snelle kleuter
woensdag 23 februari 2011 om 20:49
Hallo allemaal,
Ik heb een dochter van 4 (sept.) zit nu in groep 1 sinds dit schooljaar en zij is altijd vlot geweest in dingen. Dit is haar juf ook opgevallen en die heeft haar citotoetsen laten maken, hier scoort ze goed op en ze zou volgens haar juf nu op niveau groep 3 zitten. Dit werd ons afgelopen week gemeld in een 10 min gesprek. Met de mededeling of wij hier over na wilde denken en dat onze dochter besproken gaat worden met de andere leraren.
Nu dus de vraag gewoon volgend jaar groep 2 of een klas overspringen naar groep 3. Wie wil en kan hier iets over zeggen. Wie heeft dit ook meegemaakt. Wat zijn voors en tegens enz...
Alvast bedankt!
Ik heb een dochter van 4 (sept.) zit nu in groep 1 sinds dit schooljaar en zij is altijd vlot geweest in dingen. Dit is haar juf ook opgevallen en die heeft haar citotoetsen laten maken, hier scoort ze goed op en ze zou volgens haar juf nu op niveau groep 3 zitten. Dit werd ons afgelopen week gemeld in een 10 min gesprek. Met de mededeling of wij hier over na wilde denken en dat onze dochter besproken gaat worden met de andere leraren.
Nu dus de vraag gewoon volgend jaar groep 2 of een klas overspringen naar groep 3. Wie wil en kan hier iets over zeggen. Wie heeft dit ook meegemaakt. Wat zijn voors en tegens enz...
Alvast bedankt!
woensdag 23 februari 2011 om 20:52
Hoe is je kind emotioneel? Ik ken kinderen die een klas zijn overgeslagen. Met wisselende resultaten. Bij de ene ging het kind er flink op vooruit, een ander werd vervelend omdat hij emotioneel niet mee kon komen.
Je kunt vragen aan de school wat zij met slimme kinderen doen. Je kunt ze hele klassen over laten slaan, of extra leerstof geven.
Er is ook nog een verschil tussen slimme kinderen en slimme kinderen die erg eager zijn om extra te leren. Hoe gaan zij daar mee om?
Je kunt vragen aan de school wat zij met slimme kinderen doen. Je kunt ze hele klassen over laten slaan, of extra leerstof geven.
Er is ook nog een verschil tussen slimme kinderen en slimme kinderen die erg eager zijn om extra te leren. Hoe gaan zij daar mee om?
woensdag 23 februari 2011 om 20:56
Ik sluit me aan bij Rozenstruikje. Ik ken kinderen die klassen over hebben geslagen en heb daar ook een wisselende mening over. Het is fijn voor het kind, omdat ze zo nog wel uitdaging in hun schoolwerk hebben, maar ik zie vooral (met mijn pedagogische oog) dat de kinderen op sociaal-emotioneel vlak niet mee kunnen komen. En dat wordt wel eens vergeten door de leerkrachten. Ik denk dat het belangrijk is dat je als ouder naar je kind kijkt: wat kan mijn kind aan? Hou in je achterhoofd dat er ook veel kinderen zijn die hier geen problemen aan ondervinden, maar een heleboel wel!
woensdag 23 februari 2011 om 20:57
mijn dochter is heel erg eager (zoals je dat zo mooi zegt) om te leren wil contstant meer, zuigt je echt leeg. Haar juf wist niet wat ze hier mee aan moest omdat ze het niet zag zitten om extra stof aan te bieden dat zou haar niet lukken zei ze (te ver in leerstof al voor). Vandaar dat ze haar nu gaan bespreken. Ze leest avi2 en rekent tot ong 20, wil dat het liefst ook de hele dag door doen.
woensdag 23 februari 2011 om 21:02
Dat klinkt inderdaad wel heel vlot
Ik ben blij voor je dat de leerkrachten er zo snel mee komen zodat je ook snel kan handelen. Stel dat je kind hoogbegaafd is, dan is goede begeleiding minstens net zo belangrijk als een kind wat niet goed mee kan komen. Het is heel fijn dat een kind slim is. Vaak zijn ze slimmer dan goed voor hen is. (denken en ongelukkig voelen)
Ik ben blij voor je dat de leerkrachten er zo snel mee komen zodat je ook snel kan handelen. Stel dat je kind hoogbegaafd is, dan is goede begeleiding minstens net zo belangrijk als een kind wat niet goed mee kan komen. Het is heel fijn dat een kind slim is. Vaak zijn ze slimmer dan goed voor hen is. (denken en ongelukkig voelen)
woensdag 23 februari 2011 om 21:02
Dat klinkt inderdaad wel heel vlot
woensdag 23 februari 2011 om 21:08
Herken mezelf in jouw verhaal. Heb op die leeftijd ook een klas overgeslagen. Alles ging helemaal goed tótdat ik in de brugklas kwam. Toen bleek dat ik sociaal-emotioneel toch echt niet kon meekomen met mijn klasgenootjes. Op zich geen man overboord: 'gewoon' nogmaals de brugklas doorlopen. Maar emotioneel heeft dit toen heel veel bij mij gedaan.....(werd er heel onzeker door, voelde me een mislukkeling etc.).
Natuurlijk is elk kind anders, dus ik kan je geen raad geven voor jouw dochter. Maar misschien kan je mijn verhaal wel in je overweging mee nemen. Succes!
Natuurlijk is elk kind anders, dus ik kan je geen raad geven voor jouw dochter. Maar misschien kan je mijn verhaal wel in je overweging mee nemen. Succes!
woensdag 23 februari 2011 om 21:22
Idd Rozenstruikje, ze heeft een hele fijne juf, en omdat ze ons ook vroeg om mee te denken, zijn we ons wat aan het beraden/inlezen. Ben ook heel benieuwd waar zij mee gaan komen.
Bedankt Struggling. Wij vinden de keuze ook heel moeilijk, want hoe weeg je dat af....
Hangmat, bij ons bieden ze wel extra, maar niet zoals ik op sommige scholen hoor. En haar juf is bang dat wanneer ze nu nog een half jaar groep 1 doet, ze zich nog verder ontwikkeld op lezen, schrijven en rekenen, terwijl ze nu al groep 3 niveau "heeft". En wat moet je haar dan volgend jaar bieden in groep 2?
Bedankt Struggling. Wij vinden de keuze ook heel moeilijk, want hoe weeg je dat af....
Hangmat, bij ons bieden ze wel extra, maar niet zoals ik op sommige scholen hoor. En haar juf is bang dat wanneer ze nu nog een half jaar groep 1 doet, ze zich nog verder ontwikkeld op lezen, schrijven en rekenen, terwijl ze nu al groep 3 niveau "heeft". En wat moet je haar dan volgend jaar bieden in groep 2?
woensdag 23 februari 2011 om 21:38
woensdag 23 februari 2011 om 21:41
Onze jongste (nog net 4) loopt ook best ver voor op haar leeftijdsgenootjes. Is ook druk met leren lezen, schrijven en rekenen. Maar wel wat minder ver als de dochter van TO.
Wat stof betreft zou ze mogelijk door kunnen naar groep 3. Ze loopt zo'n 10 maanden voor op haar leeftijd met taal / rekenen. Ze is vanaf het begin van het jaar mee gaan doen met groep 2, maar zal volgend jaar ook nog groep 2 doen. Ze is emotioneel te jong om door te stromen.
Ik heb me wel wat laten informeren over vervroegd doorstromen, en een kind moet hier emotioneel aan toe zijn en wat kennis en zo ook op een hoger niveau dan kinderen die op een normale leeftijd naar groep 3 gaan.
Oudste zit hier in groep 3, was een goede kleuter, maar groep 3 is dan toch best heftig. Ook als ik zie wat voor algemene kennis de oudste heeft. Die is heel geïnteresseerd in wat er in de wereld gebeurd en hoe alles werkt. Ik zie mijn jongste volgend jaar dat niet doen.
Succes met de beslissing
Wat stof betreft zou ze mogelijk door kunnen naar groep 3. Ze loopt zo'n 10 maanden voor op haar leeftijd met taal / rekenen. Ze is vanaf het begin van het jaar mee gaan doen met groep 2, maar zal volgend jaar ook nog groep 2 doen. Ze is emotioneel te jong om door te stromen.
Ik heb me wel wat laten informeren over vervroegd doorstromen, en een kind moet hier emotioneel aan toe zijn en wat kennis en zo ook op een hoger niveau dan kinderen die op een normale leeftijd naar groep 3 gaan.
Oudste zit hier in groep 3, was een goede kleuter, maar groep 3 is dan toch best heftig. Ook als ik zie wat voor algemene kennis de oudste heeft. Die is heel geïnteresseerd in wat er in de wereld gebeurd en hoe alles werkt. Ik zie mijn jongste volgend jaar dat niet doen.
Succes met de beslissing
woensdag 23 februari 2011 om 21:44
woensdag 23 februari 2011 om 21:45
Bertje dank je! Hoe heb je de beslissing genomen op soc-emo gebied?
Dochter is heel erg bezig met de wereld om haar heen, houdt zich ook veel bezig met dat soort vragen, de dood, heelal, planeten enz. En is sociaal in de omgang met anderen. Niet bang aangelegd. Maar hoe bepaal je nou of dat gedrag goed is voor groep 2 straks of voor groep 3?? Hebben jullie daar hulp bij gehad?
Dochter is heel erg bezig met de wereld om haar heen, houdt zich ook veel bezig met dat soort vragen, de dood, heelal, planeten enz. En is sociaal in de omgang met anderen. Niet bang aangelegd. Maar hoe bepaal je nou of dat gedrag goed is voor groep 2 straks of voor groep 3?? Hebben jullie daar hulp bij gehad?
woensdag 23 februari 2011 om 21:46
Mijn buurmeisje is nu 5 en hoort eigenlijk in groep 2 te zitten. Dat zit ze ook officieel, maar ze doet de stof van groep 3. Ze kan heel erg goed meekomen. Zit hele middagen te rekenen en geniet van de uitdaging. Haar ouders hebben het zo opgelost dat ze in het begin kon meespelen in groep 2 maar ook al werkjes kreeg van groep 3. Na een paar weken bleek dat ze helemaal niet meer wilde spelen, maar echt mee wilde draaien met groep 3 en dat gebeurt dus ook. Waarschijnlijk gaat ze naar groep 4 na de zomer.
Is dat niet een oplossing?
Is dat niet een oplossing?
woensdag 23 februari 2011 om 21:50
Tuorrebout, zou kunnen...maar lijkt me dan ook wel weer vervelend dat je dan opeens je klas uitgaat halverwege...
Dochter vind het saai om hele dagen te spelen en wil ook graag groep 2 werkjes doen. Weekopdrachten zijn altijd op maandag af en ze heeft in het begin veel afgehuild omdat ze nog niet had leren lezen. Ze wil dus vreselijk graag.
Dochter vind het saai om hele dagen te spelen en wil ook graag groep 2 werkjes doen. Weekopdrachten zijn altijd op maandag af en ze heeft in het begin veel afgehuild omdat ze nog niet had leren lezen. Ze wil dus vreselijk graag.
woensdag 23 februari 2011 om 21:50
Ze blijft op advies van school in groep 2. Bij ons bekijken ze de kleuters op ik geloof 17 leerlijnen. Ik zal eens kijken of ik kan vinden hoe het systeem heet.
Daaruit bleek dat ze op 3 punten op haar leeftijd scoort en de rest tot 10 maanden voorsprong. Maar die 3 lijnen zaten allemaal in het sociaal-emotionele vlak. Het is een rustig en bij tijden verlegen meisje. Voor haar is het belangrijk om op dat vlak verder te groeien en tegelijkertijd wel verder te leren (waar ze zin in heeft)
Daaruit bleek dat ze op 3 punten op haar leeftijd scoort en de rest tot 10 maanden voorsprong. Maar die 3 lijnen zaten allemaal in het sociaal-emotionele vlak. Het is een rustig en bij tijden verlegen meisje. Voor haar is het belangrijk om op dat vlak verder te groeien en tegelijkertijd wel verder te leren (waar ze zin in heeft)