar zijn en dan verplicht 3 dagen rust. Ik moet nog even opzoeken hoeveel extra ik verdien als ik de nacht er bij ga lopen.

Ik heb nu al een rooster wat al erg wisselt, de tijden liggen tussen 6.00 tot 23.00. Ik werk ook in het weekend, en ik krijg een maand van te voren het rooster.

Ik zit nu erg te twijfelen of ik ook de nachtdiensten zal aannemen... Ik weet van mezelf dat ik het erg moeilijk vind om de regelmaat in mijn leven te houden, en ben bang dat dit nog meer op de kop wordt gegooid door 's nachts werken. Daarnaast heb ik nog een vriend die 40 uur werk, en daarnaast studeert.

Het grootste deel van het huishouden komt nu op mij terecht, en ik ben bang dat als ik de nacht in ga, er dan ook niets wordt gedaan om de boel een beetje op orde te houden...

Zijn er mensen die ook nachtdiensten hebben gedraaid of dat nog steeds doen, en wat is jullie ervaring?

Ik zal nu even niet reageren, want ik moet weg, maar zal rond 6 uur even checken hier.

s.v.p niet quoten dan kan ik dit nog weghalen!
En waarom zou ik iets zinnigs proberen te zeggen als je de OP straks weer weghaalt? Werkelijk, ik kan me bij sommige OP's iets voorstellen maar deze?
quote:Habibti schreef op 23 februari 2011 @ 14:52:

En waarom zou ik iets zinnigs proberen te zeggen als je de OP straks weer weghaalt? Werkelijk, ik kan me bij sommige OP's iets voorstellen maar deze?Nou, tegen de tijd dat dit topic doodbloed, dan kan ik mijn werktijden weghalen. Daar gaat het eigenlijk om.
Ik werk soms 's nachts, omdat het 'moet' en bij mijn werk hoort. Met alleen overdag werken kan ik mijn functie niet uit oefenenen. Ik vind het niet heel vervelend, maar zou er ook prima zonder kunnen.

Tja, qua huishouden kun je bijv. ook een schoonmaakster nemen.

Maar wat wil je nu eigenlijk precies weten?
Kun je niet eerst 'proefdraaien'? Ik heb ook ooit nachtdiensten gedraaid, maar kon er niet tegen. Mijn hele maag ging van slag, was altijd kotsmisselijk tijdens de nachtdiensten . Andere mensen zweren erbij.

Wel handig om eerst even uit te proberen dus.
Nou, je werktijden zijn zo algemeen dat daar weinig uit te halen valt hoor! Mijn man werkt ook zulke diensten en het bevalt hem uitstekend. Voor ons gezinsleven is het soms wat minder, je leeft soms wat langs elkaar heen maar dat halen we op andere momenten weer in. Hij is vaak vrij op momenten dat anderen werken, waardoor wij uitstapjes (dierentuin, winkelen, boodschappen) op de 'rustige' momenten kunnen plannen. Ook is het makkelijk wanneer je een afspraak wil maken met bijv. loodgieter, schoorsteenveger, CVketel-nakijk-man want dat doet hij gewoon op momenten dat 'ie thuis is (voor nachtdiensten, na nachtdiensten, voor late dienst etc.). Hij kan er goed tegen trouwens, tegen die wisselingen. Slaapt tijdens nachtdienstreeksen wel echt de hele dag, dus vanaf dat 'ie thuis is (ong. 8.30) tot 17.00/17.30. Schijnt dat 't lastiger wordt om overdag te slapen naarmate je ouder wordt maar daar heeft 'ie nog geen last van.
Ik vind het behoorlijk pittig, 4 nachten en dan 3 dagen rust.

Ik draai af en toe een maandje nachtdiensten, werk ook maar 24 uur per week bij die werkgever, maar mijn schema is dan 3 op, 6 vrij, 4 op, 7 vrij. Ik kan er helemaal niet tegen, kan niet eten, niet slapen, mijn hele lichaam voelt vreemd. Probeer het eerst eens voordat je het definitief aanneemt.
Dan hou je vast geld over voor een schoonmaakster, dat is een zorg minder.

En ja het is te doen hoor, ik deed het ook, met man (diemeer dan 50 uur per week van huis was voor werk) en twee kleine kinderen.

Maar die schoonmaakster was de dealbreaker hoor.
Als het om 4 waaknachtdiensten gaat dan vind ik het pittig, je moet dan overdag slapen en zoals ik het lees draai je meer diensten. Hoeveel % is die andere baan?

Als het om slaap/waak diensten gaat kan het interessanter worden, oftewel beter combineerbaar.

Momenteel draai ik wekelijks 2 a 3 slaap/waakdiensten waarbij ik het grote gros van de diensten door kan slapen. Dat is prima te combineren met mijn verdere rooster.

Maar eigenlijk geef je aan dat je slecht tegen de onregelmatigheid kunt die nachtdienst met zich mee brengt....dus waarschijnlijk helemaal niet handig voor je gestel en gezinssituatie.
Verplicht 3 dagen vrij? Die luxe heb ik nieteens! Ik snap dat het niet voor iedereen hetzelfde is, maar als je solliciteert, dan weet je toch wat voor diensten je zou kunnen krijgen? Bij sommige banen horen de nachten er ook bij. Als je daar niet goed tegen kan, dan moet je dat werk toch niet gaan doen?

Ik heb zelf geen moeite met nachtdiensten, heb de eerste maanden van m'n zwangerschap zelfs nachten kunnen draaien. Maar dat was misschien wat overdreven, haha.
Ik vind het heerlijk, dat onregelmatige. Ik werk per week 1 vaste nachtdienst en vaak nog 1 extra. Verder nog 2 dag/avonddiensten, soms meteen er na. Ik werk tussen de 25 en 30 uur per week. Maar je moet er echt wel tegen kunnen, ik ben nou eenmaal een nachtdier. En tot 8 uur 's ochtends, dat is wel vroeg.. Dan ben je inderdaad je hele dag kwijt. Ik lig meestal rond 6 uur/half 7 in m'n bed na een nachtdienst. Om vervolgens tot 13h of 14h te slapen.

Als het op proef zou kunnen, zou ik dat eerst proberen als ik jou was. Kijken of je het wel trekt.
Ik kan er niet tegen, de nachtdiensten, alles komt op z`n kop te staan en het duurt een week voordat ik me weer enigzins 'normaal' voel. Het gaat ten koste van teveel. Er zijn ook mensen die kunnen juist prima tegen de nacht en willen die diensten liever omdat het dan rustiger is, en je heel andere taken hebt.

Als je mag kiezen, zou ik het persoonlijk niet doen, maar wie weet past het juist wel bij jou.
Ik heb normaal ook nachtdiensten (nu niet i.v.m. zwangerschap). Maar ik vind het heerlijk. In principe moeten wij er 4 per maand doen en dan mag je er 4 achter elkaar of 2 om 2. Persoonlijk vind ik 2 om 2 lekkerder, maar anderen hebben ze liever in een keer achter elkaar.

Met 2 om 2 kom ik sneller in mijn gewone ritme en ben ik maar een dag helemaal kwijt. Ik slaap niet voor als ik er inga, slaap wel uit en als ik eruit kom, dan slaap ik tot uiterlijk 14:00 en dan heb ik ook nog de middag, ben dus alleen de dag 'kwijt' tussen de 2 nachten, maar is ook wel lekker hoor, lekker een dag voor jezelf.

Ik weet niet

Wat wil je precies weten over nachtdiensten, wat je OP is wat vaag?
Dat je vriend niets in het huishouden doet, dat heeft natuurlijk niet met jou werktijden te maken. Als je dat irritant vind, dan moet je daar met hem over in gesprek gaan. Ooka werkt hij fulltime en studeert hij nog, hij kan toch ook wel eens stofzuigen of de wasmachine aan zetten?
Ik heb in het verleden ook weleens nachtdiensten gedraaid. (werkte in de hotellerie)

Ik vond het zelf altijd prima, het maakte mij weinig uit of ik overdag of s'nachts werkte. Nu ik samenwoon lijkt het me minder fijn! Omdat je niet echt een vast patroon kunt opbouwen.

En... ik zou het als ik jouw was eerst eens uitproberen. Sommige mensen kunnen er qua biologische klok heel slecht tegen!
quote:Boarn schreef op 23 februari 2011 @ 16:46:

Dat je vriend niets in het huishouden doet, dat heeft natuurlijk niet met jou werktijden te maken. Als je dat irritant vind, dan moet je daar met hem over in gesprek gaan. Ooka werkt hij fulltime en studeert hij nog, hij kan toch ook wel eens stofzuigen of de wasmachine aan zetten?Eensch, hij mankeerd niets aan zijn handjes. Als hij alleen zou wonen zat hij neem ik aan ook niet op een vuilnisbelt en at alleen maar droog brood.
goede afspraken maken ! wat voor uren je ook werkt je bent met z'n 2-en dus ook taken wat verdelen.

Ik werk buiten de normale diensten ook nachtdiensten ( 4 tot 6 per maand) , niet mijn favoriete dienst maar het hoort erbij. Mijn man werkt ook in ploegen , we hebben afgesproken dat degene die nacht draait tussen de nachten niets doet , voor ons werkt dat goed.

Andere dagen gaan de huishoudelijke dingen redelijk , soms een beetje mopperen
He, ik heb ergens gewerkt met precies dezelfde werktijden!

.. En ik was dus zo iemand die de nachtdiensten niet trok. Ik ben nogal gehecht aan een ritme en om mijn hele slaap- en eetritme om te gooien, ik trek dat gewoon niet. Ik heb dat aangegeven en gezegd dat ik het toch wilde proberen. Ik heb 1 nacht gedaan en ben er toen mee gestopt. Ik kan het gewoon niet. Overigens waren er bij die werkgever meer mensen die het gewoon echt niet trokken, en die hoefden dan ook niet meer 's nachts te werken.

Anyway, ik denk wel dat je het altijd kunt proberen toch?
1 nacht doen is niet proberen he, kan je mijn inziens niet goed beoordelen of je het wel of niet trekt. Maar goed dat is dan mening.

De eerste nacht is altijd het moeilijkst, omdat je dan veel langer moet doorhalen. Daarna kom je pas in je ritme.
Ik heb in het verleden ook wel nachtdiensten gedraaid en daarnaast jaren onregelmatige diensten, maar dan zonder nachtdiensten.

Je moet er tegen kunnen. En dat verschilt per mens. Toen kon ik goed tegen onregelmatige diensten (dat was tussen 06.00 en 00:30), maar de nachtdiensten heb ik nooit goed tegen gekund. Was altijd helemaal bekaf en de dagen erna ook.

Het verschilt per mens, dus als je overweegt het te gaan doen, zou ik zeker even overleggen of je een proefperiode kunt draaien om te kijken of je er wel tegen kunt. Sommige mensen kunnen dit nl echt niet.

Je schrijft dat je bang bent dat de regelmaat dan helemaal weg is. Die kans bestaat. Aan de andere kant is een vast rooster met onregelmatige diensten (incl nachtdiensten) ook een vorm van regelmaat. Zolang je dus meer een beetje weet waar je aan toe bent. Ik heb een collega wier partner gewoon consequent een week vroeg, een week laat en een week nacht draait (zij werkt gewoon kantoortijden). Maar ondanks zijn onregelmatige diensten, zit er dus wel een duidelijke regelmaat is waar je de rest van je dingen op af kunt stemmen. Mijn onregelmatige diensten waren wel van tevoren bekend, maar wisselden heel sterk (paar dagen vroeg, dag laat, dag vrij, dag dagdienst, etc. Dat is wel vrij vermoeiend en erg slecht voor je regelmaat).
quote:Miriammm schreef op 23 februari 2011 @ 17:42:

He, ik heb ergens gewerkt met precies dezelfde werktijden!

.. En ik was dus zo iemand die de nachtdiensten niet trok. Ik ben nogal gehecht aan een ritme en om mijn hele slaap- en eetritme om te gooien, ik trek dat gewoon niet. Ik heb dat aangegeven en gezegd dat ik het toch wilde proberen. Ik heb 1 nacht gedaan en ben er toen mee gestopt. Ik kan het gewoon niet. Overigens waren er bij die werkgever meer mensen die het gewoon echt niet trokken, en die hoefden dan ook niet meer 's nachts te werken.

Anyway, ik denk wel dat je het altijd kunt proberen toch?Eén nacht vind ik ook geen proberen. Natuurlijk is de eerste nacht zwaar. Je bent het niet gewend om de hele nacht op te blijven. Je moet het wel langer proberen om echt te weten of je er wel of niet tegen kunt.
Ik werk graag nachtdiensten.

Vraag ze zelfs specifiek aan.

Je moet er ook aan wennen hoor.

In mijn studententijd werd ik er ziek van.

Overdag niet kunnen slapen, s'nachts niet kunnen eten.

Totaal van slag. Inmiddels vind ik het heerlijk.

De tip om het een nachtje te proberen zou ik af raden.

Doe minimaal een blok van vier tenminste twee maal.

Dan weet je of je een nachtdiertje bent of niet!
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Oke, ik merk dus dat het heel wisselend is, en mijn idee was het ook om eerst proef te draaien voordat ik definitief ja zeg..

Ik heb nu weer onverwachts bezoek, dus ik ben er weeer even niet!
quote:mutsy20 schreef op 23 februari 2011 @ 14:35:

s.v.p niet quoten dan kan ik dit nog weghalen!

Edit: sorry zag dit veel te laat, maar alsnog verwijderd.

Tja lastig. Ik zal de voors- en tegens naast elkaar zetten en goede afspraken maken met je vriend zodat je niet alle lasten alleen draag hierin.

Succes
Man en ik werken beide in ploegen. Ik draai zo ongeveer om de 2,5 a drie weken nachtdiensten. Ik werk 24 uur per week(en run nog een webwinkel naast mijn reguliere baan) en werk de ene keer twee, de andere keer drie nachten. Ik werk in de zorg. En of je er nu tegen kunt of niet, iedereen behoort in principe nachten te draaien, tenzij dit om echte medische redenen niet gaat. Sommige collega's ruilen ze gewoon weg, zodat ze er vanaf zijn. Andere vinden het prettig en draaien graag vaker nachten.

Het slapen overdag gaat me over het algemeen goed af. Toen onze dochter er nog niet was, sliep ik wel beter dan nu. Maar eerder draaide ik ook veel meer nachten dan nu(5 a 6 per keer om de drie weken). Ik vind het goed te doen, heb er geen hekel aan.

Maar er is maar één manier om er achter te komen en dat is door gewoon een reeks nachten te draaien. Dan kun je gelijk zien of het wat voor je is.

En het huishouden? Ik heb geleerd om me daar niet meer zo druk over te maken. Het is hier geen zwijnestal, hier wordt geleefd. En die hulp in de huishouding is een aanrader! Hier hebben we ook hulp en dat bevalt prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven