Geld & Recht alle pijlers

Rondkomen van het minimum-bespaartips

10-03-2011 10:26 91 berichten
Alleenstaande moeder van 3 kids, waarvan 1 probleemkind, waardoor ik maar beperkt kan werken, gedeeltelijk dus nog aangewezen ben op de bijstand. Thank god geen schulden, maar sta aan t eind van de maand wel tegen de 1000 Euro rood ( regelmatig). Voorheen kreeg ik voor zoon met aandoening nog een bepaalde aanvulling, maar met alle bezuinigingen is dat ineens afgeschaft. Balen, want vanwege allerlei onderzoeken, therapien heb ik bijv veel benzine kosten, die ik nu dus zelf moet ophoesten. Ik merk het echt in de portemonee, al was t maar 70 Euro in de maand.

Mijn streven is om uit t structurele roodstaan te komen. Denk dat er meerdere mensen zijn die zo zitten als ik. Ben benieuwd naar ieders bespaartips.

Tip 1: Jaaaaaaaa, ik weet t... kan je ook mee stoppen, maar ik rook. Sinds kort draai ik zelf sigaretten met hulzen en zo'n apparaatje. Besparing: 60 %.
quote:Zespri79 schreef op 10 maart 2011 @ 11:34:

Tips :

* je kan op internet neem ik aan , welke internetprovider en abbo heb je ? Kan dat niet goedkoper bv ander pakket , andere provider ?

* hoe zit het met je voorschotten van gas en electra ,zijn die zo hoog of moeten ze zo hoog kunnen ze bv niet met 10 euro naar beneden per maand ?

Zou ik niet doen, 10 euro per maand merk je niet veel van, terwijl 1x per jaar weinig of geen gas/licht te hoeven betalen wel aantikt.

En dan ook je verwarming niet op bv 22 graden maar zet die tussen de 18 en 20 graden.

(ik wil niet suggereeren dat jij zo leeft maar in mijn omgeving zijn 2 gezinnen die de kachel aldoor op 22 graden hebben staan. En vervolgens met een t shirtje in huis zitten.. Doe dan een trui aan en de kachel wat lager.)

* abbonementen opzeggen van allerlei tv gidsen , kinderbladen , wordt lid van de leesmap of bibliotheek

* stoppen met roken --> doe navraag bij je zorgverzekeraar voor evt kosten of tegemoetkomingen

* check al je verzekeringen laat er desnoods iemand naar kijken die er verstand van heeft zodat je wel goed verzekerd bent maar niet oververzekerd of dubbel verzekerd bent

* boodschappen. Is het nodig om 3 zakken snoep te kopen of 5 zakken chips bv ? Is het nodig om 4 paar koeken te kopen ?

(geen idee of je dat in huis haalt maar wel slim om eens te kijken naar wat je allemaal koopt en of t echt allemaal wel nodig is of dat t niet goedkoper kan)

Ik neem al aan dat je met jou inkomsten niet naar de AH gaat om te winkelen maar naar de Aldi e.d. ?Ik kom bijna alleen maar bij de AH, maar ben toch maar zo'n 70 euro per week voor 4 personen kwijt. Aldi e.d. vallen ehct niet zoveel goedkoper (meer) uit en hebben vaak net niet wat je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje.. geen idee hoe laag de prijzen bij jou AH , DEKA en Super de boer zijn maa die zijn hier in mijn dorp stukken hoger dan die van de Aldi , Lidl , Nettorama
Ik neem aan dat je het over de TOG hebt die weggevallen is?

Probeer een PGB aan te vragen dan voor de kosten die je maakt. De MEE kan je helpen met het invullen van de formulieren.

Wie weet snijdt het mes dan zelfs aan 2 kanten: pgb voor je zoon en bij 10 uur of meer PGB per week kom je ook ineens weer in aanmerking voor TOG.
De auto heb ik wel echt nodig, ja. Ik moet nogal einden rijden ivm met zoon. Nu heeft hij bijv ergens therapie waar je met ov niet kan komen. Als ie de geest geeft, tja, dan kan er geen nieuwe komen. Ik heb al 3 jaar geluk, zonder veel kosten door de keuring en geen mankementen verder.

Wil idd een kasboek bij gaan houden, heeft iemand tips over welke 'kopjes'?

Nog een tip: Ik koop kleren in de uitverkoop, dus bijv eind van de zomer t shirts voor t volgend jaar. Laatst een paar broeken voor de kids voor 2 euro per stuk!

T is niet mn bedoeling dit topic speciaal op mij te richten, hoor. maar gewoon elkaar wat tips geven, maar er is dus al zo'n topic.

Aboonnementen heb ik niet, heb idd bijv vrijstelling voor gemeentelijke heffingen enzo.

Verwarming ben ik heel zuinig mee. Staat nooit hoger dan 18 graden. Na ja, zelden. Gewoon een dikke trui aan en lekkere slopsokken. Als kids weg zijn naar ex heb ik soms helemaal geen verwarming aan, of het moet echt bere koud zijn.

Heb een heel goedkoop abbo bij online, enz.

Ben dus op veel gebieden best goed bezig ( haha, vind ik zelf), maar er is altijd nog meer te besparen!
quote:amarisa schreef op 10 maart 2011 @ 11:50:

Wil idd een kasboek bij gaan houden, heeft iemand tips over welke 'kopjes'?

T is niet mn bedoeling dit topic speciaal op mij te richten, hoor. maar gewoon elkaar wat tips geven, maar er is dus al zo'n topic.Ook over een kasboek bijhouden is op Geld&Recht al een topic. En kom idd vooral naar het Vrekkentopic, de link is al gegeven zag ik!
Ja, is de TOG regeling idd. Zoon is in die zin een lastig geval, beetje tussen de wal en het schip. Denk niet dat hij 'erg genoeg' is voor een PGB van 10 uur, maar we zijn wel met heronderzoeken bezig, dus wie weet komt daar nog iets uit. Wil hem gewoon ook niet naar een weekend opvang, en dat moet je er dan geloof ik vaak bij aanvragen. Ex en ik hebben hem om t weekend, dus wil hem niet nog een weekend ergens dumpen!
Nee hoor. Logeeropvang is geen must.

Ga aub naar de MEE die kunnen je helpen met wat je aan kunt vragen.

En staar je niet blind op die 10 uur. Al krijg je maar 8 uur per week, dat is dan toch 8 uur die je zoon ten goede komen.
quote:Zespri79 schreef op 10 maart 2011 @ 11:48:

Cateautje.. geen idee hoe laag de prijzen bij jou AH , DEKA en Super de boer zijn maa die zijn hier in mijn dorp stukken hoger dan die van de Aldi , Lidl , NettoramaIk schipper tussen de aldi en de AH en merk dat AH in veel zaken steeds goedkoper begint te worden terwijl de Aldi voor dezelfde zaken steeds duurder wordt.Het komt steeds vaker voor dat ik schrik van wat ik af moet rekenen bij de Aldi.
Gaat jouw ex nooit met jullie zoon naar zijn therapie sessies? Dan ben je ook minder kwijt aan benzinekosten.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
quote:moppetoet schreef op 10 maart 2011 @ 11:29:

De kinderbijslag gaat hier op aan de "eigen bijdrage kinderopvang".Ja, hier ook, we krijgen voor 2 kinderen 430 euro per kwartaal,dat is dus 143 per maand, die blijft op de rekening staan,en samen met de kinderopvangtoeslag is dit het totaalbedrag aan kdv&bso per maand.
quote:Cateautje schreef op 10 maart 2011 @ 12:00:

[...]

Ik schipper tussen de aldi en de AH en merk dat AH in veel zaken steeds goedkoper begint te worden terwijl de Aldi voor dezelfde zaken steeds duurder wordt.Het komt steeds vaker voor dat ik schrik van wat ik af moet rekenen bij de Aldi.Het ligt er ook aan wat je koopt. Aldi zijn een a-merken, dus die met de a-merken in de AH vergelijken is appels met peren vergelijken. Als je voor iets bij de Aldi daarvoor in de plaats eurshopper koopt, ben je vaak nog goedkoper uit!
Euro shopper is goedkoper dan Aldi!

Ah zit hier om de hoek,en ik ging voorheen ook 1x per maand naar een Aldi verderop voor vanalles,maar ik heb opgelet,en de euroshopper blijkt zelfs goedkoper dan de Aldi, dus neem ik alles wat ik voorheen bij Aldi kocht nu mee met de wekelijkse boodschappen bij de ah.

Uit tijdgebrek doen wij nu 1x per week grote boodschappen ipv elke dag een paar dingen ,dat scheelt echt heel veel geld.
Gaat jouw ex nooit met jullie zoon naar zijn therapie sessies? Dan ben je ook minder kwijt aan benzinekosten.

Die heeft een fulltime baan, gaat mee naar ouderbegelieiding, maar de sessies doe ik, anders moet hij erg veel vrij nemen.

Goedkoopste winkel vind ik de C1000. Helaas zit er geen meer in de buurt. Die rood witte basismerk spullen zijn goed en spot goedkoop!
tip

Op eten kan je soms veel geld besparen. Voorheen kocht ik vaak van die knorr maaltijden waar je de verse spullen bij moet kopen. nu maak ik bijv kofta en lasagna helemaal zelf, zonder pakje, alles vers. Veel gezonder, want geen poedertjes met saus.

veel lekkerder en veel goedkoper.
quote:amarisa schreef op 11 maart 2011 @ 06:30:

Die heeft een fulltime baan, gaat mee naar ouderbegelieiding, maar de sessies doe ik, anders moet hij erg veel vrij nemen.

tja, en jij ondertussen maar parttime werken omdat het anders niet te combineren is.
Ik vind een fulltime baan ook geen excuus, je wil als ouder, gescheiden of niet, toch betrokken zijn bij de opvoeding van je kind? Onze jongste zoon moest ruim 1,5 jaar elke week naar fysio, maar mijn man en ik deden dit om de beurt. Mijn man wil er net zo goed als ik zijn voor onze jongens en dat houdt met dit soort dingen in dat we het 50/50 delen. Hij levert daar graag vrije uren voor in. Hoe zou jij het oplossen als je beide fulltime had gewerkt.........?
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
Je schrijft in de OP dat je gedeeltelijk bijstand krijgt. Kan de gemeente dan niet van je eisen dat je meer gaat werken om daaruit te komen?

Wat gaat er dan gebeuren? Slikken zij het argument dat jij beschikbaar moet zijn voor die therapieën? Ik denk het eerlijk gezegd niet, maar dat zijn ook van de vader verwachten dat hij er meer in investeert.

Stel nou dat je maandag een grotere baan aangeboden krijgt, wat dan?
He, wat een lekkere VVD reactie weer, Starshine. Kom mijn taak maar eens een paar dagen overnemen, dan weet je waarom ik niet meer kan werken! Of ik voor de lol met mn HBO diploma op zak elk dubbeltje zit om te draaien.

En ja, de gemeente gaat akkoord, die weten hoe de dagelijkse dag er hier uit ziet en zijn blij dat ik uberhaupt nog wat werk!!!
Nou, lijkt me toch behoorlijk handig als je stopt met roken.

Sorry, ik snap echt niet zo goed waarom je nog rookt als je zegt elk dubbeltje om te moeten draaien. Ik snap dat het moeilijk is als je verslaafd bent, maar de pijn van geen geld hebben lijkt me toch vele malen pijnlijker..?
@amarisa: het is toch niet zon gekke reactie dat mensen verwachten dat je wel wat meer kan werken als je elk dubbeltje moet omdraaien.

sowieso stoppen met roken, weggegooid geld! en nee geen excuus, doorzetten.. cursus stoppen met roken wordt gewoon vergoed!
1000 euro rood staan, kost per jaar 140 euro aan rente.
Ik sluit me aan,stoppen met roken,zeer zeker als je weinig geld hebt.Dat is al een van de eerste dingen waar je al het beste op kunt bezuinigen.
quote:amarisa schreef op 17 maart 2011 @ 07:01:

He, wat een lekkere VVD reactie weer, Starshine. Kom mijn taak maar eens een paar dagen overnemen, dan weet je waarom ik niet meer kan werken! Of ik voor de lol met mn HBO diploma op zak elk dubbeltje zit om te draaien.

En ja, de gemeente gaat akkoord, die weten hoe de dagelijkse dag er hier uit ziet en zijn blij dat ik uberhaupt nog wat werk!!!

VVD-reactie?

Ik verbaas me er over dat de bijstand het slikt dat jij deels thuiszit terwijl er voor anderen een sollicitatieplicht is.

Als jij daar onderuit komt omdat je werken en de zorg niet aankan (overspannen, burn-out), dan is dat een prima reden. Maar kom dan niet met smoesjes dat je maar parttime werkt omdat jij beschikbaar moet zijn voor je kind en papa dat niet kan omdat hij immers fultime werkt.

Zeg waar het op staat dan.

Jij vraagt tips om beter rond te komen en de beste tip is: meer inkomen genereren door meer te werken.
overigens heb ik zelf een kind met handicap, dus praat me niet over wat zwaar en niet zwaar is.
quote:Starshine schreef op 17 maart 2011 @ 10:28:

[...]

VVD-reactie?

Ik verbaas me er over dat de bijstand het slikt dat jij deels thuiszit terwijl er voor anderen een sollicitatieplicht is.

Als jij daar onderuit komt omdat je werken en de zorg niet aankan (overspannen, burn-out), dan is dat een prima reden. Maar kom dan niet met smoesjes dat je maar parttime werkt omdat jij beschikbaar moet zijn voor je kind en papa dat niet kan omdat hij immers fultime werkt.

Zeg waar het op staat dan.

Jij vraagt tips om beter rond te komen en de beste tip is: meer inkomen genereren door meer te werken.

Volledig mee eens! Het is belangrijk om beschikbaar te zijn voor je kinderen, maar het is ook belangrijk om voldoende financiele middelen te hebben voor de zorg van je kinderen. Ik vind het een beetje een antieke gedachte dat vader wel fulltime kan werken en moeder niet. En zoals hier al vaker wordt geroepen, stoppen met roken en inderdaad, meer inkomen genereren. Dit kan door meer te gaan werken, maar ook door een baan aan te nemen die meer oplevert. Niet dat dit heel veel zin heeft, want alles wordt verrekent met de bijstand (Wwb). Het wordt pas interessant als je behoorlijk boven bijstandsnorm gaat verdienen, en dat moet met een HBO-papiertje zeker lukken zonder dat je direct 40 uur per week aan de slag gaat. Ander voordeel is dat de alimentatie die je mogelijk krijgt van je man voor de zorg van de kinderen daar bovenop komt, in plaats van dat het ook verrekend wordt met de bijstandsuitkering.

Je hebt financieel meer ruimte op deze manier. Je bent niet ziek, je hebt niet een echte beperking richting arbeidsmarkt. Je hebt een zorgtaak. Maar die heeft de vader ook. Als ik jouw klantmanager was, zou ik dit toch met jou gaan bespreken, hoe kunnen deze taken beter verdeeld worden, ook financieel? Hoe kun je meer inkomen genereren zodat je meer financiele ruimte hebt en niet meer afhankelijk bent van de bijstand.

Begin zelf eens met brainstormen! Zet alle oplossingen op papier en kijk (het liefst samen met iemand die een positieve insteek heeft) naar de oplossingen die je vindt, welke zijn haalbaar, en hoe ga je dit aanpakken.

Ik heb veel vrouwen begeleid in situaties als de jouwe. In eerste instantie zien ze er altijd tegenop, al die veranderingen. Het vergt behoorlijk wat, het is niet makkelijk. Maar stuk voor stuk zijn ze allemaal erg blij dat ze niet meer afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering.

Dus: SUCCES !!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven