Gezondheid alle pijlers

Oestrogeen - hormonale migraine

28-02-2011 18:15 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik (40+ vrouw) heb sinds een paar jaar last van zware migraine tijdens de menstruatie en ovulatie. Om dit te verminderen ben ik aan de pil gegaan (microgynon 30). Nu heb ik vooral nog last tijdens mijn stopweek. De laatste keer heb ik zelfs een week plat gelegen, constant pijn en overgeven, zo erg was het. Ik slik de pil ongeveer 6 weken door maar krijg daarna doorbraakbloedingen en deze houden pas op na een stopweek. Tijdens deze week ben ik echt enorm ziek. Volgens de huisarts en gyneacoloog komt de migraine door de schommeling in oestrogeenlevel. Die is dankzij de pil stabiel maar tijdens de stopweek dendert ie naar beneden. Zelf zit ik er na veel wikken en wegen aan te denken om mijn huisarts te vragen om oestrogeenpleisters of -pillen te vragen voor in de stopweek, in de hoop dat de migraine daardoor minder wordt. Wie heeft ervaring met oestrogeen toediening tijdens de menstruatie of kent iemand die dit heeft gehad? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Hoi Jennifer,

Jouw verhaal is erg herkenbaar voor mij. Wat je zou kunnen overwegen is ipv mycrogynon, Qlaira te gaan slikken. Dit is een vrij nieuwe anti-conceptiepil. Bij mij heeft de gyneacoloog deze voorgeschreven. Helemaal pijnvrij ben ik niet maar ik ben een behoorlijk eind op weg. Wellicht is het ook iets voor jou. Veel sterkte, ik weet hoe ziek je kunt zijn.
Valkje, bedankt voor je reactie. Moet je met de Qlaira pil geen stopweek meer nemen? En heb je geen doorbraakbloedingen meer? Of is het oestrogeen gehalte minder waardoor je geen migraine meer hebt tijdens de stopweek? Vragen, vragen, vragen, ik weet het, maar ik zou echt dolgraag van die migraine af zijn. Het is niet te doen om elke 6 weken een week ziek in bed te liggen. Op m'n werk beginnen ze me al raar aan te kijken....
dubbel
Ik herken t ook heb een half jaar bijna drie aanvallen per week gehad kotsend...terwijl ik mn zoon

moest verzorgen nog vreselijk.nu ik twee maanden met pil gestopt.ben en mn medicynen (betablokkers)verdubbeld

zijn heb ik al n maand nog amper hoofdpijn gehad.ik leef weer
Hoi Jennifer,

Ook hier herkenning, zoals je op het migrainetopic al had gelezen. Doorslikken lukt mij ook maar beperkte tijd i.v.m. doorbraakbloedingen en migraine die dan op komt zetten.

Wat mij in elk geval een beetje helpt, is de stopweek inkorten tot 3 à 4 dagen (totdat de bloeding doorzet). Zelf heb ik juist aan het eind van de stopweek de heftigste migraine, en die blijf ik op deze manier meestal voor.

Mij is ooit de Yazz 24+4 aangeraden door een gynaecoloog, omdat de dosering oestrogenen laag is en de schommelingen in de oestrogeenspiegel tijdens de stopweek daardoor minder groot zijn. Ik ben er nog niet aan begonnen, had eerder bij een laag gedoseerde pil nl. veel doorbraakbloedingen.

Overigens slik ik nu de Yasmin; die geeft bij mij net iets minder heftige migraine in de stopweek dan de Microgynon 30.

Ik overweeg de cerazette nog, maar zie op tegen de onvoorspelbare en frequente bloedingen die je erdoor kan krijgen.

Heb je verder medicatie tegen de migraine, en zo ja, helpt die een beetje?

Behalve oestrogeentoediening in de stopweek en experimenteren met verschillende ac-pillen zijn er nog een paar manieren waarop je wellicht de migraine kan beïnvloeden, maar dit moet ALTIJD in overleg met een arts:

- een paar dagen voor de stopweek NSAID's beginnen te slikken en daarmee doorgaan tijdens de stopweek.

- een paar dagen voor de stopweek een triptaan gaan slikken en daarmee doorgaan tijdens de stopweek.

Als je huisarts niet op de hoogte is van deze behandelmethoden, kan een neuroloog je waarschijnlijk wel verder helpen.

Met extra oestrogeen tijdens de stopweek heb ik geen ervaring, maar ik hoop voor je dat je er baat bij hebt!

(@ Valkje, die tip over de Qlaira houd ik in gedachten!)
Hi Jennifer,

Met de Qlaira heb je inderdaad geen stopweek meer. De strip bestaat uit 28 tabletjes waarvan de laatste twee (deze zijn wit)geen werkzame stoffen bevatten. Rond dag 27 / 28 krijg ik een bloeding maar deze is minimaal en het is zelfs al een paar keer voorgekomen dat ik helemaal geen bloeding kreeg. Volgens de gynaecoloog komt dat bij deze pil vaker voor. Sinds ik deze pil slik zijn mijn migraineaanvallen tijdens de ontrekkingsbloeding veel minder vaak voorgekomen dan toen ik de mycrogynon30 nog slikte. En net als jij slikte ik deze pil door (meestal zo'n drie strips maar als ik dan een stopweek inlaste was het ook goed raak). Continu deze pil doorslikken was geen optie op een gegeven moment won de migraine het dan toch en werd ik 'afgestraft 'met een dubbele '' migraineaanval. Via de neuroloog ben ik doorgestuurd naar de gynaecoloog om het hormoonhoudend spiraaltje te laten plaatsen. Hij adviseerde mij deze pil te gebruiken en dat doe ik nu ongeveer een jaar met (afkloppen) betere resultaten.
Jenniferb, dit is zeer herkenbaar. Heb vorige week net mijn stopweek gehad en ja hoor, eind van de week weeeer migraine, ik heb de hele dag overgegeven en zooo misselijk. De dag erna ben je nog helemaal van de kaart. "Gelukkig" heb ik er meestal maar 2 dagen last van, maar ik ben het nu zo zat dat ik besloten heb maar eens met de pil te stoppen.

Ik zie het niet zitten om stevige pijnstillers te slikken om de migraine tegen te gaan, nog een pil extra (er schijnt overigens wel een middel te zijn wat je 2 dagen voor je ongesteld wordt en 4 dagen erna kunt slikken en dan blijft de migraine weg, maar ja....6 dagen extra pillen slikken, ik vind het nogal wat)

Ik slikte Yasmin, ik denk nu ongeveer 2 jaar. Ben toendertijd overgestapt van Microgynon omdat ik daar teveel hoofdpijn van had nb! Yasmin schijnt de lichtste pil te zijn waar veel onderzoek mee gedaan wordt... tja. Ik ben het in ieder geval zat nu. Ik las dat Yasmin ook meer bijwerkingen heeft, oa slecht slapen, hopelijk ben ik daar ook eens van af. We zullen zien....ik zal mijn lichaam goed in de gaten houden en zeker over 4 weken als ik normaal gesproken vette migraine zou moeten hebben (hopelijk is het ook echt: zou moeten hebben.....). Ik houd jullie op de hoogte. By the way..ik ben 46 jaar. Sterkte allemaal !
Lieve dames, bedankt voor jullie adviezen. Ik ga binnenkort naar de huisarts met jullie uitgeprinte reacties onder m'n arm. 1 week op de 6 ziek zijn is niet zo erg als sommige migraine patienten die wekelijks een paar dagen plat liggen, maar als het te voorkomen is heb ik daar heel wat voor over. Bovendien komt de 'gewone' hoofdpijn ook regelmatig terug, minder pijnlijk dan migraine maar ook heel vervelend. Jullie allemaal veel sterkte!
,
anoniem_85460 wijzigde dit bericht op 21-04-2011 22:12
Reden: prive
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven