schoonmoeder........

28-02-2011 15:33 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kleine waarschuwing vooraf: de OP is ms een beetje lang, geen zin in? Begin er dan niet aan!

Om privacy redenen heb ik een nieuw profiel aangemaakt dus wanneer sommige van jullie mij herkennen door mijn verhaal dan graag hier reageren en liever niet op ons eigen topic!

Ik heb een probleem met mijn schoonmoeder. Ik weet dat ze bergen kritiek heeft over mijn manier van verzorgen/opvoeden van mijn kind. We hebben nu eenmaal andere ideeën. Dat begon al in mijn zwangerschap. Ik stopte direct met roken toen ik zwanger bleek te zijn. Zij vond dat “aanstellerij”. Dat verteld ze me niet zelf. Nee dat ik hoor ik via mijn schoonzus en zwager. Verder geef ik borstvoeding, dat vind ze onzin. Het is een gedoe en nu kan haar kleinzoon niet eens komen logeren. Dat vind ik dan weer onzin want een baby hoort mijn inziens thuis bij ma aan de tiet.

Ik eet al 14 jaar geen vlees meer. Een bewuste keuze. Mijn partner eet wel vlees, we respecteren elkaars keuzen en dringen niemand iets op. Samen besloten we dat we onze zoon zolang mogelijk “vlees-vrij” willen houden. Net als “snoep-vrij”. Pas wanneer hij op een gegeven moment zélf vraagt om vlees/snoep dan mag hij het proeven. Ik wil zoontje niets onthouden en hij mag later best ook lekker snoepen maar wel bewust. Schoonmoeder vindt het nodig om iedere keer weer op te merken dat zoontje nu vast snel vlees mag. Niet tegen mij, tegen zoontje. Tja zo komt van dat eigen-initiatief-verhaal weinig terecht. Nu begrijpt hij het nog niet (9 maanden) maar over een paar maandjes is dat een ander verhaal. Steeds weer hoor ik haar fluisteren “dan mag je een lekker frikandelletje hé”. Het voelt alsof ze me op die manier steken onder water uit wil delen. Nu hebben we ookal een paar andere incidenten aan de hand gehad. Zo kwamen wij met de kerst eten op haar uitnodigen. Ze weet dat we zoon willen beschermen tegen rook, staat toch heel het huis blauw van de rook! Ze merkte al snel dat ik daar niet erg happy mee was want ik zonderde mij en zoontje af. Hoor ik haar zeggen tegen haar zus: 'tja ik mag in mijn eigen huis toch zeker wel roken”. En ja dat mag ze. Maar ze accepteert dan niet mijn keuze om niet met zoonje in haar rook te gaan zitten. Dan ben ik flauw omdat we wegblijven.

Gisteren bereikte mijn irritatie een hoogtepunt. We kwamen voor de verjaardag van mijn nichtje. Ook schoonmoeder was er. Zodra wij binnenkomen stormt ze op de Maxicosi af. Ze rukt zoon eruit al voor ik hem uit zijn jasje heb kunnen helpen. Dan neemt ze hem mee op haar arm naar een tafel met haar zus, partner en zwager. Ik wil haar even haar gang laten gaan om te laten zien dat ik echt niet zo “flauw” ben. Maar dan hoor ik opeens mijn partner zeggen “ow mam dat mag hij niet hoor”. Ik kijk en zie dat ze mijn zoontje van 9 maanden (!) slagroom wil voeren! Ik draai me met een ruk om en veeg de slagroom weg bij zijn mondje. Zij en de rest van de tafel reageren verbaasd; “waarom mag hij dat niet”. Mijn antwoord dat ik slagroom niet geschikt vind voor baby's is schijnbaar niet voldoende. Het is volgens hun zielig voor mijn zoon. Ik krijg verder geen kans te reageren want alles wordt weggelachen en ik wordt niet serieus genomen.

Op weg naar huis heb ik met mijn partner hier een gesprek over. Ik wil nu eens een duidelijke grens stellen voor zijn moeder. Anders lopen we de kans dat het escaleert. Ook merk ik dat ik zoveel mogelijk weg blijf bij ze en ik wil zoon ook zijn opa en oma niet ontnemen.

Schoonmoeder is niet echt een toegankelijke vrouw. Praten is niet echt haar sterke kant. Iedereen die anders denkt is “raar”. Ze doet toch gewoon waar ze zelf zin in heeft en respecteert andermans denkwijze gewoon niet. Zij vindt borstvoeden, dragen, vegetarisch eten, zorg om e-nummers, co-slapen etc onzin. Ik niet. Ze hoeft het niet met me eens te zijn maar waarom kan ze de keuzes die ik en mijn partner maken niet gewoon respecteren? Ze doet ook altijd net alsof al deze ideeën van mij afkomen en mijn partner er bij staat en er naar kijkt zonder er iets van te vinden. Dat is niet zo. We hebben samen een visie, een idee. Ik claim niet dat ik alles “goed” doe en zij alles “fout”. Maar zo ziet zij dat denk ik wel. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken? Hoe kom ik met mijn schoonmoeder hierover in gesprek zonder dat het in een ruzie ontaard?
Ik begrijp best dat je graag zou willen dat je schoonmoeder je zoontje exact hetzelfde geeft wat jij hem geeft. Maar het voor je zoontje echt niet schadelijk als hij van oma een likje slagroom krijgt. Of als hij wat ouder is een snoepje of vlees. Het is tenslotte wel zijn oma.

Een visie hebben is leuk en prima maar hij zal zijn oma echt niet elke dag zien dus wat maken die paar keer dan uit?
Jeetje, wat vreselijk lijkt me dat! Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen.

Ik zou, samen met je man een gesprek aangaan en hele duidelijk eisen/regels stellen. En als ze zich er niet aan houdt, dan maar minder vaak langsgaan.

Laatst was er ook zo'n topic. De schoonmoeder van mijn broer heeft hun kind van 9 maanden ook eens slagroom gegeven en stukjes brie. Ik snap niet dat mensen dat doen.
Ik krijg het idee dat je man en jij het met elkaar eens zijn, dat is al heel wat. Ik zou je man dit laten uitvechten met zijn moeder en met hem afspreken dat als ze steeds steken onder water blijft geven of dingen doet waarvan ze echt wel kan raden dat jullie dat niet willen, om dan niet meer langs te komen.

Maar, let wel; niet alleen je schoonmoeder zal hem dingen aanbieden waar jij het niet mee eens bent. Ooit zal hij ook naar peuterspeelzaal, school etc komen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Tja hoe moeilijk kan je hetzelf maken.......

Een oma is een oma........en die mag heus wel eens iets doen wat mama niet doet.

Het lijkt of je je kind overbeschermd......niet gezond
quote:Sam32 schreef op 28 februari 2011 @ 15:40:

Jeetje, wat vreselijk lijkt me dat! Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen.

Ik zou, samen met je man een gesprek aangaan en hele duidelijk eisen/regels stellen. En als ze zich er niet aan houdt, dan maar minder vaak langsgaan.

Laatst was er ook zo'n topic. De schoonmoeder van mijn broer heeft hun kind van 9 maanden ook eens slagroom gegeven en stukjes brie. Ik snap niet dat mensen dat doen.Mijn dochtertje was 5 maanden toen mijn tante haar sclagroom en kleine stukjes vruchtenvlaai gaf!!! En ik maar moeite doen om dat kind alleen maar bv te geven.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:[message=8552582,noline]badeend007 schreef op 28 (...) Het is een gedoe en nu kan haar kleinzoon niet eens komen logeren. Dat vind ik dan weer onzin want een baby hoort mijn inziens thuis bij ma aan de tiet.

Tja. Zowel jij als je moeder hebben nogal sterke meningen kennelijk. Maar laat je man het oplossen, het is zíjn moeder. Laat hem uitleggen aan zijn moeder waarom hij niet wil dat je kindje al slagroom krijgt, of geen vlees krijgt, of liever niet in een blauwe kamer wil zitten. Nu ben jij steeds de gebeten hond en ik heb ook wel het idee dat je er érg bovenop zit. Je man had met die slagroom al gewaarschuwd en jij komt er snel tussen en veegt als de wiedeweerga de slagroom van je kindjes mond. Laat je man de leiding hierin nemen.
quote:pippa78 schreef op 28 februari 2011 @ 15:39:

Ik begrijp best dat je graag zou willen dat je schoonmoeder je zoontje exact hetzelfde geeft wat jij hem geeft. Maar het voor je zoontje echt niet schadelijk als hij van oma een likje slagroom krijgt. Of als hij wat ouder is een snoepje of vlees. Het is tenslotte wel zijn oma.

Een visie hebben is leuk en prima maar hij zal zijn oma echt niet elke dag zien dus wat maken die paar keer dan uit?Als ik zelf mijn kind geen vlees geef, wil ik niet dat oma dat wel doet. En slagroom geven zonder te vragen aan de moeder of vader vind ik ook niet kunnen.
O wat irritant zeg. Dat met die frikandel vind ik ook echt stangen eigenlijk.

Wat je er aan kan doen weet ik echt niet. Ik denk dat je met een gesprek toch niet bij haar door gaat dringen, maar je zou nog een poging kunnen doen.

Edit: ja eigenlijk wel met de rest eens om de leiding bij je man te leggen.
quote:peecee schreef op 28 februari 2011 @ 15:41:

Tja hoe moeilijk kan je hetzelf maken.......

Een oma is een oma........en die mag heus wel eens iets doen wat mama niet doet.

Het lijkt of je je kind overbeschermd......niet gezondEn ik vind het niet gezond als een oma compleet de mening/ideeën van de moeder negeert.
@peecee inderdaad beetje te overbeschermde moeder als je het mij vraagt.

@TO wat ga je doen als hij op de kdv of kleuterschool een trakatie krijgt of bij een vriendje thuis? Mag hij dan ook geen snoepje/koekje/friet met frikandel (als ie ouder is uiteraad) omdat daar E nummers in zitten?

Een visie hebben is leuk en prima maar hij zal zijn oma echt niet elke dag zien dus wat maken die paar keer dan uit?

Volgens mij is dat niet waar het om gaat ..of het slecht is of niet.

TO en haar man willen iets niet en "oma" walst daar kompleet overheen.

Ik denk dat het enige wat je kunt doen is samen met je man toch het gesprek aangaan en aangeven dat ze het niet met jullie eens hoeft te zijn maar dat ze zich vwb jullie zoontje aan jullie regels dient te houden.

dat van dat roken in haar huis het lijkt er haast op dat ze je gewoon dwars wil zitten.

Van kijk mij in mijn eige huis eens lekker doen wat ik wil.

Jammer dat dat ten koste van je zoontje gaat.

(ik zou persoonlijk weg gegaan zijn...)
Eens met nessemeisje
Het is zoals het is
-
Alles komt goed..........
Lijkt mij een schone taak voor je man om zijn moeder aan te spreken. Jullie regels, jullie kind. En met name; zijn moeder.
Badeend, balen! Ik weet dat dit al lang speelt maar heb helaas geen oplossing. Is een keer rustig praten, als zoontje er niet bij is geen idee? Of hebben jullie dat al een keer geprobeerd? Ook al staat ze niet open voor andere visies dan die van haar, dan hebben jullie het in ieder geval geprobeerd, dan is het verder aan haar (dus ook de consequenties). Kan vriend anders niet eens met zijn vader gaan praten? Of vriend die alleen met moeder praat? Om 'escalatie' te voorkomen?

Maar het voor je zoontje echt niet schadelijk als hij van oma een likje slagroom krijgt. Of als hij wat ouder is een snoepje of vlees. Het is tenslotte wel zijn oma.

het gaat er niet om dat het schadelijk is of niet, daar zijn de meningen (kennelijk) over verdeeld. Het gaat erom dat oma de opvoedstijl en de keuzes van de ouders niet respecteert.

het verhaal had ook door mij geschreven kunnen worden, heb zoveel irritaties en conflicten met mijn schoonfamilie gehad om dit soort dingen! Tegewoordig haal ik mijn schouders op en ik doe het op mijn manier. Maar ik kom er niet graag, ik blijf er liever niet meer logeren, en ik heb ze liever ook niet al te veel bij ons op bezoek. Ah ja, na verloop der tijd vind je wel een nieuwe manier om met ze om te gaan, maar de relatie is gewoon veranderd (niet ten goede) sinds de geboorte van mijn dochter.
Ik vind dat je man/vriend meer partij moet kiezen en zijn mond moet opendoen, want zoals het nu overkomt ben jij de enige die ermee zit en sluit hij zich bij jou aan maar hij is degene die zijn moeder zal moeten duidelijk maken wat de regels zijn. Al heb ik het idee dat je vriend niet geheel achter jouw aanpak staat, want vind hem nogal meegaand.

Want hoe meer jij gaat zeggen, hoe minder je schoonmoeder het gaat accepteren. Ze vind je nu eenmaal een grote zeur een aangezien je vriend/man niet zijn mond opendoet of het voor je opneemt maakt het er niet beter op. Dus werk aan de winkel voor je vriend/man.
Vergeet ook niet dat je schoonmoeder eerder wat van haar zoon aan zal nemen, dan van jou.

Net zoals je zelf waarschijnlijk meer kan hebben van je eigen moeder dan van je schoonmoeder.
Oei, errug herkenbaar... Ik probeer, op advies van o.a. het forum;-)... De mantra 'zo is ze nu eenmaal, zo is ze nu eenmaal' te hanteren, want veranderen zal ze niet. Tenminste, ik ben een keer heel boos geworden, heb gescholden zelfs, tja, en toen pas werd haar duidelijk dat me toch echt iets dwars zat. Mijn man heeft het toen overgenomen en geprobeerd uit te leggen wat we zo moeilijk aan haar vinden. Voor wat betreft ons zoontje heeft het wel wat geholpen: ze vraagt me nu vaker of iets mag of niet. Ik laat het nu zoveel mogelijk bij mijn man, behalve als het 'acuut' is. Het helpt niet altijd en ik blijf haar vervelend vinden, maar ben er wel wat rustiger onder. Sterkte!
pure machtsstrijd, dat is het. Doe er zo min mogelijk aan mee en negeer haar zoveel mogelijk. Laat dingen oplossen door je vriend/man met haar.
Poe. Lastige situatie. Hoe gingen jullie voor de komst van jullie zoontje met elkaar om? Waren er toen ook al gauw spanningen?

Jullie hebben beiden sterke meningen en hoewel ik het met de meeste (niet alle) punten eens bent, vind ik ook wel dat jullie als ouders het nu eenmaal voor het zeggen hebben wat betreft de voeding van jullie zoon.

Misschien heeft jou schoonmoeder het idee dat ze niets mag met het kind? Ze wilde graag dat hij kwam logeren en dat gaat niet. Schijnbaar is ze daar heel teleurgesteld over. Laat haar dan wel zo haar gang gaan; zoveel mogelijk laten verzorgen en vasthouden als ze er is (en nee, dus geen slagroom geven).

Ik denk dat het als schoondochter sowieso heel lastig is om dit op te lossen en meestal is het handiger als je het jouw man laat doen. Dat komt misschien wat beter aan.
quote:pippa78 schreef op 28 februari 2011 @ 15:45:

@peecee inderdaad beetje te overbeschermde moeder als je het mij vraagt.

@TO wat ga je doen als hij op de kdv of kleuterschool een trakatie krijgt of bij een vriendje thuis? Mag hij dan ook geen snoepje/koekje/friet met frikandel (als ie ouder is uiteraad) omdat daar E nummers in zitten?

dat mag je natuurlijk vinden maar TO mag zelf beslissen over haar kind en hoe ze hem wil opvoeden.

Dat hoeft schoonmoeder niet te ondermijnen toch!

Enne er zijn zat kinderen die geen suikers of e-nrs mogen.

Daar wordt op feestjes ook gewoon rekening mee gehouden is mijn ervaring.

op kinderdagverblijf/school kun je dat soort dingen ook doorgeven.

Niks mis mee toch.
"een lekker frikandelletje" ow gruwel. Zo erg van die types, ik herken het wel een beetje van mijn eigen moeder. Lang zo erg niet hoor, maar het slagroomverhaal heb ik ook meegemaakt. Het is voor die generatie blijkbaar erg lastig te accepteren dat je al dat gesnoep zo lang mogelijk wilt uitstellen.

Maar omdat het om je schoonmoeder gaat zou ik het inderdaad met name door je man laten uitvechten. Anders is het allemaal jouw schuld en is hij een soort slachtoffer. Helemaal voorkomen kun je ruzie of irritatie niet denk ik, want het is gewoon een andere generatie die niet openstaat voor al die "nieuwigheid" (in hun ogen dan hè).
Ehm, het gaat hier om TO haar kind. Zij wil niet dat het kind nu al slagroom krijgt. Lijkt mij niks vreemds aan hoor, het kind is pas negen maanden. Schoonmoeder heeft maar te respecteren wat TO wil!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven