Baby 4 maanden slaapt veel
zondag 30 december 2007 om 19:44
Hallo,
de laatste tijd hoor ik vaak moeders zeggen dat hun baby niet wil slapen, niet doorslaapt, veel wakker is etc. Dit lijkt wel een trend. Mijn baby van 4 maanden slaapt echter heel veel, heb ik het idee. Maar dit hoor ik nooit.
Haar dag ziet er qua wakker / slapen zo uit:
7:00 wordt ze gewekt
8:00 weer moe en gaat gelijk slapen
11:00 wordt ze gewekt
12:30 weer moe en gaat gelijk slapen
15:00 wordt ze gewekt
16:30 weer moe en gaat gelijk slapen
20:00 wordt ze gewekt
21:00 weer moe en gaat gelijk slapen
Ze is dus per 24 uur zo'n 5 uur wakker.
Is dit nu weinig of ligt dit aan mij?
Veel mensen zeggen: al wat slaapt is gezond, maar ik twijfel of dit wel goed is. Haar wakker zijn wordt ook niet echt meer naarmate ze ouder wordt, dit patroon heeft ze al 6 weken ofzo.
Ze wordt zelden uit zichzelf wakker en als ik haar op bed leg slaapt ze vrijwel altijd direct in. Een heerlijke luxe hoor maar ik wil zeker weten of dit wel goed is. Op het bureau vinden ze het royaal maar willen het aankijken. Iemand ervaring hiermee en wat was de oorzaak of wat heb je gedaan? Van langer wakker houden wordt ze niet zo vrolijk.
Bedankt voor de reacties!
de laatste tijd hoor ik vaak moeders zeggen dat hun baby niet wil slapen, niet doorslaapt, veel wakker is etc. Dit lijkt wel een trend. Mijn baby van 4 maanden slaapt echter heel veel, heb ik het idee. Maar dit hoor ik nooit.
Veel mensen zeggen: al wat slaapt is gezond, maar ik twijfel of dit wel goed is. Haar wakker zijn wordt ook niet echt meer naarmate ze ouder wordt, dit patroon heeft ze al 6 weken ofzo.
Ze wordt zelden uit zichzelf wakker en als ik haar op bed leg slaapt ze vrijwel altijd direct in. Een heerlijke luxe hoor maar ik wil zeker weten of dit wel goed is. Op het bureau vinden ze het royaal maar willen het aankijken. Iemand ervaring hiermee en wat was de oorzaak of wat heb je gedaan? Van langer wakker houden wordt ze niet zo vrolijk.
Bedankt voor de reacties!

maandag 31 december 2007 om 06:10
Volgens mij hoef je je niet echt zorgen te maken: tussen die 12 uur en 20 uur slaap is volgens mij normaal voor een baby van die leeftijd.
Het lijkt me trouwens heerlijk een kind dat zoveel slaapt. Ik had hier het tegenovergestelde: 2 kinderen die amper sliepen (max 14 uur per etmaal) en bij nummer 2 was dat weliswaar handig (ik hoefde nóóit rekening te houden met slaaptijden), maar bij de eerste had ik toch graag gewild dat ze wat meer sliep (enige voordeel voor de kraamvisite was dat dochter altijd tot 23 uur klaarwakker was).
Overigens hoor ik het wel vaker, dus zolang ze goed groeit en drinkt zou ik me geen zorgen maken.
Nu veel slapen zegt trouwens niks over de toekomst: mijn kinderen zijn nu 3 jaar en bijna 2 jaar en slapen nu 12 respectievelijk 13 uur per etmaal, wat nu weer relatief veel is voor hun leeftijd (dochter heeft zelfs tot voor kort nog altijd 's middags een uurtje geslapen: heerlijk!).
Het lijkt me trouwens heerlijk een kind dat zoveel slaapt. Ik had hier het tegenovergestelde: 2 kinderen die amper sliepen (max 14 uur per etmaal) en bij nummer 2 was dat weliswaar handig (ik hoefde nóóit rekening te houden met slaaptijden), maar bij de eerste had ik toch graag gewild dat ze wat meer sliep (enige voordeel voor de kraamvisite was dat dochter altijd tot 23 uur klaarwakker was).
Overigens hoor ik het wel vaker, dus zolang ze goed groeit en drinkt zou ik me geen zorgen maken.
Nu veel slapen zegt trouwens niks over de toekomst: mijn kinderen zijn nu 3 jaar en bijna 2 jaar en slapen nu 12 respectievelijk 13 uur per etmaal, wat nu weer relatief veel is voor hun leeftijd (dochter heeft zelfs tot voor kort nog altijd 's middags een uurtje geslapen: heerlijk!).
maandag 31 december 2007 om 07:33
Mijn zoontje van vier maanden kon tot ongeveer twee weken geleden niet langer wakker zijn als één uur. Daarna moest hij echt weer gaan slapen. Dat slapen ging wel met groot protest hoor maar merkte dat hij het nodig had. Hij was ook maar zo'n 5 a 6 uur perdag wakker. Nu wordt het langzaamaan wat uitgebreid. Wel vind ik het raar dat ze nooit uit zichzelf wakker wordt. Al een keer uitgeprobeerd wat er gebeurd als je haar niet wakker maakt? Misschien dat ze dan uitgeruster is? Maar dan moet je natuurlijk wel uitkijken dat ze niet nog minder voeding krijgt....
Daniëlle.
Daniëlle.
maandag 31 december 2007 om 07:39
Mijn schema ongeveer:
6 uur wakker
7:30 slapen
9:30 wakker
11;00 slapen
13:00 wakker
14:30 slapen
15:30 wakker
18:00 slapen (slaapt tussendoor een half uurtje in de wagen)
23:00 maak ik hem wakker, na de voeding gaat hij meteen zijn bedje weer in.
Misschien dat je ongeveer hetzelfde schema kan doen behalve dan dat je haar 's middags iets langer laat slapen (tot 16:30 bijvoorbeeld). Dan zit je namelijk wel op vijf voedingen....Kijk maar.
Daniëlle.
6 uur wakker
7:30 slapen
9:30 wakker
11;00 slapen
13:00 wakker
14:30 slapen
15:30 wakker
18:00 slapen (slaapt tussendoor een half uurtje in de wagen)
23:00 maak ik hem wakker, na de voeding gaat hij meteen zijn bedje weer in.
Misschien dat je ongeveer hetzelfde schema kan doen behalve dan dat je haar 's middags iets langer laat slapen (tot 16:30 bijvoorbeeld). Dan zit je namelijk wel op vijf voedingen....Kijk maar.
Daniëlle.
maandag 31 december 2007 om 10:49
Hoi buurvrouwtje,
Ik zat me toevallig hetzelfde af te vragen de afgelopen week!
Mijn zoontje van 4,5 maanden is ook zo'n slaapkopje, maar net als Layla zei, ik vind het ook wel handig want ik kan lekker veel in huis en voor mezelf doen. Al verlang ik er ook soms wel naar dat hij weer wakker wordt, zodat ik lekker met 'm kan knuffelen of samen iets doen.
Het schijnt dat ik vroeger ook zoveel sliep, dus misschien is het erfelijk?
Maar nu ik hier lees dat het meer voorkomt, vind ik het ook prima. Mijn zoontje krijgt trouwens sinds een week of drie 4 voedingen per dag en slaapt dan ook van 20.30 - 07.30 uur.
En Daniëlle, hoe is het met jullie (even offtopic)? Volgens mij werkt bij iedereen het R. Blom schema prima, of niet?
Groetjes,
Miss_BB
Ik zat me toevallig hetzelfde af te vragen de afgelopen week!
Mijn zoontje van 4,5 maanden is ook zo'n slaapkopje, maar net als Layla zei, ik vind het ook wel handig want ik kan lekker veel in huis en voor mezelf doen. Al verlang ik er ook soms wel naar dat hij weer wakker wordt, zodat ik lekker met 'm kan knuffelen of samen iets doen.
Het schijnt dat ik vroeger ook zoveel sliep, dus misschien is het erfelijk?
Maar nu ik hier lees dat het meer voorkomt, vind ik het ook prima. Mijn zoontje krijgt trouwens sinds een week of drie 4 voedingen per dag en slaapt dan ook van 20.30 - 07.30 uur.
En Daniëlle, hoe is het met jullie (even offtopic)? Volgens mij werkt bij iedereen het R. Blom schema prima, of niet?
Groetjes,
Miss_BB
maandag 31 december 2007 om 12:15
Haai, gaat prima hoor en nu hij iets minder slaap nodig heeft vind ik het steeds makkelijker. Dan is het namelijk niet zo erg als hij een keer wat korter slaapt en kom ik de dag echt makkelijk door. In het begin was het echt uren tellen en had ik de dag 'sochtends al helemaal ingedeeld qua slaapjes. Nu word ik (en hij ook) er ietsje makkelijker in. Gelukkig!
maandag 31 december 2007 om 13:46
Ja, dat hebben wij ook! Als ik ergens naar toe wil, haal ik hem er soms een half uurtje voor z'n fles uit en als hij moe wordt, en we zijn ergens, dan houdt hij het vaak ook nog wel even vol en slaapt hij het slaapje daarna gewoon weer wat langer. Gelukkig maar, het wordt idd steeds makkelijker en nu kun je echt genieten.
Wat ik me wel afvraag, hoe doen jullie dat met het geven van fruit/groentehapje straks als je kleintje zoveel slaapt? Nu is zijn dag helemaal ingedeeld rondom de fles en dan moet je het hapje er ook nog tussen passen.
Wat ik me wel afvraag, hoe doen jullie dat met het geven van fruit/groentehapje straks als je kleintje zoveel slaapt? Nu is zijn dag helemaal ingedeeld rondom de fles en dan moet je het hapje er ook nog tussen passen.
woensdag 2 januari 2008 om 09:37
Miss BB, dat was bij ons ook echt wel even passen en meten. En nog heb ik vaak wel het probleem dat er weinig tijd is om andere dingen te doen dan slapen en eten (hij is inmiddels dus al ruim 1 jaar). Zeker toen we inderdaad met fruit, groente en boterhammen begonnen, deden we echt weinig anders dan luiers verschonen, aankleden, eten, uitkleden en slapen. Pfff...... Gelukkig worden ze, zoals je zelf al zei, steeds makkelijker in het iets schuiven in het ritme. En ik heb op een gegeven moment ook uit mijn hoofd gezet dat het allemaal móet. Als we een dag niet toekwamen aan fruit of groente, omdat meneer teveel sliep, jammer dan..... het eerste jaar leven ze toch nog voornamelijk op melk, dus een keertje overslaan is dan ook niet zo'n drama. En als ze honger hebben, laten ze dat over het algemeen prima zelf merken.
..

zaterdag 5 januari 2008 om 21:30
Bedankt voor al jullie reacties. In ieder geval fijn om te horen dat er veel meer baby's dit aantal uren slaapt. Ik hoor in mijn omgeving gewoon veel meer wakkere uren dus ik ging aan het twijfelen. Ik maak mijn dochter altijd wakker om een beetje ritme in de borstvoedingen te geven. Maar misschien is 's ochtends laten liggen tot ze wakker wordt niet zo'n gek idee? Ook het knuffelen op het aankleedkussen moet ik maar als speelmomentje gaan zien inderdaad want anders is het alleen maar voeden en slapen. Het drinken aan de borst vermoeid haar ook ja. Vanaf maandag moet ik weer werken en krijgt ze 3 dagen afgekolfde voeding, misschien is ze dan wel wat langer wakker? Uit de fles giet ze het zo naar binnen namelijk. Nou ja, bedankt voor jullie tips en reacties!
Groetjes Buurvrouwtje.
Groetjes Buurvrouwtje.
zaterdag 5 januari 2008 om 21:37
Buurvrouwtje, als je baby de fles te snel leegdrinkt kun je het beste een speen met een kleiner gaatje geven, want het is beter als ze er wat langer over doet, 15-20 minuten is prima. Mijn dochter klokte een fles van 200cc ook te snel weg (5 minuten) en toen ging ze spugen. Omdat ze bv kreeg had ze een heel sterke zuigkracht dus dan kun je het beste een speen voor pasgeboren baby's gebruiken. (bijv. Avent nr. 1) Bij mijn dochter merkte ik het pas toen ze naar de oppas ging en toen regelmatiger gekolfde melk uit de fles dronk.
maandag 23 februari 2009 om 20:33
mijn baby sliep altijd maar een uur of 12 en ineens dit weekend (ze is nu 17 weken) slaapt ze aan 1 stuk door. Ik moet haar snachts wakker maken voor de voeding (anders ontploffen mijn borsten nog) en overdag slaapt ze ook ineens om de anderhalf uur een uur of 2. Is dat normaal?? Hiervoor had ze duidelijk last van de oei ik groei stuip en was ze erg huilerig en dat is ook ineens over. Zou ze nu weer rustiger zijn en een normaal slaapritme hebben? De overgang is zo eng, ik kan ineens dingen voor mezelf doen enzo...
maandag 23 februari 2009 om 22:55
maandag 23 februari 2009 om 22:58

maandag 23 februari 2009 om 23:01
quote:Buurvrouwtje schreef op 30 december 2007 @ 19:44:
Hallo,
Bedankt voor de reacties!Die van mij is zes maanden en slaapt zo mogelijk nog meer. Deed haar zus ook. Zus is nu ruim twee en slaapt 's middags ook nog zo'n drie uur (zegt om een uur of twee zelf dat ze naar bed wil) en 's ochtends tot een uur of acht/negen. Vinden mensen ook veel. Ik vind het wel lekker. Dochters kennelijk ook.
Hallo,
Bedankt voor de reacties!Die van mij is zes maanden en slaapt zo mogelijk nog meer. Deed haar zus ook. Zus is nu ruim twee en slaapt 's middags ook nog zo'n drie uur (zegt om een uur of twee zelf dat ze naar bed wil) en 's ochtends tot een uur of acht/negen. Vinden mensen ook veel. Ik vind het wel lekker. Dochters kennelijk ook.

maandag 23 februari 2009 om 23:04
quote:Nickas schreef op 30 december 2007 @ 21:23:
Ik zou zeggen geniet er nog van, voor je het weet wordt ze iedere dag om 6.00u wakker!
Haha, soms lijkt het wel of mensen je geen goede slapers gunnen. Ik kreeg en krijg dit nl ook altijd te horen. Wacht maar tot ze een half jaar is. Wacht maar tot ze een jaar is. Wacht maar, bij een tweede kan het weleens heel anders zijn. Wacht maar tot ze naar de creche gaat. Wacht maar tot ze het ochtendslaapje niet meer doen. Wacht maar wacht maar wacht maar.
Ik wacht nog steeds.
Ik zou zeggen geniet er nog van, voor je het weet wordt ze iedere dag om 6.00u wakker!
Haha, soms lijkt het wel of mensen je geen goede slapers gunnen. Ik kreeg en krijg dit nl ook altijd te horen. Wacht maar tot ze een half jaar is. Wacht maar tot ze een jaar is. Wacht maar, bij een tweede kan het weleens heel anders zijn. Wacht maar tot ze naar de creche gaat. Wacht maar tot ze het ochtendslaapje niet meer doen. Wacht maar wacht maar wacht maar.
Ik wacht nog steeds.

dinsdag 24 februari 2009 om 08:06
dinsdag 24 februari 2009 om 09:40
Mijn oudste 2 sliepen ook altijd zo veel. Ze zijn nu bijna 7 en 8 en zijn nog slaapkoppen, rond 19.00 uur is alles stil in huis, en rond 8.00 worden ze pas weer wakker ( in de vakantie, als ze naar school gaan wek ik ze rond 7.30 ) Ook tukken ze allebei regelmatig op zaterdag of zondag middag nog een uurtje of 2.
Mijn jongste is helaas wel een wakker kind. Hij is nu 2,5 en slaapt om 19.00 tot 6.00 Overdag slapen probeer ik wel met hem, maar hij gaat bijna nooit echt, terwlijl de oudste 2 tot hun 4e nog bijna iedere middag sliepen, en toen ze eenmaal naar school gingen sliepen ze op woe en vrij middag lekker bij.
Mijn advies, Geniet van je slaapkopje
Mijn jongste is helaas wel een wakker kind. Hij is nu 2,5 en slaapt om 19.00 tot 6.00 Overdag slapen probeer ik wel met hem, maar hij gaat bijna nooit echt, terwlijl de oudste 2 tot hun 4e nog bijna iedere middag sliepen, en toen ze eenmaal naar school gingen sliepen ze op woe en vrij middag lekker bij.
Mijn advies, Geniet van je slaapkopje
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....