Burnout! Het vervolg

09-02-2011 17:27 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Burnout? Het begin.

Hier kunnen we verder. Verder met onze verhalen, verder met troostende woorden, verder met goede adviezen, verder met 'klagen', verder dingen van ons afschrijven. Kortom verder met het schrijven over ons leven met een burnout en het herstel daarvan.
quote:lief_29 schreef op 11 maart 2011 @ 16:09:

[...]

Misschien moet je nog een keer mijn berichten van de afgelopen weken lezen. IK wil wel rustig aan doen, maar mijn ba niet, want het kan niet dat ik moe ben, vindt ze, en ik reintegreer te langzaam naar haar zin. Dus zij wil te veel en te snel, niet ik.

Ik heb geen therapie nu. De cognitieve therapie is klaar en de wachtlijst voor PsyQ is lang.

En wat bedoel je met "je slikt ook nog AD"? Want dat moet je minimaal 6 maanden slikken, anders heeft het geen zin. Dus dat zegt niets over mijn herstel. Als het al werkt bij mij.

En dan ga ik me nu druk maken om "de dingen die echt belangrijk zijn" en dat is dit niet.

Lief, waar ik op doelde was op het verhaal van je eigen grenzen. En niet op het feit, dat de ba je te snel wil laten re-integreren op je werk. Volgens mij heb ik daarover meerdere keren gezegd, dat ik je ba een flapdrol vind. Ik geef ook in dit bericht aan, dat je goed bezig bent. En ook dat het te begrijpen is dat je boos bent.

Zou ik in jouw geval ook zijn.

Wil je echt niet zelf veel te snel, als je nog regelmatig over je eigen grenzen heen gaat? Doe je echt altijd rustig aan? Zowel thuis en op je werk? Heb je echt altijd voldoende lepels voor een hele dag?

AD slik je toch om de symptomen van een depressie te verminderen. Wat nu als je zou stoppen met de AD is dan je depressie weg? Nee toch, dus je hebt dit nodig voor je herstel. Ook niks mee als dit voor jou helpt.

Je ziet dit als een aanval naar jou toe maar zo is het absoluut niet bedoeld. Je kan er ook op een andere manier naar kijken en niet als iets negatief zien.

Ik ga ermee stoppen, krijg het nu toch niet goed uitgelegd wat ik precies bedoel.
Ik geef alleen aan dat ik aan het leren ben om de grenzen van mijn lichaam te voelen en daar vervolgens naar te handelen. Dat ik niet goed kan voelen, is niet erg, ik heb tijd nodig om dat te leren en dat gaat met vallen en opstaan. Dat geduld heb ík wel met mezelf, maar de ba niet. Ba zou beter moeten weten en psych kent mij langer dan vandaag dus die had niet zo goedgelovig moeten zijn.

Die AD, ja, ik denk dat ik daar zo mee kan stoppen en dat overweeg ik ook. Nee, ik geloof niet dat ik een depressie heb. Het is ook helemaal geen klassiek antidepressivum, zoals eerder genoemd, maar een agomelatine, dat op je slaap (!) werkt. Ik denk dat het starten met de AD en de omslag in mijn genezing van de bo (namelijk 1e Kerstdag) samen is gevallen. Daarnaast ben ik rond Oud en Nieuw ook weer terug gegaan naar mijn oude anticonceptiepil omdat ik van de nieuwe (die ik bijna een jaar slikte) erg veel pijn had, zwaar emo werd, met name in week 3, en enorme pijn had. Nu zijn al die verschijnselen weg, met de aantekening dat psych zeker aan het begin van bo een hormonale disbalans vermoedde, en gut, dat zou nu allemaal weg zijn door een tóver-sláápmiddel?????

Verder ben ik ervan overtuigd dat ik psychisch zoveel verder ben gekomen de laatste maand. Mijn emotionele uitbarstingen zijn nihil de laatste tijd (behalve als ik ècht pissig word, en dat is mijn karakter. Ook dan duurt het niet langer dan een uur, hooguit twee, terwijl het toen wel 3 weken kon duren en slapeloosheid veroorzaakte). Mijn mentale belastbaarheid (dus focusduur en concentratiediepte) is echter nog laag en dat is een van de oorzaken dat ik sneller vermoeid ben.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd (en psych ook) dat ik nog altijd niet uitgerust ben van de fysieke roofbouw van vorig jaar. En dan heb ik het nog niet over mijn chronische ziekten die me af en toe opbreken. Die opvlammen, rusten, opvlammen, wanneer zij dat willen en waar ik vrijwel geen invloed op heb.

Dát is wat ba negeert, want zij vindt dat

1. ik een depressie heb (en ja, vanuit haar oogpunt zou ik dat wellicht ook geloven),

2. dat een depressie alleen psychisch is en geen fysieke vermoeidheid veroorzaakt,

3. dat de depressie, als die bestaat, op zich zelf staand is en niet het gevolg van een uit de hand gelopen bo. Sterker nog,een terugval is van een depressie die ik gewoonweg nooit heb gehad

4. ik nog niets heb geleerd want ze gaat ervan uit dat ik weer een terugval krijg (net zoals ze nu dus vindt dat ik twee jaar geleden niks heb geleerd want ze vidnt dat ik een terugval heb).

5. ik niet moe kan zijn van chronische ziekten.

Ik zou het waarderen als de zogenaamd deskundige met mij zou samenwerken naar een goed herstel, en niet dat ze me veroordeelt op onwaarheden. Dat frustreert me en ja, dan kom ik (één keer!) heel boos hier afreageren. Dat betekent niet dat zij stiekem gelijk heeft, dat betekent dat ik niet tegen oneerlijke behandeling kan. En op die eigenschap ben ik trots.

Net zoals mijn lg niet gelooft dat ik nu wél weet wat goed voor me is, in tegenstelling tot 3 maanden terug. Die gelooft dus ook niet dat iets heb geleerd en hij wordt ook nog eens gevoed door die heks. Ook daar kan ik boos van worden.

Het helpt me trouwens wel weer om het zo op een rij te zetten. Ik zal het eens in stukjes hakken en per onderdeel bepalen of ik de battle wel of niet aan ga.
Ik kom alleen even vertellen dat ik een heerlijke dag heb gehad, dat ik het onwijs gezellig heb gehad en heb genoten. Daarna nog gegeten met ons team (degene met wie ik naar de sauna was, is ook van mijn sport) en pas sinds een half uurtje weer thuis. Ik ben blij!!! Heb het zo goed volgehouden vandaag, doet me echt goed, ik zie echt vooruitgang.

En nu ga ik nog even lekker xfactor kijken met vriend.

Kom morgen bijlezen.

Fijne avond allemaal
Lief, goede samenvatting zo. Je hebt het voor jezelf heel duidelijk op een rijtje, dat vind ik knap.

Fijn dat je ene leuke dag hebt gehad Marriss. Hopelijk heb je goed geslapen vannacht en voel je je vandaag ook nog goed.

Ik heb goed geslapen, maar wel weer raar gedroomd en ik ben nu dus weer lichamelijk moe. Misschien toch weer te veel gedaan van de week. Gelukkig een rustig weekend, dus alle tijd om lekker niks te doen samen met mijn vriend. Komende week heb ik nog niks bijzonders staan en dat ga ik geloof ik maar zo houden, even een weekje weer de rem erop, dan kan mijn lichaam bijkomen.
Wow lief, ben onder de indruk van je analyse! Knap hoor, dat je het zo helder voor ogen hebt. En vrij objectief ook, als ik over mn werk/lg praat, wordt het verhaal nog steeds overschaduwd door emoties, hoewel ik al stukken beter kan relativeren dan een paar maanden. Ik kon me je boosheid al goed indenken, maar nu het zo op een rijtje staat, wordt het weer even pijnlijk duidelijk hoe oneerlijk je benaderd wordt.

Zon, ik snap jouw vragen en zie je goeie bedoelingen... Het was misschien niet helemaal gelukkig verwoord richting lief. Hoop niet dat je je er rot door voelt, ik zag vrij pittige (en pinnige) posts voorbij komen...

Abc, wat heeeeeerlijk, een leeg hoofd! Hopelijk ga je dat nog veel vaker ervaren. Geef je nog even een cursusje? Ikke wille oooook!!! Geniet van je rustige weekend. Jij kan altijd goed doseren vind ik, en met helicopterview naar je situatie kijken.

5x5, veel plezier bij het instuif vanavond! Blijf wel je grenzen bewaken he. Maar geniet er lekker van. Heb je morgen een bijkomdag?

Ik heb 11 uur lang geslapen, heerlijk. Gister avond nog wel erge hoofdpijn, echt weer die spanningshoofdpijn, die ik de eerste weken constant had... Maar goed, had ook een intensieve dag gehad. Van 11u tot 20u kletsen in de sauna en toen nog gegeten met teamgenootjes, das ook altijd een kippehok voel me nu wel ok, lange nacht heeft me goed gedaan. Nu rustig aan, beetje aanrommelen in huis, en dan wil ik vanavond even wat gaan drinken in de kroeg...is een feestje en al mn vrienden en vriendinnen zijn daar...en heb zin om ze te zien! Vriend gaat ook, hij moet morgen om 6u opstaan, dus kunnen we samen lekker vroeg naar huis.
Ik ben boos, vriend is boos. Hij ligt boos in bad en ik zit boos op de bank. Ik wil wel naar hem toe, maar dat worden tranen. Waarom doe ik nou toch elke keer weer te veel door de week waardoor ik in het weekend moe ben en ongezellig doe. Ik doe het gewoon weer, van alles plannen en doen en zodra ik niks gepland heb op een dag en dus niks moet (van mezelf) dan hang ik suf op de bank. Vriend is niet van het plannen dus samen hebben we haast nooit plannen, ik ben niet van het spontane. Dus uiteindelijk gebeurt er niks en zitten we weer op elkaar te fitten.

En dat allemaal omdat ik niet met hem mee wou zingen. En dat heeft niks te maken met moe of niet, ik houd gewoon niet van zingen en kan en wil het ook niet.
Abc das niet leuk, bijkom-weekend en dan ook nog ruzie.

Maar allereerst wil ik je even corrigeren... Je hangt NIET suf op de bank. Je bent herstellende van een bo, daardoor is je energielevel nog vrij laag, en aangezien je de afgelopen week veel energie hebt verbruikt, doe je rustig aan. Je bent nieuwe energie aan het opdoen en nieuwe lepels aan het sparen. Je hangt NIET suf op de bank, je hangt op de bank omdat je naar je lichaam luistert en voor jezelf zorgt!!!

Als je nu naar 'm toe gaat, en zegt wat je hier hebt geschreven? En ja, dan komen er tranen, nou en? Van wie mag dat niet?
abc, Ik hoop dat je het bij kan praten met je vriend! En Maris heeft gelijk, je bent lekker aan het bijkomen, dat doe je om weer nieuwe energie te krijgen.

Maris, wat fijn dat je een goeie dag hebt gehad! Dat is je gegund!

Lief en Zonnestraaltje,

Ik heb vandaag een redelijk actieve dag achter de rug, maar voel me goed! Nu pas een beetje moe eigenlijk. Heb wat dingen in huis gedaan (keuken opruimen, woonkamer opruimen, stofzuigen. Verder lekker gerelaxed. Zo nog even een wasje ophangen, straks vroeg eten en vanavond lekker dansen. Kom vanavond niet meer online dus wil jullie een fijne avond wensen!
Wo sind sie allemaal leute???!!!

Abc, is het alweer oké of ligt vriend nog steeds mokkend in bad en jij op de bank?
Ik ben hiieeerrrr!!!

Even snel, want heb een relatiegenietdag.

Vandaag twee uur buiten geweest, het was heerlijk weer. Helaas de geocache niet gevonden. Het was er één met veel rekenwerk en wat vaagheden, en ik merk dat ik daar toch nog niet zo goed in ben. Ik kon altijd heel gestructureerd een soort van eliminatietechniek toepassen, maar dat overzicht ben ik een beetje kwijt. En ook dat ik altijd degene ben die dat soort dingen doet, want manlief is er al helemaal geen held mee

Maar wel staartvinnen in de sloten gezien, dus de viskoorts slaat weer toe. Fijn, we gaan lekker veel naar buiten deze lente!

Maris, ik merk aan je dat de storm nu wel een heel zacht briesje is geworden he. Fijn dat je zo rustig door je dagen heen kunt kabbelen.

abc. wat jammer nou... Hoop dat jullie het inmiddels hebben uitgepraat. Genezen gaat met vallen en opstaan. Je komt er wel hoor! Wij allemaal

5x5, ook jij klinkt lekker. Tevreden met jezelf.

Zonnestraal, moet jij nou in het weekend ook werken eigenlijk?
We hebben uiteindelijk wel gepraat (en ik uiteraard geschreeuwd en gejankt). Het was geen gezellige dag, ik hoop dat het vandaag beter gaat. Ik wil niet nog zo'n dag. Het duurt gewoon te lang allemaal, we zijn beide ons geduld af en toe kwijt en dat resulteert in gefit en geruzie.

Het zal heus wel goed komen, maar leuk is anders.
Leuk is inderdaad anders Abc. Heeft hij wel wat begrip voor jouw kant van het verhaal of hangt het nog wat tussen jullie in? (hebben wij wel eens, dan praat je er wel over, maar blijft de boosheid nog wat hangen en blijft er nog zo'n rotsfeertje hangen...) Hopelijk is vandaag een gezelliger dag... Gaan jullie nog wat doen? Of ga je suf op de bank energie opdoen?

Lief, fijne dag gehad gisteren zo te horen. Lekker! Vandaag is het wel een stuk minder lekker buiten he, althans hier wel. Het klopt hoor, dat die ergste storm is gaan liggen. Gelukkig wel!

5x5, hoe was de instuif? Heb je genoten en kon je het goed volhouden?

En waar is onze zonnestraal???

Dames, ik ben zo blij, ik ben gisteren op stap geweest! Ik had er de hele dag al zin in, had ook geen spanning ofzo, geen huilbuien, niks. Wel een pam genomen trouwens, eerst een borrel frisje gedronken bij vrienden thuis, en toen nog naar de kroeg geweest. Het was druk, er was vrij harde muziek, maar het was leuk! Ik heb genoten! Oké, ik was nog niet mezelf, ik was wat mat, vermoeid en was kapot toen ik om 2u in mn bed lag... maar dat geeft niet.

Vandaag tot 11.30u geslapen, nu lekker in de zondag-stand, en vanmiddag ga ik met mn beste vriendin naar de bios. En als ik me dan vanavond nog steeds oké voel... jeeeetje wat boek ik dan een enorme vooruitgang!
Wat ontzettend fijn Maris
Lief, het klinkt als een heerlijke dag gisteren!

abc, ik hoop dat je vandaag een lekkere uitrust dag hebt en het tussen jou en je vriend weer beter gaat.

Maris, wat een heerlijk gevoel, lekker op stap geweest en zo kunnen genieten! Ik hoop dat dat vandaag ook zo is! Ik zie dat je idd behoorlijk vooruitgang boekt in vergelijking met een maandje of 2 terug ben je met sprongen vooruit gegaan!

De instuif was echt super leuk en ik heb vandaag een lekker bijkom dag. Ga alleen nog wat was vouwen straks en verder lekker niks. Heerlijk! Ben wel moe maar niet uitgeput-moe. Heb echt het idee dat ik ook wat vooruitgang boek!

Gisterenmiddag merkte ik trouwens wel dat ik toch wat te actief had gedaan overdag. Maar desondanks dus wel goed volgehouden!

Komende week heb ik best wel veel doktersafspraken staan maar verder probeer ik tussendoor zoveel mogelijk rust in te plannen voor mezelf. Ik merk dat ik er steeds beter in word om die balans te vinden en ik verzet me niet meer als ik me niet goed voel maar accepteer het gewoon. Ook al een vooruitgang!
Lalie, schat!
Zo. Ons huis is bijna makelaarklaar. Ben zó benieuwd wat er uit dat gesprek gaat komen woensdag!

Wat een rotzooi heeft een mens toch. Normaalgesproken als je opruimt, loop je toch een hoop troep voorbij hoor, die nu toch echt wel uit zicht moet worden gehaald.
Spannend Lief! Ik zag laatst foto's op funda, de fles bleekmiddel stond op de badrand (en nog veeeeel meeeeer zooi) snap ik echt niet!

Hoe was de kip in de hoed?
Heel erg lekker! Ik had 'm zonder bladerdeeg gemaakt (had geen glutenvrij in huis) dus afgedekt in de oven gehad en de laatste 20 minuten onafgedekt voor een krokant korstje.
Leuk! Dat recept had ik op dat allerhande topic geplaatst, vandaar dat ik benieuwd was

Ik voel me ok. En ik vind het eng. Ik ben vrijdag de hele dag weg geweest, gisteren op stap, vandaag naar de bios... en ik voel me nog steeds goed. Ik vind het fijn hoor, maar zit onbewust geloof ik wat te wachten tot ik in ga storten
Ja dat herken ik wel maris. Je moet weer even het vertrouwen in je lichaam terug krijgen. En het vertrouwen in je gevoel (voel ik me ècht zo lekker of lijkt dat maar zo?). Ach, het voorkomt wel een beetje dat je over de top gaat, die onzekerheid. Probeer er maar van te genieten.

Met mij gaat het ook nog wel lekker. Hoop gedaan deze week. Ben er alleen nog niet uit wat ik met werkuren zal doen volgende week. Zal nog één week stabiliseren of zal ik ba een plezier doen en opbouwen? Ik wil graag de woensdag vrij houden, terwijl zij vindt dat 5x4 de volgende stap is. Ik wil, áls ik ga opbouwen (?), naar 4x5. Dinsdag moet ik naar haar toe, dus ik zal het wel zien. Kijken hoe ik me morgen voel.
Hoeveel uren/dagen werkte je voor je bo Lief?

Klopt wat je zegt, van dat vertrouwen wat verdwenen is.

Ik ben wel erg moe, ga zo lekker naar bed. Nog even lezen, morgen wil ik naar body&mind, dus vroeg opstaan.
Ik heb net iets leuks gedaan . Heb ff een kwartiertje piano gespeeld. Wist niet dat ik het nog kon haha . Heb echt in geen maanden (ergens halverwege vorig jaar voor het laatst geloof ik) mijn piano aangeraakt. Ik heb ook echt een goeie dag gehad vandaag. Alleen wel weer veel pijn aan m'n handen vandaag en gisteren, maar moet komende week toch weer naar de reumatoloog, gelijk vragen of ik evt met andere (of die ik eerst slikte) medicijnen kan starten. Met m'n darmen gaat het nog steeds goed (sinds woensdag) en m'n moeheid blijft binnen de perken de laatste dagen. Ik voel met net als jij Maris, beetje onwerkelijk, alsof het bijna niet kan en het wel ergens een keer fout zou moeten gaan de komende dagen.
quote:_maris_ schreef op 13 maart 2011 @ 21:08:

Hoeveel uren/dagen werkte je voor je bo Lief?

40. Mijn contract is 36. Ik zou graag nog even die woensdag houden omdat ik merk dat ik die nu nog wel nodig heb na twee werkdagen. Maar wanneer dan het punt komt dat ik wel vijf dagen achter elkaar ga, weet ik eigenlijk niet. Misschien als ik de woensdag vol aktief bezig kan zijn thuis? Geen idee...

Ik vind dit een heel moeilijk dilemma. Hoe ik nu verder moet. Misschien is het ook wel angst hoor, en angst is een slechte raadgever. Wie weet valt het wel mee, 5x4, heeft het minder impact dan ik verwacht.
goedemorgen allemaal,

heb een heel verhaal op hyves geschreven.

ik voel me oke..wel moe maar niet zo alles overheersend moe.

ik denk dat het lente gevoel/zonnetje heel veel goed doet bij mij.

ik zie zo enorm uit naar de lente/zomer!!

ik moet vandaag bellen met psych..check.

ik wil vandaag huishouden doen.

ik wil vandaag kamer dochter opruimen.

ik zou verf uit kunnen zoeken voor dochter kamer.
Even een zwaai aan iedereen. Heb niet zoveel puf om te schrijven, maar het gaat wel goed hier. Ben met de jongste thuis (normaal zou hij vandaag op de creche zitten) omdat hij naar de kno moest. Hij moet weer buisjes, nu een jaar na de 1e keer weer.

Hij ligt nu lekker op bed, hopelijk blijft het even stil (afkloppen). Ik ben moe, hou het dus even hierbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven