Geld & Recht alle pijlers

Vraag: Hoe zit het met papa's rechten ?

03-03-2011 17:45 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, heb al wat gegoogeld maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden.

Wie weet kan iemand mij hier verder helpen.

Als een stel wat niet getrouwd is en geen samenlevingscontract heeft maar wel een kind heeft dat erkend is door de vader uit elkaar gaat; wat heeft de vader dan voor een rechten en plichten ?

Het gaat hier wel om een vader met een drugsverleden, maar momenteel gaat het erg goed met hem.

Kan de moeder het hem lastig maken en zorgen dat de vader zijn kind niet meer ziet ? Of heeft hij gewoon recht om zijn kind te blijven zien ?

Ik hoor het graag !
Het is van belang of de vader het kind voor of na de geboorte erkend heeft.
Als de vader het kind heeft erkend, heeft hij net zoveel rechten en plichten als wanneer hij en de moeder getrouwd zouden zijn. Moeder heeft geen wettelijke gronden om het de vader lastig te maken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
volgens mij heeft de vader in principe recht om zijn kind te zien, maar zal het in dit geval zeker getoetst worden (door wie eigenlijk? Kinderrechter dacht ik).

Waarschijnlijk zal hij eerst onder toezicht zijn kind een paar uurtjes mogen zien en als het goed gaat kan het contact uitgebouwd worden.

De moeder kan moeilijk gaan doen, maar de vader heeft echt het recht en zal dit kunnen aanvechten (het moeilijk doen dus).
Volgens mij maakt dat niks uit hoor Gember, zeker niet wanneer er sprake is van een familieleven.
quote:rosanna08 schreef op 03 maart 2011 @ 17:53:

Volgens mij maakt dat niks uit hoor Gember, zeker niet wanneer er sprake is van een familieleven.De materie is een beetje roestig bij mij, maar volgens mij maakt het wel uit, als het kind nog jong is en er nog niet voldoende tijd 'samengeleefd' is om te kunnen spreken van 'familieleven'.
Volgens mij hebben de ouders beiden dezelfde rechten en plichten en kunnen ze daar ook allebei moeilijk over doen.

edit: dit geldt dus als je ook bij de notaris hebt vast laten leggen dat je de voogdij deelt.
wanneer er sprake is van een gewoon gezinsleven, leeft het kind net zolang samen met vader als met moeder
Als het kind erkend is en er na de geboorte een brief van de rechtbank is getekend en teruggestuurd heeft hij de volledige voogdij net als moeders. En dan moet er net als bij een reguliere scheiding een omgangsregeling owrden afgesproken en alimentatie.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alleen erkennen is niet genoeg hoor, je zal hem ook voogdij moeten geven.. Hij is op papier nu vader maar heeft niks te vertellen.

Thans dat zei de gemeente toen ik met vriend mijn kind aan ging geven
Er is een verschil tussen een kind erkennen en ouderlijk gezag. Dat laatste moet nog apart aangevraagd worden, ook al heeft een vader een kind erkend. Heeft een vader geen ouderlijk gezag, dan heeft hij minder te zeggen:

van de website van de rijksoverheid:

Verschil afstamming en ouderlijk gezag

Het onderscheid tussen afstamming en het ouderlijk gezag is belangrijk. In het afstammingsrecht wordt geregeld wie de juridische ouder is van het kind. Het gezag is juist relevant voor verzorging en opvoeding van het kind, het bewind over zijn vermogen en de verantwoordelijk voor alles wat het kind doet (burgerlijke handelingen). Een juridische ouder heeft niet altijd automatisch het gezag. De persoon die het gezag heeft over het kind hoeft daarentegen ook niet de juridische ouder van het kind te zijn.
en wat is de voorgeschiedenis verder?

Ik kan me voorstellen dat als vader het kind vroeger verwaarloosd heeft of eerder afspraken niet nakwam dat er zeker een grond is om moeilijk te doen.
In principe is dit een zaak tussen de beide ouders. Mochten zij er niet uit komen dan kan de vader zich tot de rechter wenden.
quote:rosanna08 schreef op 03 maart 2011 @ 17:52:

Als de vader het kind heeft erkend, heeft hij net zoveel rechten en plichten als wanneer hij en de moeder getrouwd zouden zijn. Moeder heeft geen wettelijke gronden om het de vader lastig te maken. Niet waar, dat is gezamenlijk gezag, na de geboorte te regelen bij het kantongerecht.
Oh verrek ja, Star heeft gelijk. Hebben wij ook gedaan bij de oudste. Bij de tweede zijn we maar getrouwd.
Volgens mij kan ook van belang zijn of er sprake is geweest van 'family life'.
Naja, mosterd, maar de vader moet het kind erkennen en bij de rechter gezag aanvragen. Heeft hij geen gezag dan moet hij wel betalen, maar hoeft hij zich in principe niet te bemoeien met beslissingen die betrekking hebben tot het kind. Zoiets.
wat hier al meerdere keren is gezegd. Met alleen een erkenning heeft de papa wel de plicht om allimentatie te betalen, maar hoeft de moeder geen toestemming te geven voor een bezoek regeling.

Is er wel gezamenlijk gezag (wat je dus moet aanvragen bij de kanton rechter, middels een aantal papieren die je, als het goed is bij de erkenning hebt meegekregen) dan heeft de vader wel recht op een bezoekregeling.

In bovenstaande geval kan de moeder het de vader erg lastig maken, als de situatie van uit elkaar gaan niet zo plezierig verloopt. In onderstaande geval, dan heeft de vader recht op de bezoekregeling, hoe de scheiding dan ook verloopt.
Hangt ook af van zijn verleden.

Wat houdt "een drugsverleden" in?

En hoe gaat dat nu?
hoe oud is het kind? Is het in het belang van het kind dat de vader geen omgang heeft met zijn kind?
[quote]ringelding schreef op 03 maart 2011 @ 18:27:

wat hier al meerdere keren is gezegd. Met alleen een erkenning heeft de papa wel de plicht om allimentatie te betalen, maar hoeft de moeder geen toestemming te geven voor een bezoek regeling. quote]

Is dit niet wat te kort door de bocht?

Volgens mij kan een vader met alleen erkenning ook een bezoekregeling proberen te krijgen. Als het in het belang van het kind is zal de rechter dat waarschijnlijk wel toewijzen, ook als moeder het niet wil.
Erkenning geeft recht op omgang, plicht tot onderhoud en erfrecht. Gezag is nodig om mee te kunnen beslissen over schoolkeuze, medische aangelegenheden etc en wettelijke vertegenwoordiging.

Als hij het kind heeft erkend heeft hij dus recht op omgang. Of liever: het kind heeft recht op omgang met zijn vader. Is vader hiertoe niet geschikt, dan kan hem dit geweigerd worden. Als vader wel gezag heeft, dan kan de omgang niet ontzegd worden, alleen (tijdelijk) opgeschort.
quote:rosanna08 schreef op 03 maart 2011 @ 17:58:

wanneer er sprake is van een gewoon gezinsleven, leeft het kind net zolang samen met vader als met moeder ja ,maar moeder heeft in principe sowieso gezag (en dus geen 'gezinsleven' nodig hiervoor), en vader niet.
De vader heeft altijd goed gezorgt voor het kind.

Het gaat om een kindje van 9 maanden oud.
maar is het jouw kind? Hoe zit het met het drugsverleden van de vader?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven