baby spugen

16-03-2011 10:14 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
hier even een vraagje van een onervaren/onzekere moeder

Ik heb een dochtertje van 2,5 weken. Ik geef borstvoeding. Ze drinkt vanaf het begin al super goed. Dus heb daarover geen klagen.

Maar wat ik wel vervelend vind is dat ze na elke voeding best wat melk terug geeft. De ene keer wat meer dan de andere keer. De ene keer gelijk na het drinken, de andere keer kan het ook best pas na een uur zijn.

Ik denk dat het komt omdat ze gewoon veel te veel en ook te snel drinkt. Het is bij borstvoeding natuurlijk wel lastig (niet) te zien hoeveel ze nu precies drinkt. Van de kraamhulp moest ze aan 1 borst drinken en dan als toetje krijgt ze nog de andere borst, tot ze genoeg heeft. Vaak drinkt ze voor mijn gevoel gewoon echt veel. Ze drinkt ook snel, verslikt zich wel eens, heeft vaak na afloop de hik, krijgt dus ook veel lucht binnen.

Deze week voor het eerst een keer gekolfd. Als ik dan zie dat ik in 10 minuten zo 100 ml heb gekolfd, dan moet zij toch wel veel binnenkrijgen als ze 15 tot 20 minuten aan de borst ligt?

Het lijkt me geen probleem dat ze te veel drinkt (beter dan te weinig!), ze komt goed aan en ze heeft genoeg plas- en poepluiers. Dus ook al lijkt het soms of ze heel veel melk uit spuugt, ik neem aan dat ze wel genoeg binnen houdt gezien haar plasluiers en het feit dat ze na het drinken wel gewoon netjes 3 uur rustig is. (als ze niks binnenhoudt zou ze toch snel weer opnieuw willen drinken).

Maar het is gewoon best vervelend dat ze zich dan elke keer wat onderspuugt. Overdag ben ik erbij met een doekje (ben ook wel eens te laat natuurlijk) maar 's nachts leg ik haar terug in haar wiegje en dan weet ik dat er nog een golf(je) zal komen, maar daar kan ik toch niet op wachten, kan behoorlijk lang duren. Vind dat wel zielig, dat dat zo in haar nekje loopt dan.

Is hier iets aan te doen? Wanneer gaat dit over? Ik kan haar toch niet, wanneer ze lekker aan het drinken is, eerder laten stoppen? Hebben jullie babies er ook last van? Ik probeer haar altijd een boertje te laten geven. Soms ook tussendoor even. Lukt vaak ook wel, maar zie verder dan weinig resultaat ten opzichte van het spugen..

Heel leuk zo'n babietje , maar het kan je ook zo onzeker maken
Dat heeft mijn dochter ook gehad, tot ze echt genoeg vast voedsel ging eten na een maand of acht. Join the club.

Genoeg schone shirtjes meenemen, slabbetjes met een kraagje kopen en die wat langer omhouden na een voeding. En spuugdoekjes in de aanslag houden!
Allereerst gefeliciteerd met je baby! Je probleem komt je bekend voor. Ik denk dat je een sterkte toeschietreflex hebt, dus dat je baby heel veel melk krijgt als 'ie aanhapt. Wat kan helpen is boven de neus van je baby op de borst te drukken, zodat je de melk even tegenhoudt. Even kolfen kan ook helpen. Het kan overgaan als je borsten gewend zijn aan het voeden en de hoeveelheid melk in overeenstemming is met wat je kind nodig heeft. Maar ik ken ook moeders die er last van bleven houden. Bij mij valt het wel mee, alleen als ik volle borsten heb, na een dag werken of een nacht slapen, gebeurt het nog wel eens.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Misschien kan je hier eens kijken.

Succes!
pas bij het kolven stond ik ervan te kijken hoeveel melk eruit komt. Dacht altijd dat het 1 straaltje was, maar het zijn er gewoon meerdere haha. Dus toen dacht ik: tja, als je dat allemaal zo snel binnen krijgt....

Nou ja, als ik alleen maar gerustgesteld ben dat het erbij hoort, dat scheelt al. Leg haar nu, als er bijvoorbeeld later nog bezoek komt, gewoon met een slabbetje in de box. Als ze dat dan onderspuugt blijven haar kleertjes tenminste nog schoon.
Precies hetzelfde probleem hier!

Mijn kleine man is morgen 2 weken oud en drinkt ook elke keer alsof hij al 20 uur niet gevoed is.

Geeft elke keer een beetje melk terug, maar ook voldoende plas en poep luiers.

Volgens mijn kraamverzorgster kan het geen kwaad zolang ze geen hele voedingen terug geven, maar als je je zorgen maakt kun je natuurlijk altijd nog even de huisarts/ lactatie kundige bellen.

Merk je dat ze er last van heeft?
nee merk eigenlijk niet dat ze er last van heeft. Het lijkt me gewoon zelf zo vervelend als je zo'n scheut melk in je nek krijgt of het boordje van je trui helemaal nat is. Maar geloof niet dat zij dat ook erg vindt..
Hebben wij ook zo erg gehad!

Ik weet hoe vermoeiend het is, zoveel extra was, je zit zelf constant onder de spuugvlekken etc. Je moet mensen waarschuwen die je beeb op schoot nemen etc.......... maar het gaat allemaal over...... ik was het al bijna weer vergeten zelfs
haha ja, dat inderdaad ook. Als er bezoek komt en iemand houdt haar vast, dan hoop ik altijd maar dat ze niet gaat spugen...
Troost je, het is tijdelijk.
gelukkig!
hier ook een hele tijd overproductie gehad, waardoor mijn baby maar bleef drinken. Ik vond het in het begin ook moeilijk om te zien wanneer hij genoeg had, dus bleef maar aanbieden. Soms had hij echter alleen zuigebehoefte maar dan bleef hij vrolijk verder drinken.. en dat spuugde die dan allemaal weer uit. Nu is hij bijna 15 weken en lijkt het spugen wat af te nemen, maar daarvoor zeker 3 pakjes per dag aan. Hij komt trouwens wel goed aan, hij is 3 kilo gegroeid in 13 weken.

Succes en als ze genoeg plas en poepluiers heeft en lekker slaapt komt t allemaal goed
Het is idd heel normaal. Onze dochter heeft het ook gehad tot een maand of 8. Dochter had er ook helemaal geen last van, maar 't is idd wel vervelend voor jezelf. Gelukkig hadden we laminaat want er kwam bij 't optillen soms zo een golf melk op de grond...
wow! 3 kilo in 13 weken is echt veel!
Ik heb een zoontje van 4 weken, en we hebben beiden al een stevige antibiotica kuur achter de kiezen. Daar werd hij misselijk van, en spuugde dan een enorme sloot melk uit na de voeding. Denk aan die scene in The Exorcist: echt projectielspugen door mond en neusgaten. Vonden wij heel zielig, en de eerste keer schrokken we ons rot. Maar na een douche en schone kleertjes wilde hij altijd meteen weer aan de borst om dan zeer tevreden in slaap te vallen. We hebben natuurlijk wel even bij het CB geïnformeerd of dit kwaad kon, maar zolang het niet dagelijks gebeurde was het niet erg blijkbaar. Toen we allebei van de antibiotica af waren was het projectielspugen ook voorbij en gaf hij nog relatief weinig melk terug: een golfje per voeding. Na de enorme plenzen die hij eerst uitspuugde zag dit er voor ons heel onschuldig uit, haha.

Ik merkte toen dat zoon meer teruggaf als hij door bleef drinken als hij eigenlijk geen honger meer had. Ik heb een stevige toeschietreflex en zoon is een effectieve drinker, waardoor hij aan het einde van de voeding soms nog wel zuigbehoefte heeft maar eigenlijk geen trek meer. Na de voeding sabbelt hij dan op zijn knuistjes, als ik hem weer aanleg dan sabbelt hij nog wat na, en de melk die hij daarbij binnenkrijgt laat hij óf uit zijn mondhoeken weglopen, óf spuugt hij later weer uit. In overleg met de lactatiekundige geven we hem nu na de voeding als hij weer gaat sabbelen een speentje of de pink. Als hij echt nog honger heeft laat hij dat wel merken (spuugt de speen of pink met kracht uit en begint te krijsen), als het zuigbehoefte is dan valt hij vaak na een paar minuten zuigen in slaap. Nu is het spugen zo weinig geworden dat we ons echt geen zorgen meer maken: dat straaltje melk na elke voeding is zó weinig in vergelijking met eerst, daar kunnen we ons echt niet meer over opwinden. Handig toch, zo'n desensitisatie therapie

Als zij het verder goed doet en je echt niks kan bedenken waar het aan kan liggen dan zou ik me niet te veel zorgen maken. Eventueel even noemen bij de eerste afspraak bij het cb. En inderdaad: slabbetjes en spuugdoekjes, en je mooie zijden blouse nog maar even in de kast laten liggen
anoniem_81961 wijzigde dit bericht op 16-03-2011 10:57
Reden: to's kind is een meisje...
% gewijzigd
Eens zien, wat kan helpen. Eerste druk er af kolven vlak voor de voeding. Een houding zoeken voor het voeden waarbij ze tegen de zwaartekracht in drinkt, bijvoorbeeld als jij op je rug ligt, achterover in wat kussens (is wel effe oefenen). Bedje wat omhoog. Tussendoor boertjes laten laten bij het drinken.

En verder, accepteren dat je wasmachine een rondje extra draait, het wordt echt beter!
@ tandpasta thanx! heb ik goed mn best op gedaan haha
nog meer reacties?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven