Werk & Studie alle pijlers

Dag minder werken omdat het kan?

12-03-2011 17:11 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik overweeg een dag minder te gaan werken omdat het financieel lijkt te kunnen. Meestal zie je dat mensen minder gaan werken omdat er kinderen komen of vanwege verminderde gezondheid. Dat geldt bij mij allemaal niet. Ik merk wel dat ik een hele drukke baan heb die veel tijd en energie vergt (onderwijs). Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om die tijd- en energieopslurping te verminderen maar dat is tot op heden niet gelukt. Minder uren werken kan daarentegen vrij makkelijk bij ons.

Ik woon alleen, heb een goed salaris en na een middagje rekenen moet ik concluderen dat ik nog steeds prima rond lijk te kunnen komen als ik een dag minder ga werken. Het lijkt me heerlijk om meer tijd voor mezelf te hebben, meer rust en genieten van NU.

Ik merk wel dat ik mezelf echt overtuigen moet. Ik ben van huis uit opgevoed met een cultuur van "Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan". Mijn vader werkte 7 dagen per week. Ik denk ook niet dat ik dit thuis ga vertellen, mijn ouders zouden het niet begrijpen en ik vermoed dat het op een zeer onprettige manier escaleert. Aan de andere kant, ik ben 36 en hoef toch geen verantwoording meer af te leggen over hoe ik m'n financiën regel.

Dit topic... ik zou graag ervaringen horen. Zijn er meer mensen die bovenstaande beslissing hebben genomen? Wat gaf voor jou de doorslag? Kreeg je rare reacties uit je omgeving?

En waar moet ik rekening mee houden (ik zat bijvoorbeeld aan pensioenopbouw te denken maar is er nog meer?)? Ik wil sowieso aan de afdeling P&O vragen of ze een berekening willen maken maar heeft iemand nog meer aandachtspunten, bijv. over belasting o.i.d.?

Alvast bedankt!
Wat fijn dat je in de luxe positie zit dat je het jezelf kunt veroorloven. Zou je dan per aug/september naar 32uur willen? Vriend werkt ook 32 uur (ivm zoon) maar vindt het heerlijk. Een break in de week (2 middagen vrij) en hij ervaart het als GE-WEL-DIG. Zeker dat je niet op maandag moet denken van nog 5 dagen...maar gelijk al uit kan kijken naar zijn vrije middagen...
quote:dignity schreef op 12 maart 2011 @ 17:26:

[...]

Wat een ontzettend kortzichtige reactie. Voor sommige mensen is er meer in het leven dan geld hoor. Jij ziet het las nixen, ik zie het als genieten van je vrije tijd. En wie zegt dat ze ook echt gaat nixen? Misschien gebruikt ze die dag wel voor het verder ontwikkelen van hobbies oid. Dat is dan toch ook wat waard?

Ontzettend kortzichtig nog wel...

Jonge vrouwen in de bloei van hun leven, hoog opgeleid en dan thuis gaan zitten? Een hobby ontwikkelen?? Mijn werk is super leuk en intellectueel een hele uitdaging waar ik ook nog eens een goed salaris voor krijg. Daar weegt het ontwikkelen van een hobby niet tegenop. Dus wat is hier nu kortzichtig aan? Dat noem ik part-time werken ook niet. Ik denk wel dat je je eigen glazen ingooit ten aanzien van carrieremogelijkheden. Wellicht ben ik gewoon een stuk ambiteuzer dan jij/jullie..dus nogmaals, waarom is dat kortzichtig?
Ik ben alleenstaand en werk 27,5 uur in de week. Heerlijk!!!

Ik moet er wel bij zeggen dat ik haast altijd moe ben en ik het ook niet zou trekken om meer te werken.
Heerlijk hoor, 4 dagen werken. Ik doe het ook, heb geen kinderen en wel een huishoudelijk hulp. Dus: ik gebruik die vrije dag lekker voor mezelf en niet om het huishouden te doen. Je kunt ook makkelijker dingen regelen, zoals tandarts ofzo, hoeft er geen vrij meer voor te vragen.

Wat je zou kunnen overwegen, is om 4 dagen van 9 uur te gaan werken, dan ga je in uren niet zo achteruit en heb je toch je vrije dag.

En volgens hoef je helemaal geen 'goede argumenten' te hebben om PT te gaan werken.
Tijd is ook geld, dus wat wil je liever?
quote:verhuisd schreef op 12 maart 2011 @ 17:38:

[...]

Jonge vrouwen in de bloei van hun leven, hoog opgeleid en dan thuis gaan zitten? Een hobby ontwikkelen?? Mijn werk is super leuk en intellectueel een hele uitdaging waar ik ook nog eens een goed salaris voor krijg. Daar weegt het ontwikkelen van een hobby niet tegenop. Dus wat is hier nu kortzichtig aan? Dat noem ik part-time werken ook niet. Ik denk wel dat je je eigen glazen ingooit ten aanzien van carrieremogelijkheden. Wellicht ben ik gewoon een stuk ambiteuzer dan jij/jullie..dus nogmaals, waarom is dat kortzichtig?Kortzichtig omdat je er in je reactie vanuit gaat dat iedereen dus maar voor het geld of ambitie moet gaan. Dat je genieten van je vrije tijd gelijk stelt aan niksen, terwijl misschien mensen wel kiezen voor een hele waardevolle invulling van die extra vrije tijd. Dat vind ik kortzichtig. Fijn als jij zulke ambities hebt, maar dat is niet voor iedereen zo. Mensen maken soms andere afwegingen, de ene gaat voor ambitie en carriere, de ander hecht meer waarde aan andere dingen. Voor beiden valt wat te zeggen, maar door het maar gelijk te stellen aan 'niksen' vind ik erg bekrompen, ja.
Ik denk dat verhuisd een stuk jonger is dan de meesten hier. 10 jaar geleden zou ik er waarschijnlijk ook zo over gedacht hebben. Als je ouder wordt, komt steeds meer het besef dat het leven niet onbeperkt is en dat werken niet het hoogste goed is.

verhuisd, kun je vertellen waarom carrière voor jou zo belangrijk is? Gaat dat om geld? Om aanzien? Kun jij je voorstellen dat je uit andere activiteiten minstens zoveel bevrediging en levensvreugde kan halen?
Oh, ik ben op donderdag vrij. Vind ik heerlijk. Op woensdag kijk ik er echt al naar uit en na mijn vrije dag 'hoef' ik nog maar 1 dagje en dan is het alweer weekend.
Hi Haley,

ik heb ook geen kinderen en werk ook maar 32 uur. ik werkte altijd 40 uur , toen ging ik een HBO studie doen naast mijn werk en ben ik 32 uur gaan werken per week, had ik 1 dag voor de studie. ben nu al zo'n 3 jaar klaar met de studie, maar ga echt niet meer 40 uur werken.

en over een jaar of 10 wil ik nog een dag minder werken als ik me dat financieel dan nog steeds kan permiteren. Partner werkt 4 x 9 dus die is ook 1 dag per week vrij.

en geloof me, de tijd vliegt nog steeds!
Trouwens ik ken ook managers die 4 dagen werken dus het hoeft een carriere niet in de weg te staan.
quote:verhuisd schreef op 12 maart 2011 @ 17:19:

ongelooflijk; dus je gaat liever een extra dag nixen en wasjes draaien dan dat je geld verdient???

Ongelooflijk?

Je werkt om te leven,je leeft niet om te werken toch? Tenminste ik niet. Als ik genoeg geld heb om rond te komen, ga ik echt niet fulltime werken.
Ik heb ook een paar jaar 32 uur gewerkt. Verschillende parttime-dagen gehad en alle dagen hebben voor- en nadelen. Bij maandag en vrijdag heb je natuurlijk een extra lang weekend, maar op maandag zijn veel winkels niet open (mocht je willen winkelen) en op vrijdag zijn er al zoveel mensen vrij dat het niet echt rustig boodschappen doen is. Dinsdag is wel lekker beginnen, het werk begint op maandag, daarna meteen een dagje vrij en dan duurt de week nog maar 3 dagen. Woensdag hakt de week lekker doormidden. En na een vrije donderdag hoef je nog maar 1 dagje.

Nu werk ik 40 uur met ADV-dagen. Ook heerlijk met 47 vakantiedagen per jaar.
Van hard werken is inderdaad nog nooit iemand dood gegaan(bij wijze van), maar van hard werken kan je wel heel ongelukkig worden.

ALs jij de mogelijkheid hebt en je kan je financieel prima redden, ga dan lekker minder werken. Ik werkte ook 'maar' 4 dagen in de week, toen nog zonder kind. En het was prima zo.

Mijn baan vraagt veel van mij, zowel mentaal als fysiek. Nu hebben we een dochter en ik werk 3 dagen in de week. Mogelijk ga ik binnenkort 2,5 dag in de week werken....gewoon....omdat het kan. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
quote:Haley schreef op 12 maart 2011 @ 17:38:

[...]

Dat speelt dus ook wel mee bij mij... Maar tegelijkertijd denk ik ook wat hier al een paar keer gezegd werd: je werkt om te leven, niet andersom.

Hoe heb je toch die knoop doogehakt? En hoe bevalt het nu?

ik leefde wel om te werken en vond dat eigenlijk helemaal niet zo erg, maar het heeft me wel mijn relatie gekost, want ik was altijd aan het werk en had het alleen maar over school. (Het waren mijn eerste jaren voor de klas)

Ik was een jaar na de breuk heel erg moe en ben door de dokter naar een psycholoog gestuurd. Die moeheid bleek uiteindelijk fysiek, maar ik heb het er wel met haar veel over gehad.

Ik vond het namelijk be-la-che-lijk, om zelf in te leveren wb salaris om beter onderwijs te leveren. Dat vond ik echt heel erg scheef. Uiteindelijk heeft ze me er van doen overtuigen dat het hele systeem echt niet gaat veranderen en dat ik dan maar voor mijzelf moest kiezen.

Ik moet wel toegeven dat ik me voorgenomen had om op die vrije dag niet naar school te komen, maar dat is me in die 1.5 jaar amper gelukt. Nu doe ik al mijn werk op school zodat ik thuis lekker helemaal niks hoef te doen en dat is wel heel lekker.

Maar het ligt wel op de loer om op je vrije dag tóch heel veel voor school te doen, gewoon omdat je de tijd ervoor hebt.

Vorig jaar had ik op een donderdag vrij en toen trapte ik heel vaak in die valkuil. Dit jaar veel minder.
quote:verhuisd schreef op 12 maart 2011 @ 17:38:

[...]

Jonge vrouwen in de bloei van hun leven, hoog opgeleid en dan thuis gaan zitten? Een hobby ontwikkelen?? Mijn werk is super leuk en intellectueel een hele uitdaging waar ik ook nog eens een goed salaris voor krijg. Daar weegt het ontwikkelen van een hobby niet tegenop. Dus wat is hier nu kortzichtig aan? Dat noem ik part-time werken ook niet. Ik denk wel dat je je eigen glazen ingooit ten aanzien van carrieremogelijkheden. Wellicht ben ik gewoon een stuk ambiteuzer dan jij/jullie..dus nogmaals, waarom is dat kortzichtig?

Zo dacht ik een paar jaar geleden dus ook. En in het onderwijs, het veld waar to werkt, hangen die paar carrièremogelijkheden die er zijn echt niet af van je 80 of 100% aanstelling.

Bovendien lever ik met mijn 80% aanstelling beter werk af dan toen ik 100% werkte. Dus hoezo niet ambitieus? Ik heb die keuze uit ambitie gemaakt.

(hoe raar die in jouw oren ook mag klinken).
In het onderwijs kun je maar beter fulltime werken, omdat " ze" toch altijd fulltime een beroep op je doen, ook als je minder werkt.
Lekker minder werken, zou ik ook doen. En je vooral niet schuldig voelen omdat je thusi zit te niksen.

Werk is niet zaligmakend

Leef je leven op jouw manier, zonder daarbij anderen het leven moeilijk te maken, en daar lijkt me weinig kans op op deze manier
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hoi Haley,

Ik ben 26jr en heb tot drie maanden terug altijd 32uur gewerkt; heerlijk!

Op dit moment werk ik zelfs 'maar' 28uur.

De ene week werk ik 3 en de andere week 4 dagen.

Dit had niet persee mijn voorkeur maar het is bij deze baan niet anders; en eerlijk gezegd bevalt het me prima!

Mijn vriend werkt 36uur in 4 dagen en die zou ook niet anders willen. Financieel is het ook allemaal prima te doen.

Mijn mening is ook dat je leeft om te werken en niet andersom!

Het leven is al zo kort, dus genieten we er maar flink van!

En nee, we krijgen nooit negatieve reacties.
Doen!

Ik werk 4 dagen (met kinderen), maar als het kan is dat toch heerlijk! Ook zonder kinderen, of hobbies etc.

Vind het wel belangrijk om in je eigen onderhoud te blijven voorzien.

Ik trap nu wellicht op een heleboel tenen, maar ik kan niet zo goed tegen vrouwen/moeders die stoppen met werken als ze kinderen krijgen, vooral omdat het werk toch niet leuk is en 'het moet wel leuk zijn om te werken'. Dat kunnen ze omdat hun partner wel werkt.

Ik vind dat je werkt om te leven, tuurlijk, als het werk leuk, uitdagend en helemaal je hobby is, geweldig, maar zo niet, ik vind dat je gewoon je steentje bij hoort te dragen, zowel in de maatschappij als in het gezin (ik weet dat je als thuisblijfmoeder ook hard werkt, maar toch, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).

Voor TO is dit allemaal niet aan de orde, zij kan met een dag minder werken ook rondkomen en is dan (zover ik kan lezen) van niemand afhankelijk, dus je hoeft ook aan niemand verantwoording af te leggen......

Gewoon doen, dus en geniet van je vrije tijd!!
quote:sugarmiss schreef op 12 maart 2011 @ 17:52:

Trouwens ik ken ook managers die 4 dagen werken dus het hoeft een carriere niet in de weg te staan.

Inderdaad, ik ben het bewijs

Bij ons is 36 uur fulltime en bijna iedereen werkt dat in vier dagen. Héérlijk zo'n weekend wat op donderdagmiddag begint.

(Overigens volg ik er nu een masterstudie ernaast, maar ook daarvoor werkte ik 32/36 uur)
ik zou ervoor gaan als je het financieel allemaal kan redden, en je baas vind het oke natuurlijk,.

ik zou wel goed met je baas overleggen vt voren hoe het gaat als het toch druk is op je werk, is die extra dag dat je komt werken dan tijd/voor/tijd of overuren dus meer% betaald? Of moet je je vrije dag verplaatsen? Heb je altijd dezelfde dag vrij?

mijn vorige baan was 36 uur pw en was om de week op vrijdag vrij. Nu werk ik 40 uur en zou zo terugwillen naar die minder uren (niet die baan maar das een ander verhaal.

geniet ervan want je werk is inderdaad niet alles!

heb je dit al met je pensioenfonds besproken? die kunnen toch wel e.e.a. uitrekenen?

wie vult je belastingpapieren elk jaar in, doe je dat zelf? als je daar iemand voor hebt kan hij/zij dat vast ook voor je uitzoeken?
Wat is er mis met nixen trouwens?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 12 maart 2011 @ 19:41:

Wat mij betreft nix.

quote:nouschi schreef op 12 maart 2011 @ 19:41:

Nix ;)

Veel lekkerder dan steeds "moeten"roepen dat je het druk, druk druk hebt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Floks schreef op 12 maart 2011 @ 19:42:

[...]

Wat mij betreft nix.

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven