dussssss...... gedoe!

25-02-2011 23:13 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms, ben ik helemaal klaar met mijn 'lief'. Waarschijnlijk is hij dat ook met mij, wat ik me best kan voorstellen. Juist omdat hij zo lief is, en dat is hij echt. Maar wanneer ik probeer om met hem te praten over irritaties, lijkt het of mijn woorden ofwel niet landen of dat ik hem lamsla. Ik ben geen ruziezoeker, hij nog minder. We hebben weinig woorden en hebben het fijn samen. Irritaties gaan over suffe dingen, zoals de verdeling van het huishouden, en het feit dat hij de dingen 'niet ziet liggen'. Ik heb een tijdlang geprobeerd dit hem niet kwalijk te nemen, en hem te vragen wanneer ik wat van hem wil. Nu is het echter zo dat wij allebei een drukke baan hebben, en een gezin. Ik ben op het punt gekomen dat ik niet alles wil vragen. Ik heb echter een heel andere kijk op het huis en huishouden dan hem. Ik ben, wat je noemt, een behoorlijke poetsmiep. Voor mij is het pas gezellig als de boel aan kant is. Dat is ook nodig in ons gezin, want we zijn een stel chaoten. Dus heb ik een vast patroon van dingen die ik elke dag/elke week etc wil hebben gedaan, en daarnaast maak ik vaak duidelijk welke klusjes daarnaast nog moeten gebeuren. We zouden er in principe best tijd voor hebben, hij ook. En toch blijft het een eenzijdig gebeuren waarbij ik de boel moet aanzwengelen, bijsturen etc. Ik weet dat de wereld niet vergaat als de dingen niet gedaan worden, of anders dan ik zou willen. Daarin doe ik dus ook water bij de wijn, maar ik blijf me geirriteerd voelen. Nu ben ik vanavond weer eens ouderwets boos geworden om zo'n reden. En krijg ik een excuus en veel begrip. Maar dat lost het voor mij niet op, en dat heb ik ook zo benoemd. Ik wil het echt anders, en vind dat ook niet onredelijk van mezelf. De ruzie was uitgesproken, maar de sfeer niet meteen super. Hij blijft dan stil en ontwijkt mij, terwijl ik daar weer nijdig van kan worden. Ik merk dat hij er verder ook niets mee kan. Nu heeft hij ook zo'n hekel aan gedoe, dat hij vervolgens op tijd z'n bed inkruipt en zo de mogelijkheid om nog even rustig na te praten wegneemt. Morgen zal alles wel weer oke zijn, maar ik baal ervan dat we bij dit soort dingen volledig langs elkaar heen lijken te bewegen. En nu? Nu zit ik nog maar even m'n tijd uit te zitten, terwijl ik eigenlijk denk: zo gaan we dit dus niet weer doen. Wie heeft er tips?
Hoe herkenbaar! Behalve het einde, het gevoel 'langs elkaar heen te gaan' heb ik niet maar voor de rest had ik dit zelf kunnen schrijven!

Helaas dus geen tips, behalve wat je al doet; een ander kun je niet veranderen, jezelf wel. Verdomd moeilijk als de droge was al een week niet is opgevouwen, ik weet het:/ Succes, ik lees/r iig mee!:)
Je weet maar nooit
hebben wij dezelfde vriend?

die van mij is precies hetzelfde, alleen dan echt met alles, afspraken vergeten, boetes vervolgens niet betalen, mij niet meer laten weten of hij nog komt omdat het hij echt vergeten is te melden( we wonen een uur van elkaar vandaan) overal zn troep laten liggen niks opruimen.

erg frustrerend, praten helpt niet..schreeuwen ook niet, hij heeft dan oprecht spijt en wil zn gedrag dan verbeteren maar vervolgens gebeurd er niets.

als ik dan een keer goed boos word reageerd hij niet meer en slaat dicht, komt er een rotsfeer draait hij zich om en gaat slapen wat mij nog bozer maakt.

maar ik hou wel van hem hoor
Ja, ik weet dat ik een ander niet kan veranderen. Maar aan de andere kant heeft hij ook wel eens dingen aangestipt waar ik dan daadwerkelijk wel mee aan de slag ga. Ik vind het hele opruimgebeuren lastig en irritant, maar niet onoverkomelijk. Maar het praten wel, en ik vind het heel vervelend dat hij er niet meer op terugkomt in de hoop dat de bui weer zal overwaaien. Tenminste, zo vul ik dat natuurlijk in. Ik voel me gewoon niet serieus genomen ofzo. En dat duurt bij mij langer dan boosheid over rommel en taakverdeling.
Ik zou het ook erg frustrerend vinden om na afloop van zo'n discussie dan 'boos'/stilzwijgend te gaan slapen. Vriendlief en ik hebben daarom dan ook de regel om nooit boos uit elkaar te gaan. Of dat nou is met slapen gaan (dan ben je immers ook even 'uit elkaar') of wanneer je daadwerkelijk de deur uitgaat. Het geeft gewoon geen fijn gevoel om zo uit elkaar te gaan.

En uiteindelijk lost het ook niets op natuurlijk. Wanneer je dan de volgende ochtend wakker wordt en je hebt het er maar niet meer over, voor 'de lieve vrede' , daarmee is het probleem natuurlijk niet opgelost.

In jullie geval (irritaties over het huishouden/opruimen): als je eigenlijk steeds opnieuw weer concludeert dat jullie hier beiden anders in zijn en je kunt (lees: wilt) elkaar hier in niet veranderen, dan zit er simpelweg niets anders op dan toch het toch maar voor lief te nemen. Het ís nou eenmaal niet anders. Probeer te kijken naar de dingen die wél fijn zijn tussen jullie en focus je dáár op. En hou voor ogen (de lijfspreuk van mijn vriend): 'Life is too f*cking short'. Oftewel: maak je niet druk om (nodeloze) dingen, maar geniet!!

Succes (en.. slaap lekker )
@ Rhodos: Ja, dat is ook zo! (ik bedoel de lijfspreuk...) En het vervelende is dat ik weet dat hij gewoon niet weet wat hij kan veranderen. Hij heeft begrip getoond, hij heeft excuses aangeboden. En dat was onvoldoende. Dat zal ook heel vervelend voor hem zijn, want daarmee laat hij zich ook wel weer van zijn goede kant zien. Ik ga nu inderdaad slapen, en hoop dat zowel hij als ik morgen met ons goede been het bed uitstappen.....
Wij hebben besproken waar we in het huishouden echt een hekel aan hebben en aan wat we niet zo erg vinden om te doen. Ik vind het niet erg om boodschappen te doen dus dat doe ik want mijn man vindt dat het ergste van de huishoudelijke klussen. Ik vind stofzuigen niet leuk dus mijn man doet dat. De vaatwasser doet hij ook en koken doe ik meestal. De was ophangen doe ik (ik doe het netter dan hij) en opvouwen doet hij meestal (hij kan echt veel netter vouwen, vooral tshirts). En zo hebben wij een beetje een verdeling. Als ik boodschappen doe doet hij andere dingen in huis. Soms kijken we even samen wat handig is soms doet hij het zelf.

En inderdaad nooit met "ruzie" gaan slapen. Benoem dat je je nog niet rot voelt, dat je het gevoel hebt dat het nog niet helemaal is uitgepraat.
Stuur je vriend even naar de hop 8 van irritaties bij een vrouw weet je gelijk wat er mis is aan jou!

Top 8 irritaties bij een vrouw

Op de 2 en 3 plaats sta je waarschijnlijk!
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
ach dutchyboy, jij hebt met je anti-relatie toppic al wel bewezen weinig te kunnen bijdragen inhoudelijk. Dus ga jij even lekker je wijsheid ergens anders neerstrooien!

@ TO: Probeer een rustig moment te plannen met een kop koffie en geef nogmaals aan dat jij dit soort dingen beter wil hebben opgelost en dat je er anders mee door loopt. Misschien weet hij niet direct een antwoord maar later wel?
Waarom zoeken jullie geen hulp in de huishouding?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik heb 5 jaar lang geprobeerd mijn vriend mee te krijgen in het huishouden, is niet gelukt. Het is al een paar jaar uit maar we zijn nog wel vrienden, als ik bij hem over de vloer kom dan is het huis nog steeds, in mijn ogen, niet netjes/schoon, en in zijn ogen wel. Kortom: het verandert niet en ik ga echt nooit meer mijn energie verspillen aan huishoudelijke ruzies. Of ik doe het zelf of we nemen een huishoudster.

Dus: vraag hem de dingen te doen die je perse gedaan wilt hebben, leg je lat wat lager, neem een hulp en let it go, het gaat niet veranderen!
Ik blijf het zeggen, het ligt aan de opvoeding van de moeders van hun zonen,zolang vrouwen hun zoons blijven vertroetelen en niks aan het huishouden laten doen, kan de vrouw partime of ietsje meer werken als er kids zijn aangezien de meeste taken in huis en opvoeding gewoon op haar schouders gedumpt word,nee het heeft niks met gemakszucht van de vrouwen te maken, maar dat van de mannen die niks in huis hoeven te doen van hun moeders grrr
quote:thedutchwiseguy schreef op 26 februari 2011 @ 00:35:

Stuur je vriend even naar de hop 8 van irritaties bij een vrouw weet je gelijk wat er mis is aan jou!

Top 8 irritaties bij een vrouw

Op de 2 en 3 plaats sta je waarschijnlijk!Jij staat echt op alle nummers die maar in die lijst van iritatie's voor komen verwent vervelend ventje!
Herkenbaar.

Wij zijn 20 jaar getrouwd en de eerste 7jaar heb ik hier veel tijd, energie, tranen en boosheid ingestoken. Totdat het kwartje viel en mijn man dus echt niet in staat is zulke dingen te zien (ik maak vaak schoon op woensdag en dan zegt hij bij thuiskomst, lekker schoon weer schat. Ook als ik niets heb gedaan . Het maakt voor hem niets uit.

Ik kon kiezen, of onze geweldige relatie hieraan kapot laten gaan. Of samen een andere oplossing zoeken en genieten van elkaar.

We hebben gekozen voor het eerste. Duidelijke afspraken gemaakt (wie doet wat). En eerlijk gezegd doet mijn man veel op andere gebieden. Administratie, zorg voor kindje, sociale dingen, boodschappen.

Daarna kon ik het loslaten. En zijn we inmiddels 20 jaar getrouwd.

M.
quote:goldmember schreef op 26 februari 2011 @ 02:39:

Ik heb 5 jaar lang geprobeerd mijn vriend mee te krijgen in het huishouden, is niet gelukt. Het is al een paar jaar uit maar we zijn nog wel vrienden, als ik bij hem over de vloer kom dan is het huis nog steeds, in mijn ogen, niet netjes/schoon, en in zijn ogen wel. Kortom: het verandert niet en ik ga echt nooit meer mijn energie verspillen aan huishoudelijke ruzies. Of ik doe het zelf of we nemen een huishoudster.

Dus: vraag hem de dingen te doen die je perse gedaan wilt hebben, leg je lat wat lager, neem een hulp en let it go, het gaat niet veranderen!

Tja, euhm dat dus...

M.
Je zegt zelf dat je een poetsmiep bent en dat je dingen per dag/week moet doen omdat je je anders niet relaxt voelt... wat als hij niet zo neurotisch met het huishouden is? Wie zegt dus dat jouw manier goed is en de zijne niet?
quote:ronniemitchel schreef op 26 februari 2011 @ 03:09:

[...]

Jij staat echt op alle nummers die maar in die lijst van iritatie's voor komen verwent vervelend ventje!Ze is blond........ Oei...... Wat een gezeur, is jullie taak hoor! Laat de mannen Gewoon man zijn zeg
Delen doe je samen
quote:spectral schreef op 26 februari 2011 @ 07:58:

Je zegt zelf dat je een poetsmiep bent en dat je dingen per dag/week moet doen omdat je je anders niet relaxt voelt... wat als hij niet zo neurotisch met het huishouden is? Wie zegt dus dat jouw manier goed is en de zijne niet?Goed zo! Dat eenzijdige gemuts!
Delen doe je samen
quote:maybibi schreef op 26 februari 2011 @ 08:49:

[...]

Ze is blond........ Oei...... Wat een gezeur, is jullie taak hoor! Laat de mannen Gewoon man zijn zegOei niet te direct bij de dames
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Jemig, wat een hoop ikwillut, ikwillut in de OP.

Ik zou gillend gek worden in een relatie waarin ik alles zo zou moeten doen zoals mijn partner het wil. En als ik dat dan even niet zou doen, dan krijg je gedram over je heen. Soms heb ik intens medelijden met sommige mannen.

Ik kan me voorstellen dat hij jou na zo'n ruzie ontwijkt.

TO, ik bedoel het niet rot hoor, maar ik hoop dat je inziet dat je niet zijn moeder bent, maar zijn vrouw.
Ik zou compleet gestoord van je worden!

Jij bent een poetsmiep, dus hij heeft zich maar aan te passen? Jij bepaalt dat het nodig is, omdat jullie allemaal zo chaotisch zijn?
Sterker nog Pimpel....zij bepaald de klusjes die hij moet doen.

En ze maakt dat duidelijk naar hem.

"Juist omdat hij zo lief is, en dat is hij echt. Maar wanneer ik probeer om met hem te praten over irritaties, lijkt het of mijn woorden ofwel niet landen of dat ik hem lamsla."

Ik vermoed dat dit klopt.
Ik zou ook volslagen gek worden van een vrouw die wil dat ik van alles doe omdat zij dat belangrijk vindt, alles regelt, en uiteindelijk doe je het nog niet goed genoeg ook...
Spec, eens! En als een vent wat wil dan moeten we ze de deur uit schoppen. Ik vind soms die sommige mannen ook wel slappelingen hoor. Dat laat je je toch niet overkomen? Wat vrouwen betreft...ik was gewoon de onderbroeken niet meer, de sokken niet meer, ik ruim zijn shit niet meer op, als hij dat ook niet voor mij doet...Maarja... ik ben dan ook weer sinds heel kort single.

De vriend van TO lijkt me ook niet aantrekkelijk (mijn oordeel!) dat hij gaat zitten mokken en sorry zegt over dingen die hij niet meent (want zo lees ik het). Dat zou me trouwens wel dodelijk vervelen en irriteren, een vent die niet voor zijn mening staat.Dan maar geen vent. Een man kies ik niet om puin te ruimen, maar om hele andere redenen.
Tjah, ik vind dit dus dikke kolder he, waarom is het ineens slecht om je huis aan kant te willen hebben? Of om het normaal te vinden dat je allebei een bijdrage levert. Ik lees eigenlijk dat jullie een goede relatie hebben, maar dat het vooral een kwestie is van andere prioriteiten leggen en een andere manier van praten/probleemoplossen. Prioriteiten kun je samen opnieuw vaststellen, het praten zal alleen wel van jouw kant moeten komen want zo te zien zit hij er minder mee. Dat betekent niet dat hij het niet wil, het komt alleen niet in hem op omdat hij al weer verder is en niet meer bezig met het hele gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven