puberdochter van 13

25-02-2011 15:13 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 13 heeft het verknald bij haar vader.Gisteren pakte hij haar telefoon(blackberry) gewoon om even te kijken,en om dan weer terug tegeven.Dochter gelijk kwaad,heeft ze gelijk op internet(twitter) gezet,Mijn vader is een lul en ik haat hem,nou dat kon haar vader dus lezen op haar blackberry.Hij kwaad,ze heeft hem met deze woorden recht op zijn ziel getrapt.Blackberry is voor straf in beslag genomen.Vader kwaad,dochter saccerijnig.Nu snappen jullie ik zit tussen 2 vuren in,Ik wil mijn man niet afvallen,maar mijn dochter ook niet.Ik heb haar al voorgesteld om haar excuses aan te bieden aan papa.maar dat wil ze niet,En mijn man zegt dit pik ik niet, ik doe alles voor haar en dan gooit ze me deze woorden voor de voeten!!!Moet er ook wel bij zeggen dat mijn man nogal ouderwets is ingesteld kwa opvoeding,ik zie nogal veel door de vingers,maar hij niet.Dochter weet geeneens wat het is haten,hij zegt niks mee te maken,dat heeft ze niet te zeggen (twitteren dan) over mij.Jullie snappen het is een kl..te situatie.En ik als moeder zit er middenin.Weet niet meer wat ik moet doen!!!Wie heefft dit ookbij de hand gehad en heeft er advies voor me,hoe ik hier in kan handelen(ze zijn allebei ook nog eens koppig}Behhhh ben het spuugzat...
quote:Miekkie schreef op 25 februari 2011 @ 15:32:

Zoo, ik geef vader groot gelijk! Ze mag wel even leren wat respect is. Ze is nog maar 13 en dat dit soort fratsen.

Ik zou als ik vader was dat ding ook niet meer teruggeven als ze er zo mee omgaat.die bb krijgt ze ook niet meer terug,die heeft mijnman uit woede kapotgeslagen,en weggekieperd!!!En ik geef haar vader ook gelijk(natuurlijk)en ik sta hierin ook pal achter hem.Maarja het is wel mijn kind,probleem is nu,dat ze nu niet meer bereikbaar is zonder mobiel,dagelijks moet ze 12 km fietsen naar school.En als er nu wat is kan ik haar en zij mij niet bereiken.Dat vin ik balen
Iones.. ik vind dan ook dat ze dit soort uitingen in een dagboek moet doen Probleem is denk ik dat 'iedereen' tegenwoordig internet al dagboek gebruikt en dat kan wel eens verkeerd vallen

Iemand suggereerde ook nog dat je geen blackberry geeft als je je dochter niet op internet vertrouwd ofzo. Maar voor twitter heb je geen blackberry nodig, dat kan ook vanaf de pc.

Ik vind zelf een bb voor een 13 jarige ook teveel, weet mijn 13 jarige ook, maar 2 van haar vriendinnen hebben er wel één, met (wifi?) internet.
Later is nu
quote:Ellen70 schreef op 25 februari 2011 @ 15:55:

[...]

Maar volgens mij is het erg schadelijk kwaad te blijven op de dochter. Dat bedoel ik met liefdevol GRENZEN STELLEN. Ik heb het niet over met de mantel der liefde alles bedekken.Wij weten toch niet of vader nog boos is als zij haar excuses aanbiedt, zoals verwacht? Hij heeft duidelijk zijn grens gesteld. Excuses want onacceptabel gedrag. Hij gedraagt zich hartstikke volwassen.
quote:dirtsa41 schreef op 25 februari 2011 @ 15:58:

[...]

die bb krijgt ze ook niet meer terug,die heeft mijnman uit woede kapotgeslagen,en weggekieperd!!!En ik geef haar vader ook gelijk(natuurlijk)en ik sta hierin ook pal achter hem.Maarja het is wel mijn kind,probleem is nu,dat ze nu niet meer bereikbaar is zonder mobiel,dagelijks moet ze 12 km fietsen naar school.En als er nu wat is kan ik haar en zij mij niet bereiken.Dat vin ik balen

Hé, nu wordt het verhaal ineens helemaal anders!

Net zeg je nog dat ze de telefoon terugkrijgt als ze haar excuses aanbiedt.

Heeft ie net echt die telefoon kapot geslagen? Als dat zo is is dat een kinderachtige reactie van je man.
quote:dreamer schreef op 25 februari 2011 @ 15:56:

[...]

Sorry, ik vind grenzen stellen helemaal goed, ik struikel behoorlijk over 'liefdevol'. Krijg ik een 'agossie, dat mag je toch niet doen mn lieve meisje' gevoel bij. Het is een meisje van 13.

Die stel je gewoon grenzen.

Ik bedoel absoluut niet van 'agossie'. Liefdevol grenzen stellen bedoel ik mee dat je duidelijk laat weten dat dit absoluut niet kan, dat er concequenties zijn en dat ze hara excuus aan haar vader moet aanbieden.

Je zegt het alleen niet vanuit boosheid....gewoon duidelijk.
Trouwens, toen ik dertien was had ik ook geen mobiel, geen enkel kind niet, en fietsten we ook kilometers zonder dat we bereikbaar waren.

Jullie kunnen maar beter naar de belwinkel gaan en een nieuwe kopen. En geen dure blackberry meer uiteraard!
dagelijks moet ze 12 km fietsen naar school.En als er nu wat is kan ik haar en zij mij niet bereiken.Dat vin ik balen

Dan fiets jij toch mee naar school, leer je ook nog eens wat....

Bijv. Nederlands?
Sta achter je man, wat je dochter deed was fout.

Volgende keer als ze het niet mee jou eens is twittert ze er vrolijk op los dat jij een kutwijf bent.

Pubers zijn pubers, maar ze moet ook leren dat ze niet zomaar alles op het net kan gooien, omdat iemand iets doet waar ze het niet mee eens is.

Een verontschuldiging is zeker hier op zijn plaats.

En van dochter naar vader toe, laat dat duidelijk zijn.

En jij als moeder ziet hopelijk toch ook dat wat zij heeft gedaan, grensoverschrijdend is.
quote:Moonlight82 schreef op 25 februari 2011 @ 15:48:

Kinderen van nu gebruiken het woord haten te pas en te onpas lijkt wel. Waarschijnlijk betekent het woord haten voor je dochter iets anders dan voor haar vader.

.Zou dat komen doordat kinderen veel meer met de Engelse taal opgroeien? Daar wordt het woord haten al gebruikt om aan te geven dat iets niet leuk is, terwijl haten in het Nederlands een veel zwaardere betekenis heeft.
dan zijn we het dus eens, Ellen. Ik zou het niet liefdevol noemen. Gewoon streng en duidelijk. Duidelijk is voor mij ook niet in kwaadheid.
Later is nu
quote:dreamer schreef op 25 februari 2011 @ 15:59:

Iones.. ik vind dan ook dat ze dit soort uitingen in een dagboek moet doen Probleem is denk ik dat 'iedereen' tegenwoordig internet al dagboek gebruikt en dat kan wel eens verkeerd vallen

Iemand suggereerde ook nog dat je geen blackberry geeft als je je dochter niet op internet vertrouwd ofzo. Maar voor twitter heb je geen blackberry nodig, dat kan ook vanaf de pc.

Ik vind zelf een bb voor een 13 jarige ook teveel, weet mijn 13 jarige ook, maar 2 van haar vriendinnen hebben er wel één, met (wifi?) internet.

Maar die uitingen zijn nog altijd hetzelfde, of ze nu in een dagboek staan of op internet.

Oke, het is niet toegestaan om haar dagboek te lezen, maar mocht hij deze woorden teruglezen in haar dagboek, zouden ze hem toch niet minder kwetsen, of wel?

Hij moet er niet te zwaar aan tillen, het is een heftige emotie van woede waar ze uiting aan geeft. En dan gebruikt ze de verkeerde woorden, maar zo komt ze van haar frustratie af. (ik herken me namelijk in haar, ik heb dit ook gehad, maar hoe woest ik ook op mijn ouders kon zijn, ik hield toch van ze).

Ik vind alleen dat hij recht heeft op het respect van zijn eigen kind en dat hij deze best op mag eisen.
quote:iones schreef op 25 februari 2011 @ 15:55:

Joh, tegenwoordig hebben ze internet, vroeger hadden ze een dagboek. Maar de woorden waren net zo heftig hoor. Alleen kan op internet iedereen ze lezen, dat is het enige verschil.

Maar in een dagboek worden dezelfde woorden gebruikt, dus dat maakt geen verschil.

In feite is er niets verandert. Pubers zijn nog steeds pubers. De blackberry is hier niet de issue.

Waar het om gaat is, hoe de dochter zich uit over haar vader en dat dit buiten alle perken gaat. Ze gebruikt woorden waarvan ze eigenljk niet beseft wat de impact is, want haten is heftig. En waarschijnlijk haat ze haar vader helemaal niet maar was ze alleen maar even kwaad op hem.

Verder heeft ze zo niet over haar vader te praten: ze is bij hem in de kost en (er vanuitgaande dat hij een goede vader is die het beste met zijn kind voor heeft) hij heeft recht op haar respect.Er is dus één ding heel erg verandert: Als je op internet iets schrijft, weet de hele wereld gelijk wat je gezegd hebt (bij wijze van spreken). In je dagboek is het privé. Van mij mag een 13-jarige best in haar dagboek schrijven dat ze haar vader haat, maar ze moet leren dat ze dat niet tegen de buurvrouw en de melkboer hoort te zeggen.
quote:Beauke schreef op 25 februari 2011 @ 16:02:

Trouwens, toen ik dertien was had ik ook geen mobiel, geen enkel kind niet, en fietsten we ook kilometers zonder dat we bereikbaar waren.

Jullie kunnen maar beter naar de belwinkel gaan en een nieuwe kopen. En geen dure blackberry meer uiteraard!

Idd. Toen was een mobieltje nog alleen voor Hele Rijke mensen.

Ik moet zeggen dat mijn zoon er ook een heeft. Maar zeker geen Blackberry(mijn god, die dingen zijn absurd duur) en al helemaal geen internet er op. Hij kan thuis internetten. Op de computer.

Het ding kapotmaken zou ik zonde vinden van het geld, wie doet dat nou. Maar verder ben ik het eens met je man. Dit gedrag verdient een fikse schrobbering, is het kind nu helemaal.
quote:Bagheera schreef op 25 februari 2011 @ 16:03:

[...]

Zou dat komen doordat kinderen veel meer met de Engelse taal opgroeien? Daar wordt het woord haten al gebruikt om aan te geven dat iets niet leuk is, terwijl haten in het Nederlands een veel zwaardere betekenis heeft.Maar 'onze' taak dan ook om de kinderen daarin op te voeden. Te vertellen wat haten in het NL inhoudt en dat je dat niet te pas en te onpas gebruikt. toch?
Later is nu
Koop een prepaid koelkastje voor haar, is ze bereikbaar en meer heeft een 13jarige niet nodig. Een blackberry, ts. En je man heeft groot gelijk, als ik destijds mijn vader zo had uitgescholden, had ik nu nog een beurse kont gehad.
quote:Nammma schreef op 25 februari 2011 @ 16:03:

dagelijks moet ze 12 km fietsen naar school.En als er nu wat is kan ik haar en zij mij niet bereiken.Dat vin ik balen

Bijv. Nederlands?Och god, een spatie verkeerd gezet.
Hmm toen ik puberde riep ik ook wel eens tegen mijn moeder dat ik haar haate, dat ze mijn moeder niet was, dat ze me niet begreep of dat ze me voor schut zette voor mijn vrienden.

Verschil is dat dat dan wel vaak binnenkamers bleef. En met mij is het ook nog goed gekomen en uiteindelijk houd ik heel veel van mijn moeder

Vind het wel wat raar dat je man zich zwaar gekwetst voelt. Komop, het is een dwarse puber, die roepen dat soort dingen.

Natuurlijk vind ik dat jullie grenzen moeten stellen en dat ze haar excusses hoort aan te bieden en dit soort dingen niet hoor te twitteren. Je kunt beter een discussie met je man hebben over hoe het komt dat jullie je dochter laten twitteren. Haar dit nu helemaal afpakken zo misschien wel wat sneu zijn, jullie hebben wel al die tijd toegestaan dat ze dit mocht doen. Maar misschien moeten jij en je man eens een gesprek hebben over welke grenzen jullie willen aanhouden voor je dochter. Straks komt het stappen om de hoek kijken en make-up. Mag ze dat ook al met haar 13, 14 jaar?
Als mijn zoon dertien is wordt er ook alleen thuis geinternet. Heb het idee dat je met internet op je mobiel als ouder nog minder toezicht hebt waar ze allemaal heen surfen en wat ze allemaal doen.
quote:iones schreef op 25 februari 2011 @ 16:04:

[...]

Maar die uitingen zijn nog altijd hetzelfde, of ze nu in een dagboek staan of op internet.

Oke, het is niet toegestaan om haar dagboek te lezen, maar mocht hij deze woorden teruglezen in haar dagboek, zouden ze hem toch niet minder kwetsen, of wel?

Nou, lezen in andermans dagboek doen we bij ons niet, dus zou mijn man of ik dit niet lezen in haar dagboek. Verschil is wel dat dagboek privé is en internet niet. Dus ja, als je zoiets op internet zet is het kwetsend. Als je zoiets in je dagboek zet, ishet voor jezelf, weet je vader er niets van af en is het dus neit kwetsend. Daar is zo'n dagboek dan ook uitermate geschikt voor.

Mocht vader het dagboek lezen, heeft dochter reden dáár weer kwaad over te zijn
Later is nu
quote:nessemeisje schreef op 25 februari 2011 @ 16:06:

En je man heeft groot gelijk, als ik destijds mijn vader zo had uitgescholden, had ik nu nog een beurse kont gehad.Amen
Ik vind dat er nogal heftig gereageerd wordt op de dochter.

TO zegt dat de telefoon van dochter was (dus ze heeft een bijbaantje, telefoon gekregen, of gewoon gespaard?) en dat vader tegen de wil van dochter (ik neem aan dat ze dit aangaf?), dochter's telefoon pakte. Ik vind dat nogal wat. Je ouders hoor je te kunnen vertrouwen, en als je ouders niet eens je bezit en privacy respecteren dan kan ik me voorstellen dat je dat flink dwars zit als 13 jarige.

(Of hebben de ouders de telefoon aan kind gegeven met de mededeling dat ze er in zullen kijken wanneer ze willen? Want dan had dochter dit te verwachten)

Ik kan me goed voorstellen dat dochter boos is , want zoals ik het lees heeft vader hier wel een grens overschreden. (in een telefoon kijken is net zo privacy-overschreidend als een dagboek lezen).

Dat ze daarna op internet haar woede hierover uit is erg kinderachtig, maar het lijkt me dat dochter hier meer 'imago-schade' aan oploopt dan vader. Het lijkt me dat haar vrienden dit ook nogal kinderachtig en not-done zullen vinden (maar wie ben ik? Ik ben geen 13, dus wat weet ik ervan). Je kunt als moeder wel aangeven dat je dit nogal kinderachtig vind.

Dat vader nu zo op zn teentjes is getrapt komt op mij helemaal kinderachtig over. Want wat heeft ze nu helemaal gezegd? Dat hij een lul is. Ok, verkeerd, mag niet.

Maar dat ze heeft gezegd dat ze hem haat, dat is niet aardig, maar daar straf je een kind toch niet voor? Je kunt haar duidelijk maken dat dat kwetsend is, maar haten is een gevoel. Pubers voelen dingen nogal heftig en waarschijnlijk voelde het voor haar echt alsof ze hem haatte op dat moment. Je kunt haar toch niet straffen voorhet voelen van een bepaalde emotie? Ik zou haar wel uitleggen dat als je meteen uiting geeft aan dat soort gevoelens dat je daar mensen mee kunt kwetsen, en dat je er achteraf spijt van kan krijgen.

Dwingen tot excuses lijkt me nergens op slaan, want dan komen de excuses omdat het moet en niet omdat ze gemeend zijn, en dan leer je je kind ook nog eens dat het geaccepteerd is als je zulke dingen zegt terwijl je ze niet meent.

Lang verhaal kort: zowel kind als vader hebben zich kinderachtig gedragen. Daar kun je ze allebei op aanspreken, ze waren allebei fout. (En mijns inziens is wat vader heeft gedaan erger dan wat dochter heeft gedaan)
Massa's kinderen van 13 twitteren. Dus 'hoe het komt dat je je dochter laat twitteren.. ' Sja, ik denk meer dat je moet accepteren dat dat er tegenwoordig bij hoort. Net als hyves, facebook, kindertent, habbohotel (wat mijn 13 jarige dan weer niet mag) en vele vele andere sites waar ik mogelijk geen weet van heb.

Twitter kun je tenminste nog volgen
Later is nu
Mijn dochter weet overigens dat ik haar online activiteiten kan controleren (ik heb de wachtwoordren) maar dat ik uit haar dagboek blijf. Ik controleer zelden, maar er is een tijd geweest dat ze ruzie met vriendinnen had. Toen heb ik af en toe gekeken of ze geen pestende mailtjes kreeg.
Later is nu
quote:Nammma schreef op 25 februari 2011 @ 16:03:

Bijv. Nederlands?Sorry, de d vergeten bij VIND
quote:Beauke schreef op 25 februari 2011 @ 16:00:

[...]

Hé, nu wordt het verhaal ineens helemaal anders!

Net zeg je nog dat ze de telefoon terugkrijgt als ze haar excuses aanbiedt.

Heeft ie net echt die telefoon kapot geslagen? Als dat zo is is dat een kinderachtige reactie van je man.Ja dat had ik er in het openingsverhaal nog niet bijgezet.Ja hij heeft hem echt kapotgeslagen uit frustratie en ook woede,maar hij gaf al toe dat dat toch een stap te ver was(om hem kapot te slaan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven