Online max. hypotheek berekenen, klopt dat een beetje?
maandag 14 maart 2011 om 13:58
Eindelijk is voor ons de tijd gekomen dat wij kunnen gaan kijken naar een koophuis. Nu hebben we over een maand een afspraak bij de hypotheker staan om een inschatting te maken van ons budget (eerder kon helaas van onze kant niet). Maar nieuwsgierig naar wat we ongeveer aan hypotheek kunnen krijgen en om enigzins een idee te hebben in welke prijsklasse we moeten zoeken. heb ik online al de nodige hypotheekcalculators bij banken ingevuld. Nu vraag ik me af, hoe accuraat zijn die berekeningen? Ligt het bedrag dat je werkelijk kan lenen erg ver van de bedragen die die calculators aangeven?
Verder heeft mijn man een lening bij de IBG/DUO die we netjes aan het aflossen zijn. Moet je deze meenemen meet je hypotheek berekening? Bij de sites staat vermeld dat je BKR genoteerde leningen moet meenemen, en IBG lening is dat niet.
Verder heeft mijn man een lening bij de IBG/DUO die we netjes aan het aflossen zijn. Moet je deze meenemen meet je hypotheek berekening? Bij de sites staat vermeld dat je BKR genoteerde leningen moet meenemen, en IBG lening is dat niet.

maandag 14 maart 2011 om 15:10
wij hebben huidige hypotheek bij royal bank of scotland en daar had je een vrij uitgebreide rekenmodule die van alles meeneemt in de berekening (schulden, gezinssituatie, hoeveel je wilt aflossen, wat voor hypotheek je wilt etc.) ook al wil je misschien daar niet lenen, het gaf wel veel duidelijkere info dan de standaard 'toetsen' waar enkel je inkomen en leeftijd wordt gevraagd.
maandag 14 maart 2011 om 15:33
Sorry, duurde even. Kind.. boterham
Inkomen 57.000 euro.
NHG Financieringslastpercentage(5-5,5%) bij 29.000 31,7% = 18069 : 12 = 1505,75
Annuiteitenfactor bij 5 % en een looptijd van 30 jaar (staat los van rente) = 186,2816 x 1505,75 = 280493 euro
Dit is dus uitgaande van een rente van 5 % en er is natuurlijk geen rekening gehouden met IB en eventuele andere leningen.
Inkomen 57.000 euro.
NHG Financieringslastpercentage(5-5,5%) bij 29.000 31,7% = 18069 : 12 = 1505,75
Annuiteitenfactor bij 5 % en een looptijd van 30 jaar (staat los van rente) = 186,2816 x 1505,75 = 280493 euro
Dit is dus uitgaande van een rente van 5 % en er is natuurlijk geen rekening gehouden met IB en eventuele andere leningen.
maandag 14 maart 2011 om 15:45
maandag 14 maart 2011 om 15:57
Overigens kan ik mocht ik bij een bepaalde bank een hypotheek afsluiten nog korting krijgen op de hypotheekrente (mijn werk heeft met een drietal banken afspraken). Ik neem aan dat dat ook van invloed nog kan zijn op de maandlasten? (heb er geen kaas van gegeten, gelukkig gaat mijn eigen hypotheekdeskundige, mijn moeder straks mee naar de hypotheker.)
maandag 14 maart 2011 om 16:08
dinsdag 15 maart 2011 om 13:50
Zit net midden in het traject, ongeveer zelfde salarissen (nou ja, ietsje hoger) en huis met aankoopprijs 250.000
hypotheek nodig van 270 dus, ongeveer.
We willen NHG.
Hebben nu bij drie banken offertes, drie verschillende rentes, en allemaal weer anders dan berekeningen op internet.
Maandlasten netto varieren van 780 tot 950 bij 5 jaar vast.
Bij 10 is dat alweer een stukje hoger natuurlijk.
Wel slim om de banken ook de andere (lagere) offertes te tonen, er valt heel wat te onderhandelen.
hypotheek nodig van 270 dus, ongeveer.
We willen NHG.
Hebben nu bij drie banken offertes, drie verschillende rentes, en allemaal weer anders dan berekeningen op internet.
Maandlasten netto varieren van 780 tot 950 bij 5 jaar vast.
Bij 10 is dat alweer een stukje hoger natuurlijk.
Wel slim om de banken ook de andere (lagere) offertes te tonen, er valt heel wat te onderhandelen.
dinsdag 15 maart 2011 om 17:45
we sluiten ook niet af bij hypotheker..meer ter indicatie...wat zij zeggen zal wel ongeveer kloppen ga ik dan maar vanuit...
wij gaan hypotheek ook zelf afsluiten (zonder tussenpersoon) aangezien die de vorige keer 3(!) hypotheken voor ons had afgesloten en we daar flink wat trammelant van hebben gekregen (nee mevrouw, ik kan u die informatie niet geven, die krijgt u van uw tussenpersoon!' 'Onze tussenpersoon is een kneus, die weet dat niet!' 'gniffel' 'ik zal kijken wat ik kan doen...) grrrrrrrrrr
wij gaan hypotheek ook zelf afsluiten (zonder tussenpersoon) aangezien die de vorige keer 3(!) hypotheken voor ons had afgesloten en we daar flink wat trammelant van hebben gekregen (nee mevrouw, ik kan u die informatie niet geven, die krijgt u van uw tussenpersoon!' 'Onze tussenpersoon is een kneus, die weet dat niet!' 'gniffel' 'ik zal kijken wat ik kan doen...) grrrrrrrrrr
woensdag 16 maart 2011 om 07:42
De hypotheker is voor ons ook alleen om even een indicatie te hebben en wat info. Waarschijnlijk zullen wij ook naar een andere bank(en) gaan in verband met korting op de rente die we daar door mijn werk krijgen.
wbt rood staan: ik heb roodstand mogelijk op mijn rekening (voor spoedgevallen). Telt dat ook mee, of telt het daadwerkelijk pas mee als je ook echt rood staat. Wel even goed om te weten, want dan haal ik die mogelijkheid er meteen even af.
wbt rood staan: ik heb roodstand mogelijk op mijn rekening (voor spoedgevallen). Telt dat ook mee, of telt het daadwerkelijk pas mee als je ook echt rood staat. Wel even goed om te weten, want dan haal ik die mogelijkheid er meteen even af.
vrijdag 18 maart 2011 om 12:05
quote:abcdefg2009 schreef op 16 maart 2011 @ 22:36:
In het rood staan voor spoedgevallen telt ook mee. Wij stonden 0 euro rood, maar hadden wel de optie om rood te staan. Om NHG te krijgen moesten we dat allemaal opzeggen (en vervolgens twee maanden later weer aangevraagd).Dit klopt niet hoor. Dat is afhankelijk van je leencapaciteit.
In het rood staan voor spoedgevallen telt ook mee. Wij stonden 0 euro rood, maar hadden wel de optie om rood te staan. Om NHG te krijgen moesten we dat allemaal opzeggen (en vervolgens twee maanden later weer aangevraagd).Dit klopt niet hoor. Dat is afhankelijk van je leencapaciteit.