Weekmenu van seizoensgroenten

22-03-2011 13:59 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heerlijke weekmenu's in elkaar gezet van seizoensgroenten. Dit zijn dus niet alleen sperziebonen, witlof of bloemkool, maar ook paksoi of koolrabi b.v. Dit doe ik al jaren op mijn club op Clubs.

Ik zal het weekmenu van deze week hieronder plaatsen. Als je dit iets vind om iedere week te plaatsen, laat dit dan even weten. Er is niemand die het hele weekmenu maakt, maar het gaat erom dat je misschien een ideetje opdoet.

Maandag

Paksoi met courgette

Gekookte aardappelen

Vlees van de reclame

200 gr. paksoi

3 el olie

1 klein bekertje creme fraiche

1 courgette

zout en peper

75 gr. geraspte kaas

Maak de paksoi schoon en snijd deze in stukjes van 1 1/2 cm.

Was de courgette en snijd deze in kleine blokjes.

Verhit de olie en roerbak hierin de paksoi en de courgette ongeveer 10 minuten tot de groenten beetgaar zijn.

Voeg dan de creme fraiche en de helft van de kaas erdoor.

Breng het gerecht zo nodig nog op smaak met peper en zout.

Schep het groentegerecht in een schaal en strooi er de rest van de kaas over.

Dinsdag

Spaghetti met cornedbeef

200 gr. cornedbeef

400 gr. spaghetti

1 ui

100 gr. champignons

1 rode paprika

1 teentje knoflook

1 dl water

2 blikjes tomatenpuree

1 bouillonblokje

scheutje koffieroom

peper en zout

olie

Snijd de cornedbeef in blokjes.

Snipper de ui fijn.

Snijd de champignons in plakjes.

Snijd de paprika in kleine reepjes.

Pers het knoflookteentje uit.

Kook de spaghetti en laat dan uitlekken.

Verhit wat olie in een wok of hapjespan en fruit hierin de ui en knoflook.

Voeg dan de champignons en paprika toe en bak dit even mee.

Doe dan de cornedbeef, tomatenpuree, water en het bouillonblokje erbij.

Laat dit 10 minuten zachtjes pruttelen en breng het dan op smaak met een scheutje room, peper en zout.

Schep de spaghetti erdoor en laat dit goed warm worden.

Woensdag

Prei met ananas

750 gr. aardappelen

500 gr. prei

4 eieren

1 blikje ananasstukjes

zout

kerriepoeder

200 gr. geraspte kaas

Snijd de geschilde aardappelen in plakjes, kook ze 5 minuten en laat uitlekken.

Kook de eieren 8 minuten en snijd ze daarna in plakjes.

Laat de ananasstukjes uitlekken.

Snijd de prei in ringen.

Vet een ovenschaal in en leg hierin de plakjes aardappelen.

Leg daarop de plakjes ei, dan de ananasstukjes, dan de helft van de geraspte kaas en dan de prei.

Strooi er wat curry over en de rest van de geraspte kaas.

Zet de schotel 20 minuten in een voorverwarmde oven van 200C.

Donderdag

Rode kool met appeltjes

Gekookte aardappelen

Saucijsjes

750 gr. rode kool

1 1/2 dl water

zout

mespuntje kruidnagelpoeder

20 gr. suiker

2 goudrenetten

azijn

15 gr. boter

Maak de rode kool schoon en snijd hem in smalle reepjes.

Kook de rode kool met het water, wat zout, kruidnagelpoeder en de suiker 15 minuten.

Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd de appels in vieren.

Doe de stukjes appel bij de rode kool en kook deze dan nog 10 minuten.

Maak de rode kool af met een klontje boter en wat azijn.

Vrijdag

Raapsteelstamppot met ui en sambal

1 kg aardappelen

zout en peper

1 dl melk

4 eieren

3 bosjes raapsteel

2 uien

2 tl sambal

boter

Kook de aardappelen gaar.

Kook de eieren 8 minuten en snijd ze daarna in plakjes.

Maak de raapstelen schoon, snijd ze in kleine stukjes, was ze en laat ze heel goed uitlekken.

Snipper de uien.

Verhit wat boter in een pan en fruit hierin de uien goudbruin.

Roer er dan de sambal door.

Verwarm de melk.

Giet de aardappelen af, stamp ze fijn en roer er de warme melk, een klontje boter en wat peper door.

Schep de raapsteeltjes en het uien-sambalmengsel door de aardappelpuree.

Doe de stamppot in een schaal en leg er de plakjes ei op.
Aparte combi's. Maar zie alleen maar aardappelen op het menu staan
Ik zie ook pasta hoor Turkooiss

Het wijkt verder niet veel af van het al lang lopende 'plaats hier je weekmenu' topic, alleen staan daar niet altijd recepten bij maar worden die geplaatst als iemand er om vraagt.

Daarnaast lijkt me de spagetti met cornedbeef 'eng' maar dat heeft misschien te maken met mijn aversie tegen smac.
Oh macaroni met smac, heerlijk
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oh ja, zie het nu ook Wat een combi zeg..
quote:thee schreef op 22 maart 2011 @ 14:09:

Daarnaast lijkt me de spagetti met cornedbeef 'eng' maar dat heeft misschien te maken met mijn aversie tegen smac.Lijkt me ook helemaal niets, ik vind trouwens vlees van de reclame als ingredient ook niet zo smakelijk klinken. Het lijken me vooral budget recepten in dit weekmenu.
Spagetti met corned beef lijkt mij nou niet echt lekker sorry.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:nouschi schreef op 22 maart 2011 @ 14:12:

Oh macaroni met smac, heerlijk Bah
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Doet me een beetje denken aan de kookkunsten van mijn moeder vroeger. Smac door de macaroni (vind Smac ook lekker trouwens ), en vooral heel veel aardappelen.

Mi beetje een saai weekmenu.
Is prei nu in het seizoen dan? Volgens mij is dat een najaarsgroente.

En courgette is ook niet in het seizoen, dat is een echte zomer groente.

Rode Paprika's komen nu ook nog niet uit Nederland toch?

En weet iemand wanneer raapstelen in het seizoen zijn? Heb het idee dat dat ook een zomer groente is.
Wel seizoensgroenten maar vlees van de reclame en vlees uit blik.... ???? Als je dan toch iets "goeds" wilt doen (ik neem aan dat je daarom seizoensgroenten gebruikt), laat dan het vlees weg of kies voor scharrelvlees.
Ik haat vlees uit de reclame.. Ik snap heel goed dat mensen het kopen, maar ik vind het zo.. zo.. Ik weet niet hoe ik dit moet brengen.. Maar nee, eet dan geen vlees of koop vleesvervangers in de reclame..
Nou, ik heb het begrepen. Niets voor jullie. Het zijn inderdaad goedkope recepten, maar dat is juist de bedoeling op mijn club. Dit dan beter?

Maandag

Varkensvleesreepjes met kerriegroenten

Witte rijst

Doperwtjes

350 gr. varkensvleesreepjes

50 gr. spekreepjes

2 1/2 el olijfolie

300 gr. luxe soepgroenten

1 pot Unox Chicken Tonight, kerrie a 500 gr.

2 zure appels, bijv Granny's, geschild en in stukjes

3 el creme fraiche

Bak de vleesreepjes met de spekreepjes al omscheppend in de hete olie in 7 minuten bruin.

Bak de soepgroenten al omscheppend 5 minuten mee.

Voeg de Chicken Tonight, de appels en de creme fraiche toe en breng alles al omscheppend aan de kook. Laat het op een laag vuur nog 5 minuten zachtjes koken.

Dinsdag

Indisch stoofvlees

Gekookte aardappelen

Komkommersalade met rode peper

3 el olie

3 grote uien, gesnipperd

2 teentjes knoflook, gesnipperd

2 el sambal oelek

2 1/2 tl laos

2 1/2 tl djahé, gemberpoeder, Conimex

750 gr. magere riblappen, in blokjes

3 el ketjap manis

zout

2 el gemalen kokos

Verhit de olie in een braadpan en fruit hierin de ui met de knoflook, de sambal, de laos en de djahé 5 minuten al omscheppend.

Voeg de riblappen toe en bak dit al omscheppend 3 minuten mee.

Voeg 2 1/2 dl water toe en stoof de riblappen op matig vuur met de deksel op de pan in 2 uur gaar.

Schep de riblappen af en toe om en voeg zonodig af en toe wat water toe. Breng het gerecht op smaak met ketjap, zout en kokos.

Woensdag

Italiaanse roerbak met kalkoen

Tagliatelle

400 gr. kalkoenfilet, in stukjes

3 el olijfolie

1 rode + 1 gele paprika, in reepjes

1 zak Iglo Groentemix a 375 gr.

30 gr. pittige kaas, geraspt

Bak de kalkoenfilet in een hapjespan of wok al omscheppend in de hete olie bruin.

Bak de paprika's al omscheppend 3 minuten mee.

Schep de inhoud van de zak groentemix erdoor en laat de groenten al omscheppend in 7 minuten beetgaar bakken.

Serveer de roerbak met de kaas.

Donderdag

Fritto Misto

Gemengde salade

2 eieren

zout en peper

125 gr. tarwebloem

1 dl pils

1 el gedroogde oregano

250 gr. kabeljauwfilet, in blokjes

250 gr. scholfilet, in stukjes

150 gr. gepelde roze garnalen

Remia Frituurolijf, vloeibaar

Klop de eieren met 1/2 tl zout en peper los. Roer er 100 gr. gezeefde bloem door en klop beetje bij beetje de pils erdoor. Voeg zoveel pils toe tot een dik vloeibaar beslag ontstaat. Roer de oregano erdoor.

Wentel de stukjes vis en de garnalen stuk voor stuk door de rest van de bloem, klop ze af en haal ze door het beslag. Frituur ze in kleine porties in de hete frituurolijf 170C in 3 minuten goudbruin en gaar. Laat ze in een vergiet op keukenpapier uitlekken.

Serveer de vis met de citroen.

Vrijdag

Shoarmareepjes met champignons

Rosti

Gekookte worteltjes

2 uien, in dunne partjes

2 el olijfolie

500 gr. shoarmareepjes

250 gr. champignons, in plakjes

1 dl Room Culinair

1/2 runderbouillontablet

2 el fijngehakte peterselie

Fruit de uien in de hete olie goudgeel en glazig.

Voeg de shoarmareepjes toe en bak ze al omscheppend op een hoog vuur bruin.

Bak de champignons al omscheppend 3 minuten mee.

Voeg de room en 1 1/2 dl heet water toe en verkruimel de bouillontablet erboven. Warm alles goed door.

Bestrooi met de peterselie.

Zaterdag

Wrap met hamburgerreepjes

Salade van ijsbergsla en tomaten

1 avocado

3 el zure room

1 el limoensap

1 teentje knoflook, gepeld

4 Beckers hamburgers

2 el olijfolie

8 wraptortilla's

1 zakje koolrauwkost a 200 gr.

peper en zout

Pureer de avocado met de zure room en het limoensap en roer er de uitgeperste knoflook door.

Snijd de hamburgers in repen van 1 cm dik en bak ze in de hete olie rondom bruin en gaar.

Verwarm de tortilla's.

Verdeel de rauwkost, de hamburgerreepjes en de avocadosaus over de tortilla's. Bestrooi ze met peper en zout en rol ze op. Serveer ze direct.

Zondag

Laagjesschotel met courgette

Aardappelpuree

2 uien, in ringen

1 teentje knoflook, gesnipperd

30 gr. boter

2 courgettes, in plakjes

peper en zout

300 gr. cervelaatworst, in plakjes

75 gr. belegen kaas, geraspt

Fruit de uien en de knoflook 5 minuten in de hete boter.

Bak de courgetteplakjes 5 minuten al omscheppend mee. Voeg weinig peper en zout toe.

Verdeel de helft van het groentemengsel over de bodem van een ovenschaal. Leg de plakjes cervelaatworst erop en dek het af met de rest van de groenten.

Strooi de kaas erover erover en laat het in de hete oven 200C in 15 minuten door en door warm worden en een mooi korstje krijgen.
quote:Jurks schreef op 22 maart 2011 @ 14:27:

Ik haat vlees uit de reclame.. Ik snap heel goed dat mensen het kopen, maar ik vind het zo.. zo.. Ik weet niet hoe ik dit moet brengen.. Maar nee, eet dan geen vlees of koop vleesvervangers in de reclame..Wat een onzin. Vlees uit de reclame is meestal niet anders, hoor. Alhoewel ik cordon bleus had gekocht bij AH, en daar was iets mee. Ik kreeg ze niet mooi bruin, ze brandden steeds aan, wat ik ook deed.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 22 maart 2011 @ 14:21:

Is prei nu in het seizoen dan? Volgens mij is dat een najaarsgroente.

En courgette is ook niet in het seizoen, dat is een echte zomer groente.

Rode Paprika's komen nu ook nog niet uit Nederland toch?

En weet iemand wanneer raapstelen in het seizoen zijn? Heb het idee dat dat ook een zomer groente is.http://www.stofzuigerzen. ... nsgroenten-van-maart.html

volgens deze site zijn prei en paprika's wel van maart. Courgette en raapstelen staan er niet bij. Ik weet eigenlijk beter welke groenten in de bonus zijn dan welke in het seizoen
En ook in bovenstaande recepten zie ik niet wat er zo siezoensgebonden aan is.

Ik zie voornamelijk heel veel diepvriesgroenten.
Dit zijn de seizoensgroenten van Maart

andijvie, bietjes, boerenkool, champignons, koolraap, koolrabi, kropsla, oesterzwammen, paksoi, prei, raapstelen, radijs, rode kool, spinazie, taugé, uien, veldsla, venkel, witlof, witte kool, waspeen/bospeen, zuurkool.
quote:borderwalk schreef op 22 maart 2011 @ 14:31:

[...]

http://www.stofzuigerzen. ... nsgroenten-van-maart.html

volgens deze site zijn prei en paprika's wel van maart. Courgette en raapstelen staan er niet bij. Ik weet eigenlijk beter welke groenten in de bonus zijn dan welke in het seizoen Eigenlijk ook wel logisch, prei blijft de hele winter goed, dus dat zal wel de prei zijn die in het najaar van het veld is gehaald en Paprika's groeien in Nederland natuurlijk sowieso alleen in de kassen.
quote:Marianneke49 schreef op 22 maart 2011 @ 14:28:

Nou, ik heb het begrepen. Niets voor jullie. Het zijn inderdaad goedkope recepten, maar dat is juist de bedoeling op mijn club. Dit dan beter?

Maandag

Varkensvleesreepjes met kerriegroenten

Witte rijst

Doperwtjes

350 gr. varkensvleesreepjes

50 gr. spekreepjes

2 1/2 el olijfolie

300 gr. luxe soepgroenten

1 pot Unox Chicken Tonight, kerrie a 500 gr.

2 zure appels, bijv Granny's, geschild en in stukjes

3 el creme fraiche

Bak de vleesreepjes met de spekreepjes al omscheppend in de hete olie in 7 minuten bruin.

Bak de soepgroenten al omscheppend 5 minuten mee.

Voeg de Chicken Tonight, de appels en de creme fraiche toe en breng alles al omscheppend aan de kook. Laat het op een laag vuur nog 5 minuten zachtjes koken.

Sorry deze recepten lijken me nog steeds niet erg smaakvol of leuk om te koken. Het lijken mij een beetje de zuinige hollandse huisvrouw variant op mogelijk lekkere recepten. Dat zit em vooral het vlees dat je gebruikt eerst dat reclame en blik vlees en nu beckers hamburgers, cervelaatworst, varkensvleesreepjes en spek en shoarmareepjes. Ook iets als chicken tonight, bleh daar ben ik al jaren op uitgegeten.
Nee, sorry maar eet smakleijk! Ik hou meer van En? Wat eten we vandaag.
Wat een gekke combinaties....

Oh, en chicken tonight... brrr... dat heb ik niet meer gegeten sinds ik op kamers woonde
Toevoeging: Ik las mijn reactie net teruf, ik wilde het niet helemaal afbranden, maar geen van de recepten spreekt me aan. Maar misschien is er wel animo voor. Let wel er zijn hier al veel succesvolle kooktopics, een index en we hebben ook een eigen kookkoningin. Veel succes met je club.
quote:Erwt schreef op 22 maart 2011 @ 14:43:

Wat een gekke combinaties....

Oh, en chicken tonight... brrr... dat heb ik niet meer gegeten sinds ik op kamers woonde ook huisgenoten/vrienden gehad die kip hawai met rijst zo lekker en goedkoop vonden?
quote:borderwalk schreef op 22 maart 2011 @ 14:43:

Toevoeging: Ik las mijn reactie net teruf, ik wilde het niet helemaal afbranden, maar geen van de recepten spreekt me aan. Maar misschien is er wel animo voor. Let wel er zijn hier al veel succesvolle kooktopics, een index en we hebben ook een eigen kookkoningin. Veel succes met je club.Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu zin heb om Chicken Tonight Sate te maken met komkommer en wortel in zoetzuur. Dit was echt de hit toen ik aan het studeren was :D
Overigens ben ik het eens met Borderwalk. Er zijn hier genoeg topics om inspiratie op te doen, met gezonde gevarieerde maaltijden die me beter in de oren klinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven