slagroomsoesjes halal?

02-03-2011 10:06 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleine vent wordt bijn 3 en gaat natuurlijk trakteren op de peuterspeelzaal.

Het liefst trakteer ik fruit, maar ik heb inmiddels gemerkt dat bijna geen één peuter in zijn groep fruit eet. Ik zou het erg sneu vinden als hij trots trakteert en iedereen haalt zijn neus ervoor op... (is een keer een buurmeisje overkomen, wel andere context, was al op de basisschool maar het kind had een schaal met 'ouderwetse' traktatie, en iedereen heeft dat keihard geweigert, zó zielig!)

De vorige traktaties van de andere peuters vond ik veel te overvloedig echt bergen snoep, cake en drinken en dan ook nog vaak kleine cadeautjes.

Ik weet dat de ouders het goed bedoelen, maar

dat is echt tegen mijn principe, het moet wel leuk blijven, en met een paar dagen p.week psz zijn er regelmatig traktaties, waarna je kind thuis niets eens meer wil eten.

Nu zat ik een beetje te denken en kwam uit op slagroomsoesjes.

Niet echt verantwoord maar wel klein.

Nu bijna alle kinderen moslim, en vroeg ik mij af hoe dat zit met slagroomsoesjes, zit daar gelantine in? of andere dierlijke producten die hun misschien niet mogen hebben?

Of heeft iemand nog een geweldige tip die wél gezond is en die kinderen met smaak opeten?
Ik had papieren koekiemonsters gemaakt met in de mond een ontbijtkoek van sesamstraat.

Bij het afscheid had ik cakjes gebakken.

Gewoon een doosje met rozijntjes doet het vaak ook prima toch?

Ik heb geen verstand van halal.
Geen een peuter die fruit eet? Wat erg
quote:Tuorrebout schreef op 02 maart 2011 @ 10:09:

Ik had papieren koekiemonsters gemaakt met in de mond een ontbijtkoek van sesamstraat.

Bij het afscheid had ik cakjes gebakken.

Gewoon een doosje met rozijntjes doet het vaak ook prima toch?

Ik heb geen verstand van halal.eens, dit zou ik ook doen
Rozijntjes zijn gezond, maar is zo'n beetje het enige gezonde wat mijn eigen zoontje heel vies vindt, haha
Halal gaat vooral over vlees. Soesjes zijn altijd halal. (Of je moet ze vullen met uitgebakken spekkies maar dat was je vast niet van plan)
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Vast heel politiek incorrect, maar het enige waar ik rekening mee houdt wanneer ik mensen te eten heb (of eten geef) die moslim zijn, is dat het geen varkensvlees is. Zorgen maken of een slagroomsoes halal is gaat mij te ver.

Maar goed, bij een willekeurig recept, staat dit als ingrediënten:

Ingrediënten voor 4 personen

1 ons water en 1 ons melk (afwegen), 1 ons boter, zout, 1 ons bloem, 4 eieren, geklopte slagroom.

Wat er voor toevoegingen in de fabriek gefabriceerde zitten weet ik niet, maar wellicht kun je ze zelf maken. Ziet er simpel genoeg uit en weet je zeker wat er in zit.

Succes :-)
Wordt er geen fruit al aangeboden door de leidsters dan?

Bij ons op het kdv hebben we soms veel verjaardagen dus liever dat er dan iets

gezonds wordt uitgedeeld.

En soepstengels alz vishengels ofzo heb je iig n deel gezond.

Of vraag anders de leidsters wat leuk en gezond kan zijn.

Mn zoon heeft vd week knijpyoghurt en een fluitje uitgedeeld voor zn

verjaardag.
Misschien gewoon vegetarische balletjes / falaffel doen ?

Vlaggetje erin, Pietje XX jaar.
Lijkt me niet zo handig, slagroomsoesjes voor die kleintjes, of wel?

Ik zou eerder iets doen als een klein, verpakt koekje met iets van danoontje of zo. Niet erg origineel mss, maar wél makkelijk en niet te overdadig.
quote:Jippertje schreef op 02 maart 2011 @ 10:14:

Vast heel politiek incorrect, maar het enige waar ik rekening mee houdt wanneer ik mensen te eten heb (of eten geef) die moslim zijn, is dat het geen varkensvlees is. Zorgen maken of een slagroomsoes halal is gaat mij te ver.

Lijkt mij ook dat TO enigszins doorslaat, kan me niet voorstellen dat 2- en 3 jarigen gaan vragen of iets halal is....

Een bananenboot is ook leuk!
quote:milobiyu schreef op 02 maart 2011 @ 10:14:

verjaardag.Alle kinderen een fluitje ?
[quote]Jippertje schreef op 02 maart 2011 @ 10:14:

Maar goed, bij een willekeurig recept, staat dit als ingrediënten:

Ingrediënten voor 4 personen

1 ons water en 1 ons melk (afwegen), 1 ons boter, zout, 1 ons bloem, 4 eieren, geklopte slagroom.

Wat er voor toevoegingen in de fabriek gefabriceerde zitten weet ik niet, maar wellicht kun je ze zelf maken. Ziet er simpel genoeg uit en weet je zeker wat er in zit.

Bedankt voor het recept, maar ik ben een groot aanhanger van gemak!

Ik had er zelf ook niet echt rekening mee gehouden, maar vroeg aan de leidsters of er nog allergiën waren waarop ze antwoorde, alleen geen dingen met gelantine of andere varkensproducten, en dat zit in héél veel zaken, zelfs ik koffiepads
quote:milobiyu schreef op 02 maart 2011 @ 10:14:

verjaardag.Dat staat ook keurig in het foldertje, maar het schijnt een beetje cultuurgebonden te zijn, dat overvloedige uitdelen.
Gelatine.

Dan ga je naar de supermarkt en kijk je op een doos soesjes.
quote:Liv schreef op 02 maart 2011 @ 10:16:

Lijkt me niet zo handig, slagroomsoesjes voor die kleintjes, of wel?

Ik zou eerder iets doen als een klein, verpakt koekje met iets van danoontje of zo. Niet erg origineel mss, maar wél makkelijk en niet te overdadig.Ik denk dat er met een danoontje ook flink geknoeid kan worden...
quote:SeptemberGirl schreef op 02 maart 2011 @ 10:16:

[...]

Lijkt mij ook dat TO enigszins doorslaat, kan me niet voorstellen dat 2- en 3 jarigen gaan vragen of iets halal is....

Het gaat er toch niet om dat ze het vragen, het gaat er om dat je gewoon hun gewoonten en geloof respecteert.

TO, ik zou inderdaad gaan voor iets simpels. Niet meegaan in de overdaad die iedereen aanbiedt.

Kan je niet trakteren op een klein speeltje? De Hema heeft leuke zakjes met 5 kleine badspeeltjes bijvoorbeeld..... Helemaal niet duur en erg leuk met een strik erom. (1 speeltje per kind)

Hele leuke gezonde traktaties.

Ook een keer gezien maar kan er geen plaatje van vinden: appelkevertjes. Je snijdt de appel in partjes, plakt onder ieder partjes 6 stukjes dropveter als pootjes en plakt 2 rozijntjes op de bovenkant als oogjes.
quote:plukjepulk schreef op 02 maart 2011 @ 10:21:

[...]

Ik denk dat er met een danoontje ook flink geknoeid kan worden...Zo'n knijpflesje valt wel mee toch?
quote:Star schreef op 02 maart 2011 @ 10:09:

Geen een peuter die fruit eet? Wat erg Eensch!
quote:lolapaloeza schreef op 02 maart 2011 @ 10:14:

Halal gaat vooral over vlees. Soesjes zijn altijd halal. (Of je moet ze vullen met uitgebakken spekkies maar dat was je vast niet van plan)Ze kunnen wel haram zijn. Zie: http://www.vetvrij.com/e-nummers-halal-of-haram.html

Emulgatoren, glycine en gelatine, mono- en diglyceriden kunnen varkensvet bevatten.
quote:Guinevieve schreef op 02 maart 2011 @ 10:25:

[...]

Emulgatoren, glycine en gelatine, mono- en diglyceriden kunnen varkensvet bevatten.Klopt, maar ik zie elke dag islamitische jongeren winegums en allemaal andere shit met gelatine etc. eten (op straat bijv). Dus volgens mij is lang niet iedereen hier zo streng in. Maar wel netjes dat TO er rekening mee wil houden. Soesjes lijkt me prima, wel een beetje onhandig eten voor die kleintjes, maar ach, knoeien is ook een feestje (vooral voor de leerkracht haha).
Van danoontjes kan je hele leuke luchtballonen maken. Blaas een ballon iets op plak met rietjes vast aan het danoontje et voilà.

Kan ook met plastic bekertjes, die kan je dan bijv. vullen met popcorn of fruitsalade.
Ik ben getrouwd met een Turk, dus ik mag het zeggen Ik vind het toch een beetje raar dat het kdv het overvloedige trakteren toestaat omdat het cultuurgebonden zou zijn (dat is diabetes II ook) en jij nadenkt over evt. gelatine in soesjes.

Over gelatine, denken moslims volgens mij heel verschilend. En daarbij, voor zover ik weet doe je islamitisch gezien niets fout als je je er niet van bewust was dat je varkensvlees eet. Nu zijn kinderen van 2/3 jaar zich daar niet van bewust dus zijn ze volgens mij bij voorbaat geexcuseerd.

Ik word eerlijk gezegd altijd een beetje kriegelig van moslims die zich om het hardst aan de regels willen houden.
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:SeptemberGirl schreef op 02 maart 2011 @ 10:16:

[...]

Nee, kinderen van die leeftijd vragen niet of iets halal is, maar een kind van die leeftijd met een koemelk-allergie, vraagt ook niet bij een traktatie of er zoiets inzit.

Je vertrouwt als ouder dat de school/psz/kdv erop toeziet dat je kind geen voeding krijgt wat hij/zij niet mag.

Dit ff omdat een collega van mij ooit een net nieuwe collega, afkomstig uit Afghanistan, een cuppa-soup snert gaf. Toen ik zei dat daar gedroogd varkensvlees inzat, zei ze doodleuk, dat proeft ie toch niet.

Ik vind het dus zeer voorkomend van TO dat ze hier op let!
Nope

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven