Loyaliteit op micro niveau ;-)

18-03-2011 23:35 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik kregen een discussie over een dilemma waren we beiden niet helemaal uitkomen. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Ik had een vriendin waar ik heel intensief mee omging, vervolgens gebeurde er wat vervelende dingen (zij gaf mij een slechte naam bij haar exen zodat ze zelf uit de wind bleef) vond ik nog niet zo heel erg waren toch exen van haar. Maar goed, al met al er gebeurde steeds meer en uiteindelijk werd het zo dat ze begon te stoken tussen mij en mijn vriend.

In de trant van; ik denk dat hij liever mij heeft maar genoegen neemt met jou. Hij kijkt altijd zo naar mij etc.

Al met al, maakte ik mij geen zorgen om mijn relatie maar ik vond het wel de druppel om de vriendschap te beeindigen.

Dit is nu een half jaar geleden of zo. Sindsdien elkaar niet meer opgezocht. Wel duidelijk gezegd dat ik geen vriendschap meer wilde.

Nu gaan we morgen naar een feest waar zij ook is. Mijn vriend zegt vanavond ineens, zeg wil jij dat ik morgen haar negeer of kan ik gewoon tegen haar praten?

Mijn eerste reactie was, gewoon praten natuurlijk. Maar later dacht ik misschien staat het meer loyaal als zij en ik niet met elkaar praten dat hij dat ook niet doet.

Nou ja, het is niet een belangrijk verhaal. Maar de vraag is.

Wanneer je partner geen contact meer heeft met iemand en wat op een wat vervelende manier voorbij is gegaan en degene maken geen ruzie maar praten ook niet meer met elkaar. Moet jij dan (als die persoon verder geen vriend/in van jou was) het gedrag van je partner overnemen of niet?
Nee hoor, waarom zou hij niet met haar kunnen praten? Jullie hebben geen ruzie, hij is er niet bij betrokken, dus kan gewoon
.
Ik vind dat wanneer je zelf geen ruzie hebt met die persoon, je zeker even gedag kunt zeggen.

Is een lastige, omdat die persoon natuurlijk wel je partner heeft pijn gedaan en wetende hoe die persoon in elkaar steekt, zou ikzelf er niet eens een gesprek mee willen aangaan, maar wel groeten.
Ik zou van mijn partner in elk geval verwachten dat hij gewoon de fatsoensnormen in acht neemt en dus netjes hallo zegt e.d. Ik zou het denk ik niet waarderen als mijn partner in een heel geanimeerd gesprek met die persoon verzeild raakt, maar gewoon normaal doen zou ik geen moeite mee hebben. En ik zou het mijn man zelf laten beslissen, want ik hou er niet van om mijn man te vertellen dat hij iets wel of niet zou moeten doen.
Als hij er volledig buiten stond kan hij best met haar praten. Maar als zij tussen jou en hem aan het stoken was staat hij er niet geheel buiten.

En dan vind ik het netter als hij wel de beleefdheidsvormen in acht neemt (groeten en beleefdheidspraatje) maar verder niet.
Ik merk dat jullie dezelfde 'dilemma's" tegen komen als wij.

Ik zei ook, gewoon praten, maar later dacht ik. TJa als je anderhalf uur lang gezellig met haar praat dan lijkt het net of hij niet respecteert dat zij mij gekwetst heeft.

Maar als hij niets zegt ligt het er zo dik bovenop en we zijn allemaal volwassen.

Hij zegt, ik zit er niet echt op te wachten, maar ben niet goed in negeren en ook niet in afkappen.

De kans is groot dat zij verhaal/gelijk wil halen bij mijn vriend. Al weet ik dat helemaal niet zeker.

Nogmaals niet echt een probleem maar best lastig.
Hij staat los van het probleem dat jullie samen hebben. Wel kan hij voor zichzelf besluiten om niet om te gaan met mensen die zijn geliefde zo hebben gekwetst, maar dat is puur aan hem. Je kunt zoiets niet vragen. Als hij het los kan zien, mag hij het los zien. Het zegt iig niets over zijn gevoelens of loyaliteit naar jou toe.

Als voorbeeld: Stel dat mijn partner een (hoogopgelopen, kwetsend en wel) probleem heeft met de buurman, hoef ik mij nog niet als heks te misdragen, maar kan ik mij nog steeds vriendelijk gedragen als ik de buurman tegenkom voor de deur. Daar wordt mijn liefde voor mijn partner niet minder van.

Door helemaal te negeren haal je ook de openingen voor een eventuele uitleg en excuus weg, als zul je die op een feestje (als het goed is) niet krijgen.
@nummerzoveel.

Ik wil ook dat hij het zelf beslist. Zei ook tegen hem, als je het niet gevraagd had, had ik er nog geen seconde bij stil gestaan en hadden we wel gezien hoe het liep. Maar nu je het vraagt moet ik gaan nadenken wat ik ervan vindt. Dat is veel lastiger :-)
@Madhe,

Gelijk heb je, maar stel de buurman scheld jou van onder tot boven uit en het is onterecht (niet geheel onbelangrijk ) vindt jij dan dat jouw vriend hem dan gewoon vriendelijk mag blijven groeten of moet hij vanuit een soort van statement hem negeren?
Beleefd groeten vind ik wel kunnen, maar echt een gesprek aanknopen zou ik in deze situatie wel raar vinden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:genoegisgenoeg schreef op 18 maart 2011 @ 23:35:

In de trant van; ik denk dat hij liever mij heeft maar genoegen neemt met jou. Hij kijkt altijd zo naar mij etc.

Wát een kutopmerking.
The time is now
@Banba.

Ja dat was een bizarre tijd. Nu weet zij niet dat mijn vriend altijd zo kijkt :-). Hij kan niet anders kijken.

Nee zonder gekheid. Ik ga er maar vanuit dat ze niet helemaal lekker in haar vel zat anders zou ze niet zo vreemd gedaan hebben.
Ik ga maar eens slapen, ben er nog steeds niet helemaal uit, ga hem in ieder geval zeggen dat het niet aan mij is maar aan hem.

En help hem nog 1 keer herinneren aan dat het voor mij wel heel kwetsend was in die tijd.
Dat is vaag. Enerzijds laat je hem weten dat de beslissing aan hem is, anderzijds wil je dat hij er wel rekening mee houdt dat het voor jou heel kwetsend was wat zij deed.

Wees dan ook duidelijk: als je eigenlijk liever hebt dat hij niet een geanimeerd gesprek met haar begint, zeg dat dan ook.

Wat je nu zegt komt over als; "ik doe heel quasi-volwassen alsof het me niet kan schelen maar eigenlijk ga ik het je kwalijk nemen als je langer dan 5 minuten met haar praat".

Dat is een recept voor problemen.
@snormel. Je hebt gelijk. Dat is dubbel. Ik doelde erop dat ik hem zelf wilde laten beslissen na dat hij de info had. Maar dat weet hij ook wel.

Ben zelf benieuwd wat er nu gaat gebeuren. .
Ik snap je dilemma helemaal! Heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten. Ik heb mijn vriend destijds gevraagd haar te negeren, na dezelfde overwegingen van 'hem niet willen vertellen wat hij moet doen', maar ook niet kunnen verdragen om hen in gesprek te zien. Vriend negeerde haar die avond maar het was alsnog erg ongemakkelijk. Niet om je bang te maken, kan aan mijn eigen tere zieltje liggen;) Rot he, van die sociale situaties waar je je geen raad mee weet. Succes!
Je weet maar nooit
@megamier. Ja het gaat sowieso ongemakkelijk worden.

Het voordeel is dat het een groot feest is. Het nadeel is dat de mensen met wie zij veel omgaat wel mensen zijn die wij goed kennen en graag mogen.

Ik ben heel benieuwd wat hij gaat doen.
Ik zou het hem van te voren gewoon vragen. Anders zit je op die avond steeds 'gaat 'ie praten', 'gaat 'ie niet praten';)

Hij zal er ook wel van balen he? Mannen hebben over het algemeen niet zoveel met dat gemiezemous, terwijl ik dat uuuuuren vol kan houden; obsessen over het een of ander. *zucht*
Je weet maar nooit
Ja daar zit wat in. Maar stel dat ik het hem vraag en hij zegt ik negeer haar, maar vervolgens zie ik ze toch praten dan word ik er alleen maar onrustig van. Ik gok er maar op dat hij de juiste keuzes maakt.
Interessante kwestie, we draaien hem even om!

Als zij een gesprek aanknoopt met jouw vriend, is zij degene die ook naar zelf toe zich voor gek zet en ook richting jullie beide.

Verder is het al duidelijk dat er gedag wordt gezegd en als zij een praatje met jouw vriend aan gaat knopen, is het misschien het meest volwassen dat hij haar dan maar laat praten. Mits hij er idd geen geanimeerd gesprek van maakt, door interesse aan haar te tonen en dat hij niet inhaakt op vragen die zij stelt en ook als zij iets over jou wilt weten, ze dat dan aan jou moet vragen.

Ja dus, zou het wel laten gebeuren, zij zet zichzelf hiermee voor gek en jullie blijven jezelf! En met dat laatste is het voordeel dat je niet meer hoeft te malen en piekeren hoe je je opstelt. Je blijft jezelf! Veel plezier en geniet vooral van het feest.
En...last but not...je laat heel duidelijk zien dat je niet jaloers bent. Ook richting haar, of je dat nu bent of niet, is nu even niet relevant.

Zij zal stoppen met dit gedrag op het moment dat ze er niets mee bereikt, maar ook jou niet van je voetstuk kan halen en dat maakt haar zwak.
@tulpje. Duidelijke post. Dankje! De meest volwassen manier zal inderdaad de beste zijn. Probleem met dit soort mensen is dat ze een enorme plaat voor hun kop hebben. Dus wat hij ook doet zij ziet alleen wat ze wil zien.
quote:genoegisgenoeg schreef op 19 maart 2011 @ 07:04:

Ik ben heel benieuwd wat hij gaat doen.

Huh, je gaat dus gewoon afwachten?

Is het een hele gekke optie om het er gewoon voor het feest even samen over te hebben?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
@summerdance. Weet ik niet. We hebben het er al over gehad en kwamen er eigenlijk geen van beide uit. Dus tja

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven