Wat te zeggen?

23-03-2011 16:05 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sprak laatst een vriendin, iemand die ik vanaf de kindertijd ken, en we zijn praktisch samen opgegroeid.

Sinds ik mijn vriend ken, ik ben verhuisd en onze wegen een beetje zijn gescheiden heb ik weinig contact met haar. Ik heb nog een aantal pogingen gedaan om contact met haar op te nemen, maar eigenlijk ging ze daar nooit zo enthousiast op in. Zeggen dat ze me wel belde maar uiteindelijk niets meer laten horen. Ze is wel een keer langsgekomen, maar ook dat kostte veel moeite van mijn kant.

Kortom, eigenlijk is het gewoon klaar over en uit, ik vind het verschrikkelijk jammer, maar ik heb gewoon geen zin om meer energie in iemand te steken die dat klaarblijkelijk niet in mij wil steken.

Nou terug dus, naar dat ik haar tegen kwam, in de stad waar we samen zijn opgegroeid. Zij is nu weer terug verhuisd en ze vroeg of ik het leuk vond om langs te komen. Ik heb gezegd dat ik dat leuk vond en dat ik haar zou bellen. Nu wil ik haar dus bellen, maar eigenlijk ben ik er gewoon klaar mee. Het klonk meer als een formaliteit zoals ze me het vroeg en ik wil haar gewoon zeggen dat ik het jammer vind dat ik nauwelijks iets van haar heb gehoord.

Maar hoe leg ik netjes uit dat het wat mij betreft klaar is, als zij er geen energie meer in steekt. Hoe leg ik uit, dat ik me gekwetst voel en dat ik het jammer vind dat ze me heeft laten zitten?
Je kunt haar gewoon zeggen dat je niet wilt komen en legt haar hetgene wat je nu geschreven hebt. Dat je een beetje teleurgesteld bent in haar. Misschien geeft dat een uitnodiging voor een goed gesprek.
Dan bel je haar toch gewoon niet en zie je wel wat er gebeurd?
Zij heeft jou toch ook nooit gebeld? Doe jij toch gewoon het zelfde bij haar.
Ja, maar dat gevoel blijft zo doorzeuren, ik wil het gewoon afsluiten en duidelijk hebben gezegd dat ikhet jammer vind tegen haar.
Als je behoefte voelt om haar expliciet te zeggen dat je er klaar mee bent; dan zeg je dus precies wat je hier schrijft; beste (...). ik voel me gekwetst dat je me hebt laten zitten en nu hoeft het voor mij niet meer. Dat lijkt mij netjes voldoende. Leuk en aardig is het natuurlijk niet; maar een vervelende boodschap kún je ook niet en aardig leuk brengen.

Maar waarom zou je dat per se willen zeggen? Je kunt toch ook gewoon géén contact opnemen, net als zij heeft gedaan. De meeste mensen kiezen ervoor om het op impliciete manier te laten merken, als ze geen prijs meer stellen op contact. Ze had ook ronduit kunnen zeggen 'ik wil niet meer met jou omgaan'. Maar dat is voor beide partijen confronterend en hard, terwijl een subtiele boodschap net zo goed overkomt.

Ik begrijp je gekwetstheid wel. Maar het is en blijft haar eigen keuze met wie zij wel en niet wilt omgaan. Dus je hebt haar feitelijk niets kwalijk te nemen.
Dan dus gewoon bellen en zeggen dat je afziet van de afspraak

Zo lastig is dat toch niet?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Na een vriendschap van 10 jaar krijg ik liever te horen dat ze dr geen zin meer in heeft dan vaag een beetje op een net acceptabele manier het contact onderhouden.
Maar nu vul je ook van alles voor haar in. Jíj vindt dat de toon van haar vraag alleen maar was omdat het sociaal acceptabel is om dat tegen elkaar te zeggen. Je weet niet of het ook echt zo bedoeld is, of dat er misschien een hele goede reden was voor haar om het contact te laten bekoelen maar dat ze het nu echt leuk zou vinden om weer contact te hebben.

Of, wat ook heel goed kan, ze heeft je gewoon een tijd niet zo gemist, andere levenspaden bewandeld dan jij, en denk nu ineens 'He, maar met Mutsy had ik het wel altijd leuk!'.
Tja, kennelijk houden jullie er andere normen op na op dit gebied.

Ze is jou toch niks verplicht? Een vriendschap hoef je in mijn ogen, niet zoals een relatie, uit te maken/ officieel te beëindigen. Lijkt me allemaal onnodig en ongemakkelijk.

Maar als je zo graag wordt afgewezen, dan bel je haar toch op.
Ik heb zo'n soort situatie ook mee gemaakt met een vriendin, ik vond het moeilijk om mijn gevoel te verwoorden als ik haar zag of belde.

Ik heb daarom een email gestuurd, zo kon ik duidelijk mijn gevoel neerzetten en had ik het van me afgeschreven.

Misschien ook iets voor jou?
Ik heb hetzelfde gehad met een vriendin waarvan ik vanaf kleuter al vriendin mee was, ik ben toen verhuisd naar een andere stad en alle moeite moest ook van mijn kant komen.

Vroeger waren we 2 handen op 1 buik, maar sinds ik toen verhuisd ben werd het snel minder.

Op een gegeven moment is zij ook naar dezelfde stad verhuisd en woonde zij nog geen 5 minuten lopen van mij af.

Ik heb het nog geprobeerd, maar het moest weer steeds van mijn kant komen.

Ik was er toen helemaal klaar mee en ben gestopt met er energie in te steken.

Af en toe als ik haar tegenkom is het hallo en soms een praatje, maar meer niet.

Als ik met haar praat, merk ik ook dat ik ook totaal niks meer met haar heb.

Terwijl we meer dan 20 jaar vriendin waren.
Ik heb haar toen 1 x gezegd dat ik er van baalde dat het allemaal van mijn kant moest komen en de week erop nam ze meteen contact op met mij om 'gezellig' koffie te leuten, maar daarna was het weer het zelfde liedje.

Dan houd het voor mij op.
quote:Aureel schreef op 23 maart 2011 @ 16:44:

Tja, kennelijk houden jullie er andere normen op na op dit gebied.

Ze is jou toch niks verplicht? Een vriendschap hoef je in mijn ogen, niet zoals een relatie, uit te maken/ officieel te beëindigen. Lijkt me allemaal onnodig en ongemakkelijk.

Maar als je zo graag wordt afgewezen, dan bel je haar toch op.Ik snap wel wat je bedoelt, en dat het op zich mensen hun goed recht is om een vriendschap te laten verwateren, maar als dat dan je bedoeling is vind ik het wel heel raar om zelf voor te stellen om weer eens af te spreken, doe dat dan óók niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Maar hoe leg ik netjes uit dat het wat mij betreft klaar is, als zij er geen energie meer in steekt. Hoe leg ik uit, dat ik me gekwetst voel en dat ik het jammer vind dat ze me heeft laten zitten?

Ik lees hierin meer dat je eigenlijk nog wel contact met haar wil maar gewoon erg gekwetst bent omdat het meer eenrichtingsverkeer lijkt. Maar ze heeft nu wel gevraagd om af te spreken. Niet iedereen is altijd even goed in contact onderhouden als de ander verhuist. Dat hoeft helemaal niet bewust te gebeuren.
optie 1 . zeggen dat je vind dat jullie uit elkaar gegroeid zijn en dat je het beter lijkt als ieder zijn eigen weg gaat.

optie 2. afbellen en vervolgens geen contact meer opnemen zodat het contact dood bloedt.
Ah joh, je gaat toch niet dood van 1x langs gaan?

Ik zou als ik jou was gewoon langs gaan.. Then and There zeggen wat je dwars zit.. Dat je het zo jammer vond.. En dan weg gaan.

Dan kan zij 2 dingen doen..

Of ze denkt: Good riddance, ik vraag dr ook niet weer, wat een gezeik..

Of: Ze heeft gelijk, ik bel haar snel weer!

In gevalletje 1 heb jij er ook geen last meer van.. Gevalletje 2 voel jij je ook beter want dan heeft ze klaarblijkelijk spijt..
Nou tot nu toe pakt het niet echt positief uit. Ik probeerde aan te geven dat ik het jammer vond dat er weinig contact was, dat het me pijn deed en dat ik het idee had dat het voor haar niet meer belangrijk was.

Vervolgens kreeg ik een stortvloed aan dingen over me heen die haar blijkbaar dwars zaten, dingen waarvan ik niet eens wist dat het haar dwarszat.Dingen die jaaaaren geleden zijn gebeurd. Ik stond nogal met mijn mond vol tanden.

Ze vertelde mij in die tijd nooit over dingen die haar aangingen, ze leverde ook nooit kritiek op mij ofzo. Ik ben nogal een flapuit maar heb niet het idee gehad dat ik toen enorm pijnlijke dingen tegen haar heb gezegd. En ook niet het idee gehad dat zei nooit wat tegen me durfde te zeggen.

Nu maar even de boel overdenken.
Etiquette-adviseuse Beatrijs Ritsema verwoordt het in mijn ogen zo mooi: Waarom naar de guillotine grijpen als er ook een ijskast voorhanden is?
misschien kun je het ook proberen van haar kant uit te begrijpen.. zou eigelijk best zonde zijn als zo'n vriendschap verbroken wordt.. alleee vin ik toch.. misschien komen jullie er samen uit als je er goed over kan praten.
@heelveelkleurig.

beatrijs is inderdaad netjes volgens de etiquette. Maar als we allemaal volgens haar regels gingen leven werd het wel erg saai he!
quote:huntje schreef op 23 maart 2011 @ 22:21:

misschien kun je het ook proberen van haar kant uit te begrijpen.. zou eigelijk best zonde zijn als zo'n vriendschap verbroken wordt.. alleee vin ik toch.. misschien komen jullie er samen uit als je er goed over kan praten.

Maar die wordt toch niet verbroken?

Dat is hij toch al?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Denk je dat er nog iets in zit dan, qua vriendschap? Hebben jullie nog dezelfde interesses, is er nog gespreksstof?

Als je denkt dat er nog iets moois van te maken valt, dan heeft een lijmpoging misschien zin (krijg toch het idee dat je nu iets probeert goed te maken van vroeger)

Maar soms begrijp je elkaar echt niet meer en heb je andere interesses gekregen + andere ideeën over vriendschap. En dan hoort zo'n persoon tot het verleden, denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven