Geld & Recht alle pijlers

Vervangende toestemming erkenning kind

09-03-2011 13:51 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn partner en ik hebben een probleem vanwege het erkennen van ons ongeboren kindje.

Mijn partner ligt al meer dan 3 jaar in scheiding. Helaas ligt de vrouw nogal dwars op zijn zachtst gezegd.

Ondertussen hebben wij al 2,5 jaar een relatie. Nu zijn we 15 weken zwanger en wilden we ons spruitje gaan erkennen. Krijgen we op het gemeentehuis doodleuk te horen dat dit niet kan omdat hij nog getrouwd is en dat we toestemming moeten vragen aan zijn vrouw??!!

Ze wonen al ruim 2 jaar niet meer onder 1 dak maar vanwege het koophuis met aanzienlijke onderwaarde staat hij daar nog wel geregistreerd.

Is het werkelijk waar dat we om vervangende toestemming moeten vragen aan de rechtbank?

De advocaat van mijn partner hoopt dat de gehele scheiding zo rond de geboorte van de kleine rond te hebben maar durft dit niet te garanderen.

Dan heeft ons kind niet eens een vader? Ik word ondertussen moedeloos van het Nederlandse rechtssysteem en al zijn goed bedoelde maar waardeloze instanties.

Wie kan mij meer vertellen.
Yep, je moet naar de rechtbank. Sterker nog: als zij zich laat bezwangeren is je vriend de vader. Als ik je vriend was zou ik toch nog eens gaan nadenken over haar eisen. Om van het gezeik af te zijn.
quote:Suze2hier schreef op 09 maart 2011 @ 13:55:

Yep, je moet naar de rechtbank. Sterker nog: als zij zich laat bezwangeren is je vriend de vader. Als ik je vriend was zou ik toch nog eens gaan nadenen over haar eisen. Om van het gezeik af te zijn.

De 306 dagengrens is gelukkig afgeschaft.

Ga naar een familierechtadvocaat om alles precies na te laten gaan. Het kan een hele hoop werk geven. Is het al wel mogelijk voor je partner om jullie ongeboren kind te erkennen ?
En de registratie van de echtscheiding kan toch allang rondgebreid zijn ? Je zit dan hoogstens nog met de verdeling van de huwelijksgoederengemeenschap.
Oh, wist ik niet Moppetoet. Maar idd TO. Laat je vriend het nou gewoon gaan regelen. Ik begijp dat ex dwars ligt (mijn ervaring is dat ze daar waarschijnlijk wel een rede voor heeft ). Dan maar (deels) aan haar wensen te gemoed komen zou ik zeggen. Om van het gezeik af te zijn.
Gewoon eerst vragen bij de gemeente wat er nodig is, de advocaat hiervoor inzetten wanneer het niet nodig is, is zonde.
Tja, was het allemaal maar zo simpel.

Vrouw heeft narcistische persoonlijkheidsstoornis en weet de hele boel dus al zo lang te manipuleren om haar heen.

Maar ze neemt gewoon nergens genoegen mee. Ze heeft zelf letterlijk gezegd dat ze hem alleen en ongelukkig wil zien terwijl zij de 1ste was die wilde scheiden.

En nee, we kunnen de ongeboren vrucht dus ook niet laten erkennen helaas.

Daarbij komt nog dat door toedoen van zijn vrouw, mijn partner na de scheiding in de schuldsanering komt (eerder kan weer niet omdat hij nog getrouwd is??!!) en dus geen geld hebben voor een rechtszaak.
Heb in dezelfde situatie gezeten. Ik moest het kind erkennen, voor de geboorte dus, en dan hadden we evt. via een testament ervoor kunnen zorgen dat ik na mijn dood toestemming zou geven voor een DNA test op mijn inmiddels geboren kind. Dit om te voorkomen dat mijn kindje ofwel als wees zou opgroeien of direct aan mijn erfgenamen zou worden 'gegeven'. Ik heb het kind erkend en direct aan mijn ouders (zij zijn mijn erfgenamen) gezegd dat mocht er iets fout gaan bij de bevalling, mijn vriend het kind moest krijgen. Niet zij en zéker niet de kinderbescherming. Maar we hebben niets op papier laten zetten. We namen het risico zeg maar. Het is allemaal goed gekomen, maar het is best wel tricky. Want helaas overlijden er best nog wel wat vrouwen tijdens een bevalling terwijl de baby wel overleeft. Dit is trouwens al 15 jaar geleden en het was in Frankrijk. Maar in NL zal het in grote lijnen hetzelfde zijn.
Volgens mij is het dan zo dat jullie kindje na de scheiding nog niet direct erkend kan worden. Echt klote voor jou en zo krom....
Bedankt Siensien.

Je wordt er zo moedeloos van om al meer dan 2,5 strijd te voeren over van alles en nog niets door toedoen van een ander. Ben blij te horen dat het bij jou allemaal verder goed is gegaan. Dat geeft weer wat hoop. Voorlopig a.s. dinsdag naar de rechtbank voor de voorlopige voorzieningen die zij geeist heeft )uiteraard meer dan mijn partner zelf verdient).

Fijn dat je hier je verhaal kwijt kan al is het maar het topje van de ijsberg en dat er mensen zijn die willen luisteren en met adviezen komen.

Bedankt alvast!!
Je kind heeft wel een vader hoor, alleen is je kind niet erkent.
Ja Deernie, de vrouw wordt in NL goed beschermt op het achterlijke af. Alsof het afhankelijke wezens zijn? En dat in de huidige tijd. In mijn eigen scheiding heb ik bewust gekozen voor alleen kinderalimentatie omdat ik vond dat ik op eigen benen moest staan en niet mijn hand op moest gaan houden bij mijn ex.
Bij een rechtswinkel kan je kosteloos advies krijgen.

Waarom is erkennen, nu op dit moment, belangrijk? Je kan eventueel met de notaristelefoon bellen om te kijken of jullie op een andere manier zaken kunnen regelen.

Mocht zijn vrouw zwanger worden (van een andere man) dan zal hij het vaderschap moeten ontkennen (bij gemeente geloof ik) en dit geloofwaardig maken.

Erkennen na geboorte kan natuurlijk ook. Ik hoop dat de scheiding wel snel rond komt. Dit is toch maar een hele vervelende situatie voor je.
Silvy, je hebt ook wel gelijk vanuit emotioneel oogpunt. Maar inderdaad, wanneer er iets gebeurd met mij heeft hij nergens recht op voor wat betreft het kind. En dat willen we graag voorkomen.
Tja je kunt het wel waardeloos vinden, maar ons rechtssysteem voorziet nu eenmaal niet in juridische vaders die nog vastzitten in hun eerdere relatie, maar alvast wel hun nieuwe partner zwanger maken. Dit is nu zo'n typisch gevalletje van de consequenties van je daden dragen. Omwille van jullie kind zou ik proberen op de relatie met ex te normaliseren en op die manier proberen toestemming te krijgen voor de erkenning van jullie kind.
@Amy2010

inderdaad kan het na de geboorte ook, maar moet dat niet binnen 3 dagen? Anders moet ik het zelf doen en dan staat het kind te boek als kind zonder vader.
quote:Lievie63 schreef op 09 maart 2011 @ 14:35:

Ja Deernie, de vrouw wordt in NL goed beschermt op het achterlijke af. Alsof het afhankelijke wezens zijn? En dat in de huidige tijd. In mijn eigen scheiding heb ik bewust gekozen voor alleen kinderalimentatie omdat ik vond dat ik op eigen benen moest staan en niet mijn hand op moest gaan houden bij mijn ex.Op het achterlijke af? Hoezo op het achterlijke af? Juridisch gezien is het klip en klaar wie de juridische moeder van een kind is namelijk degene uit wiens lichaam dat kind geboren wordt. Bovendien kan je nu wel lekker op die ex gaan afgeven maar ik denk dat het in jullie aller belang is om de relatie in ieder geval fatsoenlijk te houden.
@Evelynsalt

Je oordeelt naar mijn mening over iets waar je de gehele achtergrond niet van kent. We hebben het over een vrouw met een narcistische pers. stoornis. En daarbij was zij degene in 1ste instantie die wilde scheiden. Totdat mijn partner daarvoor de 1ste stappen ging zetten. met alle gevolgen van dien.

Je KAN geen normale communicatie voeren met iemand doe narcistisch is.
Ja dat zeg jij, maar ik hoor het verhaal maar van 1 kant. Bovendien blijft het feit overeind staan dat jij inmiddels zwanger bent van iemand die nog getrouwd is. Daar kan je heel boos over gaan doen, ook richting de ex, maar de enige die je daar de schuld van kan geven is je nieuwe vriend.
quote:deernie schreef op 09 maart 2011 @ 14:27:

Volgens mij is het dan zo dat jullie kindje na de scheiding nog niet direct erkend kan worden. Echt klote voor jou en zo krom....De vroegere 306 dagen regel is al jaren geleden afgeschaft, gelukkig. Die is in de tijd van Napoleon ofzo ingesteld, om te zorgen dat nog niet geboren kinderen van vaders die sneuvelden op het slagveld tóch een wettelijke vader zouden hebben.
Om geen geld kwijt te zijn aan procedures: erkennen zodra hij gescheiden is. Hij bouwt na de geboorte gewoon rechten op hoor, omdat hij familylife heeft met het kind. Kind wordt dus echt niet zomaar weggehaald als jou iets overkomt. Dat is toch helemaal niet in het belang van het kind...

En na 3 jaar pas een zaak over voorlopige voorzieningen?! Waarom heeft je vriend dat niet al veel eerder gevraagd? Zijn er kinderen in het spel bij zijn ex?
Wat dacht ja na ruim 3 jaar in scheiding te liggen en je samen 2,5 jaar een relatie hebt. Dat je dan maar omwille van de belachelijke eisen van de vrouw wij ons leven maar "on hold" moeten zetten? Je wilt gewoon samen verder een leven opbouwen.

Je zou voor de gein eens moeten googlen wat een narcistische persoonlijkheidsstoornis inhoudt. Dan weet je tegen wat voor onmogelijkheden je aan blijft lopen.
quote:evelynsalt schreef op 09 maart 2011 @ 14:46:

Ja dat zeg jij, maar ik hoor het verhaal maar van 1 kant. Bovendien blijft het feit overeind staan dat jij inmiddels zwanger bent van iemand die nog getrouwd is. Daar kan je heel boos over gaan doen, ook richting de ex, maar de enige die je daar de schuld van kan geven is je nieuwe vriend.

En na de scheiding komt hij ook nog meteen in de schuldsanering terecht.

Goed idee om ook nog eens een kind op de wereld te gaan zetten.

To heeft de hoofdprijs binnengehaald zo te lezen.
Tja, scheiden doet nou eenmaal lijden. En je vriend had er goed aan gedaan om eerst zijn scheiding helemaal af te ronden. Nu is de kans groot dat je toch een procedure moet gaan opstarten om je vriend de juridische vader te laten worden van jouw kind.
Wie zegt dat zij een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft?

Hij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven