
Aangifte inkomstenbelasting 2010
maandag 17 januari 2011 om 09:43
Een nieuw jaar is weer begonnen. Dit betekent voor de meeste mensen ook belastingaangifte. Daarom open ik hierbij een topic voor alle tips, vragen en antwoorden omtrent de belastingdienst.
Ik begin want ik heb een vraag waar ik het antwoord even niet zo snel op kan vinden.
Ik heb flink wat tandartskosten gemaakt vorig jaar. Nu weet ik dat ik de niet vergoede kosten (nog) kan aftrekken in aftrekposten bij specifieke zorgkosten. Nu heb ik ook gelezen dat ik mijn reiskosten kan aftrekken. Echter vind ik in het programma niet duidelijk waar ik die kan invullen. Ik ben toch 4 keer heen een weer van Rotterdam naar Alphen a/d Rijn en terug geweest. Ik vind in het programma alleen reiskosten voor ziekenbezoek en ziekte invaliditeit hogere vervoerskosten.
Ik begin want ik heb een vraag waar ik het antwoord even niet zo snel op kan vinden.
Ik heb flink wat tandartskosten gemaakt vorig jaar. Nu weet ik dat ik de niet vergoede kosten (nog) kan aftrekken in aftrekposten bij specifieke zorgkosten. Nu heb ik ook gelezen dat ik mijn reiskosten kan aftrekken. Echter vind ik in het programma niet duidelijk waar ik die kan invullen. Ik ben toch 4 keer heen een weer van Rotterdam naar Alphen a/d Rijn en terug geweest. Ik vind in het programma alleen reiskosten voor ziekenbezoek en ziekte invaliditeit hogere vervoerskosten.

woensdag 16 maart 2011 om 19:26
quote:Aapislief schreef op 16 maart 2011 @ 16:36:
Bedankt voor de reacties!
@fisbel: je bedoelt als je totale inkomen boven de 18.628 uitkomt? Het gaat bij mij nu om een loon van ong. 2.000,- waar geen loonheffing over is betaald.. (over mijn hoofdinkomen is dit wel gebeurd.) Dan lijkt mij 700,- terugbetalen wel erg veel..
En wat bedoel je precies met 9% bijtelling? Iedereen die fulltime werkt zit toch al snel over de grens van 18.269 euro?Volgens mij bedoelt fisbel he tverschil tussen schijf 1 en schijf 2. Zij/hij gaat er volgens mij van uit dat jouw 2000 euro in de eerste schijf belast is. Maar jij hebt helemaal nog geen loonbelasting betaald over die 2.000. Dus dan zal je idd minimaal 33.45% van 2.000 moeten betalen, d.w.z. minimaal 669 euro. Maar waarschijnlijk zelfs 42% over 2.000, dus 840 euro. Aangezien je zelf aangeeft dat je boven die 18.218 komt.
Bedankt voor de reacties!
@fisbel: je bedoelt als je totale inkomen boven de 18.628 uitkomt? Het gaat bij mij nu om een loon van ong. 2.000,- waar geen loonheffing over is betaald.. (over mijn hoofdinkomen is dit wel gebeurd.) Dan lijkt mij 700,- terugbetalen wel erg veel..
En wat bedoel je precies met 9% bijtelling? Iedereen die fulltime werkt zit toch al snel over de grens van 18.269 euro?Volgens mij bedoelt fisbel he tverschil tussen schijf 1 en schijf 2. Zij/hij gaat er volgens mij van uit dat jouw 2000 euro in de eerste schijf belast is. Maar jij hebt helemaal nog geen loonbelasting betaald over die 2.000. Dus dan zal je idd minimaal 33.45% van 2.000 moeten betalen, d.w.z. minimaal 669 euro. Maar waarschijnlijk zelfs 42% over 2.000, dus 840 euro. Aangezien je zelf aangeeft dat je boven die 18.218 komt.
woensdag 16 maart 2011 om 19:28
quote:DeWareJacoba schreef op 16 maart 2011 @ 15:08:
Shit zeg. Door het lezen van m'n eigen topic kom ik er achter dat ik helemaal ben vergeten een afgekocht kapitaalverzekering in te voeren bij vrijstelling box 1. Ik had m'n aangifte al verzonden.Je kunt je aangifte gewoon nog een keer insturen voor 1 april met de goede gegevens.
Shit zeg. Door het lezen van m'n eigen topic kom ik er achter dat ik helemaal ben vergeten een afgekocht kapitaalverzekering in te voeren bij vrijstelling box 1. Ik had m'n aangifte al verzonden.Je kunt je aangifte gewoon nog een keer insturen voor 1 april met de goede gegevens.

woensdag 16 maart 2011 om 19:37
quote:fisbel schreef op 16 maart 2011 @ 16:26:
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht Kaaaaaaaatje. En alleen maar juist als het inkomen boven ¤ 18.628 uitkomt. En er regulier op het hoogste inkomen loonheffingskorting is toegepast en over het andere inkomen niet. Het is meestal wel schrikken in de situatie van meerdere inkomens. Boven ¤ 18.269 vindt een 9% bijtelling plaats. Bij een inkomen van bijvoorbeeld ¤ 28.269 moet ongeveer ¤ 900 belasting worden bijbetaald.
Vaak grijpt de Belastingdienst na 1 of 2 jaren in door het sturen van een Voorlopige Aanslag voor het komende jaar. Voor dit jaar dus VA2011. Men kan ook zelf om een VA2011 vragen. Dit om bijbetaling achteraf te voorkomen.In dit geval heeft Kaaatje wel gelijk. Het gaat niet om het toepassen van de loonheffingskorting. Er is in dit geval helemaal nog geen loonbelasting betaald over het 2e inkomen en zul je dit idd altijd achteraf moeten doen.
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht Kaaaaaaaatje. En alleen maar juist als het inkomen boven ¤ 18.628 uitkomt. En er regulier op het hoogste inkomen loonheffingskorting is toegepast en over het andere inkomen niet. Het is meestal wel schrikken in de situatie van meerdere inkomens. Boven ¤ 18.269 vindt een 9% bijtelling plaats. Bij een inkomen van bijvoorbeeld ¤ 28.269 moet ongeveer ¤ 900 belasting worden bijbetaald.
Vaak grijpt de Belastingdienst na 1 of 2 jaren in door het sturen van een Voorlopige Aanslag voor het komende jaar. Voor dit jaar dus VA2011. Men kan ook zelf om een VA2011 vragen. Dit om bijbetaling achteraf te voorkomen.In dit geval heeft Kaaatje wel gelijk. Het gaat niet om het toepassen van de loonheffingskorting. Er is in dit geval helemaal nog geen loonbelasting betaald over het 2e inkomen en zul je dit idd altijd achteraf moeten doen.
woensdag 16 maart 2011 om 20:47
Ik heb een vraag want ik heb vandaag zowel van de belastingdienst als van de verzekeraar/hypotheekverstrekker allebei een ander advies gekregen.
Ik heb ik mei 2010 een kapitaalverzekering laten afkopen van een woning welke ik december 2009 heb verkocht. Ik heb geen nieuwe woning gekocht, ik ben bij mijn vriend ingetrokken. Ik had ruim 10 jaar een hypotheek, sinds september 1999. Ik heb de woning met overwaarde verkocht. Ik heb mei 2010 mijn kapitaalverzekering laten afkopen. Ik heb een brief ontvangen waarin stond dat ik het rentebestanddeel in box 1 moet invullen. Als ik dit doe dan moet ik bij de vragen overal 'nee' invullen, ik heb mijn woning tenslotte in 2009 verkocht. Ik heb mijn levensverzekering/kapitaalverzekering nl. 5 maanden door laten lopen en mei 2010 laten afkopen.
Toen ik de belastingdienst hierover belde vertelde ze mij een verhaal dat ik gegevens moet opvragen bij de verzekeraar omdat ik de voor 5 maanden waarin ik geen woning op mijn naam had staan, maar wel de premie betaalde voor de verzekering, geen vrijstelling kan krijgen en dit bedrag moet ik invullen in box 3. Voor de 10 jaar (dus van 09/1999 t/m 12/2009) kan ik wel vrijstelling krijgen en dit bedrag moet ik invullen in box 1. Ik moet deze cijfers dus op papier hebben. Ik heb dit dus gevraagd aan de verzekering en die vonden het een vreemd verhaal. Volgens hen moet ik gewoon het hele bedrag (dus het rentbestanddeel) invullen in box 1. Echter krijg ik steeds een foutmelding omdat het programma WOZ waarde wil weten. Zelfs met het invullen van 'n.v.t. en o %' gaat het programma niet akkoord. Nogmaals, ik MOET alle vragen beantwoorden met 'nee' omdat ik geheel 2010 geen woning op mijn naam heb gehad.
Ingewikkeld hè, ik hoop dat iemand het snapt.
Ik heb ik mei 2010 een kapitaalverzekering laten afkopen van een woning welke ik december 2009 heb verkocht. Ik heb geen nieuwe woning gekocht, ik ben bij mijn vriend ingetrokken. Ik had ruim 10 jaar een hypotheek, sinds september 1999. Ik heb de woning met overwaarde verkocht. Ik heb mei 2010 mijn kapitaalverzekering laten afkopen. Ik heb een brief ontvangen waarin stond dat ik het rentebestanddeel in box 1 moet invullen. Als ik dit doe dan moet ik bij de vragen overal 'nee' invullen, ik heb mijn woning tenslotte in 2009 verkocht. Ik heb mijn levensverzekering/kapitaalverzekering nl. 5 maanden door laten lopen en mei 2010 laten afkopen.
Toen ik de belastingdienst hierover belde vertelde ze mij een verhaal dat ik gegevens moet opvragen bij de verzekeraar omdat ik de voor 5 maanden waarin ik geen woning op mijn naam had staan, maar wel de premie betaalde voor de verzekering, geen vrijstelling kan krijgen en dit bedrag moet ik invullen in box 3. Voor de 10 jaar (dus van 09/1999 t/m 12/2009) kan ik wel vrijstelling krijgen en dit bedrag moet ik invullen in box 1. Ik moet deze cijfers dus op papier hebben. Ik heb dit dus gevraagd aan de verzekering en die vonden het een vreemd verhaal. Volgens hen moet ik gewoon het hele bedrag (dus het rentbestanddeel) invullen in box 1. Echter krijg ik steeds een foutmelding omdat het programma WOZ waarde wil weten. Zelfs met het invullen van 'n.v.t. en o %' gaat het programma niet akkoord. Nogmaals, ik MOET alle vragen beantwoorden met 'nee' omdat ik geheel 2010 geen woning op mijn naam heb gehad.
Ingewikkeld hè, ik hoop dat iemand het snapt.
donderdag 17 maart 2011 om 21:46
Ik heb vandaag mijn belastingaangifte gedaan. Maar nu heb ik nog wel een vraag.
Mijn vriend had in 2010 studiekosten (collegegeld) en kreeg ook studiefinanciering. Volgens de mevrouw die mij heeft meegeholpen om mijn belanstingaangifte te doen, kon ik de kosten van het collegegeld invullen als aftrekpost. Het feit dat hij stufie kreeg maakte niet uit volgens haar. Nu heb ik thuis nogmaals mijn aangifte ingevuld, om te kijken of ik er hetzelfde uitkrijg als zij.
Nu zie ik dat er weldegelijk een onderscheid wordt gemaakt of je stufie kreeg of niet. Ze gaan uit van een norm bedrag van +/- 2200 (heb de aangifte niet meer open staan) Er wordt dan gevraagd of er meer betaald is dan het normbedrag*2. hier heb ik nee ingevuld en daarna willen ze weten wat er aan stufie is ontvangen. Dit is ongeveer 6000 euro, waardoor de uiteindelijke aftrek op 0 euro komt.
Maar op mijn echte aangifte heeft ze ingevuld dat er 1635 euro collegegeld is betaald. Daar gaat dan 500 euro af (drempel). Er bleef dus 1135 euro over wat nu als aftrek is ingevuld.
Klopt dit nu wel? Vorig jaar is dit ook zo gegaan, maar heb nog geen definitieve aanslag gekregen.
Iemand die weet hoe het precies zit?
Mijn vriend had in 2010 studiekosten (collegegeld) en kreeg ook studiefinanciering. Volgens de mevrouw die mij heeft meegeholpen om mijn belanstingaangifte te doen, kon ik de kosten van het collegegeld invullen als aftrekpost. Het feit dat hij stufie kreeg maakte niet uit volgens haar. Nu heb ik thuis nogmaals mijn aangifte ingevuld, om te kijken of ik er hetzelfde uitkrijg als zij.
Nu zie ik dat er weldegelijk een onderscheid wordt gemaakt of je stufie kreeg of niet. Ze gaan uit van een norm bedrag van +/- 2200 (heb de aangifte niet meer open staan) Er wordt dan gevraagd of er meer betaald is dan het normbedrag*2. hier heb ik nee ingevuld en daarna willen ze weten wat er aan stufie is ontvangen. Dit is ongeveer 6000 euro, waardoor de uiteindelijke aftrek op 0 euro komt.
Maar op mijn echte aangifte heeft ze ingevuld dat er 1635 euro collegegeld is betaald. Daar gaat dan 500 euro af (drempel). Er bleef dus 1135 euro over wat nu als aftrek is ingevuld.
Klopt dit nu wel? Vorig jaar is dit ook zo gegaan, maar heb nog geen definitieve aanslag gekregen.
Iemand die weet hoe het precies zit?
donderdag 17 maart 2011 om 22:50
U vinkt aan de aftrekpost: studie en andere scholingsuitgaven.
Daarna zijn er drie mogelijkheden:
* studie zonder studiefinanciering
* studie met studiefinanciering* studie met studiefinanciering in voorgaande jaren.
Het is mij niet helemaal duidelijk of u de vraag stelt tav de studieaftrek voor u of voor uw vriend. Uw vriend krijgt studiefinanciering. Hij moet dus kiezen voor: studie met studiefinanciering. De berekening tav het aftrek bedrag is: NORMBEDRAG (=vast bedrag) minus verkregen STUDIEFINANCIERING minus drempel ¤ 500.
Als u ook valt onder de wet studiefinanciering met ¤ 6000 studiefinanciering zal duidelijk zijn dat u ook moet invullen: studie met studiefinanciering. Door de verkregen studiefinanciering is uw aftrekbaar bedrag: normbedrag / 2200 minus 6000 minus 500 is - ¤ 4300.
Conclusie: u heeft in de verste verte geen studiekostenaftrek.
Mij is onbegrijpelijk wat de mevrouw die u heeft "geholpen" heeft zitten vogelen. Als de Belastingdienst deze aftrek in de aangifte 2009 laat passeren, is dat absoluut geen bewijs dat de mevrouw het goed heeft ingevuld. De Dienst controleert steeksproefgewijs. Er passeert veel wat absoluut niet door de beugel kan. U constateert terecht:
Nu zie ik dat er wel degelijk een onderscheid wordt gemaakt of je stufie kreeg of niet. Ze gaan uit van een norm bedrag van +/- 2200 (heb de aangifte niet meer open staan) Er wordt dan gevraagd of er meer betaald is dan het normbedrag*2. hier heb ik nee ingevuld en daarna willen ze weten wat er aan stufie is ontvangen. Dit is ongeveer 6000 euro, waardoor de uiteindelijke aftrek op 0 euro komt.
In het programma is de berekening van mevrouw uitsluitend te maken door te kiezen voor: JA - bij: zijn de studiekosten hoger dan 2 x het normbedrag. Als daarna bij studiefinanciering ¤ 0 wordt ingevuld, krijg je een aftrekbaar bedrag van ¤ 1135. Er is dan een dubbele fout gemaakt door de mevrouw. Ik neem toch aan dat de aangifte niet op papier is ingevuld (....) Werkt mevrouw zelfstandig of bij een organisatie??
Tip: misschien kunt u voortaan beter zelf uw aangifte (en die van uw vriend) invullen.
Daarna zijn er drie mogelijkheden:
* studie zonder studiefinanciering
* studie met studiefinanciering* studie met studiefinanciering in voorgaande jaren.
Het is mij niet helemaal duidelijk of u de vraag stelt tav de studieaftrek voor u of voor uw vriend. Uw vriend krijgt studiefinanciering. Hij moet dus kiezen voor: studie met studiefinanciering. De berekening tav het aftrek bedrag is: NORMBEDRAG (=vast bedrag) minus verkregen STUDIEFINANCIERING minus drempel ¤ 500.
Als u ook valt onder de wet studiefinanciering met ¤ 6000 studiefinanciering zal duidelijk zijn dat u ook moet invullen: studie met studiefinanciering. Door de verkregen studiefinanciering is uw aftrekbaar bedrag: normbedrag / 2200 minus 6000 minus 500 is - ¤ 4300.
Conclusie: u heeft in de verste verte geen studiekostenaftrek.
Mij is onbegrijpelijk wat de mevrouw die u heeft "geholpen" heeft zitten vogelen. Als de Belastingdienst deze aftrek in de aangifte 2009 laat passeren, is dat absoluut geen bewijs dat de mevrouw het goed heeft ingevuld. De Dienst controleert steeksproefgewijs. Er passeert veel wat absoluut niet door de beugel kan. U constateert terecht:
Nu zie ik dat er wel degelijk een onderscheid wordt gemaakt of je stufie kreeg of niet. Ze gaan uit van een norm bedrag van +/- 2200 (heb de aangifte niet meer open staan) Er wordt dan gevraagd of er meer betaald is dan het normbedrag*2. hier heb ik nee ingevuld en daarna willen ze weten wat er aan stufie is ontvangen. Dit is ongeveer 6000 euro, waardoor de uiteindelijke aftrek op 0 euro komt.
In het programma is de berekening van mevrouw uitsluitend te maken door te kiezen voor: JA - bij: zijn de studiekosten hoger dan 2 x het normbedrag. Als daarna bij studiefinanciering ¤ 0 wordt ingevuld, krijg je een aftrekbaar bedrag van ¤ 1135. Er is dan een dubbele fout gemaakt door de mevrouw. Ik neem toch aan dat de aangifte niet op papier is ingevuld (....) Werkt mevrouw zelfstandig of bij een organisatie??
Tip: misschien kunt u voortaan beter zelf uw aangifte (en die van uw vriend) invullen.
vrijdag 18 maart 2011 om 08:27
Ik heb voor ons beide aangifte gedaan, en omdat hij mijn fiscaal partner is, kon ik volgens haar de kosten aftrekken want ik heb een hoger inkomen.
Aangifte is via een programma ingevuld wat zij zelf heeft.
Ze werk zelfstandig. Ze heeft een advies en administratie bureau. Ben bij haar gekomen toen ik mijn hypotheek heb afgesloten. Bij mijn hypotheekverstrekker gaven ze aan dat ik mijn aangifte via hun kon doen. Dus toen heb ik vorig jaar een afspraak gemaakt en kwam ik bij haar terecht. Ze heeft ook gwoon een kvk nummer enzo. Dus het is wel allemaal officieel. Niet zomaar iemand die me heeft geholpen.
Wat is nu het beste om te doen? Nog een keer contact met haar opnemen om te vragen of het echt wel klopt. Of gewoon straks mn aangifte zelf nog een keer opsturen. Dan is het wel een beetje zonde van het geld wat ik heb betaald..
Toch raar, want ik heb het vorig jaar aangegeven dat ik twijfelde of het wel klopte, zelfs nog gemaild na de tijd en ook nu heb ik het weer aangegeven dat hij stufie kreeg maar nee dat maakte allemaal niks uit. Het scheelt uiteindelijk 300 euro, maar als ze erachter komen dat het niet klopt, dan heb je gefraudeerd. En waarschijnlijk is het dan uiteindelijk toch mijn schuld en kan ik haar er niet op aanspreken....
Aangifte is via een programma ingevuld wat zij zelf heeft.
Ze werk zelfstandig. Ze heeft een advies en administratie bureau. Ben bij haar gekomen toen ik mijn hypotheek heb afgesloten. Bij mijn hypotheekverstrekker gaven ze aan dat ik mijn aangifte via hun kon doen. Dus toen heb ik vorig jaar een afspraak gemaakt en kwam ik bij haar terecht. Ze heeft ook gwoon een kvk nummer enzo. Dus het is wel allemaal officieel. Niet zomaar iemand die me heeft geholpen.
Wat is nu het beste om te doen? Nog een keer contact met haar opnemen om te vragen of het echt wel klopt. Of gewoon straks mn aangifte zelf nog een keer opsturen. Dan is het wel een beetje zonde van het geld wat ik heb betaald..
Toch raar, want ik heb het vorig jaar aangegeven dat ik twijfelde of het wel klopte, zelfs nog gemaild na de tijd en ook nu heb ik het weer aangegeven dat hij stufie kreeg maar nee dat maakte allemaal niks uit. Het scheelt uiteindelijk 300 euro, maar als ze erachter komen dat het niet klopt, dan heb je gefraudeerd. En waarschijnlijk is het dan uiteindelijk toch mijn schuld en kan ik haar er niet op aanspreken....
vrijdag 18 maart 2011 om 08:43
Een adviesbureau / administratiebureau doet van alles: van hypotheek verstrekken tot pensioenen regelen, van verzekeringen tot ik weet niet wat. Maar ik heb bij herhaling helaas moeten constateren dat de fiscale kennis vaak onvoldoende is om in meer specifieke zaken adeqaat in te vullen. Studiekostenaftrek in combinatie met studiefinanciering was in het verleden zo lastig dat bijna niemand op dit punt ter zake kundig handelde. Vaak werd er dan afgezien van aftrek. In het algemeen terecht: studiekostenaftrek is meestal niet mogelijk als er studiefinanciering is. Zoals bij jou. Maar in een aantal gevallen is aftrek wel mogelijk. Bijvoorbeeld bij een thuiswonende student met uitsluitend basisbeurs. De studiefinanciering (aftrek) is dan zo gering dat het saldo NORMBEDRAG minus STUDIEFINANCIERING minus ¤ 500 toch een aftrekpost oplevert. Een andere situatie onstaat als er een nullening is. Of als de prestatiebeurs moet worden terugbetaald.
Vanaf 2009 is de invullen studiekostenaftrek gelukkig veel simpeler geworden. Door de driedeling (zie mijn antwoord hierboven) kunnen veel fouten vermeden worden. De Belastingdienst heeft niet voor niets dit punt aangepast.
Slotsom:
De dame van het administratiekantoor heeft jouw aangifte fout ingevuld. Er is geen recht op studiekostenaftrek. Wat verdelen betreft heeft ze gelijk. Op het hoogste inkomen. Maar omdat er geen aftrek is, valt er niets te verdelen.
Persoonlijk zou ik haar met deze foute invulling confronteren.
In elk geval: laat je aangifte niet meer door deze dame verzorgen.
Vanaf 2009 is de invullen studiekostenaftrek gelukkig veel simpeler geworden. Door de driedeling (zie mijn antwoord hierboven) kunnen veel fouten vermeden worden. De Belastingdienst heeft niet voor niets dit punt aangepast.
Slotsom:
De dame van het administratiekantoor heeft jouw aangifte fout ingevuld. Er is geen recht op studiekostenaftrek. Wat verdelen betreft heeft ze gelijk. Op het hoogste inkomen. Maar omdat er geen aftrek is, valt er niets te verdelen.
Persoonlijk zou ik haar met deze foute invulling confronteren.
In elk geval: laat je aangifte niet meer door deze dame verzorgen.

vrijdag 18 maart 2011 om 11:19
quote:Lovestar schreef op 14 maart 2011 @ 22:47:
Mag ik een lastige vraag erbij gooien?
Vorig jaar is mijn studiefinanciering dmv een beschikking kwijtgescholden (fijn!! ) Ik mag dus geen studiekosten meer aftrekken behalve pc/laptop. Weet iemand of dit echt zo is?? Want ik heb bv wel boeken gekocht. Dat staat normaal onder dezelfde studiekosten als pc/laptop. Oftewel, mag ik de uitgaven voor mijn studieboeken erbij gooien?
@Fisbel
Weet je toevallig ook hier het antwoord op?? Jij bent onze belastingguru hier
Of zal ik de hele aftrekpost van studiekosten maar overslaan ivm de beschikking. Kom misschien never nooit in de buurt van het bedrag wanneer ik mijn studiekosten mag aftrekken.....
Mag ik een lastige vraag erbij gooien?
Vorig jaar is mijn studiefinanciering dmv een beschikking kwijtgescholden (fijn!! ) Ik mag dus geen studiekosten meer aftrekken behalve pc/laptop. Weet iemand of dit echt zo is?? Want ik heb bv wel boeken gekocht. Dat staat normaal onder dezelfde studiekosten als pc/laptop. Oftewel, mag ik de uitgaven voor mijn studieboeken erbij gooien?
@Fisbel
Weet je toevallig ook hier het antwoord op?? Jij bent onze belastingguru hier
Of zal ik de hele aftrekpost van studiekosten maar overslaan ivm de beschikking. Kom misschien never nooit in de buurt van het bedrag wanneer ik mijn studiekosten mag aftrekken.....
vrijdag 18 maart 2011 om 12:50
Tis niet echt een vraag maar meer een uiting van verbazing
Ik heb zojuist samen met de belastingadviseur mijn inkomstenaangifte gedaan. Mijn partner werkt in loondienst, ik als zzp'er. We hebben in 2010 een huis gekocht en hebben 2 kinderen
Nu heb ik altijd gedacht dat we niet in aanmerking kwamen voor zorgtoeslag en kindgebondenbudget maar door de aankoop van het huis en mijn zelfstandigenaftrek etc is ons inkomen van 2010 'kunstmatig' laag
Nu kunnen we volgens de adviseur met terugwerkende kracht vrij veel zorgtoeslag en kb krijgen en later ook weer veel kinderopvangtoeslag terug krijgen
Ik wist niet dat je eerst van alles kon aftrekken en daarna met terugwerkende kracht al die toeslagen krijgt
Ik gaf altijd braaf ons totale bruto inkomen op bij toeslagen.nl
Nu vind ik ineens dat we heel veel terugkrijgen. Bijna te veel eigenlijk, want ons totale bruto inkomen vind ik zelf best hoog en nu wordt ie door al die aftrekposten ineens zo laag. Het voelt bijna alsof we niet echt recht hebben op al die toeslagen

Ik heb zojuist samen met de belastingadviseur mijn inkomstenaangifte gedaan. Mijn partner werkt in loondienst, ik als zzp'er. We hebben in 2010 een huis gekocht en hebben 2 kinderen
Nu heb ik altijd gedacht dat we niet in aanmerking kwamen voor zorgtoeslag en kindgebondenbudget maar door de aankoop van het huis en mijn zelfstandigenaftrek etc is ons inkomen van 2010 'kunstmatig' laag
Nu kunnen we volgens de adviseur met terugwerkende kracht vrij veel zorgtoeslag en kb krijgen en later ook weer veel kinderopvangtoeslag terug krijgen
Ik wist niet dat je eerst van alles kon aftrekken en daarna met terugwerkende kracht al die toeslagen krijgt
Ik gaf altijd braaf ons totale bruto inkomen op bij toeslagen.nl
Nu vind ik ineens dat we heel veel terugkrijgen. Bijna te veel eigenlijk, want ons totale bruto inkomen vind ik zelf best hoog en nu wordt ie door al die aftrekposten ineens zo laag. Het voelt bijna alsof we niet echt recht hebben op al die toeslagen

vrijdag 18 maart 2011 om 20:17
@ leysieffer
Het klopt wel hoor. De toeslagen worden berekend adhv het verzamelinkomen. Dit is het inkomen na aftrek hypotheekrente en zelfstandigenaftrek e.d. Hou er wel rekening mee dat over 2011 het verzamelinkomen wel weer iets hoger zal zijn omdat je in 2010 ook eenmalige aftrekposten had ivm de aankoop van je huis. Maar je verzamelinkomen is ook dan een stuk lager dan je bruto inkomen. Krijg je nu nog startersaftrek? Hou er ook rekening mee dat dit voor 3 jaar is en over het 4e en volgende jaar je zelfstandige aftrek ook lager is.
Als je geen zorgtoeslag hebt ontvangen over 2010, moet je dit voor 1 april aanvragen. Vraag het dan ook gelijk over 2011 aan, maar hou het bedrag laag (dus je inkomen hoger inschatten). Dan krijg je volgend jaar weer weer iets terug, maar hoef je er geen erg in te houden dat je dat voor 1 april moet doen. Als je het nu nog achteraf over 2010 aanvraagt, krijg je het niet automatisch over 2011. Maar als je het nu over 2011 aanvraagt, krijg je het ook in de jaren erna.
Het klopt wel hoor. De toeslagen worden berekend adhv het verzamelinkomen. Dit is het inkomen na aftrek hypotheekrente en zelfstandigenaftrek e.d. Hou er wel rekening mee dat over 2011 het verzamelinkomen wel weer iets hoger zal zijn omdat je in 2010 ook eenmalige aftrekposten had ivm de aankoop van je huis. Maar je verzamelinkomen is ook dan een stuk lager dan je bruto inkomen. Krijg je nu nog startersaftrek? Hou er ook rekening mee dat dit voor 3 jaar is en over het 4e en volgende jaar je zelfstandige aftrek ook lager is.
Als je geen zorgtoeslag hebt ontvangen over 2010, moet je dit voor 1 april aanvragen. Vraag het dan ook gelijk over 2011 aan, maar hou het bedrag laag (dus je inkomen hoger inschatten). Dan krijg je volgend jaar weer weer iets terug, maar hoef je er geen erg in te houden dat je dat voor 1 april moet doen. Als je het nu nog achteraf over 2010 aanvraagt, krijg je het niet automatisch over 2011. Maar als je het nu over 2011 aanvraagt, krijg je het ook in de jaren erna.
vrijdag 18 maart 2011 om 20:27
Ja, dat recht is er in veel situaties wel. Op dit moment krijgt meer dan de helft van huishoudens zorgtoeslag. Als alle huishoudens met recht op zorgtoeslag deze toeslag zouden aanvragen, komt bijna 2/3 van de huishoudens in aanmerking voor zorgtoeslag. Om rondpompen van geld te voorkomen, is Den Haag aan het steggelen hoe groei van zorgtoeslaggerechtigden ingedamd kan worden. De huidige stand zorgtoeslag 2010 / 2011: alleenstaanden maximaal verzamelinkomen ¤ 33743 / 36022 // partners: ¤ 50000 / 54264.
Vandaag voor 5 echtparen de aangifte verzorgd: bij 3 echtparen was er tot nu toe geen zorgtoeslag aangevraagd!! Er was ook niet gewezen op het recht. Veel voorkomende situatie van niet aanvragen zorgtoeslag: tweeverdieners of AOW-ers incl. hypotheekaftrek en/of lijfrente / ziektekostenaftrek. Inkomen partners bijvoorbeeld: ¤ 65000 Saldo inkomsten en aftrek eigen woning (hupotheekrenteaftrek): ¤ 15000. Toetsingsinkomen: ¤ 50000 met recht op zorgtoeslag 2010 en wat meer in 2011.
Leysieffer schreef:
Nu kunnen we volgens de adviseur met terugwerkende kracht vrij veel zorgtoeslag en kb krijgen en later ook weer veel kinderopvangtoeslag terug krijgen / U heeft een goede adviseur! Hij bekijkt niet alleen de aangifte zoals veel administratiekantoortjes, boekhouders tot belastingconculenten aan toe. Maar informeert u ook op het gebied van de wereld rond de belastingaangifte.
Toeslagen vormen met name vanaf 2006 een steeds belangrijker onderdeel rond de belastingaangifte.
Kindgebonden budget krijgt men - voor zover het inkomen dat toelaat - tegenwoordig gelukkig automatisch via de SVB. In de jaren tot 2007 (kinderkorting) en 2008 (kindertoeslag) kreeg men die niet als er geen aangifte gedaan werd. Kinderopvangtoeslag - inkomen wordt relevanter met de nieuw te nemen regeringsmaatregelen. Zorgtoeslag: zie hierboven.
Om het nog maar niet te hebben over de huurtoeslag: een enkele euro verschil boven of onder de grens maximaal inkomen levert per direct een ¤ 1000 op (bij huren boven ¤ 400 a ¤ 500)
Lees verder de aanwijzingen van Tijger32 hierboven, met name wat betreft het aanvragen van toeslag 2010 / 2011. Als je geen risico wil lopen wat betreft de termijn van 1 april, kan uitstel van aangifte worden aangevraagd. Dan is er tot 1 september tijd de toeslag van 2010 alsnog aan te vragen. Eenvoudig via de Belastingtelefoon te regelen. (BSN-nummer intikken is voldoende)
Vandaag voor 5 echtparen de aangifte verzorgd: bij 3 echtparen was er tot nu toe geen zorgtoeslag aangevraagd!! Er was ook niet gewezen op het recht. Veel voorkomende situatie van niet aanvragen zorgtoeslag: tweeverdieners of AOW-ers incl. hypotheekaftrek en/of lijfrente / ziektekostenaftrek. Inkomen partners bijvoorbeeld: ¤ 65000 Saldo inkomsten en aftrek eigen woning (hupotheekrenteaftrek): ¤ 15000. Toetsingsinkomen: ¤ 50000 met recht op zorgtoeslag 2010 en wat meer in 2011.
Leysieffer schreef:
Nu kunnen we volgens de adviseur met terugwerkende kracht vrij veel zorgtoeslag en kb krijgen en later ook weer veel kinderopvangtoeslag terug krijgen / U heeft een goede adviseur! Hij bekijkt niet alleen de aangifte zoals veel administratiekantoortjes, boekhouders tot belastingconculenten aan toe. Maar informeert u ook op het gebied van de wereld rond de belastingaangifte.
Toeslagen vormen met name vanaf 2006 een steeds belangrijker onderdeel rond de belastingaangifte.
Kindgebonden budget krijgt men - voor zover het inkomen dat toelaat - tegenwoordig gelukkig automatisch via de SVB. In de jaren tot 2007 (kinderkorting) en 2008 (kindertoeslag) kreeg men die niet als er geen aangifte gedaan werd. Kinderopvangtoeslag - inkomen wordt relevanter met de nieuw te nemen regeringsmaatregelen. Zorgtoeslag: zie hierboven.
Om het nog maar niet te hebben over de huurtoeslag: een enkele euro verschil boven of onder de grens maximaal inkomen levert per direct een ¤ 1000 op (bij huren boven ¤ 400 a ¤ 500)
Lees verder de aanwijzingen van Tijger32 hierboven, met name wat betreft het aanvragen van toeslag 2010 / 2011. Als je geen risico wil lopen wat betreft de termijn van 1 april, kan uitstel van aangifte worden aangevraagd. Dan is er tot 1 september tijd de toeslag van 2010 alsnog aan te vragen. Eenvoudig via de Belastingtelefoon te regelen. (BSN-nummer intikken is voldoende)
vrijdag 18 maart 2011 om 21:17
Lovestar schreef:
Mag ik een lastige vraag erbij gooien?
Vorig jaar is mijn studiefinanciering dmv een beschikking kwijtgescholden (fijn!! ) Ik mag dus geen studiekosten meer aftrekken behalve pc/laptop. Weet iemand of dit echt zo is?? Want ik heb bv wel boeken gekocht. Dat staat normaal onder dezelfde studiekosten als pc/laptop. Oftewel, mag ik de uitgaven voor mijn studieboeken erbij gooien?
Als de studie niet is afgemaakt, moet de studiefinanciering (prestatiebeurs) worden terugbetaald. Deze kosten kunnen dan achteraf alsnog in de aangifte worden opgevoerd. Bij: Studie met studiefinanciering in voorgaande jaren. U zou schrijft u voor deze aftrekpost niet in aanmerking komen omdat u kwijtschelding van studiefinanciering heeft gekregen. Het lijkt me logisch dat studiekostenaftrek met studiefinanciering in voorgaande jaren nu niet neer van toepassing is.
Maar de algemene regel telt wel en ook voor u: Studiekosten zijn aftrekbaar voor zover het gaat om een opleiding die u volgt voor uw beroep of ter verbetering van uw financieel economische positie. Het moet gaan om een studie waarmee in de toekomst voordeel behaald kan worden en het mag niet een studie van zeer algemene aard zijn zoals voor uw rijbewijs.
Kunt u een bron noemen waarin vermeld is dat u geen studiekosten meer kunt aftrekken behalve de pc/laptop (...???)
Mag ik een lastige vraag erbij gooien?
Vorig jaar is mijn studiefinanciering dmv een beschikking kwijtgescholden (fijn!! ) Ik mag dus geen studiekosten meer aftrekken behalve pc/laptop. Weet iemand of dit echt zo is?? Want ik heb bv wel boeken gekocht. Dat staat normaal onder dezelfde studiekosten als pc/laptop. Oftewel, mag ik de uitgaven voor mijn studieboeken erbij gooien?
Als de studie niet is afgemaakt, moet de studiefinanciering (prestatiebeurs) worden terugbetaald. Deze kosten kunnen dan achteraf alsnog in de aangifte worden opgevoerd. Bij: Studie met studiefinanciering in voorgaande jaren. U zou schrijft u voor deze aftrekpost niet in aanmerking komen omdat u kwijtschelding van studiefinanciering heeft gekregen. Het lijkt me logisch dat studiekostenaftrek met studiefinanciering in voorgaande jaren nu niet neer van toepassing is.
Maar de algemene regel telt wel en ook voor u: Studiekosten zijn aftrekbaar voor zover het gaat om een opleiding die u volgt voor uw beroep of ter verbetering van uw financieel economische positie. Het moet gaan om een studie waarmee in de toekomst voordeel behaald kan worden en het mag niet een studie van zeer algemene aard zijn zoals voor uw rijbewijs.
Kunt u een bron noemen waarin vermeld is dat u geen studiekosten meer kunt aftrekken behalve de pc/laptop (...???)
vrijdag 18 maart 2011 om 21:24
Fisbel, ja ik heb inderdaad een goede adviseur, ben er blij mee, en dat te bedenken dat ik het eerst alleen wilde gaan doen.
Jeetje Tijger, zoveel mensen met recht op zorgtoeslag?
Stom he, ik dacht dat zorgtoeslag en kindgebondenbudget echt iets was voor de lage inkomens, maar nu krijgen we ineens heel veel terug. Ik had wel ooit gekeken of we er recht op hadden maar toen was het niet zo (had ook inkomen zonder aftrekposten ingevuld)
Ik was niet van plan om het over 2011 ook zt en kb aan te vragen omdat ik van plan was erg te gaan groeien als zelfstandige (maar misschien schat ik mezelf wel te hoog in ha ha) en we kopen natuurlijk ook geen huis in 2011.
Jeetje Tijger, zoveel mensen met recht op zorgtoeslag?
Stom he, ik dacht dat zorgtoeslag en kindgebondenbudget echt iets was voor de lage inkomens, maar nu krijgen we ineens heel veel terug. Ik had wel ooit gekeken of we er recht op hadden maar toen was het niet zo (had ook inkomen zonder aftrekposten ingevuld)
Ik was niet van plan om het over 2011 ook zt en kb aan te vragen omdat ik van plan was erg te gaan groeien als zelfstandige (maar misschien schat ik mezelf wel te hoog in ha ha) en we kopen natuurlijk ook geen huis in 2011.

vrijdag 18 maart 2011 om 21:33
Fisbel ik heb ook even een vraag. Dacht nl. dat wij ook geen recht hadden op zorg en kindgebonden toeslag. In 2009 wel gehad, daarna stop gezet omdat ik bang was om terug te moeten betalen. Maar nu zie ik dus dat het over het verzamelinkomen gaat, ik dacht ook altijd dat het gewoon je bruto jaarinkomen was, en dan zaten wij er net boven.
Nu zitten we er toch een aardig stukje onder, dus ga het aanvragen.
maar het kindgebonden budget hebben wij dus niet automatisch via de svb gekregen, klopt dat? Mijn inkomsten wisselen soms nogal door ort en extra werken, dus weet nooit precies waar ik op uit kom ieder jaar.
Hoop dat je me hier antwoord op kan geven, alvast bedankt.
Nu zitten we er toch een aardig stukje onder, dus ga het aanvragen.
maar het kindgebonden budget hebben wij dus niet automatisch via de svb gekregen, klopt dat? Mijn inkomsten wisselen soms nogal door ort en extra werken, dus weet nooit precies waar ik op uit kom ieder jaar.
Hoop dat je me hier antwoord op kan geven, alvast bedankt.
vrijdag 18 maart 2011 om 22:32
Als de rood-roze brief binnenkomt, is aangifte verplicht. Als er niets binnenkomt, is aangifte niet verplicht. En deze brief kan ook binnenkomen:
Vorig jaar hebt u aangifte gedaan over 2009. U hoefde toen geen inkomstenbelasting te betalen. Als uw situatie niet is gewijzigd, hoeft u daarom over 2010 geen aangifte te doen. Als deze laatste brief verschijnt, even de rode lamp laten branden. Voor de belastingdienst is er niets te verdienen, maar voor de geadressseerde misschien wel. Er zal immers in het vorige jaar meestal niet voor niets aangifte zijn gedaan.
Wat betreft het Kindgebonden Budget en de relatie SVB en Belastingdienst. Zie link hieronder:
http://www.svb.nl/int/nl/ ... kind/kindgebonden_budget/
Vorig jaar hebt u aangifte gedaan over 2009. U hoefde toen geen inkomstenbelasting te betalen. Als uw situatie niet is gewijzigd, hoeft u daarom over 2010 geen aangifte te doen. Als deze laatste brief verschijnt, even de rode lamp laten branden. Voor de belastingdienst is er niets te verdienen, maar voor de geadressseerde misschien wel. Er zal immers in het vorige jaar meestal niet voor niets aangifte zijn gedaan.
Wat betreft het Kindgebonden Budget en de relatie SVB en Belastingdienst. Zie link hieronder:
http://www.svb.nl/int/nl/ ... kind/kindgebonden_budget/
vrijdag 18 maart 2011 om 22:40
quote:Jacky1 schreef op 18 maart 2011 @ 21:33:
Fisbel ik heb ook even een vraag. Dacht nl. dat wij ook geen recht hadden op zorg en kindgebonden toeslag. In 2009 wel gehad, daarna stop gezet omdat ik bang was om terug te moeten betalen. Maar nu zie ik dus dat het over het verzamelinkomen gaat, ik dacht ook altijd dat het gewoon je bruto jaarinkomen was, en dan zaten wij er net boven.
Nu zitten we er toch een aardig stukje onder, dus ga het aanvragen.
maar het kindgebonden budget hebben wij dus niet automatisch via de svb gekregen, klopt dat? Mijn inkomsten wisselen soms nogal door ort en extra werken, dus weet nooit precies waar ik op uit kom ieder jaar.
Hoop dat je me hier antwoord op kan geven, alvast bedankt.Als het inkomen een jojo-effect te zien geeft, kan altijd de aanvraag of wijziging worden gedaan door het inkomen iets boven de maximumgrens in te schatten. Men krijgt dan een nihilbeschikking toegestuurd ( 0 euro). Maar voorlopig blijf je in het systeem en je kan over dat jaar lui achteroverleunen. De Belastingdienst verrekent achteraf automatisch een eventueel recht op de toeslag. Stopzetten kan, maar dan moet je sowieso in de gaten houden hoe hoog het inkomen uitkomt en dan voor 1 april (wordt vanaf volgend jaar - 2012 integraal 1 september) de aanvraag toeslag indienen.
Kom ik in aanmerking voor kindgebonden budget.
De grens is in het laatste jaar / laatste jaren naar beneden bijgesteld en ligt nu rond ¤ 40.000 verzamelinkomen partners. (was ¤ 45000) Hoogte kindgebonden budget is mede afhankelijk van de leeftijd van het kind en het aantal kinderen dat men heeft. Er is altijd een (simpele) proefberekening te maken:
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/
Fisbel ik heb ook even een vraag. Dacht nl. dat wij ook geen recht hadden op zorg en kindgebonden toeslag. In 2009 wel gehad, daarna stop gezet omdat ik bang was om terug te moeten betalen. Maar nu zie ik dus dat het over het verzamelinkomen gaat, ik dacht ook altijd dat het gewoon je bruto jaarinkomen was, en dan zaten wij er net boven.
Nu zitten we er toch een aardig stukje onder, dus ga het aanvragen.
maar het kindgebonden budget hebben wij dus niet automatisch via de svb gekregen, klopt dat? Mijn inkomsten wisselen soms nogal door ort en extra werken, dus weet nooit precies waar ik op uit kom ieder jaar.
Hoop dat je me hier antwoord op kan geven, alvast bedankt.Als het inkomen een jojo-effect te zien geeft, kan altijd de aanvraag of wijziging worden gedaan door het inkomen iets boven de maximumgrens in te schatten. Men krijgt dan een nihilbeschikking toegestuurd ( 0 euro). Maar voorlopig blijf je in het systeem en je kan over dat jaar lui achteroverleunen. De Belastingdienst verrekent achteraf automatisch een eventueel recht op de toeslag. Stopzetten kan, maar dan moet je sowieso in de gaten houden hoe hoog het inkomen uitkomt en dan voor 1 april (wordt vanaf volgend jaar - 2012 integraal 1 september) de aanvraag toeslag indienen.
Kom ik in aanmerking voor kindgebonden budget.
De grens is in het laatste jaar / laatste jaren naar beneden bijgesteld en ligt nu rond ¤ 40.000 verzamelinkomen partners. (was ¤ 45000) Hoogte kindgebonden budget is mede afhankelijk van de leeftijd van het kind en het aantal kinderen dat men heeft. Er is altijd een (simpele) proefberekening te maken:
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/
zaterdag 19 maart 2011 om 21:12
Fisbel, ik had ook even een vraagje. Ik ben de aanslag voor mijn man aan het invullen. In 2010 heeft hij veel ziekenhuisbezoeken gemaakt voor verschillende operaties, afspraken en scans. Mag ik die vervoerskosten dan aftrekken (heb alleen de lijst met bezoeken en afspraken die het ziekenhuis voor me uitgedraaid heeft, dus geen parkeerbonnetjes of kilometerstanden). Verder ben ik flink over mijn tandartsvergoeding gegaan, mogen we dat op zijn aanslag ook opgeven (fiscale partners)?
Verder moesten we voor de koop van ons huis een tolk hebben voor het passeren van de hypotheekakte. Volgens de notaris moest dat wettelijk gezien, mogen we die kosten ook aftrekken?
Verder moesten we voor de koop van ons huis een tolk hebben voor het passeren van de hypotheekakte. Volgens de notaris moest dat wettelijk gezien, mogen we die kosten ook aftrekken?
zaterdag 19 maart 2011 om 21:33
De uitdraai is voldoende om de vervoerskosten naar het ziekenhuis op te kunnen voeren. U neemt de werkelijke kilometerprijs. De belastingdienst accepteert zonder meer ¤ 0,35 / km. Als u parkeerkosten heeft, zijn deze kosten ook op te voeren. Bij een bezoek aan het ziekenhuis moet tenslotte worden geparkeerd. Het aantal kilometers is met de routeplanner te bepalen.
U doet gezamenlijk aangifte. De tandartskosten - niet vergoed - mag u in de aangifte opnemen. Invullen bij: genees- en heelkundige hulp.
Tenslotte de kosten voor de tolk:
Kosten tav de hypotheek zijn aftrekbaar. Dus ook deze kosten zijn aftrekbaar.
U doet gezamenlijk aangifte. De tandartskosten - niet vergoed - mag u in de aangifte opnemen. Invullen bij: genees- en heelkundige hulp.
Tenslotte de kosten voor de tolk:
Kosten tav de hypotheek zijn aftrekbaar. Dus ook deze kosten zijn aftrekbaar.
zondag 20 maart 2011 om 00:13
Goedenavond,
Ik heb ook een vraagje,
Ik ga mijn schoonouders helpen met de aangifte
dit jaar en vraag me af of je nog ergens iets van
zorgtoeslag moet vermelden van 2010?
Dit bedrag is natuurlijk nog niet definitief,
misschien moeten ze bijbetalen of krijgen ze terug.
Ik hoop dat iemand weet hoe dit zit(wij krijgen zelf
geen zorgtoeslag dus ik heb hier nooit op gelet).
Groetjes Limor
Ik heb ook een vraagje,
Ik ga mijn schoonouders helpen met de aangifte
dit jaar en vraag me af of je nog ergens iets van
zorgtoeslag moet vermelden van 2010?
Dit bedrag is natuurlijk nog niet definitief,
misschien moeten ze bijbetalen of krijgen ze terug.
Ik hoop dat iemand weet hoe dit zit(wij krijgen zelf
geen zorgtoeslag dus ik heb hier nooit op gelet).
Groetjes Limor
zondag 20 maart 2011 om 17:18
quote:limor schreef op 20 maart 2011 @ 00:13:
Goedenavond,
Ik heb ook een vraagje,
Ik ga mijn schoonouders helpen met de aangifte
dit jaar en vraag me af of je nog ergens iets van
zorgtoeslag moet vermelden van 2010?
Dit bedrag is natuurlijk nog niet definitief,
misschien moeten ze bijbetalen of krijgen ze terug.
Ik hoop dat iemand weet hoe dit zit(wij krijgen zelf
geen zorgtoeslag dus ik heb hier nooit op gelet).
Groetjes Limor
De ontvangen of terugbetaalde zorgtoeslag hoeft vanaf 2008 niet meer in de aangifte te worden opgenomen. Controleert u of het toetsingsinkomen op de beschikking 2011 goed staat. Als dit inkomen te laag is, kunt u met een wijziging inkomen insturen.
Per ¤ 1000 te laag ingeschat inkomen is het terug te betalen bedrag ongeveer ¤ 50 per jaar.
Goedenavond,
Ik heb ook een vraagje,
Ik ga mijn schoonouders helpen met de aangifte
dit jaar en vraag me af of je nog ergens iets van
zorgtoeslag moet vermelden van 2010?
Dit bedrag is natuurlijk nog niet definitief,
misschien moeten ze bijbetalen of krijgen ze terug.
Ik hoop dat iemand weet hoe dit zit(wij krijgen zelf
geen zorgtoeslag dus ik heb hier nooit op gelet).
Groetjes Limor
De ontvangen of terugbetaalde zorgtoeslag hoeft vanaf 2008 niet meer in de aangifte te worden opgenomen. Controleert u of het toetsingsinkomen op de beschikking 2011 goed staat. Als dit inkomen te laag is, kunt u met een wijziging inkomen insturen.
Per ¤ 1000 te laag ingeschat inkomen is het terug te betalen bedrag ongeveer ¤ 50 per jaar.