Geld & Recht alle pijlers

Online max. hypotheek berekenen, klopt dat een beetje?

14-03-2011 13:58 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk is voor ons de tijd gekomen dat wij kunnen gaan kijken naar een koophuis. Nu hebben we over een maand een afspraak bij de hypotheker staan om een inschatting te maken van ons budget (eerder kon helaas van onze kant niet). Maar nieuwsgierig naar wat we ongeveer aan hypotheek kunnen krijgen en om enigzins een idee te hebben in welke prijsklasse we moeten zoeken. heb ik online al de nodige hypotheekcalculators bij banken ingevuld. Nu vraag ik me af, hoe accuraat zijn die berekeningen? Ligt het bedrag dat je werkelijk kan lenen erg ver van de bedragen die die calculators aangeven?

Verder heeft mijn man een lening bij de IBG/DUO die we netjes aan het aflossen zijn. Moet je deze meenemen meet je hypotheek berekening? Bij de sites staat vermeld dat je BKR genoteerde leningen moet meenemen, en IBG lening is dat niet.
Ik vind die berekeningen altijd nogal aan de hoge kant, en de maandlasten worden erg laag voorgespiegeld.
quote:Aruuba schreef op 14 maart 2011 @ 15:00:

Jullie beiden bruto inkomens.

Wil je een lange rentevast periode?

27800 en 29000

10 jaar rentevast
wij hebben huidige hypotheek bij royal bank of scotland en daar had je een vrij uitgebreide rekenmodule die van alles meeneemt in de berekening (schulden, gezinssituatie, hoeveel je wilt aflossen, wat voor hypotheek je wilt etc.) ook al wil je misschien daar niet lenen, het gaf wel veel duidelijkere info dan de standaard 'toetsen' waar enkel je inkomen en leeftijd wordt gevraagd.
Sorry, duurde even. Kind.. boterham

Inkomen 57.000 euro.

NHG Financieringslastpercentage(5-5,5%) bij 29.000 31,7% = 18069 : 12 = 1505,75

Annuiteitenfactor bij 5 % en een looptijd van 30 jaar (staat los van rente) = 186,2816 x 1505,75 = 280493 euro

Dit is dus uitgaande van een rente van 5 % en er is natuurlijk geen rekening gehouden met IB en eventuele andere leningen.
Je hebt dan wel (vind ik) flinke hoge maandlasten. Je kan het natuurlijk ook andersom bereken. Wat vind je prettig om aan woonlasten kwijt te zijn?
anoniem_111101 wijzigde dit bericht op 14-03-2011 18:31
Reden: zie nu een t waar geen t hoort.
% gewijzigd
Andere leningen/schulden zijn er niet, en voor 280.000 zijn we niet van plan om een huis te kopen. Wat zouden maandlasten zijn bij bijvoorbeeld een hypotheek van 240.000 euro?
Overigens kan ik mocht ik bij een bepaalde bank een hypotheek afsluiten nog korting krijgen op de hypotheekrente (mijn werk heeft met een drietal banken afspraken). Ik neem aan dat dat ook van invloed nog kan zijn op de maandlasten? (heb er geen kaas van gegeten, gelukkig gaat mijn eigen hypotheekdeskundige, mijn moeder straks mee naar de hypotheker.)
Afhankelijk van het soort hypotheek ed maar netto op ongeveer 925,- en rente is nu iets hoger! 5,3, we zijn zelf ook net bezig.. Vandaar:-) deel aflossingsvrij en deel spaar!
LEEF!!!!
Ja natuurlijk, lagere rente zorgt voor lagere maandlasten.

Je deelt dan 240.000 euro door de annuiteitenfactor bij 5% 186,2816 is 1288.37 bruto maandlasten. Dan zit je rond de 800 netto. Maar de rente's zijn nu inderdaad weer wat hoger. Dit zou je beste deal dan zijn.
Aruuba, dank je voor je berekeningen en info.
Ik zou niet alleen naar de Hypotheker gaan maar ook gewoon naar een paar banken.
Zit net midden in het traject, ongeveer zelfde salarissen (nou ja, ietsje hoger) en huis met aankoopprijs 250.000

hypotheek nodig van 270 dus, ongeveer.

We willen NHG.

Hebben nu bij drie banken offertes, drie verschillende rentes, en allemaal weer anders dan berekeningen op internet.

Maandlasten netto varieren van 780 tot 950 bij 5 jaar vast.

Bij 10 is dat alweer een stukje hoger natuurlijk.

Wel slim om de banken ook de andere (lagere) offertes te tonen, er valt heel wat te onderhandelen.
Oh, leningen hebben wij niet, dus ik weet niet hoe dat gaat... maar je mag ook niet rood staan (voor de NHG).

Zelfs geen 26 euro
Nog een tip is om naar een onafhankelijk adviseur te gaan. bijv bij de SEH, st. erkende hypotheekadviseurs. zijn wij goed geholpen en ze kijken naar aanbod en rentes van alle banken. dat doet bv rabo niet..
En ohja de hypotheker is niet onafhankelijk..
we sluiten ook niet af bij hypotheker..meer ter indicatie...wat zij zeggen zal wel ongeveer kloppen ga ik dan maar vanuit...

wij gaan hypotheek ook zelf afsluiten (zonder tussenpersoon) aangezien die de vorige keer 3(!) hypotheken voor ons had afgesloten en we daar flink wat trammelant van hebben gekregen (nee mevrouw, ik kan u die informatie niet geven, die krijgt u van uw tussenpersoon!' 'Onze tussenpersoon is een kneus, die weet dat niet!' 'gniffel' 'ik zal kijken wat ik kan doen...) grrrrrrrrrr
De hypotheker is voor ons ook alleen om even een indicatie te hebben en wat info. Waarschijnlijk zullen wij ook naar een andere bank(en) gaan in verband met korting op de rente die we daar door mijn werk krijgen.

wbt rood staan: ik heb roodstand mogelijk op mijn rekening (voor spoedgevallen). Telt dat ook mee, of telt het daadwerkelijk pas mee als je ook echt rood staat. Wel even goed om te weten, want dan haal ik die mogelijkheid er meteen even af.
In het rood staan voor spoedgevallen telt ook mee. Wij stonden 0 euro rood, maar hadden wel de optie om rood te staan. Om NHG te krijgen moesten we dat allemaal opzeggen (en vervolgens twee maanden later weer aangevraagd).
quote:abcdefg2009 schreef op 16 maart 2011 @ 22:36:

In het rood staan voor spoedgevallen telt ook mee. Wij stonden 0 euro rood, maar hadden wel de optie om rood te staan. Om NHG te krijgen moesten we dat allemaal opzeggen (en vervolgens twee maanden later weer aangevraagd).Dit klopt niet hoor. Dat is afhankelijk van je leencapaciteit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven