Geld & Recht alle pijlers

Hellup! Herinneringskosten WTF!?

01-03-2011 11:03 37 berichten
Ok, sorry voor de rant maar ik ben een beetje ontdaan. Aangezien ik niet heel erg veel kaas gegeten heb van geld en recht hoop ik dat jullie mij kunnen verlichten.

Het zit zo. Ik woon in een studentenhuis en betaal de huur aan een bemiddelingsorganisatie. Die wordt bij mijn weten automatisch afgeschreven. Nu is daar blijkbaar iets misgegaan in 2009 (achteraf gezien denk ik dat ik bij de jaarlijkse doorgave van de huurverhoging aan de bank een maand betalen heb overgeslagen). Dit was mij volledig ontgaan, maar ik kreeg hier in november vorig jaar een brief over, maar

- er werd niet gezegd om welke maand het ging, alleen 'openstaand bedrag';

- het openstaande bedrag was al meer dan het dubbele van mijn huur, omdat ze er elke maand een bedrag 'herinneringskosten' bijgeteld hebben. Heel vreemd, aangezien ze meer dan een jaar hebben gewacht met herinneren.

Vanaf toen heb ik gebeld, gemaild, etc. om maar te achterhalen wat ik moest betalen en waarom (welke maand). Elke keer werd er een andere maand vermeld, en dan moest ik weer een bewijs sturen dat ik die had voldaan. Ik weet nu nog steeds niet welke, al moet er idd een maand in 2009 zijn dat het mis is gegaan. Ik heb uiteindelijk, toen er na maanden geen duidelijke uitleg kwam, voorgesteld om het bedrag in twee maandelijkse termijnen te voldoen (ik heb niet zo veel geld). Met de herinneringskosten kon ik niet akkoord gaan: ik was tenslotte nergens aan herinnerd en heb niet 1 x duidelijke uitleg gekregen. Nu ontvang ik net een mail terug: 'na overleg hebben we besloten hier niet mee akkoord te gaan, inmiddels is het bedrag al drie keer de huur (ze zijn sinds mijn smeekbede om uitleg dus vrolijk doorgegaan met herinneringskosten bijtellen) en ze zullen het aan een deurwaarder doorgeven'. Toen heb ik ze meteen gebeld, en werd me gevraagd om met de desbetreffende medewerker maar geen contact meer op te nemen want die is niet zo capabel. Ik heb heel mijn mailwisseling met die vrouw opgestuurd en ze zouden ernaar kijken, maar nu is mijn vraag: kan zo'n bureau dat zomaar maken, maandelijks een bedrag steeds hoger maken zonder (het eerste jaar) het te melden bij de verschuldigde en zonder te communiceren waar het om gaat?

(Sorry als het onduidelijk is)
Alle reacties Link kopieren
huh ! Oh dat is jammer. Ik heb rabo en daar kan ik echt nog tot 2007 of eerder terug!

Inderdaad ! vergeet niet je legitimatie mee te nemen naar de bank.. die vragen ze bij dat soort zaken.. het is meer dat ik het zeg omdat ik die dingen ook altijd vergeet :P
Thanks, ik ben zelf zo chaotisch dat ik dat ding maar overal mee naartoe zeul, anders zou ik er nooit aan denken.

Weet je, ik denk gewoon automatisch dat ik de schuldige ben bij dit soort dingen. Dikke kans dat er ook echt een zomermaand niet betaald is hoor. Maar het gaat me om die extra kosten en het weigeren in gesprek te gaan, dat vind ik zo oneerlijk.
maak er een excell bestandje van.

maanden en de bijhorende betaling + datum en afschrift nr (zoekt makkelijker)

EN ja vergeet je legitimatie niet, neem ook al hun schrijven mee.
Je kan nu toch nakijken of je dat jaar 11 of 12 keer huur hebt betaald?

Heb je 12 keer betaald, printjes maken van de afschrijvingen en opsturen naar huurbedrijf/incassoburo.

Heb je maar 11 keer betaald, dan zsm alsnog de gemiste huur betalen. Dan lopen de incassokosten in ieder geval niet verder op.
Bedankt allemaal, ik ben een beetje gerustgesteld. Nu moet ik als de sodemieter weg.
Mudoch, dat soort bedrijven laten je dat heel vaak denken, dat je de schuldige bent. En dat is nou oo precies waarom mensen altijd betalen... Misschien is er ook een maand misgegaan

maar hee.. je gaat niet alles betalen hoor! Wachten met betalen eerst maar eens even checken. die mensen proberen er zo bij iedereen ee poot uit te draaien ... blehg
Dat ze herinneringskosten willen innen die maar oplopen per maand, maar intussen een jaar gewacht hebben je te herinneren is natuurlijk van de gekke.

Maar ik zou intussen al lang contact hebben gehad met mijn bank om de "verdwenen" afschriften boven water te halen, tegen vergoeding kan dat waarschijnlijk wel.
Update: inmiddels heeft de vriendelijke mevrouw die ik aan de tel. had vanochtend, en die haar collega zo'n beetje ontoerekeningsvatbaar verklaarde, alweer precies dezelfde mail gestuurd: ik sta 'inmiddels' 3 maanden huur achter en een regeling kan niet getroffen worden. Ook hebben ze me blijkbaar meerdere keren aan de telefoon gehad en uitleg gegeven met de juiste maand erbij, maar dat is helemaal niet zo. Het lijkt wel een grap. En ze was zo meelevend aan de telefoon en had wel tien keer sorry gezegd. AAAARGH!
Ik heb ooit eens de volgende bewaard:

Voor het sturen van aanmaningen mogen kosten in rekening worden gebracht. De hoogte van de kosten wordt door de rechter beoordeeld aan de hand van het rapport Voorwerk II. Daarin zijn de volgende maximumtarieven opgenomen:

Hoofdsom + rente

Maximale incassokosten

Incl. BTW (indien van toepassing)

Tot ¤ 250

¤ 37,00

¤ 44,03

Van ¤ 250 tot ¤ 500

¤ 75,00

¤ 89,25

Van ¤ 500 tot ¤ 1250

¤ 150,00

¤ 178,50

Van ¤ 1250 tot ¤ 2500

¤ 300,00

¤ 357,00

Etc.

Het volgende is hierbij nog van belang:

Het maximum aan incassokosten geldt ongeacht hoe de kosten worden genoemd. Bijvoorbeeld: administratiekosten, registratiekosten, aanmaankosten, buitengerechtelijke kosten.

Indien de opdrachtgever zelf al aanmaankosten heeft berekend en het incassobureau brengt ook kosten in rekening, dan geldt het maximum voor het totaalbedrag.

Er mag alleen BTW over de incassokosten berekend worden indien de opdrachtgever niet BTW-plichtig is. Dit geldt bijvoorbeeld voor verzekeraars, verhuurders, banken, medische beroepen en onderwijsinstellingen.

Indien er meerdere termijnen niet zijn betaald, dienen de incassokosten berekend te worden over het totaalbedrag. Dus wanneer twee keer ¤ 100,-- niet betaald is, moeten de incassokosten berekend worden over het totaal bedrag ad. ¤ 200,--. De incassokosten mogen dan maximaal ¤ 37,-- bedragen.
Lees deze site eens:

Klik
Bedankt luxaflex. Dat ziet er hoopvol uit.
quote:Leergierig schreef op 01 maart 2011 @ 11:44:

[...]

Ja, doe ik ook. Alleen bij NUON blijft het op je account staan en moet je betalen. Dat werkte daar niet.Logisch toch? Jij gaat akkoord met bepaalde voorwaarden, als je je er niet aanhoudt dan mogen ze best herinneringskosten in rekening brengen. Beetje vreemd om te zeggen dat je "niet aan herinneringskosten doet".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven