Indonesisch etentje
dinsdag 8 maart 2011 om 09:01
Ik geef zaterdag een etentje voor vrienden en ga Indonesisch koken. Dit heb ik al vaker gedaan dus dat is het probleem niet, alleen nog niet eerder voor 7 personen.
Ik ga maken: (misschien is niet alles goed geschreven)
Nasi
Witte rijst
Sate babi
Ajam panniki
babi pangang
gado gado
atjar (zelfgemaakt)
erbij heb ik gefrituurde uitjes en kroepoek.
Iemand nog tips, moet er nog iets bij? Waar ik vooral een beetje mee zit is de hoeveelheden, ik weet niet zo goed hoeveel ik van alles moet maken.
Alle tips zijn welkom. Ik heb de hele vrijdag en zaterdag om te koken dus dat zal het probleem niet zijn...
Bedankt
Floortje
Ik ga maken: (misschien is niet alles goed geschreven)
Nasi
Witte rijst
Sate babi
Ajam panniki
babi pangang
gado gado
atjar (zelfgemaakt)
erbij heb ik gefrituurde uitjes en kroepoek.
Iemand nog tips, moet er nog iets bij? Waar ik vooral een beetje mee zit is de hoeveelheden, ik weet niet zo goed hoeveel ik van alles moet maken.
Alle tips zijn welkom. Ik heb de hele vrijdag en zaterdag om te koken dus dat zal het probleem niet zijn...
Bedankt
Floortje
dinsdag 8 maart 2011 om 19:20
Recepten voor Indische toetjes op smulweb:
www.smulweb.nl/recepten/&query=indisch& ... &type_id=C
Je etentje klinkt heerlijk trouwens! En de posts van jou MV...mmm...
www.smulweb.nl/recepten/&query=indisch& ... &type_id=C
Je etentje klinkt heerlijk trouwens! En de posts van jou MV...mmm...
dinsdag 8 maart 2011 om 23:07
De witte rijst zou ik vervangen door mie of mihoen, om ook een ander mondgevoel te hebben. .
Bij mijn oma was het toetje altijd mandarijntjes en spekkoek. Je zou misschien ook een "kwee" kunnen maken ?
Bij het googelen ben ik een fantastische link tegengekomen, dit komt uit een boek met het jaartal 1922 .
Inhoudsopgave:
http://www.leestrommel.nl/makanlah/pagina12.html
Toetjes:
http://www.leestrommel.nl/makanlah/pagina9.html
Bij mijn oma was het toetje altijd mandarijntjes en spekkoek. Je zou misschien ook een "kwee" kunnen maken ?
Bij het googelen ben ik een fantastische link tegengekomen, dit komt uit een boek met het jaartal 1922 .
Inhoudsopgave:
Toetjes:
woensdag 9 maart 2011 om 08:32
woensdag 9 maart 2011 om 08:50
Floortje, ik ga prat op mijn zoetzure saus, die vind ik zelf zoooo lekker. Officieel is het de babi pangangsaus. Ik eet alleen geen babi pangang dus ik kan niet 100% zeker zeggen dat dit ook is wat je bij de chinees krijgt maar volgens het originele recept wel.
Als je dit zo maakt wil je nooit meer anders. Ik moet wel zeggen dat ik bijna nooit sherry in huis heb dus dan laat ik het maar weg.
Als je dit zo maakt wil je nooit meer anders. Ik moet wel zeggen dat ik bijna nooit sherry in huis heb dus dan laat ik het maar weg.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
woensdag 9 maart 2011 om 08:51
oja, handig om het recept erbij te doen
Babi pangangsaus van de chinees
Ingrediënten:
2 dl ananassap
2 el tomatenpuree
1 el tomatenketchup
2 el witte wijnazijn
1 el citroensap
3 el suiker
2 el sojasaus
1 el olie
2 1/2 cm gemberwortel fijngehakt
1 teentje knoflook geperst
1 el maizena
chilisaus
droge sherry
Bereidingswijze:
Ingrediënten (behalve gember /knof, maizena, sherry en chilisaus) in een kom roeren.
Olie in de wok verhitten, gember/knoflook even roerbakken, ovg. ingrediënten toevoegen en aan de kook brengen. Maizena aanmaken en toevoegen. Saus op smaak brengen met wat chilisaus en droge sherry.
Babi pangangsaus van de chinees
Ingrediënten:
2 dl ananassap
2 el tomatenpuree
1 el tomatenketchup
2 el witte wijnazijn
1 el citroensap
3 el suiker
2 el sojasaus
1 el olie
2 1/2 cm gemberwortel fijngehakt
1 teentje knoflook geperst
1 el maizena
chilisaus
droge sherry
Bereidingswijze:
Ingrediënten (behalve gember /knof, maizena, sherry en chilisaus) in een kom roeren.
Olie in de wok verhitten, gember/knoflook even roerbakken, ovg. ingrediënten toevoegen en aan de kook brengen. Maizena aanmaken en toevoegen. Saus op smaak brengen met wat chilisaus en droge sherry.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
woensdag 9 maart 2011 om 09:00
quote:Iwannalive schreef op 09 maart 2011 @ 08:53:
Lekker veel kroepoek inslaan als er te weinig eten is geef je ze kroepoek met pindasaus.Eens met je dat kroepoek en satesaus lekker is. En zeker erbij doen. Maar denk alleen niet dat ze te weinig eten heeft , zou zo willen aanschuiven als ik lees wat ze gaat maken.
Lekker veel kroepoek inslaan als er te weinig eten is geef je ze kroepoek met pindasaus.Eens met je dat kroepoek en satesaus lekker is. En zeker erbij doen. Maar denk alleen niet dat ze te weinig eten heeft , zou zo willen aanschuiven als ik lees wat ze gaat maken.
woensdag 9 maart 2011 om 09:18
woensdag 9 maart 2011 om 09:19
quote:Mylene_Valerie schreef op 09 maart 2011 @ 09:00:
[...]
Eens met je dat kroepoek en satesaus lekker is. En zeker erbij doen. Maar denk alleen niet dat ze te weinig eten heeft , zou zo willen aanschuiven als ik lees wat ze gaat maken.Ja ik ook. Ben dol op rijsttafels... maar dan heeft ze zeker te weinig
[...]
Eens met je dat kroepoek en satesaus lekker is. En zeker erbij doen. Maar denk alleen niet dat ze te weinig eten heeft , zou zo willen aanschuiven als ik lees wat ze gaat maken.Ja ik ook. Ben dol op rijsttafels... maar dan heeft ze zeker te weinig
woensdag 9 maart 2011 om 09:22
woensdag 9 maart 2011 om 09:31
quote:Iwannalive schreef op 09 maart 2011 @ 09:26:
[...]
Is goed en dan nemen we deze mee in de achterbak...
[afbeelding]Jij bent van de goeie ideeen, accoord. Ik heb er al zin in. Zal even wat ruimte in de vriezer maken .
[...]
Is goed en dan nemen we deze mee in de achterbak...
[afbeelding]Jij bent van de goeie ideeen, accoord. Ik heb er al zin in. Zal even wat ruimte in de vriezer maken .
woensdag 9 maart 2011 om 09:33
quote:Floortje_1981 schreef op 09 maart 2011 @ 09:30:
hihihihi dan moeten jullie wel al vrijdag weg hoor anders zijn jullie niet op tijd...Nee we zorgen dat we op tijd aan het diner aanschuiven hihihi, ik neem wel een lekker wijntje mee. Of worden theezakjes bij Indonesisch eten meer gewaardeerd?
hihihihi dan moeten jullie wel al vrijdag weg hoor anders zijn jullie niet op tijd...Nee we zorgen dat we op tijd aan het diner aanschuiven hihihi, ik neem wel een lekker wijntje mee. Of worden theezakjes bij Indonesisch eten meer gewaardeerd?
woensdag 9 maart 2011 om 11:05
quote:Floortje_1981 schreef op 09 maart 2011 @ 09:46:
foto's maken moet lukken, alleen weet ik niet of ik ze kan plakken. Maar ik kan ze altijd naar je mailen Mylene en dan kan jij ze evt plakken!Geen probleem, als het niet lukt dan mail je mij maar, is goed .
foto's maken moet lukken, alleen weet ik niet of ik ze kan plakken. Maar ik kan ze altijd naar je mailen Mylene en dan kan jij ze evt plakken!Geen probleem, als het niet lukt dan mail je mij maar, is goed .
woensdag 9 maart 2011 om 15:06
quote:Floortje_1981 schreef op 09 maart 2011 @ 09:46:
wijn vind ik persoonlijk lekkerder en vind dat ik dat wel verdient heb als ik me uitsloof in de keuken
Dat vind ik ook,
Kan je alles vinden daar in het hoge noorden, hebben ze daar ook toko's? Of moet je zoeken in de supermarkt.
Wijn is wel duur, dus is wel fijn als je gasten dat meenemen.
En de leftovers de volgende dag heerlijk op eten met een koud biertje erbij.
wijn vind ik persoonlijk lekkerder en vind dat ik dat wel verdient heb als ik me uitsloof in de keuken
Dat vind ik ook,
Kan je alles vinden daar in het hoge noorden, hebben ze daar ook toko's? Of moet je zoeken in de supermarkt.
woensdag 9 maart 2011 om 15:42
Galadriel, ik kan redelijk alles vinden, niet alles maar wel bijna alles. Inmiddels ook een toko in de buurt (nou ja in de buurt is ca 30min met de auto maar goed) die zijn wel meer thais/chinees/indiaas ingesteld maar de meeste basis dingen hebben ze wel.
left over eten we idd de volgende dag, zal vast geen probleem zijn!
left over eten we idd de volgende dag, zal vast geen probleem zijn!
woensdag 9 maart 2011 om 23:06
quote:galadriel schreef op 09 maart 2011 @ 15:06:
[...]
Dat vind ik ook,
Wat versta je onder "het hoge noorden" ?
Noorwegen, Denemarken of Groningen ?
In Groningen-stad is volgens mij de oudste toko "Melati" op het Zuiderdiep. Daar tegenover zit ook nog één. Verder heb je in de Oude Ebbingestraat een aantal Chinese toko's en op de Korreweg een megagrote Chinese supermarkt, helaas kan ik daar de verpakkingen niet lezen, ik durf er niets te kopen, bang voor weet-ik-wat voor griezeligs.
Surinaamse toko's hebben we ook. En Russisch, Noord-Afrikaans, Mediterraan..........
[...]
Dat vind ik ook,
Wat versta je onder "het hoge noorden" ?
Noorwegen, Denemarken of Groningen ?
In Groningen-stad is volgens mij de oudste toko "Melati" op het Zuiderdiep. Daar tegenover zit ook nog één. Verder heb je in de Oude Ebbingestraat een aantal Chinese toko's en op de Korreweg een megagrote Chinese supermarkt, helaas kan ik daar de verpakkingen niet lezen, ik durf er niets te kopen, bang voor weet-ik-wat voor griezeligs.
Surinaamse toko's hebben we ook. En Russisch, Noord-Afrikaans, Mediterraan..........
woensdag 9 maart 2011 om 23:07
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 09 maart 2011 @ 20:49:
Heeft iemand hier Indische succes recepten waar geen "zakjes en pakjes" in gaan? Ik woon ook niet in NL dus moet het doen met losse kruiden.
Alvast bedankt!
Bij het googelen ben ik een fantastische link tegengekomen, dit komt uit een boek met het jaartal 1922 . Toen hadden ze vast nog geen pakjes en zakjes.
Inhoudsopgave:
Toetjes:
Heeft iemand hier Indische succes recepten waar geen "zakjes en pakjes" in gaan? Ik woon ook niet in NL dus moet het doen met losse kruiden.
Alvast bedankt!
Bij het googelen ben ik een fantastische link tegengekomen, dit komt uit een boek met het jaartal 1922 . Toen hadden ze vast nog geen pakjes en zakjes.
Inhoudsopgave:
Toetjes: