Dilemma

24-02-2011 18:08 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik zit echt met een groot dilemma.

Mijn vriend en ik zijn nu een halfjaar bij mekaar en het gaat echt goed tussen ons.

( ik ben 19 en hij 24 )

Hij heeft een niveauachterstand maar hij red zich prima en af en toe moet ik eens iets wat vaker zeggen geen probleem verder.

Alleen mijn ouders zijn het er totaal niet mee eens dat ik met hem verder wil en hebben mij echt de keuze gegeven van ja als je het niet stopt dan gaat het tussen ons ook niet goedkomen en moet je je zelf maar zien te redden.

dit is al wel weer wat bijgetrokken maar toch ik vond het zeer lastig om te horen want ik wil niet kiezen tussen ouders en vriend.

Ook de familie weet er van af en veel zeggen dat het mijn eigen keuze is en dat ik er dan 100% voor moet gaan ( Dit wil ik ook zeker doen )

Als ik bij hem ben voel ik mijzelf echt super, ik kan lekker mijzelf zijn. en het is altijd erg gezellig.

Ook zijn ouders en familie snappen er weinig van en zeggen dat ze het zo goed vonden gaan en ons een heel leuk stel vonden.

en dat ze ook nu altijd voor ons klaar zullen staan.

Zelf heb ik ook raad aan mijn vriendinnen gevraagd die zeggen bijna hetzelfde als zijn familie en ouders.

Dit duurt nou al ruim een maand ongeveer.

en krijg nu te horen dat ik verander

maar dat vind ik zelf niet zo vreemd als het niet goed gaat thuis tussen ouders.

zelf probeer ik maar zo veel mogelijk weg te zijn maar hiermee los ik niks op helaas.

Heeft iemand nog goeie raad of een tip voor mij want ik zit er echt mee.
TO is 19 en kan waarschijnlijk nog nauwelijks inschatten wat de gevolgen op lange termijn zijn van het hebben van een relatie met iemand met een beperking. Hoeft ook niet. Maar die ouders zien dat wel, en ik denk dat de meeste ouders iets anders voor hun kind willen.
quote:Solveig schreef op 24 februari 2011 @ 20:20:

TO is 19 en kan waarschijnlijk nog nauwelijks inschatten wat de gevolgen op lange termijn zijn van het hebben van een relatie met iemand met een beperking. Hoeft ook niet. Maar die ouders zien dat wel, en ik denk dat de meeste ouders iets anders voor hun kind willen.eens. Ik heb ooit op mijn 19de een relatie gehad met een tien jaar oudere man. Toen vond ik hem reuze interessant. 6 jaar later was ik verder ontwikkeld en hij was nog steeds dezelfde, toen was hij stukken minder interessant....... en deze man liep niet eens achter met zijn niveau. Ik kan mij zo voorstellen dat dat straks heel vervelend wordt.
quote:Solveig schreef op 24 februari 2011 @ 20:20:

TO is 19 en kan waarschijnlijk nog nauwelijks inschatten wat de gevolgen op lange termijn zijn van het hebben van een relatie met iemand met een beperking. Hoeft ook niet. Maar die ouders zien dat wel, en ik denk dat de meeste ouders iets anders voor hun kind willen.Ja maar TO is 19, dus volwassen. Ik snap dat je als ouders hier met je dochter over gaat praten en wellicht adviezen gaat verstrekken. Maar ik vind dat je als ouders je kind ook moet leren om fouten te maken en zelf dingen in te gaan zien. Om je kind voor het blok te zetten zoals de ouders van TO doen, vind ik een hele slechte zaak.
Liselore, op mijn 19e had ik 3 jaar een relatie met de man waar ik later mee getrouwd ben (en nog steeds mee samen ben) Dus ik heb het aardig goed ingeschat toen. Maar ik denk dat dat heel anders lag, want het niveau van mijn man en mij is hetzelfde .
quote:Cici25 schreef op 24 februari 2011 @ 20:34:

[...]

Ja maar TO is 19, dus volwassen. Ik snap dat je als ouders hier met je dochter over gaat praten en wellicht adviezen gaat verstrekken. Maar ik vind dat je als ouders je kind ook moet leren om fouten te maken en zelf dingen in te gaan zien. Om je kind voor het blok te zetten zoals de ouders van TO doen, vind ik een hele slechte zaak.

Het is niet de meest handige manier nee. Maar ik snap het wel, ookal kunnen ze dat beter anders aanpakken.

Maar vaak genoeg hebben ouders al vér van tevoren door dat een relatie níet goed is voor hun kind, en wil dat kind daar soms nog jaren niet aan. Als de band met de ouders normaal goed was, ze normaal niet onredelijk zijn en er nooit iets voorvalt, dan zou ik deze reactie uiterst serieus nemen als dochter zijnde. Is de relatie met ouders normaal ook al belabberd, dan kun je er niet van opaan.
quote:Solveig schreef op 24 februari 2011 @ 20:37:

[...]

Het is niet de meest handige manier nee. Maar ik snap het wel, ookal kunnen ze dat beter anders aanpakken.

Maar vaak genoeg hebben ouders al vér van tevoren door dat een relatie níet goed is voor hun kind, en wil dat kind daar soms nog jaren niet aan. Als de band met de ouders normaal goed was, ze normaal niet onredelijk zijn en er nooit iets voorvalt, dan zou ik deze reactie uiterst serieus nemen als dochter zijnde. Is de relatie met ouders normaal ook al belabberd, dan kun je er niet van opaan.Zoveel mensen zoveel meningen. Als ik nl. zoiets lees dan is mijn eerste gedachte dat die ouders helemaal van het padje af zijn. Zoiets zeg je nl. niet tegen je kinderen, in geen enkele situatie. Ik vind dus al bij voorbaat dat je zo'n reactie van een ouder niet serieus kunt nemen.
quote:Solveig schreef op 24 februari 2011 @ 20:35:

Liselore, op mijn 19e had ik 3 jaar een relatie met de man waar ik later mee getrouwd ben (en nog steeds mee samen ben) Dus ik heb het aardig goed ingeschat toen. Maar ik denk dat dat heel anders lag, want het niveau van mijn man en mij is hetzelfde .

Ik niet, ik vond het vooral spannend dat hij uit een ander milieu kwam en dat mijn moeder hem vreselijk zou vinden

Dat hij een ander niveau had, daar had ik toen nog helemaal niet over nagedacht, wij bleken gaande weg helemaal niet een gelijkwaardige relatie op te kunnen bouwen op welk vlak dan ook...

Daarom zou ik het TO ook afraden hoe lief hij ook is... als je nu al weet dat je elkaar niet gaat vinden om sommige vlakken .... daar wordt je uiteindelijk ongelukkig van
quote:liselore schreef op 24 februari 2011 @ 20:42:

[...]

Ik niet, ik vond het vooral spannend dat hij uit een ander milieu kwam en dat mijn moeder hem vreselijk zou vinden

Dat hij een ander niveau had, daar had ik toen nog helemaal niet over nagedacht, wij bleken gaande weg helemaal niet een gelijkwaardige relatie op te kunnen bouwen op welk vlak dan ook...

Daarom zou ik het TO ook afraden hoe lief hij ook is... als je nu al weet dat je elkaar niet gaat vinden om sommige vlakken .... daar wordt je uiteindelijk ongelukkig vanMwah, dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Volgens mij spelen er ook nog andere zaken mee zoals onder andere op welk vlak er verschillen zijn en in hoeverre iemand ergens waarde aan hecht.
quote:Cici25 schreef op 24 februari 2011 @ 20:59:

[...]

Mwah, dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Volgens mij spelen er ook nog andere zaken mee zoals onder andere op welk vlak er verschillen zijn en in hoeverre iemand ergens waarde aan hecht.

wat is er kort door de bocht aan om iemand af te raden als je nu al weet dat je elkaar op sommige vlakken niet gaat vinden??

dat gaat uiteraard over de vlakken waar je waarde aan hecht anders is het sowieso niet belangrijk.... we hebben het hier niet over een hobby waar je helemaal niets mee hebt
quote:liselore schreef op 24 februari 2011 @ 21:04:

[...]

wat is er kort door de bocht aan om iemand af te raden als je nu al weet dat je elkaar op sommige vlakken niet gaat vinden??

dat gaat uiteraard over de vlakken waar je waarde aan hecht anders is het sowieso niet belangrijk.... we hebben het hier niet over een hobby waar je helemaal niets mee hebtOmdat jij niet weet of TO en haar vriend elkaar op sommige vlakken niet gaan vinden. Wellicht vullen ze elkaar wel heel goed aan. Een niveauverschil is niet voor iedereen onoverkomelijk. Ik ken genoeg mensen die dat totaal niet belangrijk vinden. Daarbij, het gaat hier (volgens mij) om een klein verschil in niveau. Als TO dat nu niet erg vindt, laat haar er dan maar achter komen of dat voor de toekomst gaat werken. Iedereen maakt fouten en iedereen probeert dingen. De ene keer pakt het goed uit, de andere keer minder goed. En aangezien wij niet in de toekomst kunnen kijken, is het niet te zeggen hoe dit zal verlopen.
quote:Cici25 schreef op 24 februari 2011 @ 21:20:

[...]

Omdat jij niet weet of TO en haar vriend elkaar op sommige vlakken niet gaan vinden. Wellicht vullen ze elkaar wel heel goed aan. Een niveauverschil is niet voor iedereen onoverkomelijk. Ik ken genoeg mensen die dat totaal niet belangrijk vinden. Daarbij, het gaat hier (volgens mij) om een klein verschil in niveau. Als TO dat nu niet erg vindt, laat haar er dan maar achter komen of dat voor de toekomst gaat werken. Iedereen maakt fouten en iedereen probeert dingen. De ene keer pakt het goed uit, de andere keer minder goed. En aangezien wij niet in de toekomst kunnen kijken, is het niet te zeggen hoe dit zal verlopen.er staat toch ALS, als je weet dat je elkaar nu al niet op sommige vlakken niet gaat vinden???
quote:liselore schreef op 24 februari 2011 @ 21:40:

[...]

er staat toch ALS, als je weet dat je elkaar nu al niet op sommige vlakken niet gaat vinden???Het kwam op mij over alsof je er al vanuit ging dat TO en haar vriend elkaar op sommige vlakken niet gingen vinden. Maar je hebt gelijk, er staat ALS.
ik lees nu dat hij een beperking heeft volgens sommige reacties maar dit is niet zo.

Een niveauachterstand en verstandelijke beperking zijn wel 2 verschillende dingen ;)

Ik kan wel goed met hem praten en hij ook met mij daarin vullen wij elkaar wel weer goed aan.
Een achterstand betekent wel degelijk beperking, want anders zou het geen achterstand heten toch?

Beperking klinkt ook voor veel mensen erg hard.

Mensen met een beperking werken inderdaad ook gewoon, dat kan van werken in een supermarkt zijn tot fabriekswerk of bijv in de bouw!

Sweety, er zijn zoveel mensen, echt je wilt ze niet uitnodigen om op de koffie te komen, die een beperking hebben.

Mensen die gewoon op alle mogelijke manieren in de maatschappij meedraaien, mensen waarvan de meeste mensen geen idee hebben dat ze een beperking hebben.

We bedoelen het niet slecht, het moet rot zijn om tussen 2 vuren in te zitten. Zowel je ouders alswel je vriend houden van jou!

Je ouders zijn waarschijnlijk gewoon bang, bang voor jouw toekomst. Niet geheel onterecht maar dit is niet manier om tot oplossingen te komen..
Misschien is het handig als TO eerst eens probeert uit te leggen wát ze nu precies bedoelt met een niveau achterstand en waarom/hoe ze denkt dat vriend die de komende jaren wel in gaat halen? Ik snap er namelijk nog niks van (dacht in eerste instantie dat het om milieu of opleiding ging ofzo...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven