Meniere, wie heeft er tips
woensdag 9 maart 2011 om 00:16
woensdag 9 maart 2011 om 07:43
Ik heb ook Menière. Had er jaren geleden heel veel last van, maar is nu bijna weg (alleen in erg drukke tijden komt het soms nog terug). Ik heb ook betahistine en cinnarizine geslikt, maar hielpen me allebei niet. Mijn huisarts zei dat deze middelen in 50% van de gevallen niet werken! Toen ben ik een tijdje zonder gaan proberen en had ik zelfs minder last. Misschien dat die medicijnen je klachten dus ook verergeren (misschien ook niet, maar probeer het uit voor jezelf!)
Verder zei mijn KNO-arts dat je de spieren in je nek warm en soepel moet houden. Dus bijv. massage en zelf (of je partner) onder op je hoofd (bij aanhechtingen met je nek) masseren. Maar je moet eigenlijk wel weten waar, anders kan het misschien averechts werken. Vraag anders bij je huisarts of ga zelf naar een kno.
Verder schijnen er oefeningen voor te zijn, ik heb ze zelf jaren geleden een tijdje geprobeerd, google op Epley manoevre.
Tot slot is er niet veel aan te doen: zie het als een teken van je lichaam als je even een stapje terug moet nemen! Het is bij mij een stuk minder geworden, bijna weg, dus ik wens jou dat ook toe!
Verder zei mijn KNO-arts dat je de spieren in je nek warm en soepel moet houden. Dus bijv. massage en zelf (of je partner) onder op je hoofd (bij aanhechtingen met je nek) masseren. Maar je moet eigenlijk wel weten waar, anders kan het misschien averechts werken. Vraag anders bij je huisarts of ga zelf naar een kno.
Verder schijnen er oefeningen voor te zijn, ik heb ze zelf jaren geleden een tijdje geprobeerd, google op Epley manoevre.
Tot slot is er niet veel aan te doen: zie het als een teken van je lichaam als je even een stapje terug moet nemen! Het is bij mij een stuk minder geworden, bijna weg, dus ik wens jou dat ook toe!
woensdag 9 maart 2011 om 07:53
Helaas geen tips. Mijn moeder heeft het ook. Gebruikte jaren betahistine (in drukke tijden soms wel 6 per dag, ze mocht het namelijk zelf ophogen), maar ze heeft het afgebouwd en gebruikt nu niks meer. Ze merkt verder geen verschil.
Zorg ervoor dat je agenda niet té vol staat, want volgens mij worden de klachten dan juist erger. Klopt dat? (bij mijn moeder wel).
Zorg ervoor dat je agenda niet té vol staat, want volgens mij worden de klachten dan juist erger. Klopt dat? (bij mijn moeder wel).