Gezondheid alle pijlers

faken dat je ziek bent

14-03-2011 06:58 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja.....dat heb ik dus nog nooit gedaan.....Maar nu mòet ik wel. Ben zwanger en zooooo moe, ik mòet echt even één of twee dagen bijslapen, anders trek ik het echt niet. Heb nl. al twee kleine kinderen. Ik wil nog niet vertellen dat ik zwanger ben, maar ja....wat vertel ik dan wel?

Zodra ik de directeur van mijn basisschool opbel en zeg dat ik ziek ben vraagt ze

1) agossie, wat heb je? en

2) wanneer denk je dat je weer terug bent?

De enige optie is dus om een kwaaltje te faken, maar ja.....wat? Wil ook niet dat mensen zich zorgen gaan maken om mij.....dus graag iets simpels. Wie weet er iets?
quote:Gozer1967 schreef op 14 maart 2011 @ 10:15:

Ik vermoed dat TO op dit moment tollend van de vermoeidheid voor de klas staat of ligt te pitten.

Het maakt volgens mij niet zoveel uit voor dit topic wat de reden is van de ziekte (even aannemend dat het ziekte is en geen kater natuurlijk, maar met een zwangere TO staat dat natuurlijk buiten kijf). Wat mij trof in het openingstopic was de suggestie om te gaan faken. Dat gedrag ondermijnt de relatie met je werkgever. Ziek zijn is geen schande, zwanger zijn al helemaal niet en dus ziek door zwangerschap ook niet.Mee eens. Ik verwacht dat mijn werkgever eerlijk is naar mij toe, en ik zou dat in dit geval ook naar mijn werkgever toe zijn. Ze komen er toch achter en mocht het mis gaan kan ik mee voorstellen dat je ook op hun begrip rekent.
quote:Scuba schreef op 14 maart 2011 @ 10:09:

Ik wil best geloven dat er uitzonderingen zijn (ergens op deze aardbol) qua werkgevers maar ik blijf geloven dat 70% van de werkgevers niet zo begaan zijn met hun werknemers als met hun geld.

Wees maar blij dat mijn werkgever begaan is met "zijn" geld, want dat is namelijk jouw belastinggeld.

Ik zie in jouw reacties dat je erg gekwetst bent door een werkgever. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar het zou misschien helpen om het allemaal wat zakelijker te bekijken.
quote:Nova78 schreef op 14 maart 2011 @ 10:12:

[...]

Maar besef je wel dat er toch echt eerst geld op de plank moet komen om uberhaubt werknemers te kunnen betalen?

Tjonge jonge wat een vraag? Nee dat besef ik niet. Hallo zeg. Ik weet niet of het je ooit opgevallen is dat bij de grotere bedrijven (ik laat de kleinere even buiten beschouwing want daar heb ik inderdaad meer begrip voor en die hebben het echt moeilijk en zijn de echt de dupe van de recessie) er de laatste jaren inderdaad een stuk minder winst is gemaakt. Ja, recessie enzo. Maar er wordt nog steeds winst gemaakt hoor. Besef jij dat wel?

God wat erg, er is een miljoen minder winst gemaakt en nu moeten er echt mensen uit. Let wel even op het feit dat er op dat moment nog steeds heel veel winst wórdt gemaakt. Het is alleen minder. Goh zielig zeg, laten we dat eens op de hard werkende werknemers verhalen want wij als werkgevers zijn nu ineens zo zielig en kunnen niks anders dan een zwangere vrouw die waarschijnlijk alleen maar meer ziek gaat worden of gaat uitvallen er eens lekker uitwerken met een rot smoes. Tuurlijk joh, ik heb zoveel medelijden en begrip voor die werkgevers. Echt zielig hoor.
quote:liez75 schreef op 14 maart 2011 @ 10:18:

[...]

Wees maar blij dat mijn werkgever begaan is met "zijn" geld, want dat is namelijk jouw belastinggeld.

Ik zie in jouw reacties dat je erg gekwetst bent door een werkgever. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar het zou misschien helpen om het allemaal wat zakelijker te bekijken.Mijn belastinggeld hahahaha laat me niet lachen. Tuuuuuurlijk, ik ben heel erg begaan met zijn winst. Heeeel belangrijk als je daarvoor dan thuis komt te zitten. Ziek, zwanger en al. Maar ja, als de werkgever maar mijn belasting betaald. Doe niet zo raar joh.
quote:_lente_ schreef op 14 maart 2011 @ 10:09:

[...]

Jaaaa dat is waar! God wat vond ik dat toch heerlijk haha, ik rende als eerste altijd naar het bord om de absente leraren te kijken.Ik ook! Tegenwoordig hebben ze het nóg makkelijker: eerst even op internet kijken of er uitval is....
quote:Nova78 schreef op 14 maart 2011 @ 10:16:

Ontopic: ik kan niet voelen hoe TO zich voelt. Ben zelf wel twee keer zwanger geweest dus kan me wel inleven. Als ik weet dat ik op maandag weer moet werken en moe ben van de zwangerschap, zou ik proberen het weekend zo in te vullen dat ik toch enigzins uitgerust kan beginnen aan mijn werkweek. Daar zou ik de komende weken zoveel mogelijk mijn agenda naar aanpassen en rust inlassen.

Precies. Ik ben tijdens mijn zwangerschap niet moe, maar bekaf geweest. Twee keer ziekgemeld. Een keer 2 dagen vanwege griep en een keer 2 dagen ivm vruchtwaterpunctie. De rest van mijn zwangerschap heb ik gewerkt en geen sociaal leven gehad (wat het leven niet echt leuker maakte). Het was werken en thuis bijkomen om de dag erna weer te kunnen werken. Er zijn dus keuzes in te maken.

Btw, overigens geen baan meer, omdat contract niet verlengd is.
quote:Scuba schreef op 14 maart 2011 @ 10:22:

[...]

Mijn belastinggeld hahahaha laat me niet lachen. Tuuuuuurlijk, ik ben heel erg begaan met zijn winst. Heeeel belangrijk als je daarvoor dan thuis komt te zitten. Ziek, zwanger en al. Maar ja, als de werkgever maar mijn belasting betaald. Doe niet zo raar joh.

Je draait een beetje door geloof ik.

Maar mijn werkgever maakt dus helemaal geen winst.

Ik geloof dat je het allemaal niet meer zo helder ziet. Sterkte verder.
Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt. Of door slechte ervaringen zo verbitterd bent geraakt. Jij zou eens een tijd mee moeten kijken met een werkgever. Misschien dat dan je gedachten iets minder zwart-wit zouden zijn.
quote:liez75 schreef op 14 maart 2011 @ 10:24:

[...]

Je draait een beetje door geloof ik.

Maar mijn werkgever maakt dus helemaal geen winst.

Ik geloof dat je het allemaal niet meer zo helder ziet. Sterkte verder.Ik zie het allemaal niet helder meer? Ik denk eerlijk gezegd dat jij het hele totale beeld nooit helder hebt gezien. Ik reageer zo om je te laten inzien dat jouw beeld niet klopt. Heeft niks met doordraaien te maken. Is een beetje makkelijk om zo een discussie te verlaten. Jij ook veel sterkte en ik hoop dat je werkgever binnenkort weer winst maakt en jij dan je baan kunt behouden (dat meen ik)
Scuba, ik snap je wel hoor. Dat is ook zo. Maar ik raad je aan je wat meer te verdiepen in de financiële wereld. JIJ (wij) bent de reden dat dit zo gaat. Althans... ik denk dat je een pensioen/hypotheek hebt die aan beleggen doet. En het gaat toch echt om shareholders value. En ja...daar ben jij er eentje van! (indien je een pensioen/hypotheek hebt). Dus zo gemakkelijk als jij zegt is het niet.
quote:Nova78 schreef op 14 maart 2011 @ 10:25:

Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt. Of door slechte ervaringen zo verbitterd bent geraakt. Jij zou eens een tijd mee moeten kijken met een werkgever. Misschien dat dan je gedachten iets minder zwart-wit zouden zijn.Verbitterd is een te zwaar woord, ik ben inderdaad sceptisch geworden naar die verhalen van werkgevers. En dat lijkt me geen slechte zaak. Of ben jij wellicht degene die het nog niet zo goed begrijpt en een beetje te goed gelovig is?
@ Scuba: als jou houding hier op het forum hetzelfde is als op de werkvloer kan ik me niet voorstellen dat je bijdraagt aan een positieve sfeer op de werkvloer.
quote:Demissionair schreef op 14 maart 2011 @ 10:27:

Scuba, ik snap je wel hoor. Dat is ook zo. Maar ik raad je aan je wat meer te verdiepen in de financiële wereld. JIJ (wij) bent de reden dat dit zo gaat. Althans... ik denk dat je een pensioen/hypotheek hebt die aan beleggen doet. En het gaat toch echt om shareholders value. En ja...daar ben jij er eentje van! (indien je een pensioen/hypotheek hebt). Dus zo gemakkelijk als jij zegt is het niet.Het is ook niet makkelijk en eenzijdig (ik heb trouwens gelukkig geen hypotheek die belegd) dat snap ik echt wel, maar hier hebben we het over een zwangere vrouw die echt moe is en zich 2 dagen ziek wil melden met een smoesje omdat dit beter voor haar en haar kind is. Ik vind dat wel eenvoudig.
Maar on topic, TO, ik zou het je werkgever gewoon eerlijk vertellen. Enne.....

Gefeliciteerd!

(kunnen ook blauwe muisjes zijn, uiteraard!)
@ Scuba, ik denk dat ik het heel goed begrijp, juist door mijn positie en juist doordat ik beide kanten (werknemer en werkgever) van dichtbij meemaak. Beide maken fouten, maar niet per definitie de werkgever. Ik zie cijfers, ik zie hoe werknemers zich anno 2011 opstellen. Ik mis hart voor de zaak, een beetje positiviteit. Iets terug willen doen voor je werkgever zonder gelijk iets terug te verlangen.
quote:Nova78 schreef op 14 maart 2011 @ 10:29:

@ Scuba: als jou houding hier op het forum hetzelfde is als op de werkvloer kan ik me niet voorstellen dat je bijdraagt aan een positieve sfeer op de werkvloer.Hahaha ook al zon makkelijke dooddoener. Daar weet je niks van en kan je niet over oordelen. Ik ben er van overtuigd dat ik én heel gezellig was én mezelf voor 3000% heb ingezet én productief was tov bijdragen aan de winst én bijdroeg aan de positieve sfeer.
Ik vind de topictitel toch een beetje raar. Alsof je iets verzint om je ziek te melden zodat je vandaag eens lekker kunt gaan shoppen.

Je bent zwanger en heel moe, begrijpelijk, maar ik vind het geen ziekte eigenlijk. Misschien had je je leidinggevende kunnen bellen en het met haar kunnen overleggen? Ik heb ook weleens gehad dat ik zo moe was, maar niet ziek, en dan overlegden we samen hoe we het gingen aanpakken. Bij mijn oude werkgever zeiden ze ook altijd dat vrije dagen ook waren voor een beetje hoofdpijn of gewoon een klotedag. Kon je ook gewoon zeggen dat je een klotedag had en dan was je vrij. Niet wanneer je dat elke week of maand deed hoor, zo werkte het ook weer niet, maar iedereen heeft dat weleens.

Heel verhaal, maar wat ik dus wilde zeggen; overleg het gewoon en bespreek het samen. Dan kun je eerlijk zijn en samen kijken naar een oplossing.
quote:Nova78 schreef op 14 maart 2011 @ 10:32:

@ Scuba, ik denk dat ik het heel goed begrijp, juist door mijn positie en juist doordat ik beide kanten (werknemer en werkgever) van dichtbij meemaak. Beide maken fouten, maar niet per definitie de werkgever. Ik zie cijfers, ik zie hoe werknemers zich anno 2011 opstellen. Ik mis hart voor de zaak, een beetje positiviteit. Iets terug willen doen voor je werkgever zonder gelijk iets terug te verlangen.En dat mis ik juist andersom van de werkgever. Ik zie en hoor alleen maar verhalen dat het nemen, nemen, nemen is van de werkgever en er niks voor terug komt. In een zakelijke overeenkomst moet er altijd een win-win situtatie zijn en de laatste jaren is de houding van de werkgever daar niet beter op geworden. Dus actie-reactie wellicht? Ik zeg trouwens niet dat de werkgever per definitie fouten maakt. Beide kanten doen wel eens dingen die eigenlijk volgens het moraal niet goed zijn. Ik vind echter dat de gezondheid van jezelf en je kind altijd voor gaat.
quote:Scuba schreef op 14 maart 2011 @ 10:31:

[...]

Het is ook niet makkelijk en eenzijdig (ik heb trouwens gelukkig geen hypotheek die belegd) dat snap ik echt wel, maar hier hebben we het over een zwangere vrouw die echt moe is en zich 2 dagen ziek wil melden met een smoesje omdat dit beter voor haar en haar kind is. Ik vind dat wel eenvoudig.Eens hoor, maar dat kan ze dan toch gewoon zeggen? Niks mis met zwangere vrouwen. Ik zie alleen niet waarom het beter is om een smoesje aan te halen om je ziek te melden. Ook niet bij Shell. Als je een goede werknemer bent, dan ontslaan ze je echt niet zomaar.
Ik heb denk ik geluk gehad. Ik werd aangenomen, trouwde binnen drie maanden en werd een anderhalve maand nadat we getrouwd waren, zwanger. Ik was nog geen 17 weken en moest al volledig de ziektewet in, en ik had een jaar contract. Had het volledig begrepen als ze mijn contract niet zouden verlengen. Dit hebben ze gelkkig wel gedaan. Blijkbaar heb ik in de tijd dat ik wel kon werken genoeg laten zien waardoor ze mij toch wilden behouden. Moet er wel bij zeggen dat ik in de zorg werk, en dat het misschien daar anders ligt?

IK denk dat in het geval van TO ze gewoon eerlijk tegen haar baas kan zijn. Ik denk dat haar baas het echt wel zo begrijpen, en haar die rust gunt. Haar baas is verplicht om het geheim te houden. Ik zou dus eerlijk zijn.

Ik heb ook een goede verstandhouding met mijn werkgever. Ik heb wat voor hun over als ze dit nodig hebben, en als ik wat nodig heb, staan ze ook voor mij klaar. veel dingen zijn in overleg mogelijk, mits je eerlijk bent en ook voor een ander klaar staat, want natuurlijk geld voor wat hoort wat. Ben geen liefdadigheids werker, en wil best iemand uit de brand helpen, maar ik verwacht dan ook zeker dat als ik uit de brand geholpen moet worden, iemand mij helpt. Gebert dit keer op kee rniet, dan is mijn helpende hand ook ver zoek de volgende keer. Zo werkt dat nou een maal, en ik denk dat de meerderheid zo denkt.
"Je bent zwanger en heel moe, begrijpelijk, maar ik vind het geen ziekte eigenlijk."

Ik denk dat we niet genoeg informatie hebben om daar een zinnig oordeel over te mogen vellen. En als man past mij op dit vlak sowieso een terughoudende opstelling.

Het gaat hier om het faken, en dat is een heel ander verhaal!
Als je niet in staat bent om te werken vanwege je lichamelijke gesteldheid, meld je je ziek. En van de wet hoef je niet te vertellen dat je zwanger bent bij deze termijn (dat heeft een reden...). Een vertrouwensband is leuk, maar je werkgever is je werkgever en niet je vriendin, een werkgever heeft nu eenmaal andere belangen dan een werkgever. Ik ken genoeg mensen die het schip ingingen omdat ze per se eerlijk wilden zijn tegenover hun werkgever terwijl het niet hoefde, en daar later ernstig nadeel van ondervonden.

Je hoeft niets te faken (dat zou ik ook niet doen, liegen lijkt me ook niet ok), je kunt zeggen dat je niet in staat bent om te werken en de reden daarvan hoef je niet te geven aan je werkgever. Wel aan de arbo-arts als die wordt ingeschakeld.
quote:Scuba schreef op 14 maart 2011 @ 09:50:

[...]

Mijn instelling doen je haren overeind staan? Dus het feit dat ik eerder voor mijn eigen gezondheid zou kiezen dan voor de torenhoge winstcijfers van een of andere baas? Hmm ik vind jou keuze dan eerder apart en ongezond dan die van mij.

Het is een school. Da's meestal een stichting. Zonder enige vorm van winstoogmerk. Sterker nog: met een groot gevoel voor en aandeel in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Jouw kroost op een fatsoenlijke wijze de wijde wereld laten leren kennen enzo.

Verandert dat nog iets aan jouw mening?

Aan de mijne overigens níet: al heb je een draak van een baas, je eigen goed werknemerschap is er óók nog. Je ongenoegen met 'De Baas' knok je maar in de juiste boksring uit, niet door je eigen gedrag te compromitteren.

Als TO erg veel hinder ondervindt van een zwangerschap dan doet ze er goed aan dit bespreekbaar te maken, in ieder geval door een preventief gesprek met de bedrijfsarts aan te vragen. Dat gaat in vertrouwen, en zo kan ze een goede manier bedenken om overeind te bliljven, desnoods met aangepaste werkzaamheden.

Al die andere zaken over ontslag en niet verlengen van contracten etc etc is hier totaal niet aan de orde en vertroebelt de blilk op de juiste wijze van handelen in deze.
quote:Demissionair schreef op 14 maart 2011 @ 10:39:

[...]

Eens hoor, maar dat kan ze dan toch gewoon zeggen? Niks mis met zwangere vrouwen. Ik zie alleen niet waarom het beter is om een smoesje aan te halen om je ziek te melden. Ook niet bij Shell. Als je een goede werknem

er bent, dan ontslaan ze je echt niet zomaar.Omdat ze nog maar net zwanger is en het wellicht nog helemaal niet wil vertellen aan de werkgever. Dat vind ik nl ook te begrijpen en daar zal ze wellicht ook goede redenen voor hebben (die ik niet kan inschatten). Het zou een fijne wereld zijn als we altijd en alleen maar open en eerlijk tegen elkaar zouden kunnen zijn. Helaas is dat een utopie. Zelfs een goede werkgever kan ineens voor zichzelf een hele goede reden bedenken om een goede werknemer te ontslaan omdat ze nu niet meer in het plaatje past wat de werkgever voor ogen heeft omdat ze zwanger is. Er zijn niet voor niks zoveel rechten en ook plichten en regeltjes aan zwangerschappen. Dat is blijkbaar helaas nodig om de werknemer te beschermen, niet zo zeer de werkgever. Het was dus nodig dat deze regels opgesteld werden om zwangere vrouwen tegen werkgevers te beschermen. Dat vind ik wel typerend.
quote:Scuba schreef op 14 maart 2011 @ 10:38:

[...]

En dat mis ik juist andersom van de werkgever. Ik zie en hoor alleen maar verhalen dat het nemen, nemen, nemen is van de werkgever en er niks voor terug komt. In een zakelijke overeenkomst moet er altijd een win-win situtatie zijn en de laatste jaren is de houding van de werkgever daar niet beter op geworden. Dus actie-reactie wellicht? Ik zeg trouwens niet dat de werkgever per definitie fouten maakt. Beide kanten doen wel eens dingen die eigenlijk volgens het moraal niet goed zijn. Ik vind echter dat de gezondheid van jezelf en je kind altijd voor gaat.Ik ervaar dat gelukkig heel anders. Wordt nooit moeilijk gedaan als ik een keer een uurtje later begin om wat voor een reden dan ook. Krijg jaarlijks een leuke bonus, heb veel vrijheid. Maar ben zelf ook niet te beroerd een paar uur thuis door te trekken zonder dit te schrijven. Jammer dat je zo zuur bent geworden. Ik hoop dat je weer een keer het vertrouwen krijgt dat niet alle werkgevers voldoen aan het beeld wat jij hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven