Geld & Recht alle pijlers

Online max. hypotheek berekenen, klopt dat een beetje?

14-03-2011 13:58 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk is voor ons de tijd gekomen dat wij kunnen gaan kijken naar een koophuis. Nu hebben we over een maand een afspraak bij de hypotheker staan om een inschatting te maken van ons budget (eerder kon helaas van onze kant niet). Maar nieuwsgierig naar wat we ongeveer aan hypotheek kunnen krijgen en om enigzins een idee te hebben in welke prijsklasse we moeten zoeken. heb ik online al de nodige hypotheekcalculators bij banken ingevuld. Nu vraag ik me af, hoe accuraat zijn die berekeningen? Ligt het bedrag dat je werkelijk kan lenen erg ver van de bedragen die die calculators aangeven?

Verder heeft mijn man een lening bij de IBG/DUO die we netjes aan het aflossen zijn. Moet je deze meenemen meet je hypotheek berekening? Bij de sites staat vermeld dat je BKR genoteerde leningen moet meenemen, en IBG lening is dat niet.
Volgens mij komen die berekeningen redelijk in de buurt. je moet wel rekening houden met de kosten koper. dat kost je ook nog een heleboel geld. Dat moet je meerekenen.

IBG telt niet mee als lening/schuld, maar je moet er wel rekening mee houden dat dit als vaste last voor jezelf geldt, wanneer je wil weten wat je maandelijks kwijt bent.
Vroegah kon je in de praktijk vaak best veel meer lenen dan die internetberekininge aangaf, maar sinds de kredietcrisis zijn banken wel een heel stuk strenger geworden.

Die strengheid zit vooral op meer lenen dan het huis wat je koopt waard is, dus kosten koper meefinancieren en dan ook nog extra geld lenen om je huis op te knappen is een stuk lastiger geworden.
Met die hypotheekberekeningen wordt volgens mij ook geen rekening gehouden met NHG, maw als je "veilig" wilt lenen kun je vaak minder krijgen.
Volgens mij is de standaard ong. 4 à 4.5 keer je bruto jaarinkomen. Maar misschien dat dat alweer veranderd is, banken zijn niet meer zo happig op hoge hypotheken.

IBG lening telt niet mee voor je hypotheek, maar hij moet natuurlijk wel betaald worden. dus voor jezelf telt ie dan wel weer mee.

Waar wij rekening mee hielden: wat wil je kwijt zijn aan maandlasten, wil je eventueel nog minder gaan werken (kinderen?), ga je nog enorm groeien in salaris, etc,

Daarnaast is een vast contract danwel werkgeversverklaring nodig.
quote:return_of_kreng schreef op 14 maart 2011 @ 14:08:

Vroegah kon je in de praktijk vaak best veel meer lenen dan die internetberekininge aangaf, maar sinds de kredietcrisis zijn banken wel een heel stuk strenger geworden.

Die strengheid zit vooral op meer lenen dan het huis wat je koopt waard is, dus kosten koper meefinancieren en dan ook nog extra geld lenen om je huis op te knappen is een stuk lastiger geworden.dat bedoelde ik dus
Die berekeningen zijn accuraat als je geen bal wil aflossen en alleen rente wil betalen (wat lekker is met die variabele rentes van nu). Zo'n berekening laten ze ook altijd op los bij de berekeningen bij bijvoorbeeld de tv makelaar. Dat heet ook wel mensen voor de gek houden maar dat is mijn bescheiden mening.

Ook berekenen ze vaak maar voor 3 jaar rentevast (als je geluk hebt). Over drie jaar kun je dus opnieuw je hypotheek gaan oversluiten met alle notariskosten en andere ongein er bovenop.

Die lening die je man heeft neemt de bank zeker mee met het afsluiten van je hypotheek. Banken zijn niet meer zo scheutig met hoge hypotheken.
quote:2Italy2 schreef op 14 maart 2011 @ 14:13:

Ook berekenen ze vaak maar voor 3 jaar rentevast (als je geluk hebt). Over drie jaar kun je dus opnieuw je hypotheek gaan oversluiten met alle notariskosten en andere ongein er bovenop.

Dit is echt onzin. Als je rentevaste periode afloopt hoef je echt geen afsluitkosten te betalen of langs de notaris.

Je krijgt dan een voorstel van je hypotheekaanbieder en kunt dan besluiten voor welke periode je vast wilt zetten.
wij zijn net vorige week bij dde hypotheker geweest.

@vaste baan

je moet een vaste vaan hebben (contract onb. tijd) óf

tijdelijk contract met intentieverklaring óf

een tijdelijk contract (uit je proeftijd) zonder intentieverklaring, dan wordt het gemiddelde jaarinkomen van laatste drie jaar berekend.(je bent dan 'flexwerker')

bij ons was het zo dat we max 4,8* jaarinkomen konden lenen. Daarnaast was het raar maar als vriend bijv. 35000 verdient en ik 5000 konden we meer lenen dan als vriend 40000 verdient
Natuurlijk houden we rekening met wat we aan IBG moeten aflossen, dat moeten we nu immers ook, en dat gaat allemaal prima. Allebei hebben we een vast contract, waarbij we allebei nog wel wat omhoog zullen gaat wbt salaris, kinderen hebben we al, dus minder werken dan nu gaat niet gebeuren.

In principe zullen we niet bijlenen om op te knappen. We zijn geen klussers en kijken dus vooral naar huizen waar een behangetje en een likje verf, eventueel een vloer erin voldoende zijn (en dat zijn er gelukkig een hoop in onze buurt). En dat kunnen we prima uit spaarrekening betalen. Kosten koper worden in de berekeningen al meegenomen.
quote:Pauline65 schreef op 14 maart 2011 @ 14:20:

[...]

Dit is echt onzin. Als je rentevaste periode afloopt hoef je echt geen afsluitkosten te betalen of langs de notaris.

Je krijgt dan een voorstel van je hypotheekaanbieder en kunt dan besluiten voor welke periode je vast wilt zetten.

Idd alleen als je bij de hypotheek aanbieder blijft waar je al bij zat. Niet zo handig wanneer een andere bank een meer gunstige lening kan aanbieden.

Zaak is het dus om meerdere offertes aan te vragen en van tevoren goed te bekijken voor welke hypo je kiest.
lening IBG is een grijs gebied (hypotheekverstrekkers kunnen er niet achterkomen of jij een lening hebt of nie bij IBG aangezien het niet in bij BKR geregistreerd staat)

Als jij een loonstrookje meegeeft MET de afbetaling van de lening erop, dan zou je in de problemen kunnen komen (alsdus de hypotheekmeneer van de hypotheker) en zou het wel als 'lening' meegeteld kunnen worden in je max te lenen bedrag.

Daarnaast, een paar jaar geleden was het zo (bij ons althans) dat als we bijv. ¤10.000 in zouden leggen, we gelijk een stuk meer konden lenen (meer dan die ¤10.000) Dat is nu niet meer zo..¤10.000 inleg is ¤10.000 meer te besteden aan huis+KK
Wij doen de afbetaling aan IBG zelf, dus op loonstrookje zien ze daar niets van
Tja, dat blijft ook als je rente 5 of 10 jaar vastzet. Dan is het afwegen of de kosten van het oversluiten opwegen tegen het rente-voordeel.

Wel belangrijk: let ook goed op de voorwaarden, verschillende aanbieders hebben 'budget- of voordeelhypotheken'. Deze hebben een lagere rente en lijken dus gunstig, maar dan heb je wel boeteclausules bij verhuizen oid.
ja idd....dan zie ik 'rente al vanaf 3%' of zoiets laags...is da voor 1 maand :S

Kijk ook hoe lang je denkt in het huis te wonen. Wij hebben ons bijv. een hypotheek voor 30 jaar vast laten aansmeren, terwijl het overduidelijk was dat we echt geen 30 jaar in dit appartemenje zouden wonen...(net groot genoeg voor ons tweetjes, met 1 kind is het al flink proppen)
ik bedoelde geen loonstrookje (DOM DOM DOM) ik bedoel een afschrift van je bank waarop je loon is bijgeschreven! (iedereen betaalt de IBG toch 'zelf' ?)
quote:gizz schreef op 14 maart 2011 @ 14:25:

Wij doen de afbetaling aan IBG zelf, dus op loonstrookje zien ze daar niets vanBanken doen altijd een check bij....kom help eens even....om te kijken of je al ergens een lening hebt en of je kredietwaardig bent.
2italy2 BKR bedoel je? daar staat studieschuld niet
Ja BKR, die bedoel ik.

Daar rommelt nu van alles, kijk maar. Even in de gaten houden.

http://www.funx.nl/index. ... udieschuld-geen-hypotheek
quote:2Italy2 schreef op 14 maart 2011 @ 14:36:

Ja BKR, die bedoel ik.

Daar rommelt nu van alles, kijk maar. Even in de gaten houden.

http://www.funx.nl/index. ... udieschuld-geen-hypotheek

Wat een ontzettend matige informatie in die link.

Volgens mij wordt er bij het BKR nog altijd onderscheidt gemaakt tussen het hebben van een schuld (credit card, consumentenkrediet, telefoonabonnement, straks eventueel ook studieschuld) en het hebben van een betalingsachterstand (op je schuld, of met betrekking tot je huur, je rekeningen bij nutsbedrijven etc).

Het is meestal geen probleem als je een schuld hebt, mits je deze maar netjes af betaald en deze past bij je inkomen.
.....en het de hypotheekverstrekker netjes laat weten.
Ga je met NHG lenen? (tot 350.000 euro)

Dan kan ik a.h je inkomen wel aangeven hoeveel je kan lenen.
quote:gelukkigmeisje schreef op 14 maart 2011 @ 14:27:

ik bedoelde geen loonstrookje (DOM DOM DOM) ik bedoel een afschrift van je bank waarop je loon is bijgeschreven! (iedereen betaalt de IBG toch 'zelf' ?)Ik dacht al.
quote:Aruuba schreef op 14 maart 2011 @ 14:53:

Ga je met NHG lenen? (tot 350.000 euro)

Dan kan ik a.h je inkomen wel aangeven hoeveel je kan lenen.Dat zou wel fijn zijn. Dan hoeven we ons in ieder geval niet te verheugen op huizen die flink te duur zijn. Welke gegevens heb je nodig?
Jullie beiden bruto inkomens.

Wil je een lange rentevast periode?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven