Gezondheid alle pijlers

verklevingen en kans op onvruchtbaarheid

05-03-2011 19:39 13 berichten
...................................................................
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf ook verklevingen in mn darmen, maar heeft geen effect op de vruchtbaarheid. En als je gewoon iedere maand netjes ongesteld wordt lijkt me dat je je daar ook geen zorgen over hoeft te maken.
Voorheen was ik niet eens met deze vraag bezig. Nu ik probeer om zwanger te raken wel. In ieder geval bedankt voor je antwoord wohman.
Het lijkt me dat je hier op dit forum geen antwoord gaat krijgen op je vragen. Dit lijken me wel een vragen om aan de chirurg of je arts te stellen.
Wohman, dat klopt niet hoor. Was het maar zo simpel .

Ik zou je chirug of evt. een gyn raadplegen.

Ik heb ook wat verklevingen en ben van de eerste snel zwanger geraakt, maar de tweede via IVF, nu net zwanger. En een cyclus om de klok op gelijk te zetten, altijd gehad. Er is dus niets van te zeggen. Ik hoop voor je dat het via de natuurlijke weg mogelijk is, dat is toch een stuk gezelliger .
............................................................
Als de chirurg na een buikoperatie over verklevingen spreekt zitten deze in je buik en niet in je baarmoeder of eierstokken. Tijdens een operatie kan een chirurg niet zien of er verklevingen in je eierstokken of baarmoeder zit. Daar kan hij niet inkijken namelijk. De enige manier om zeker te weten of je verklevingen hebt in je baarmoeder of eierstokken is via de schede en dat doet de gynaecoloog. Als je net bezig bent, gewoon lekker blijven proberen. Naar de gynaecoloog gaan heeft niet heel veel zin, zij zullen toch eerst adviseren om het 1 jaar aan te zien. Meeste stellen schieten binnen een jaar raak. Als je gewoon menstrueert met een beetje een regelmatige cyclus, zou ik me niet zoveel zorgen maken.

Ik zou zeggen: go for it
Jamey, een kijkoperatie kan toch via de buik?
@ Nikkie: Van een buikoperatie, of dat nou een kijkoperatie is of een 'gewone', krijg je weer nieuwe verklevingen. Dat doen ze niet zomaar. Of bedoelde je dat niet met je vraag?

Ik denk persoonlijk ook dat een chirurg bij het zien van verklevingen bij de darmen niet kan zien of er bij de eierstokken en dergelijke ook verklevingen zitten. Aangezien hij in het geval van TO bij de galblaas opereerde, betekent dat in de bovenbuik, en dan is de onderbuik niet zomaar te zien lijkt mij.

Maar ik ben geen chirurg en kan daar dus niet echt goed antwoord op geven.
TO's eerste operatie ging om een ander gebied, dus toen is niet de onderbuik bekeken neem ik aan. Ik reageerde op deze zin van Jamey: De enige manier om zeker te weten of je verklevingen hebt in je baarmoeder of eierstokken is via de schede en dat doet de gynaecoloog.Dat lijkt me niet juist.

En Taartje, dat je van een operatie juist weer nieuwe verklevingen krijgt lijkt me ook niet de bedoeling?
Oh ja, nu snap ik wat je bedoelt. Een echo is inderdaad niet de enige manier om te kijken naar de eierstokken en dergelijke.
Ik heb vroeger blindedarmontsteking gehad, dat ging helaas nogal fout, waardoor ik vele buikoperaties heb gehad destijds. Dat heeft wel degelijk effect gehad op mijn vruchtbaarheid. Er zaten verklevingen en een eierstok functioneerde helemaal niet meer en de andere deed het soms. Via een kijkoperatie is de gyn hier trouwens allemaal achter gekomen. Maar...uiteindelijk is toch alles goed gekomen, ik heb nu 4 kinderen.
TO, jouw huisarts moet een operatieverslag in zijn archief hebben van jouw galblaasoperatie. Vraag hem/haar om het voor je na te kijken, er moet precies instaan wat de chirurg heeft bedoeld met ´verklevingen´. Je huisarts kan je ook aan de hand van dit verslag meer informatie geven over de evt invloed op je vruchtbaarheid.

Sukses met zwanger worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven