Gezondheid alle pijlers

slechte ervaringen novasure

07-03-2011 00:05 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien er weinig te lezen valt over negatieve ervaringen met novasure (weglaseren van baarmoeder slijmvlies) probeer ik het hier .

Heb in januari de behandeling ondergaan, en ik verwachtte de hemel op aarde; geen (tussentijdse) bloedingen meer..

Maar heb nu elke week een bloeding! Niet dat het lang duurt, maar volkomen onverwachts; nooit meer onvoorbereid de deur uit kunnen.

Wat ik voorheen nooit had; buikpijn, rugpijn en zere tieten(alsof ik zwanger ben)

Bij de nacontrole heeft gyneacoloog me een cyclus kalender mee gegeven die ik 3 maanden moet invullen, en daarna moet ik wss opnieuw de behandeling ondergaan.. Dit zie ik echter niet zo zitten..

Wie heeft deze behandeling ook ondergaan en het niet als " zaligmakend" ervaren?
Ik heb geen ervaring met Novasure maar wel met een andere methode om het baarmoederslijmvlies kapot te maken, een ballonablatie.

Helaas had dat bij mij ook onvoldoende effect, na een paar maanden waren mijn menstruaties heftiger dan ze ooit geweest waren. Daarom is bij mij uiteindelijk mijn baarmoeder verwijderd en is het nu ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst ongesteld was. Operatie was heftig, zelfs nog 2e operatie gehad door complicaties van 1e, maar wat een feest om nooit meer te bloeden!
Ik ga 1 april voor de novasure. Ik blijf echter gewoon de pil doorslikken na de behandeling en als dat goed gaat, ga ik op 'n gegeven moment over op de mirena.

Slik jij de pil nog wel eigenlijk?

Ik ga juist voor de novasure omdat de doorbraakbloedingen bij mij nu sneller komen. Voorheen kon ik gerust 4 maanden pil doorslikken, nu nog maar 2. Hopelijk komt daar dus weer verbetering in.
Ik heb in juni een behandeling gehad. Ik was eerst 12-14 dagen ongesteld waravan de eerste 7 dagen behoorlijk heftig. Nu verlies ik de eerste anderhalve dag nog redelijk wat, daarna een dag of 4-5 een beetje bruin bloed.

Ik verlies dus behoorlijk minder bloed (helaas is mijn ferritine niet hoger geworden) maar helaas ben ik nog steeds 6 dagen in de weer met inlegkruisjes vanwege dat bruine bloed. Maar goed, ik wist dat het niet bij iedereen helemaal ophoudt met vloeien. Last van pijnlijke borsten is hetzelfde gebleven.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik heb geen novasure gehad,maar wel cavaterm wegschroeien baarmoederslijmvlies via ballonablatie.

Komt nagenoeg op het zelfde neer.

Bij mij is het al jaren geleden gedaan,heb toen ook vele lotgenoten gesproken,en bij de meeste is de behandeling niet afdoende.

Er is maar een heel erg klein percentage dat niet meer ongesteld wordt daarnaast een klein percentage dat minder ongesteld is dan voorheen en bij de meeste blijft het zoals het was of een fractie minder.

Ikzelf ben wel minder ongesteld geworden daarna,maar had ook een aantal jaren daarna een kinderwens opnieuw uiteindelijk na een jaar vruchteloos proberen (terwijl ik daarvoor zo zwanger was) bleek tijdens hsg mijn baarmoederholte verkleefd te zijn(door de ballonablatie) ben na operatie enz. zwanger geraakt opnieuw 2x vroege miskraam en daarna bleef de zwangerschap wel zitten(maar daar had je ook wel alles meegehad).

Nu jaren verder is mijn menstruatie weer veel erger geworden.

Kijk ook uit dat als je die behandeling nogmaals doet dat de boel niet gaat verkleven van binnen.

Ik zal het nooit iemand aanraden deze behandelingen.
quote:esmee43 schreef op 07 maart 2011 @ 09:44:

Ik heb geen novasure gehad,maar wel cavaterm wegschroeien baarmoederslijmvlies via ballonablatie.

Komt nagenoeg op het zelfde neer.

Bij mij is het al jaren geleden gedaan,heb toen ook vele lotgenoten gesproken,en bij de meeste is de behandeling niet afdoende.

Er is maar een heel erg klein percentage dat niet meer ongesteld wordt daarnaast een klein percentage dat minder ongesteld is dan voorheen en bij de meeste blijft het zoals het was of een fractie minder.

Ikzelf ben wel minder ongesteld geworden daarna,maar had ook een aantal jaren daarna een kinderwens opnieuw uiteindelijk na een jaar vruchteloos proberen (terwijl ik daarvoor zo zwanger was) bleek tijdens hsg mijn baarmoederholte verkleefd te zijn(door de ballonablatie) ben na operatie enz. zwanger geraakt opnieuw 2x vroege miskraam en daarna bleef de zwangerschap wel zitten(maar daar had je ook wel alles meegehad).

Nu jaren verder is mijn menstruatie weer veel erger geworden.

Kijk ook uit dat als je die behandeling nogmaals doet dat de boel niet gaat verkleven van binnen.

Ik zal het nooit iemand aanraden deze behandelingen.Mij was verteld dat je na een dergelijke behandeling absoluut niet meer zwanger kan/mag worden?
Die behandeling lijkt meer kwaad aan te richten dan goed te doen!!!!

Sterkte voor iedereen die er meer problemen door heeft gekregen!!!!
idd; wat een feest om nooit meer te bloeden.. maar toch wil ik die zware operatie niet, en zie dat echt als allerlaatste optie.

Maar zoals het nu gaat kan het ook niet langer.

Ben 46 en zit dus ook kort voor de overgang wss, maar dat wil niet zeggen dat ik jaren lang elke dag bloed wil zien....

@Elninjo ik heb de pil nooit geslikt..

Hoop dat bij jou de ingreep succesvol is!
Ben idd ook bang dat bij een eventuele 2e ingreep het weer niet afdoende is, en dat alnog mn baarmoeder eruit moet..

Nee ook ik zal het niemand aanraden, juist omdat het mooier voorgespiegeld wordt dan het is.

Het rare is dat mijn gyn. dus zei, en daarvan is hij nog steeds overtuigd, dat je na de ingreep nooit meer ongesteld wordt..

Ik lees toch echt andere verhalen.
Mijn gyn (en ook de info die ik er over lees) zegt dat je ongestelheid minder zwaar wordt, dus niet dat ie ophoudt.

Zwanger worden kan niet meer, althans, je kunt wel zwanger worden, maar je baarmoederslijmvlies kan 't niet vasthouden, dus dan krijg je vanzelf wel 'n miskraam of moet 't worden weggehaald. Vandaar dat je gewoon anticonceptie moet blijven gebruiken na de behandeling.

Ook is gebruik van pil of mirena wenselijk om de nog blijvende ongesteldheid nog verder in te dammen.
@another mijn gynaecoloog vertelde destijds dat een groot percentage geen baat bij dit soort behandelingen heeft.

@sassafras klopt hoor dat het niet meer meer aangeraden wordt om zwanger te raken .

Zwanger worden kan alijdt nog na deze behandelingen want het is geen anticonceptie.

Ik was pas 33 toen ik de behandeling onderging maar kreeg alsnog een kinderwens met nieuwe man (had geen kinderen)ik ben ook een van de weinigen die na deze behandeling nog een zwangerschap heeft uitgedragen,maar daar heb ik de tol wel voor moeten betalen,3 maanden opname en vele ,vele bloedingen met vele transfusie's door afwijkende ligging van de placenta.
quote:carenza schreef op 07 maart 2011 @ 09:55:

Die behandeling lijkt meer kwaad aan te richten dan goed te doen!!!!

Sterkte voor iedereen die er meer problemen door heeft gekregen!!!!

Nou nou, dat vind ik wel erg overtrokken! Ik ben er mee gebaat. Op de website staat ook dat je menstruatie minder erg is, niet dat die totaal verdwijnt.

Overigens heeft mijn eigen gyn me dit ook zo verteld terwijl de gyn die me behandelde tegen een patiente naast mij zei dat haar menstruatie nu helemaal weg zou moeten zijn. Dit terwijl zij veel meer en langer vloeide dan ik. Dat vond ik toen wel erg raar dat hij dat zo stelde.

Mara ik ben overall blij met de behandeling hoor. Had alleen gehoopt dat ik bij die kleine groep vrouwen zou horen waarbij de menstruatie helemaal weg zou blijven.
@ Louise,vind het oprecht fijn voor je, dat het zo goed heeft uitgepakt, had het zelf ook graag zo gezien.

Ik heb er overigens geen problemen mee als ik gewoon ongesteld zou blijven, maar die tussentijdse bloedingen (daarvoor heb ik juist die behandeling ondergaan) die zijn niet heftiger, maar vaker geworden! 1 a 2x per week...

Daar word ik knap onzeker van; kan mn lichaam niet meer vertrouwen en vraag me af of dat normaal is..

Wil ook wel weer es een dagje zonder inlegkruisje rondlopen, die dingen zijn gewoon niet meer aan te slepen...
Heeft jouw gyn je niet aangeraden om de mirena te laten zetten of de pil te gaan slikken? Dat zou de bloedingen toch wel moeten afremmen/stoppen?

Tussentijdse bloedingen heb ik nooit, maar wel kan ik minder lang de pil doorslikken sinds ongeveer 'n jaar.
quote:another schreef op 07 maart 2011 @ 12:08:

@ Louise,vind het oprecht fijn voor je, dat het zo goed heeft uitgepakt, had het zelf ook graag zo gezien.

Ik heb er overigens geen problemen mee als ik gewoon ongesteld zou blijven, maar die tussentijdse bloedingen (daarvoor heb ik juist die behandeling ondergaan) die zijn niet heftiger, maar vaker geworden! 1 a 2x per week...

Daar word ik knap onzeker van; kan mn lichaam niet meer vertrouwen en vraag me af of dat normaal is..

Wil ook wel weer es een dagje zonder inlegkruisje rondlopen, die dingen zijn gewoon niet meer aan te slepen...

Ik moet zeggen dat ik niet snap dat ze deze behandeling je hebben aangeraden voor tussentijdse bloedingen.

Inprincipe is deze behandeling "geschikt"voor heftige en zware menstruatie's.
quote:esmee43 schreef op 07 maart 2011 @ 12:15:

[...]

Ik moet zeggen dat ik niet snap dat ze deze behandeling je hebben aangeraden voor tussentijdse bloedingen.

Inprincipe is deze behandeling "geschikt"voor heftige en zware menstruatie's.Dat is precies wat ik nu ook vind! Want idd ik had geen heftige menstruatie maar vaak een tussenbloeding...
quote:another schreef op 07 maart 2011 @ 12:08:

Inlegkruisje?

Zolang je bloedverlies met een inlegkruisje op te vangen is, is er toch niet zoveel aan de hand? Ik gebruikte maxi-tampons in combinatie met nachtmaandverband, anders kon ik geen 2 uur aan een stuk lesgeven zonder door te lekken......
quote:sassafras schreef op 07 maart 2011 @ 18:45:

[...]

Inlegkruisje?

Zolang je bloedverlies met een inlegkruisje op te vangen is, is er toch niet zoveel aan de hand? Ik gebruikte maxi-tampons in combinatie met nachtmaandverband, anders kon ik geen 2 uur aan een stuk lesgeven zonder door te lekken......

Inlegkruisjes, omdat ik elke dag voorbereidt moet zijn op die ene dag per week dat ik een bloeding krijg.

die bloeding is dan 1 dag heftig, en de dagen daarna kan ik het af met idd het inlegkruisje, om vervolgens weer te wachten op de volgende bloeding!

Ik vraag me nu af of het normaal is dat ik sinds de ingreep

- buikpijn

-rugpijn

-pijnlijke borsten heb.

Zou ook heel graag willen weten, wat jullie zouden doen; opnieuw de ingreep ondergaan?

Ik weet dat ik een beetje naief ben geweest, door voor de ingreep, niet op internet te zoeken naar eventuele negatieve ervaringen.

Anderzijds vind ik wel dat mijn gyn een beetje te enthousiast was over novasure...
Waarom slik je dan geen pil of heb je geen mirena?

Daarmee stop je toch de bloedingen of kunt ze minstens reguleren.
Het lijkt me bij jou meer een hormonaal probleem. Die cycluskalender vind ik dus een goed idee van je arts. Eerst die maar eens afwachten en dan verder zien. Ik geloof dat er nog een PMS forum is ergens waar veel ervaringen van de novasure behandeling op staan. Daar heb ik ook veel info vandaan. Overigens was men daar ook regelmatig negatief meen ik me te herinneren. Maar dat komt denk ik ook omdat de Novasure niet tegen PMS werkt
quote:elninjoo schreef op 08 maart 2011 @ 07:25:

Waarom slik je dan geen pil of heb je geen mirena?

Daarmee stop je toch de bloedingen of kunt ze minstens reguleren.

De pil is geen optie vanwege bloeddruk en ik wil geen hormonen slikken.

De Mirena heeft gyn nooit genoemd, en heb er zelf ook nooit over na gedacht, ook daar krijg ik hormonen, al zij het minimaal, in mn lichaam.

Mss moet ik idd ff kijken op pms forum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven