wanneer merk je dat een tand dood is?
zaterdag 12 maart 2011 om 20:58
Mijn dochter heeft vanmorgen een aardige smak gemaakt. Haar tandvlees is blauw, en wat opgezwollen. Er was een randje bloed te zien bij haar boventanden. Gelukkig is er niets afgebroken. Als kind heb ik een grijze tand gehad, die was afgestorven na een valpartij. Ik heb al zitten googelen, maar wanneer wordt zo'n tand nou grijs? Wanneer weet ik dat er niets aan de hand is met haar tanden?
zaterdag 12 maart 2011 om 21:00

zaterdag 12 maart 2011 om 21:24
Mijn dochter had door een valpartij vier losse melktandjes, tuurlijk gebeurde dat s'avonds, dus dienstdoende tandarts gebeld, en die vroeg toen blijvend gebit of melkgebit, ik zei melkgebit, ohh zei de tandarts toen daar doen we niets aan, in een reflex had ik de tandjes teruggeduwd (waren naar achteren geklapt), en heb haar een week op kadetjes, banaan, soep en vla gezet, gelukkig bleven ze er in staan, en zijn ze niet gekleurd wel heeft ze deze tandjes al op zes jarige leeftijd gewisseld..
zaterdag 12 maart 2011 om 23:29
De tandarts kan dit inderdaad testen met koud en warm, maar dat zal bij een kindje van van 23 maanden niet meevallen, bovendien heb je weinig met die informatie, aan een dode tand is niets te doen, en het gaat hier om een melktandje je kunt het wel in de gaten houden met komende controle's om zo in de gaten te houden, dat het geen gevolgen heeft voor de blijvende tanden.

zaterdag 12 maart 2011 om 23:49
toevallig een paar weken geleden hetzelfde meegemaakt met mijn zoontje van drie jaar oud. Hij was tegen het achterhoofd van mijn andere zoon opgebotst. De tanden zaten niet los, maar er was wel een randje bloed tussen zijn tanden en tandvlees. Niets mee gedaan, maar na twee weken zagen we een grijze verkleuring van zijn tanden. Direct de tandarts gebeld en we moesten direct na het weekend komen om het na te laten kijken. De tanden zijn dood, maar ze doen er liever niets mee. Wel elke 6 maanden op controle en goed in de gaten houden ivm infecties.
Ik zou nu niets doen, wel in de gaten houden of er een verkleuring optreedt. Of even de tandarts bellen.
Ik zou nu niets doen, wel in de gaten houden of er een verkleuring optreedt. Of even de tandarts bellen.
zaterdag 12 maart 2011 om 23:53
Mijn broertje is toen hij 2 was met zijn mond tegen een wipkip aan geklapt. Die tand heeft toen een tijdje los gezeten maar ging er helaas wel uit.
(hoe dat er precies uit zag weet ik niet, was ik te klein voor).
Tot hij ging wisselen heeft ie met een gat in zijn mond gelopen.
Ik wil niet vervelend doen... maar zag vooral verhalen van tandjes die er niet uit gingen. Soms gaan ze er dus wel uit...
(hoe dat er precies uit zag weet ik niet, was ik te klein voor).
Tot hij ging wisselen heeft ie met een gat in zijn mond gelopen.
Ik wil niet vervelend doen... maar zag vooral verhalen van tandjes die er niet uit gingen. Soms gaan ze er dus wel uit...
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
zondag 13 maart 2011 om 14:51
Als het gaat om een melktandje, dan doen tandartsen daar niks aan. Het heeft namelijk geen enkele gevolgen voor het 'volwassen' gebit.
Een tand is dood wanneer de zenuw beschadigd is, als de zenuw beschadigd is, zal de tand altijd zwart/grijs worden. Dit kan enkele maanden duren. Gebeurd dit niet, dan is de zenuw niet beschadigd en de tand dus niet dood.
Niks aan doen dus met je dochtertje. Wachten tot ze eruit vallen of dat ze gaat wisselen. Mijn neefje heeft ook 4 of 5 jaar met een gat in zijn mond gelopen omdat zijn melktand door een val eruit is gevallen.
Een tand is dood wanneer de zenuw beschadigd is, als de zenuw beschadigd is, zal de tand altijd zwart/grijs worden. Dit kan enkele maanden duren. Gebeurd dit niet, dan is de zenuw niet beschadigd en de tand dus niet dood.
Niks aan doen dus met je dochtertje. Wachten tot ze eruit vallen of dat ze gaat wisselen. Mijn neefje heeft ook 4 of 5 jaar met een gat in zijn mond gelopen omdat zijn melktand door een val eruit is gevallen.

zondag 13 maart 2011 om 19:35
We hebben hetzelfde meegemaakt met ons dochtertje. Ze viel recht op haar gezicht op de houten vloer toen ze aan het dansen was. Dat was vorig jaar in juni. Ze was toen 2 jaar en 4 maanden oud. Er was veel gehuil en bloed rond haar tandjes aan haar tandvlees. Ik kon niet voelen of de tandjes los waren of zo, maar ik ben toch meteen naar de tandarts gereden. Daar heeft de tandarts gezegd dat ze een heel klein beetje los waren maar dat ze in ongeveer een weekje weer vast zouden komen te zitten (ligamenten groeien weer aan), maar dat ze wel zouden kunnen verkleuren. We hebben haar een week alleen zacht voedsel gegeven, 's nachts dronk ze water uit een tuitbekertje met een zacht tuitje, etc.
Exact een week nadat het incident was gebeurd, zijn haar tandjes beginnen te verkleuren. Heel spijtig om te zien dat prachtig witte tandjes een grauwe kleur krijgen. Toen heeft de tandarts gezegd dat ze hoogstwaarschijnlijk afgestorven zijn. Nu, bijna 9 maanden later, vind ik dat ze er lichter uitzien dan toen ze pas verkleurd waren. Ze zijn gewoon een tintje geliger... maar voor de rest ok.
Tandjes die een trauma hebben ondergaan zijn natuurlijk gevoeliger voor ontstekingen dus daar moet je goed voor uitkijken. Elke week eens kijken of je een klein zweertje ziet op haar tandvlees. Indien de tandjes een ontsteking ontwikkelen, moeten ze eruit, want dan kan het schade aanrichten aan de permanente tanden. Daar ben ik wel bang voor. Enerzijds ontsteking en dat ze dan nog een 4-tal jaar moet rondlopen zonder voortanden, en anderzijds schade aan haar permanenten tandjes...
Een vriendin van me heeft hetzelfde voorgehad met haar zoontje, en onlands, anderhalf jaar na het incident, heeft hij een ontsteking ontwikkeld boven zijn voortandjes. Nu zit hij aan de antibiotica en dan halen ze zijn tandjes eruit... Hij wordt 5 dit jaar. Heel spijtig... maar beter als hij bijna 5 is dan als ze 2 of 3 zijn...
Exact een week nadat het incident was gebeurd, zijn haar tandjes beginnen te verkleuren. Heel spijtig om te zien dat prachtig witte tandjes een grauwe kleur krijgen. Toen heeft de tandarts gezegd dat ze hoogstwaarschijnlijk afgestorven zijn. Nu, bijna 9 maanden later, vind ik dat ze er lichter uitzien dan toen ze pas verkleurd waren. Ze zijn gewoon een tintje geliger... maar voor de rest ok.
Tandjes die een trauma hebben ondergaan zijn natuurlijk gevoeliger voor ontstekingen dus daar moet je goed voor uitkijken. Elke week eens kijken of je een klein zweertje ziet op haar tandvlees. Indien de tandjes een ontsteking ontwikkelen, moeten ze eruit, want dan kan het schade aanrichten aan de permanente tanden. Daar ben ik wel bang voor. Enerzijds ontsteking en dat ze dan nog een 4-tal jaar moet rondlopen zonder voortanden, en anderzijds schade aan haar permanenten tandjes...
Een vriendin van me heeft hetzelfde voorgehad met haar zoontje, en onlands, anderhalf jaar na het incident, heeft hij een ontsteking ontwikkeld boven zijn voortandjes. Nu zit hij aan de antibiotica en dan halen ze zijn tandjes eruit... Hij wordt 5 dit jaar. Heel spijtig... maar beter als hij bijna 5 is dan als ze 2 of 3 zijn...
zondag 13 maart 2011 om 22:00
Ach Noor en Kaikan, wat zonde toch, al is het alleen maar iets cosmetisch (als het niet gaat ontsteken tenminste). Mijn dochter had ook een randje bloed langs haar tand. Ik heb de indruk dat ze het eten van harde dingen uit de weg gaat, maar ik kan met vergissen. Dat blauwe tandvlees, en het is ook nog gezwollen, ze heeft een heel ander gezichtje zo. Dat zakt wel af natuurlijk. Het is gisterenochtend gebeurd, maar ze is het hele weekend van slag, wellicht ook wel daardoor. Heel goed uiten kan ze zich nog niet hierover, dus het is gissen. We wachten af hoe het afloopt. Keep my fingers crossed....
zondag 13 maart 2011 om 22:03
quote:InyMiny schreef op 13 maart 2011 @ 14:51:
Als het gaat om een melktandje, dan doen tandartsen daar niks aan. Het heeft namelijk geen enkele gevolgen voor het 'volwassen' gebit. .
Oei, wat maak je daar een grove foute aanname zeg!
Dat is namelijk verre van waar!
De blijvende tand ligt namelijk al wel "klaar" in de kaak.
Als de melktand te ver naar binnen in geslagen dan kan de blijvende tand worden aangetast en die gaat resorberen (oplossen) dat betekent dus dat de blijvende tand WEL dood kan gaan.
De kans is niet groot maar wel degelijk aanwezig
Als ik TO was zou ik maandag wel even de tandarts bellen
En sowieso het tandvlees goed in de gaten houden
Als daar een "bobbeltje"opkomt weer terug naar de tandarts
Dan is er aan het wortelpuntje een ontsteking gekomen
Als het gaat om een melktandje, dan doen tandartsen daar niks aan. Het heeft namelijk geen enkele gevolgen voor het 'volwassen' gebit. .
Oei, wat maak je daar een grove foute aanname zeg!
Dat is namelijk verre van waar!
De blijvende tand ligt namelijk al wel "klaar" in de kaak.
Als de melktand te ver naar binnen in geslagen dan kan de blijvende tand worden aangetast en die gaat resorberen (oplossen) dat betekent dus dat de blijvende tand WEL dood kan gaan.
De kans is niet groot maar wel degelijk aanwezig
Als ik TO was zou ik maandag wel even de tandarts bellen
En sowieso het tandvlees goed in de gaten houden
Als daar een "bobbeltje"opkomt weer terug naar de tandarts
Dan is er aan het wortelpuntje een ontsteking gekomen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
zondag 13 maart 2011 om 22:56
quote:Noor1979 schreef op 13 maart 2011 @ 19:35:
Een vriendin van me heeft hetzelfde voorgehad met haar zoontje, en onlands, anderhalf jaar na het incident, heeft hij een ontsteking ontwikkeld boven zijn voortandjes. Nu zit hij aan de antibiotica en dan halen ze zijn tandjes eruit... Hij wordt 5 dit jaar. Heel spijtig... maar beter als hij bijna 5 is dan als ze 2 of 3 zijn...Alleen om het ontstekingsgevaar zou ik het zeker even laten nakijken door een tandarts. Ik heb het twee jaar terug gehad en wat doet dat ontzettend zeer zeg . Ik heb me nog nooit van mijn leven zo zielig gevoeld .
Een vriendin van me heeft hetzelfde voorgehad met haar zoontje, en onlands, anderhalf jaar na het incident, heeft hij een ontsteking ontwikkeld boven zijn voortandjes. Nu zit hij aan de antibiotica en dan halen ze zijn tandjes eruit... Hij wordt 5 dit jaar. Heel spijtig... maar beter als hij bijna 5 is dan als ze 2 of 3 zijn...Alleen om het ontstekingsgevaar zou ik het zeker even laten nakijken door een tandarts. Ik heb het twee jaar terug gehad en wat doet dat ontzettend zeer zeg . Ik heb me nog nooit van mijn leven zo zielig gevoeld .