Entertainment alle pijlers

Hoe is het toch met...?

03-03-2011 22:33 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu op NL1

Zodadelijk gaat het over hoe het nu met de familie Tokkie gaat.

Wie gaat ook kijken?
Nu baby rene, heftig verhaal!

Ik kan het me nog goed herinneren vh jeugdjournaal. Jullie?
Geen idee wie baby rene is/was

(wie was dat?)
choca nee ik kon me dat niet herinneren.
Heb net Georgia rule zitten kijken, aardige film.
Een in 1988 ontvoerde baby - ziekenhuis Dordrecht.

Ik heb een geheugen voor zo'n dingen blijkbaar, niet altijd even fijn maar soms ook wel handig.
Cult-helden..?
Ik was 3 dus ik kan me het niet herinneren, maar kan me voorstellen dat hier elke dag de kranten bol van stonden. Wat die moeder vertelde, dat ze op een gegeven moment ook in de laatjes gingen zoeken naar evt ; onderdelen' van de baby, echt vreselijk.

In de nacht van 23 op 24 oktober 1988 verdwijnt vanaf de kraamafdeling van het Merwedeziekenhuis in Dordrecht de 5 dagen oude baby René. Een schok gaat door de vader en moeder, het ziekenhuis en via lokale krant De Dordtenaar door heel Dordrecht. Al snel gevolgd door de landelijke media. De ontvoering van de baby zal bijna twee weken lang dagelijks het nieuws vasthouden. Feiten, dwaalsporen, pseudo-ontvoerders en valse verdenkingen, het nieuws is er vol van.

Kees Thies, journalist van de Dordtenaar hoort in de ochtend van 24 oktober bij het dagelijkse contact op het politiebureau van de vermissing van de baby. De recherche en het ziekenhuis laten weinig los over de zaak. Hij gaat daarom zelf op onderzoek uit en ontdekt al snel de naam van de baby en wie de ouders zijn. Een tipgever vertelt dat een briefje met een losgeld-eis is gevonden. Een ontvoering dus. Thies en andere journalisten vermoedden dat het dan om een welgestelde familie moest gaan. Maar dat bleek dus niet zo te zijn. De familie Bos was een heel normaal Dordts gezin.

Er werden in de media allerlei suggesties gedaan over de ontvoering. Relatieproblemen, jaloezie, medische redenen, de moeder van René, Betty Bos, kwam er in de berichtgeving niet altijd even goed van af. Onterecht bleek later.

Een huisarts uit Dordrecht zou later met de oplossing van de zaak komen.

Op 26 oktober 1988 werd bij de burgelijke stand in Dordrecht een pasgeboren jongetje aangegeven. Zijn naam: Nicolaas. De huisarts moest een aantal dagen later de baby een hielprikje geven. Hij kreeg echter argwaan bij het zien van de moeder. Ze stond namelijk bekend als een labiele vrouw, die een zwangerschap veinsde. Ze liep namelijk regelmatig rond met op haar buik gebonden kussens.

De huisarts zat in gewetensnood. Want, als arts ben je gebonden aan het medisch zwijgplicht. Toch heeft hij het geval voorgelegd aan een vertrouwensarts. De vertrouwensarts heeft daarna de politie ingelicht. En het is dus allemaal uitgekomen - en voor de familie Bos goedgekomen.

Nicolaas bleek René te zijn, en na een inval op 8 november werd hij weer herenigd met zijn moeder en vader.

De dader was een vrouw met een sterke kinderwens. Ze speelde dat ze zwanger was en had in haar flat een mooioe kinderkamer ingericht. Op de bewuste avond van de ontvoering, was ze de kraamafdeling van het ziekenhuis opgelopen en had de baby meegenomen die het makkelijkst voor het grijpen lag. Ze stopte René in een draagzak en liep zo het ziekenhuis weer uit.

Voor de politie van Dordrecht was het een unieke zaak. Nog niet eerder had ze te maken gehad kindje dat uit het ziekenhuis gestolen was. Ze had dus geen ervaring en moest alles uitvinden qua procedures. Volgens Teun Stehouwer, destijds politiecommissaris en leider van het onderzoek, was het een droevige zaak. Aan de ene kant twee teneergeslagen, verdrietige, hopeloze ouders en aan de andere kant een vrouw die zo dolgraag een kindje wilde.

René Bos is inmiddels 20 jaar oud en is tot een gelukkige jongeman gegroeid
Baby rene:

http://www.rijnmond.nl/Pr ... ten_verhalen/aflevering_8

Aanvulling: Borderwalk was me net voor
Ik heb het toen niet meegekregen (was 6), heb t vanavond wel gezien.

In zulke gevallen zou die zwijgplicht voor de arts idd niet moeten gelden. Goed dat ie toch zijn mond heeft open gedaan.
O, dat weet ik nog goed. Baby René heette eerst namelijk Renee. Na de ontvoering hebben de ouders de naam veranderd, omdat ze inmiddels van vele kanten te horen hadden gekregen dat de naam voor een jongen anders geschreven werd. Jeetje, is dat al weer 20 jaar geleden?
Ik vind hier dingen van.
Uh als het in '88 was lijkt het me 23 jaar geleden... hmm raar dat 'René' dan nog maar 20 is?
Hoe heet dit programma? Als ik google op "hoe is het nu met tv programma" vind ik niks helaas. Lijkt me nl wel heel interessant.

Gevonden: hoe is het toch met...?
Haha, ik kijk het programma nu, heel serieus allemaal natuurlijk. Maar het is een programma van de EO en die mensen praten plat Dorts en die vrouw zo tegen die uber Christelijke Bert van Leeuwen: "ik ga niet zo vaak naar de kerk (schaamte in haar stem, haha) maar ik zei meteen "O God" toen René terug was, om God te bedanken". Was gewoon zo aandoenlijk
quote:blancheflor schreef op 03 maart 2011 @ 23:16:

Uh als het in '88 was lijkt het me 23 jaar geleden... hmm raar dat 'René' dan nog maar 20 is? Eh geknipt en geplakte uitleg die een paar jaar oud is, maar de hele zaak duidelijk uitlegd?
Oh, ik was juist benieuwd hoe het nu met iris1969 is.

Verkeerde topic blijkbaar
Met mij is alles goed
Wat een naaierij is tv soms toch, eerst de interesse wekken met voorstukjes en dan ga je kijken, raffelen ze het item in enkele minuten af.

Naja mevrouw Tokkie is flink afgevallen en n gelukkige oma, toch mooi om even gezien te hebben, al vond ik het veel te kort en daardoor nogal oppervlakkig.

Gemiste kans EO, dit is meer nostalgisch getint sleutelgat kijken dan oprechte interesse in en verdieping van het onderwerp.

Ik zal trouwens ff aan de mod vragen of de topictitel gecorrigeerd kan worden.
Eens Tijgermeisje, 3 "gevallen" per aflevering is veel te veel, hoogstens twee is beter.
Met mij gaat het nog steeds uitstekend, bedankt!

Edit: oh, ik zie dat het niet over mij gaat.
Wat een combinatie vanavond: Frank Masmeijer, een meestervervalser en de ouders van de vorig jaar vermoorde Milly Boelen.

Dat laatste gesprek is de enige die ik wel wil zien.
Ik vind het juist wel een leuk programma, gewoon informatie en een hoop duidelijkheid, hoeft ook niet uren te duren, was lang zat!

Overigens enorm respect voor de ouders en broer en zus van Milly! Dat je een jaar later al zo mooi kan vertellen over die gebeurtenis. Vooral de ouders lijken veel aan elkaar te hebben terwijl ze het anders verwerken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven