Werk & Studie alle pijlers

Switchen; maar naar wat?

20-03-2011 00:15 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds 8jr werk in de kinderopvang maar dat ben ik behoorlijk zat.

Vorig jaar ben ik om die reden deeltijd Pedagogiek gaan studeren maar daar ben ik na mn propedeuse mee gestopt, omdat er weing werk te vinden is in die sector. Inmiddels werk ik dus helaas nog steeds in de kinderopvang.

Ik wil heeel graag switchen en vindt studeren echt niet erg, mits ik baangarantie heb tijdens en na de studie.

Verpleegkunde heb ik overwogen maar dat spreekt me niet aan; datzelfde geldt voor de pabo.

Heeft iemand nog ideeen?

Gr ice
Ik denk dat je de baangarantiewens voor tijdens en na de studie toch echt los moet laten. Dat is niet reëel in deze tijden.

Ik denk dat je beter kunt kijken naar wat je echt leuk vindt, iets wat je je hele leven kan blijven doen. Dat je niet moet kiezen voor een studie waar helemaaal geen banen in te vinden zijn, lijkt me dan weer wel duidelijk.
Ice23 waarom stop je met die studie pedagogiek? Het kan altijd veranderen. Ik werk sinds kort ook in de zorg terwijl ik nog studeer en vaak kun je vanuit je stage blijven plakken. Je denkt volgens mij wel erg makkelijk dat er geen banen te vinden zijn. Als je van tevoren al opgeeft, weet je het ook niet.
Lerarenopleiding? Dus ipv basisschool op voortgezet onderwijs. Is heel afwisselend.
Weinig werk in de pedagogiek? Nee joh!! werk zat!!!
Gewoon doorgaan met Pedagogiek als je dat echt leuk vond! Je hebt je propedeuse al, dus scheelt ook weer tijd! En ook al is er 'weinig' werk (wat ik dus niet zeker weet), het gaat erom hoe je jouw carrière vormgeeft en hoe gemotiveerd je bent. En misschien willen ze dan liever jou hebben dan iemand anders!
Rary dan hoor ik graag van jou waar die banen zijn :-)

De topic 'orthopedagogen wat voor werk doen jullie nu?' Bevestigd voor mij dat ik de juiste keuze heb gemaakt om te stoppen. Ook bijna al mijn studiegenoten werken ergens anders. Dus nee die studie afmaken is op dit moment geen optie voor mij.
Als je een switch wil maken, zou ik gaan kijken naar de competenties waarover je beschikt en daar dan een functie bij zoeken. Als je altijd dingen moet doen die niet bij je passen, word je ongelukkig. Dus waar ben je goed in en doe je graag?

Daarbij kun je uitgaan van de taken die je in je huidige werk moet doen, vaak heeft het raakvlakken met een evt nieuwe functie.
Baangarantie? op welke planeet woon je precies?
Oke duidelijk; ik blijf voorlopig in de kinderopvang. Een van de weinige sectoren waar voorlopig nog wel genoeg werk in te vinden is.
Grappig dat je deze conclusie trekt. Kun je uitleggen waar je die precies op baseert? Volgens mij niet op de reacties hier namelijk.......
Deed je pedagogiek of orthopedagogiek?
Volgens mij gaf ik een bruikbare en hele normale tip..

jouw reactie is best veelzeggend, daar zou ik eens goed naar kijken.
quote:Ice23 schreef op 20 maart 2011 @ 23:47:

Oke duidelijk; ik blijf voorlopig in de kinderopvang. Een van de weinige sectoren waar voorlopig nog wel genoeg werk in te vinden is.

Onzin. Er is in heel veel sectoren een groot tekort te verwachten, dus als jij een goede opleiding doet in een richting waar vraag verwacht wordt, dan heb je een behoorlijk grote kans op een baan.

Maar garanties zijn er niet. Je kan een prachtig diploma hebben in een gewilde richting, maar als jij bijvoorbeeld sociaal niet spoort, wordt het toch niks.

Als je daaruit concludeert dat je maar moet blijven zitten waar je zit, terwijl je je werk "behoorlijk zat" bent, dan denk ik dat je inderdaad maar beter niet kan gaan studeren. Maar dat is dan niet vanwege een gebrek aan banen.
Jules : met jouw tip ga ik absoluut aan de slag!

Sterker nog, ben er al mee bezig :-)

Rary : ik deed 1jr Pedagogiek. Richting kiezen kon bij ons pas vanaf het 2e/3e jaar. Mijn voorkeur ligt/lag dan bij ortho.

Plops : die conclusie trek ik uit eigen ervaring. Ik woon in de Randstad en hier is in de kinderopvang echt nog voldoende werk. Uiteraard kan dit in andere steden anders zijn.

Voor wie nog meer gereageerd heeft; bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga nog eens heel goed nadenken.

Groetjes!
Jules : met jouw tip ga ik absoluut aan de slag!

Sterker nog, ben er al mee bezig :-)

Rary : ik deed 1jr Pedagogiek. Richting kiezen kon bij ons pas vanaf het 2e/3e jaar. Mijn voorkeur ligt/lag dan bij ortho.

Plops : die conclusie trek ik uit eigen ervaring. Ik woon in de Randstad en hier is in de kinderopvang echt nog voldoende werk. Uiteraard kan dit in andere steden anders zijn.

Voor wie nog meer gereageerd heeft; bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga nog eens heel goed nadenken.

Groetjes!
Maar dat was dus HBO pedagogiek?
Klopt.
Ik zit nu in mijn laatste jaar van psychologie en in het eerste jaar van pedagogiek. Wegens de stomme financiele regeling ga ik volgend jaar het 2e en 3e jaar in 1 jaar proppen.

Ik doe wel écht iets wat ik leuk vind. Ik had ook zeker een saaiere richting kunnen kiezen waar meer banen inzitten en wat beter verdient (zoals bijvoorbeeld arbeidspsychologie), maar zoals meerdere mensen al zeggen hier: je studie is wel je basis en je kunt het best iets doen wat jou ligt en wat je leuk vindt.

Je hebt geen idee hoe het de komende tijd zal gaan met de banen, maar zou niet bij voorbaat opgeven! Er wordt tegenwoordig juist heel veel tijd weer besteed aan opvoeding, onderwijs en ontwikkeling.

Het kan zijn dat je niet op de juiste plekken zoekt, maar daar heb ik verder helaas ook nog geen verstand van.
Maar wat had je dan bijvoorbeeld uiteindelijk voor functie willen doen? Pedagogiek is zooo breed! Je kan er gezinsbegeleider meer worden, groepsleider op dag/nachtbehandeling, pedagoog op een school, groepsleider bij nachtopvang voor volwassenen, groepsleider bij kinder of volwassen psychiatrie, teamhoofd, groepshoofd, noem maar op...
Pedagoog op een school spreekt mij het meest aan.

Wie weet pak ik mijn studie in september wel weer op.

Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Groetjes!
Op een school heb je vaak een orthopedagoog (dat is WO orthopedagogiek) en een schoolmaatschappelijk werker, en dat kun je weer doen met de opleiding pedagogiek.
Klop, in pedagogiek is inderdaad weinig werk te vinden, zie het in mijn omgeving helaas ook. Zelf zit ik ook in de positie dat ik zit te twijfelen wat ik nu eigenlijk wil.. ik wil graag iets met mensen doen maar wat.. en als ik me wil omscholen, kan ik me dat dan veroorloven e.d.?

Een tip wil ik je meegeven: volg je gevoel, als jij denkt dat je voor een bepaald 'beroep' wilt gaan, doe dat dan ook als je de mogelijkheid hebt. Jij moet tenslotte werken, niet een ander.
Ik snap echt niet dat jullie denken dat er in de pedagogiek weinig te vinden is want mijn ervaringen zijn zoooo anders....

Maar misschien ligt dat aan het gebied waar ik woon... 1 jaar geleden in brabant en nu in zuid holland... de banen lagen in beide plaatsen voor het oprapen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven